Warto obejrzeć:
poniedziałek, 2 lipca 2012
Roman Polański odwiedzi Łódź
W już w najbliższy piątek (6 czerwca) rozpocznie się Targowa Street Film&Music Festival. Otworzy go koncert Emmanuelle Seigner.
Występ znanej aktorki, która zagrała w
filmach: „Frantic", „Dziewiąte
wrota", „Motyl i skafander", „Plac Vendome", „Gorzkie gody"
i „Essential Killing",
rozpocznie się na dziedzińcu łódzkiej Filmówki o godz. 21.00. Żona Romana
Polańskiego jako wokalistka zadebiutowała w roku 2006 wraz z rockowym zespołem
Ultra Orange. W 2010 wydała solową płytę „Dingue".
W tramach Targowa Street Film&Music
Festival małżeństwo poprowadzi dwa otwarte spotkania z cyklu „Lekcje Kina z
Mistrzami". Dla Romana Polańskiego będzie to również czas wspomnień,
właśnie na schodach Filmówki rozpoczął swoją przygodę z kinem. Kto by pomyślał,
że autor studenckiej etiudy "Dwaj
ludzie z szafą" zajdzie tak wysoko.
Dwaj ludzie z szafą. Reż. Roman Polański.
Stąd nazwa nagrody łódzkiego festiwalu,
o "Złotą Szafę" będzie w tym roku walczyło 12 etiud, ich twórcy
pochodzą m.in. z Rosji, Meksyku, Niemiec, Macedonii i Estonii. Szefem
międzynarodowego jury będzie Richard Brick – współproducent trzech filmów
Woodyego Allena, pierwszy komisarz filmowy Nowego Jorku, wykładowca Yale.
Filmowy człowiek-orkiestra poprowadzi
gałąź Festiwalu poświęconą produkcji i producentom filmowym. W niedzielę
"Lekcję Kina z Mistrzami" poprowadzi europejska caryca castingu –
Beatrice Kruger, która wybierała ekipę „Casino
Royale", „Ocean's Twelve", „Pachnidło", „Anioły i Demony",
„Listy do Julii", „Nine: Dziewięć" i „Pokój z widokiem". Beatrice Kruger zasiądzie w jury obok
Richarda Bricka, Jędrzeja „Kodyma" Kodymowskiego – założyciela Apteki,
kultowego łódzkiego tekściarza i wokalisty Jacka Bieleńskiego oraz dziennikarza
Roberta Leszczyńskiego.
Podczas Festiwalu swoją polską premierę
będą miały cztery pełnometrażowe produkcje kina europejskiego, zwieńczone
spotkaniami z ich twórcami. Zobaczymy „Mozarella
Stories" w reżyserii Edoardo De Angelisa, "Balkan Star" Andreya Grigoryeva, "Punk's not dead" Vladimira Blazewskiego i „Crebinsky" Enrique Otero.
Wszystkie
projekcje odbędą się w Muzeum Kinematografii, które tuż przed Festiwalem
poświęci kilka dni na przypomnienie m.in. studenckiej twórczości Romana
Polańskiego.
Filmowi towarzyszyć będzie dobra muzyka,
na łódzkiej scenie pojawią się miedzy innymi Asian Dub Foundation, Apollo 440,
Che Sudaka, Dubioza Kolektiv, Hblockx, Apteka i Łąki Łan. Wydarzeniom muzycznym
towarzyszyć będzie barwna scenografia autorstwa artysty totalnego – Jarosława
Koziary, znanego m.in. z oprawy wizualnej stworzonej dla Voo Voo.
Więcej informacji na:
Źródło: rzeczpospolita.pl
Bronisław Wilkoszewski - łódzki Canaletto
Niedoścignionym rejestratorem tego wszystkiego co wydarzyło się w Łodzi w końcu XIX wieku i na przełomie dwóch stuleci był Bronisław Wilkoszewski (1847-1901). Był mistrzem fotografii ilustracyjnej, pionierem zdjęć przedstawiających zabudowę miasta z końca XIX stulecia, nie bez przesady zresztą zwany "łódzkim Canaletto".
