Kościół rzymskokatolicki Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny - przez setki
lat nierozerwalny "partner"
Placu Kościelnego. Znajduje się tutaj najstarsza parafia w Łodzi, ale sam obiekt nie jest najstarszym kościołem w mieście. Obecny kościół jest trzecim w tym miejscu. Na placu Kościelnym, dokładnie w tym samym miejscu już od średniowiecza stała drewniana świątynia.
Kościół w tym miejscu został wzniesiony w 1361 roku. Czynny był przez wiele lat, ale stopniowo popadał w ruinę. W drugiej połowie XVII wieku, po wojnach, epidemiach i pożarach, liczba miasta zmniejszyła się znacznie i nie byli oni w stanie remontować kościoła ani utrzymywać proboszcza. Przez kilka lat nie było w Łodzi księdza. Dopiero w 1763 roku proboszczem został ks. Karol Godaczewski, który nie mieszkał w Łodzi, lecz w bogatszym Srocku, gdzie również był proboszczem. W tym samym roku parafię wizytował ks. kanonik Antoni Sikorski, który stwierdził, że:
...jest zgorszeniem, aby tak lichy i ubogi kościół znajdował się w dobrach biskupich. Kościół ten nie nadaje się już do remontu i nie powinien być użytkowany, gdyż grozi zawaleniem.
W tej sytuacji postanowiono, aby na tym miejscu, to jest na tzw. Górkach Plebańskich wybudować nowy kościół.
W 1765 roku biskup Antoni Ostrowski sfinansował budowę nowego kościoła, którą zakończono w 1768 roku. Kościół konsekrowano tak jak poprzedni - pod wezwaniem Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny. Był to budynek drewniany konstrukcji zrębowej na podmurówce, kryty gontem, na planie prostokąta o długości 23, a szerokości 13 łokci, wysokości na 11 łokci. W 1837 roku kościół wydłużono do 51 łokci. Na tyłach plebanii znajdował się cmentarz.
W 1813 roku cmentarz otoczono parkanem i obsadzono topolami.
Kościół w tym miejscu został wzniesiony w 1361 roku. Czynny był przez wiele lat, ale stopniowo popadał w ruinę. W drugiej połowie XVII wieku, po wojnach, epidemiach i pożarach, liczba miasta zmniejszyła się znacznie i nie byli oni w stanie remontować kościoła ani utrzymywać proboszcza. Przez kilka lat nie było w Łodzi księdza. Dopiero w 1763 roku proboszczem został ks. Karol Godaczewski, który nie mieszkał w Łodzi, lecz w bogatszym Srocku, gdzie również był proboszczem. W tym samym roku parafię wizytował ks. kanonik Antoni Sikorski, który stwierdził, że:
...jest zgorszeniem, aby tak lichy i ubogi kościół znajdował się w dobrach biskupich. Kościół ten nie nadaje się już do remontu i nie powinien być użytkowany, gdyż grozi zawaleniem.
W tej sytuacji postanowiono, aby na tym miejscu, to jest na tzw. Górkach Plebańskich wybudować nowy kościół.
Kościół, rok 1768.
W 1765 roku biskup Antoni Ostrowski sfinansował budowę nowego kościoła, którą zakończono w 1768 roku. Kościół konsekrowano tak jak poprzedni - pod wezwaniem Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny. Był to budynek drewniany konstrukcji zrębowej na podmurówce, kryty gontem, na planie prostokąta o długości 23, a szerokości 13 łokci, wysokości na 11 łokci. W 1837 roku kościół wydłużono do 51 łokci. Na tyłach plebanii znajdował się cmentarz.
W 1813 roku cmentarz otoczono parkanem i obsadzono topolami.
"Tydzień", rok 1895.
"Dziennik Łódzki", rok 1888.
Fotografia Bronisława Wilkoszewskiego (źródło: FotoPolska)
Poświęcenie fundamentów Kościoła Najświętszej Marii Panny.
Fotografia Bronisława Wilkoszewskiego.
