Kamil Śmiechowski. Łódzka wizja postępu.
Oblicze społeczno-ideowe „Gońca Łódzkiego”, „Kuriera Łódzkiego”, „Nowego
Kuriera Łódzkiego” w latach 1898–1914.
Kamil
Śmiechowski w Łódzkiej wizji postępu zajął się tematem, który już od
dawna czekał na przenikliwego i skrupulatnego badacza. Podjął się więc zadania,
za którym w istocie kryło się wyzwanie. Dokonał rekonstrukcji oblicza
społeczno-ideowego trzech pism: „Gońca Łódzkiego”, „Kuriera Łódzkiego” i
„Nowego Kuriera Łódzkiego”. Dzięki swojej imponującej pracy uzupełnił lukę
powstałą w badaniach naukowych dotyczących łódzkiej prasy na przełomie XIX i XX
wieku. Cezurę chronologiczną prezentowanej rozprawy otwiera ukazanie się
pierwszego numeru „Gońca Łódzkiego” w 1898 roku, zamyka natomiast wycofanie się
władz carskich z Łodzi w 1914 roku i tym samym koniec pewnej epoki – życia
miasta pod zaborem rosyjskim.
Autor,
analizując pisma reprezentujące postępowy, liberalno-lewicowy nurt w legalnej
polskiej prasie codziennej Łodzi, odnosił się do rzadko poruszanych, lecz
ważnych kwestii ideowych. Pytanie o kwestie światopoglądowe pozwoliło mu
ustalić: do kogo, do jakich sił społecznych gazety te były skierowane.
Nowy
Kurier Łódzki, rok 1916.
Źródło:
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
http://www.wbp.lodz.pl/
http://www.wbp.lodz.pl/
Śmiechowski
zwrócił także uwagę na znaczenie polskiej prasy w czasach zaborów, podkreślił
jej doniosłą, zdawałoby się już dzisiaj zapomnianą funkcję – instytucji
społecznej. Jego dociekania służyły również namysłowi nad szerszymi
zagadnieniami dotyczącymi wpływu łódzkiej prasy na życie społeczne miasta i związku
głoszonych przez nią ideologii z poglądami łodzian.
Goniec Łódzki, rok 1904.
Źródło: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
http://www.wbp.lodz.pl/
http://www.wbp.lodz.pl/
Łódzka
wizja postępu wpisuje się więc w badania poświęcone dziejom i historii Łodzi,
„polskiego Manchesteru” w czasie jego wielkoprzemysłowego rozkwitu. Autorowi,
historykowi i bystremu obserwatorowi życia społecznego, udało się włączyć w
wielogłos o metropolii, będącej niegdyś niezwykłym tyglem kultur i narodów.
Pracę
uzupełniają aneksy i ilustracje.