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wilkoszewski zatrzymał w kadrze fotografii w sposób niemalże perfekcyjny, niepowtarzalny urok miasta wielkiego przemysłu. Utrawalił w swych "obrazach" łódzką architekturę - przede wszystkim pałace, wille, fabryki, budynki użyteczności publicznej, obiekty sakralne i oczywiście ulicę Piotrkowską.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wydany w 1896 roku album jego autorstwa z widokami Łodzi stał się najpopularniejszym źródłem ikonografii miasta z końca XIX wieku, podobnie zresztą jak wykonane przez niego widoki Parku Helenowskiego, czy też zbiór fotografii zrobionych podczas trwania Pierwszej Wystawy Przemysłowej w Łodzi w 1895 roku. Jest to niezwykle cenna dokumentacja i materiał źródłowy dotyczący życia społeczno-kulturalnego i gospodarczego naszego miasta sprzed ponad 100 lat.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Drukowane albumy, pocztówki, czy fotografie, które wykonał artysta wykorzystywane były w różnortodny sposób. Często jako materiał ilustracyjny do kalendarzy, prasy, ale głównie skierowany był do zagranicznych gości i miejscowej inteligencji. Materiał zdjęciowy jego autorstwa miał pełnić funkcję promocyjną i reklamową dla Łodzi, pokazać wielką metropolię przemysłową w całej swej urodzie i poetyce.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Fotograf swoją sztuka rozpropagował widoki naszego miasta we wszystkich krajach z których przybywali kupcy po towary włókiennicze.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Dorobek Wilkoszewskiego do dziś jest najczęściej wykorzystywany przez badaczy historii i kultury Łodzi.
Beata Kamińska (Muzeum Historii Miasta Łodzi). Łódź daleka i bliska.
Fotografie ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wilkoszewski zatrzymał w kadrze fotografii w sposób niemalże perfekcyjny, niepowtarzalny urok miasta wielkiego przemysłu. Utrawalił w swych "obrazach" łódzką architekturę - przede wszystkim pałace, wille, fabryki, budynki użyteczności publicznej, obiekty sakralne i oczywiście ulicę Piotrkowską.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wydany w 1896 roku album jego autorstwa z widokami Łodzi stał się najpopularniejszym źródłem ikonografii miasta z końca XIX wieku, podobnie zresztą jak wykonane przez niego widoki Parku Helenowskiego, czy też zbiór fotografii zrobionych podczas trwania Pierwszej Wystawy Przemysłowej w Łodzi w 1895 roku. Jest to niezwykle cenna dokumentacja i materiał źródłowy dotyczący życia społeczno-kulturalnego i gospodarczego naszego miasta sprzed ponad 100 lat.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Drukowane albumy, pocztówki, czy fotografie, które wykonał artysta wykorzystywane były w różnortodny sposób. Często jako materiał ilustracyjny do kalendarzy, prasy, ale głównie skierowany był do zagranicznych gości i miejscowej inteligencji. Materiał zdjęciowy jego autorstwa miał pełnić funkcję promocyjną i reklamową dla Łodzi, pokazać wielką metropolię przemysłową w całej swej urodzie i poetyce.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Fotograf swoją sztuka rozpropagował widoki naszego miasta we wszystkich krajach z których przybywali kupcy po towary włókiennicze.
"Lodzer Tageblatt", 1889.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
"Rozwój", rok 1898.
"Rozwój", rok 1899.
"Dziennik Łódzki", rok 1891.
Jubileuszowe wydanie "Lodzer Zeitung" 1868-1888.
źródło:Beata Kamińska (Muzeum Historii Miasta Łodzi). Łódź daleka i bliska.
Fotografie ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
NOWY MURAL ŁÓDZKI: ULICA WOJSKA POLSKIEGO 82
Nowy mural przy ulicy Wojska Polskiego 82.
Fot. Monika Czechowicz
Zobacz jeszcze:
ŁÓDZKIE MURALE
Na ścianie kamienicy
przy ulicy Wojska Polskiego 82 w Łodzi powstał nowy mural. Jego twórcą jest
polsko-australijski malarz graffiti o pseudonimie Shida, artysta z Australii o polskich korzeniach. Do Łodzi przyjechał na zaproszenie
Urban Forms.
Fot. Monika Czechowicz
Zobacz jeszcze:
ŁÓDZKIE MURALE