"Dziennik Łódzki", rok 1882.
Kamień węgielny położył w 1888 roku biskup Wincenty Chruściel-Popiel.
Konsekracji kościoła dokonał w 1897 roku biskup warszawki Kazimierz Ruszkiewicz.
Do roku 1888 drewniany, we władaniu biskupów włocławskich, dzisiaj już murowany, zbudowany w stylu wiślanym (nadwiślańskim) w 1897 roku (kościół jest jednym z niewielu, w którym zastosowano ten styl, który miał być typowo polskim stylem architektury).
Nową świątynię oddano do użytku w 1897 roku. Władza carska kazała, po zakończeniu budowy nowego,
stary kościół rozebrać. Jednak dzięki sprytnemu fortelowi, udało się kościół
św. Józefa uratować (wysłano do Petersburga list z prośbą o zgodę na
umieszczenie w zabytkowym kościele obrazu św. Mikołaja, jako upamiętnienie opieki
patrona nad następcą tronu, podczas jego podróży do Japonii. Władze carskie pozytywnie ten
wniosek rozpatrzyły, nie doszukując się w nim niczego podstępnego).
"Rozwój", rok 1900.
Ołtarz główny – tryptyk gotycki – dzieło rzeźbiarza
Antoniego Panasiuka. W środkowej części gotyku rzeźba sceny Wniebowzięcia NMP w
otoczeniu Apostołów i trzech niewiast wokół pustego grobu. Nad nimi rzeźba
sceny ukoronowania NMP. Na bocznych skrzydłach tryptyku są: płaskorzeźby
przedstawiające radosne i chwalebne tajemnice różańca – z jednej strony,
malowidła na blasze miedzianej ukazujące tajemnice bolesne – z drugiej. Obok
tryptyku, po lewej stronie, figura bł. Czesława.
Po prawej natomiast rzeźba św. Jana Kantego.
Nad tryptykiem rzeźby patronów Polski – św. Wojciecha
i św. Stanisława
Biskupa i Męczennika. Drugi ołtarz – Najświętszego Serca Pana
Jezusa.
Prezbiterium jest oświetlane przez ostrołukowe okna z
wykonanymi w 1891 witrażami św. Wojciecha, św.
Stanisława Biskupa, Wniebowzięcia NMP. Nad drzwiami prowadzącymi z prezbiterium
do zakrystii umieszczona jest płaskorzeźba Chrystusa w Ogrójcu. W kaplicy obok
prezbiterium jest ołtarz z gotycką nastawą, w której znajduje się obraz Matki
Bożej Miłosierdzia – Matki Boskiej Łódzkiej. Natomiast nad drzwiami z
prezbiterium do kaplicy Ucieczka Świętej Rodziny
do Egiptu. W transepcie w półkolistej absydzie
umieszczony jest obraz z barwną rzeźbą św. Anny uczącej czytać Maryję. Po drugiej
stronie transeptu mieści się kaplica z barwną rzeźbą Świętej Rodziny.
Stacje drogi krzyżowej zostały wykonane w postaci drewnianych
płaskorzeźb. Chór wsparty jest na dwóch filarach, a na nim znajdują się
37-głosowe organy w gotyckiej oprawie, sprowadzone z Wiednia w 1892 roku. Terakotowa posadzka, fundacji fabrykanta Izraela
Poznańskiego, wyłożona została w latach 1891-1892.
Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łodzi w dekanacie Łódź-Bałuty
archidiecezji
łódzkiej, jest najstarszą
łódzką parafią.
Kościół Wniebowzięcia NMP (przed 1936 rokiem)
Zbiory Muzeum Miasta Łodzi
Fragment kościoła z bramą wejściową
(fotografia z okresu międzywojennego, zbiory NAC)
Więcej:
"Orędownik", rok 1937.
źródło:
Jan Kanty Chrzanowski. Historia Łodzi do 1865 roku.
Przeczytaj jeszcze:
Fot. współczesne Monika Czechowicz
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz Muzeum Miasta Łodzi.