Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego „A.
Piotrowski” w Łodzi przy Nowym Rynku 6 (ob. Plac Wolności),
przedstawiająca chłopca z zabawkową bronią palną, starszą
dziewczynę z lalką w ręku i młodszą siedzącą na stoliku. W tle
znajduje się tapeta imitująca naturalny pejzaż. Zakład
fotograficzny przy Nowym Rynku 6 (ob. Plac Wolności), został
założony w 1893 roku. Należał do rodziny Piotrowiczów i
skoligaconej z nimi, poprzez małżeństwo Marii Piotrowicz i
Antoniego Piotrowskiego, rodziny Piotrowskich. W obrębie tych rodzin
zakład często zmieniał właścicieli. Funkcjonował w latach
1893-1939, a fotografie w nim wykonane były sygnowane w następujący
sposób “A. Piotrowski”, “Piotrowski”, “S. Piotrowicz”.
Zakład nagrodzony medalami w Rosji, Francji, Austrii ,a także
wieloma Krzyżami Zasługi. Budynek w którym mieścił się zakład
fotograficzny powstał w 1880 roku, według wskazówek Dominika
Zonera jednego z pierwszych łódzkich fotografów. Zbudowana
kamienica posiadała na poziomie III piętra oszkloną altanę
stojącą na wykuszu poza bryłą. Altana ta przeznaczona na atelier
dawała niezwykle dużo światła niezbędnego w pracy fotografa.
Zakład miał filie przy ulicy Piotrkowskiej 95.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego "A.
Piotrowski" w Łodzi, znajdującym się przy Nowym Rynku 6 (ob.
Plac Wolności), przedstawiająca dziecko przytrzymywane sznurkiem w
pozycji siedzącej na fotelu przykrytym ozdobna tkaniną. Z adnotacji
na odwrocie fotografii wynika, że jest to Stefan Pudpełski.
Fotografia
wykonana w atelier zakładu fotograficznego "A. Piotrowski"
w Łodzi, mieszczącego się przy Nowym Rynku 6 (ob. Plac
Wolności).Przedstawia dziewczynkę w ciemnej sukience z dużym
koronkowym, białym kołnierzykiem stojącą przy stoliku i
trzymającą w rękach książkę. Dziewczynka ma włosy związane w
dwie kitki z ciemnymi kokardkami. Za nią znajduje się malowane tło.
Fotografia
wykonana w atelier zakładu fotograficznego „B. Szmuklarowski” w
Zduńskiej Woli. Przedstawia dwie dziewczynki w białych sukienkach.
Młodsza siedzi na ozdobnym krześle, starsza obejmuje ją, stojąc
obok. W tle widoczna namalowana na płótnie kotara.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego "B.
Wilkoszewski" w Łodzi, przedstawiająca małego chłopca w
stroju odświętnym siedzącego najprawdopodobniej na stoliku.
Fotografia została wykonana przed 1914 rokiem. Na rewersie ozdobny
druk reklamowy. Saryusz Bronisław Paweł Wilkoszewski (ur. 1847- zm.
1901) był znanym łódzkim fotografem. Urodził się w Szczekocinach
w powiecie wieluńskim. W 1878 roku wraz z Józefem Grodzickim
prowadził zakład fotograficzny w Kielcach pod nazwą "Fotografowie
warszawscy Wilkoszewski i Grodzicki". W 1887 roku przybył do
Łodzi, a 19 lutego następnego roku otworzył własne atelier
fotograficzne w willi „Trianon” w pasażu Meyera 5 (ob. ulica
Moniuszki). Po dwóch tygodniach reporter gazety odwiedził jego
lokal oglądając "aparaty najnowszego systemu i matowe zdjęcia"
napisał też, że zakład należy do "pierwszorzędnych
artystycznych pracowni". Intensywna reklama w miejscowej prasie,
powtarzana w kilkudniowych odstępach, podkreślająca nowoczesność
stosowanych technik, wytworny lokal w domu przy prywatnej
ekskluzywnej ulicy pomagała Wilkoszewskiemu pozyskać zamożnych
klientów. Urządził swój zakład na europejskim poziomie,
odbiegającym położeniem i wyposażeniem od pozostałych
miejscowych firm. Filia (zakład fotograficzny „Murillo”)
znajdowała się przy Nowym Rynku 2 (ob. Plac Wolności). Reklamował
się w następujący sposób: "Zakład fotograficzny B.
