środa, 6 stycznia 2016

... japońska karuzela, czyli mural przy ulicy Sienkiewicza w Łodzi



Na ścianie kamienicy przy ulicy Sienkiewicza 71 w Łodzi powstał nowy mural. Wykonał go francuski duet ZOER & VELVET.


Autorzy: ZOER | VELVET (Francja)
Miejsce: Sienkiewicza 71, Łódź
Kurator: Michał Bieżyński
Data powstania: 2015
Organizator: Łódzkie Centrum Wydarzeń
https://www.facebook.com/zoerism
https://www.facebook.com/velvetcsx 


"Patrzycie na minimalistyczny realizm pomieszany z utopią. Swoisty mariaż wizualno-kulturowy łączący estetykę i kody wizualne różnych części świata. Dominujące nad całą kompozycją symbole, zostały zaczerpnięte z japońskiej reklamy walkmanów z lat 40. a cała scena jest zdjęciem karuzeli w jednym z tokijskich wesołych miasteczek. I to wszystko przy Sienkiewicza 71…"

Michał Bieżyński:
„ZOER | VELVET  to francuski duet młodych artystów, współpracujących ze sobą od dłuższego czasu. Wieloletnia współpraca zaowocowała wytworzeniem realistycznego, wysublimowanego, zazwyczaj bardzo oszczędnego stylu, którego bazę stanowi fotografia. Zdjęcia są fundamentem ich prac, na ich podstawie artyści określają formę, charakter oraz układ swoich obrazów...


...Prace tej dwójki to najczęściej precyzyjnie, starannie wykonane kompozycje, układające się w lekko wyciszone, delikatnie nasiąknięte surrealizmem sceny. Spokój w ich obrazach podszyty jest irracjonalnym poczuciem niepokoju. Minimalistyczny realizm miesza się z utopią. W swoich obrazach artyści zazwyczaj wykorzystują elementy związane bezpośrednio z miastem – budynki, ulice, samochody, środki komunikacji. Choć skupieni są przede wszystkim na klasycznym malarstwie, poza muralami oraz obrazami na płótnach, tworzą także grafiki oraz instalacje przestrzenne. Nie stronią również od graffiti i typografii często wplatając litery do swoich obrazów. Nierzadko „wycinają” wizualne elementy rzeczywistości spotkane w różnych miastach świata, umiejscawiając je później na muralach gdzie indziej. Powoduje to tworzenie swoistych mariaży wizualno-kulturowych mieszających ze sobą estetykę i kody wizualne różnych części świata. W przypadku muralu w Łodzi, kolorowe symbole dominujące nad całą kompozycją, zostały zaczerpnięte z japońskiej reklamy walkmanów z lat 40”.

Fot. Monika Czechowicz 

Zobacz jeszcze:
ŁÓDZKIE MURALE
ŁÓDZKIE MURALE I ICH TWÓRCY