Pochodzący z Łodzi artysta malarz, najwybitniejszy
miniaturzysta XX wieku, wykształcony w Paryżu i Krakowie.
W latach 20. XX wieku
wystawiał swoje prace w Paryżu m. in. były to ilustracje do “Księgi Estery”,
“Kuszenia Św. Antoniego” i “Studni Jakuba”. W pracach tych wzorował się na
ilustracjach książek średniowiecznych i grafice renesansowej. Zajmował się
również ponad 700-letnią historią obecności Żydów w Polsce.
Kazimierz Wielki, frontyspis "Statutu Kaliskiego".
"Rozwój", rok 1921.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1924.
"Panorama", dodatek ilustrowany "Republiki", rok 1925.
W latach 1926-1928 zilustrował “Statut Kaliski” – zbiór przywilejów dla Żydów z
1264 roku, nadany przez księcia Bolesława Pobożnego, a następnie zaadaptowany i
poszerzony przez króla Kazimierza Wielkiego.
"Ilustrowana Republika", rok 1929.
"Express Wieczorny Ilustrowany", rok 1923.
"Republika", rok 1923.
"Panorama", dodatek niedzielny "Republiki", rok 1929.
"Panorama", dodatek niedzielny "Republiki", rok 1929.
W latach 30. wykonał iluminację do “Hagady” – opowieści o uwolnieniu ludu
izraelskiego z niewoli egipskiej. Ilustracje te były czytelną aluzją wobec
nowego zagrożenia, jakim był nazizm. Zadedykował swe dzieło samemu Jerzemu VI
królowi Anglii.
Hagada: dedykacja dla króla Jerzego VI
"Republika", rok 1924.
"Głos Polski", rok 1929.
"Panorama", ilustracja tygodniowa "Republiki", rok 1933.
W połowie lat 30. przygotował serię 38 miniatur
akwarelowych “Washington and his Times”, ukazujących Jerzego Waszyngtona i
amerykańską wojnę o niepodległość, które później zostały zakupione przez
prezydenta Polski Ignacego Mościckiego i podarowane prezydentowi USA
Franklinowi D. Rooseveltowi.
Tadeusz Kościuszko. Seria "Braterstwo Polsko-Amerykańskie"
"Głos Poranny", rok 1937.
Po wybuchu II wojny światowej udał się do Londynu,
skąd został wysłany przez Rząd Brytyjski i Polski na Uchodźstwie najpierw do
Kanady, a później do USA. Tam swoimi rysunkami i karykaturami skłaniał rządy
tych krajów do udziału w walce z faszystowskimi państwami w Europie.
"Republika", rok 1924.
Przebywając w USA tworzył prace publikowane na okładkach czołowych tygodników i
miesięczników.
Artysta walczący pędzlem i piórem. Wierny swoim ideałom, niezwykle
tolerancyjny i oddany patriota zarówno jako Żyd, Polak i obywatel Stanów
Zjednoczonych – bardziej znany i doceniany za granicą niż w Polsce, gdzie się urodził.
Mistrz iluminowanych miniatur, politycznej satyry i błyskotliwych karykatur. Jego twórczość jest pomostem miedzy wieloma kulturami i narodami, m. in polską, żydowską, francuską, angielską i amerykańską.
Po utworzeniu Organizacji Narodów Zjednoczonych przygotował miniatury, obrazujące historie krajów alianckich, walczących w czasie II wojny światowej przeciwko państwom Osi.
Mistrz iluminowanych miniatur, politycznej satyry i błyskotliwych karykatur. Jego twórczość jest pomostem miedzy wieloma kulturami i narodami, m. in polską, żydowską, francuską, angielską i amerykańską.
Po utworzeniu Organizacji Narodów Zjednoczonych przygotował miniatury, obrazujące historie krajów alianckich, walczących w czasie II wojny światowej przeciwko państwom Osi.
Po wojnie zaangażował się w działalność
syjonistyczną.
W 1948 roku zilustrował Deklarację Utworzenia Państwa Izrael, a w
roku 1950 Amerykańską Deklarację Niepodległości. W roku 1923 został uhonorowany
francuskimi “Palmami Akademickimi”, siedem lat później polskim odznaczeniem
“Złotym Krzyżem Zasługi”, a w 1934 amerykańskim “Orderem Waszyngtona”.
Zmarł w
wieku 57 lat. Po jego śmierci o Szyku nieco zapomniano. Dopiero w 1991 roku za
sprawą kalifornijskiego towarzystwa poświęconemu artyście odrodziło się jego
dziedzictwo. Dziś wspólnie z “The Arthur Szyk Society” galeria SCD przybliża twórczość i ideały tego wybitnego człowieka.
Prace artysty wystawiane były w 2002 roku w
amerykańskim Muzeum Holocaustu w Houston. Na przełomie 2008 i 2009 w Muzeum Historycznym w Berlinie, a później w Muzeum
Karykatury i Rysunku im. Wilhelma Buscha w Hanowerze. W Polsce prace Artura Szyka
można było oglądać m in. w łódzkim Pałacu Poznańskiego i warszawskim Żydowskim
Instytucie Historycznym.
Plakat z wizerunkiem gen. Władysława Sikorskiego, rok 1940.
Artur Szyk w przeciągu całego swojego artystycznego
życia konsekwentnie wypełniał wyznaczoną sobie misję – służył ludzkości, Polsce
oraz narodowi żydowskiemu, a wydana przez wydawnictwo Austeria biografia
napisana przez Josepha Ansella to bardzo cenny wkład w historię sztuki
żydowskiej i relacji polsko-żydowskich w pierwszej połowie XX wieku i pasjonująca podróż przez sztukę i historię XX wieku narysowana ręką znakomitego
artysty.
W warszawskim getcie. Praca z 1945 roku.
Wycinki prasowe pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi oraz Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego.
Prace Artura Szyka pochodzą ze stron:
https://pl.wikipedia.org
https://www.ushmm.org
www.artinfo.pl
https://pl.wikipedia.org
https://www.ushmm.org
www.artinfo.pl