Wilkoszewskiego w Łodzi. Urządzony elegancko. Zdjęcia sposobem
momentalnym. Wykończenie artystyczne. Aparaty najnowsze. Portrety
różnej wielkości. Koloruje olejno. Zdejmuje wszelkiego rodzaju
widoki. Ceny dla wszystkich przystępne". Był wykonawcą
licznych zdjęć ulic miasta, reprezentacyjnych budynków Łodzi
między innymi: fabryki, rezydencje, budynki użyteczności
publicznej itp., co chętnie odnotowywała miejscowa prasa. Większość
jego widoków Łodzi znana jest z reprodukcji na kartach pocztowych
drukowanych od około 1896 roku do 1914 roku. Wilkoszewski był
również pionierem fotografii sportowej: w 1891 roku wykonał
zdjęcia zawodów cyklistów aparatem rewolwerowym z 12 kliszami.
Wydał liczne albumy ze zdjęciami, między innymi „Widoki m.
Łodzi” i album z wystawy przemysłowej, na której miał własne
stoisko, pod tytułem „Pierwsza Wystawa Przemysłowa 1895 r.”. W
1900 roku nie mogąc sprostać wzrastającej konkurencji ze strony
istniejących już 11 zakładów wykonujących zdjęcia, planował
nabyć drukarnię. Poza pracą fotografa Wilkoszewski zajmował się
również działalnością społeczną i kulturalną. Był
współzałożycielem Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” i
członkiem Towarzystwa Cyklistów. W swoim zakładzie urządzał
liczne wystawy artystyczne i koncerty. Zmarł nagle na atak serca 11
czerwca 1901roku, podczas gry w wista w „Grand Hotelu”. Pochowany
został na części katolickiej Starego Cmentarza przy ulicy
Ogrodowej w Łodzi.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego "H.
Petri" w Łodzi, przedstawiająca siedzące na krzesełku
dziecko w białym ubranku. Na rewersie fotografii ozdobny druk
reklamowy. Zakład fotograficzny “H. Petri” funkcjonował w
kamienicy przy ulicy Piotrkowskiej 46. Jego właścicielem był
urodzony w Berlinie Herman Adolf Petri, którego wspólnikiem został
Władysław Hauser-Majewski. Zakład powstał na początku XX wieku i
funkcjonował do lat 30. XX wieku. Był to jeden z największych i
najbardziej reprezentacyjnych zakładów w mieście.
Fotografia
wykonana w atelier zakładu fotograficznego "J. Nowikow" w
Łodzi, przedstawia małą dziewczynkę w białej sukience, stojącą
na ozdobnym fotelu. Zakład fotograficzny "Nowikow i Ska"
lub "J. Nowikow & Co, wykonujący fotografie przy świetle
elektrycznym” został otworzony przy Piotrkowskiej 147 w wrześniu
1911 roku. Właścicielem był doświadczony fotograf Iwan Nowikow,
który na początku XX wieku był współwłaścicielem razem z
Szadke zakładu fotograficznego przy Promenadzie 27 (od 1917 aleja
Kościuszki). W latach 1914 - 1917 reklamował się jako
"Kunstportretmaler" pracujący w lokalu przy Piotrkowskiej
32, a w 1920 roku pisał, że jest właścicielem "specjalnej
pracowni portretów z każdej fotografii po cenach przystępnych".
Fotografia
portretowa w owalu, przedstawiająca czwórkę dzieci: dwie
dziewczynki, chłopca oraz około roczne dziecko. Dziewczynki i
siedzące na ozdobnym stoliku dziecko ubrane w białe sukienki.
Chłopiec w ciemnym garniturze. Wykonana na przełomie XIX i XX wieku
w atelier zakładu fotograficznego "J. Tyraspolski"
mieszczącego się w Warszawie przy ulicy Mazowieckiej 12. Jakub
Tyraspolski od 1894 roku prowadził zakład w Odessie na ulicy
Moskiewskiej. Dnia 21 kwietnia 1899 roku złożył podanie jako
"Nadworny fotograf wyróżniony nagrodą Ich Cesarskich
Królewskich Wysokości” do kancelarii gubernatora piotrkowskiego.
Prosił w nim o zezwolenie na otwarcie zakładu w Łodzi, w domu
Arona Wienera przy ulicy Piotrkowskiej 76 i już 20 lipca 1899 roku
otrzymał zgodę. Specjalnie dla jego potrzeb przebudowano fasadę i
wnętrza niedawno wybudowanej kamienicy, dostosowując trzecie piętro
do jego atelier. W 1908 roku Tyraspolski sprzedał zakład Feliksowi
Buchcarowi. Od 1920 roku właścicielem był Jan Buchcar prowadząc
firmę pod dawną nazwą do 1939 roku.
Fotografia
portretowa wykonana w zakładzie fotograficznym "L. Zoner"
w Łodzi, przedstawiająca małego chłopca z kapeluszem w dłoni,
siedzącego na tle tapety imitującej krajobraz. Dominik Zoner –
ojciec Leopolda Zonera -(ur. 8 kwietnia 1815 roku we Lwowie, zm.14
czerwca 1883 roku w Krakowie) był właścicielem najstarszego
zakładu fotograficznego w Łodzi, prawdopodobnie założonego w 1861
roku, przy Konstantynowskiej 3 (parcela 328). Przypuszcza się, że
najstarsza fotografia Nowego Rynku (placu Wolności) pochodząca z
lat 50. XIX stulecia jest jego autorstwa. Zasady dagerotypii poznał
po 1840 roku w Wiedniu. Następnie Pracował jako wędrowny fotograf
na terenie Galicji i Rosji. W latach 1844–1847 w Krakowie miał
pracownię w pałacu Steinkellera. W latach 50. i 60. XIX wieku
jeździł po Polsce organizując „pokaz miniatur z wyobrażeniami
przedmiotów, krajobrazów i gmachów przedstawionych za pomocą
optycznego przyrządu”. Prawdopodobnie w 1861roku osiedlił się w
Łodzi i otworzył zakład fotograficzny. Jak mówią ogłoszenia z
lat 60. XIX wieku, jego zakład zajmował się wyrabianiem fotografii
bez retuszu w różnych rozmiarach, biletów wizytowych. Usługi
świadczył w ogrzewanym pawilonie w godzinach od 9 rano do 2 po
południu. Do lat 80. XIX wieku jego zakład należał do
największych w Łodzi. Około 1880 roku przeniósł się do Krakowa,
gdzie kupił dom. Jego syn Leopold Zoner (ur. 5 listopada 1839 roku
we Lwowie – zmarły 24 września 1915 roku w Łodzi) uzyskał zgodę
na prowadzenie działalności w 1863 roku. Od około 1880 roku do
1901 roku był właścicielem zakładu przejętego po ojcu, w którym
pracował od jego założenia. W 1881 roku przeniósł zakład z
Konstantynowskiej 3 do nowo wybudowanej kamienicy F. Meyera przy
Nowym Rynku 6 (ob. Plac Wolności). Na trzecim piętrze wybudowano
oszklone atelier, pięć pokoi zajmowała pracownia, poczekalnia i
mieszkanie. W 1886 roku dysponował pięcioma aparatami
fotograficznymi. Wykonywał wyłącznie portrety głównie dla
zamożnych klientów. W 1894 roku wybudował dom na ulicy Dzielnej 13
(ob. Narutowicza). Na parterze mieszkał z rodziną, na piętrze
urządził zakład fotograficzny, natomiast w oficynie mieściło się
wydawnictwo, magazyny książek i zakład litograficzno-drukarski.
Prowadził szereg pobocznych działalności: wydawał i redagował
gazety "Lodzer Tageblatt" i "Lodzinskij Listok”,
kierował drukarnią, księgarnią, sprzedawał fortepiany. Przez
pewien czas był też właścicielem zakładu na Piotrkowskiej 108,
który sprzedał w 1900 roku. W 1875 roku był współzałożycielem
ochotniczej straży pożarnej i jej długoletnim działaczem. Na
rewersie ozdobna reklama zakładu fotograficznego.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego "Marja"
w Łodzi, przedstawiająca chłopca w jasnej marynarce i spodniach za
kolana, stojącego na tle ciemnych kotar. Na rewersie odręczna
odnotacja : ”Zdjęcie było dnia 9 marca 1913 r.”. Zakład
fotograficzny "Marja" początkowo mieścił się przy ulicy
Przejazd 2 (ob. Tuwima). 10 sierpnia 1911 roku przeniesiony na przy
Piotrkowską 95. Reklamowany jako "wykonujący zdjęcia przy
świetle dziennym i elektrycznym". Na rewersie ozdobna reklama
zakładu fotograficznego.
Fotografia
portretowa wykonana w zakładzie fotograficznym "Othello" w
Łodzi, przedstawiająca małego chłopca ubranego w strój
regionalny. Rewers fotografii zawiera dedykację. W tle ozdobne tło
fotograficzne. W 1910 roku przy ulicy Rzgowskiej 2 funkcjonował
zakład fotograficzny „L. Tudella”. Pod tym samym adresem w
drugiej dekadzie XX wieku mieścił się zakład fotograficzny"
Othello" (Ottelo), którego właścicielem był Adam Michel,
wcześniej prowadzący zakład przy ulicy Zgierskiej 64. Ogłaszał
się on w następujący sposób: „Wykonywa wszelkie roboty
wchodzące w zakres fotograficzny, portrety kredkowe, akwarele,
fotografie na płytach pomnikowych od 4 rubli. Fotografie na
filiżankach, talerzach, wazach itp. Ceny stałe, lecz bardzo
przystępne”. W latach 20 XX wieku jego firma pod tym adresem
używała nazwy „Apollo”. Na rewersie ozdobna reklama zakładu
fotograficznego.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego „Raffael”
w Łodzi, przedstawiająca cztery dziewczynki oraz jednego chłopca
odświętnie ubranych. Z odręcznych adnotacji na odwrocie fotografii
wynika, że są to dzieci Romany i Walentego Garbaczyków. Chłopiec
to Wiktor Anastazy, późniejszy urzędnik Izby Skarbowej w Łodzi,
jego siostry to Maria i Stefania (które ukończyły Żeńską Szkołę
Handlową), Alicja Janina (która ukończyła gimnazjum Adeli
Skrzypkowskiej) i Kazimiera, która w latach późniejszych była
malarką. Zakład fotograficzny"Raffael" (Raphael) jako
zakład wykonujący fotografie artystyczne, był czynny od 1908 roku.
w domu przy ulicy Głównej 6 (ob. ulica Piłsudskiego), a w drugiej
dekadzie XX wieku na ulicy Główna 1. Na winietkach fotografii
umieszczał napis "Nagrodzony podarunkiem jego cesarskiej
wysokości Wielkiego Księcia Michała Aleksandrowicza w roku 1901".
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego „Rembrandt”
w Łodzi , przedstawiająca dwójkę dzieci (prawdopodobnie
rodzeństwo). Jedno z dzieci leży na szezlongu, drugie stoi obok. Z
adnotacji na odwrocie zdjęcia wynika, że prawdopodobnie są to
dzieci Pudpełskich. Zakład fotograficzny “Rembrandt” został
założony 1898 roku. Od około 1900 roku miał też filię w
Pabianicach. W latach 1899-1909 funkcjonował przy ulic Piotrkowskiej
97, w kamienicy należącej do Edwarda Lüngena, w nadbudowanym od
strony Andrzeja (ob. ulica Struga) atelier. Po przeniesieniu
"Rembrandta" na ulicę Piotrkowską 63, gdzie funkcjonował
do 1914 roku, na jego miejsce wprowadził się zakład Stanisława
Zaborskiego “Moderne”.
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego "S.
Piotrowicz" w Łodzi przy Nowym Rynku 6 (ob. Plac Wolności),
przedstawiająca chłopca w stroju komunijnym, w białych
rękawiczkach, trzymającego w dłoni długą, białą świecę .
Fotografia
portretowa wykonana w atelier zakładu fotograficznego „Victoria”
w Łodzi, przedstawiająca dziewczynkę, chłopca oraz małe dziecko
– prawdopodobnie rodzeństwo. Na rewersie ozdobny druk reklamowy .
Zakład fotograficzny "Victoria" nazywany również
zakładem "Fotografia Artystyczna" , istniał od 1888 roku
przy ulicy Nowomiejskiej 4. Stanowił własność Haimana Arbuza.
Według reklamy na rewersie fotografii, firma została "nagrodzona
podarunkiem Jego Cesarskiej Wysokości Wielkiego Księcia Michała
Aleksandrowicza w 1900 roku”. Zakład został zamknięty w drugiej
dekadzie XX wieku.
Wszystkie
fotografie pochodzą ze zbiorów Muzeum Miasta Łodzi.