Makulatura, płótna i rolki po przędzy z opuszczonych łódzkich fabryk - Egon Fietke, legenda polskiej sceny street artu, w swoich najnowszych pracach nadaje zużytym przedmiotom nowy sens i osadza je w nieoczywistych kontekstach własnych mitologii.
Cykl rzeźb artysty, zatytułowany "Zastęp Siemiorga i Księżniczka Srebrnej Gwiazdy" prezentowany jest w dawnej elektrowni Karola Scheiblera przy ulicy Milionowej 6a. Wystawa została przygotowana przez Fundację Urban Forms we współpracy z Fuzją.
ZASTĘP SIEDMIORGA to cykl zbliżonych kształtem form, powstałych w 2006 roku.
Każda z nich może być eksponowana pojedynczo jako odrębny obiekt. W całości tworzą przestrzenną instalację. W idealnych warunkach odchodzą od koncepcji klasycznej rzeźby osadzonej na cokole lub postumencie i są zawieszone na sznurach, swobodnie nad ziemią.
Premierowe pokazanie tej instalacji miało miejsce w ramach kuratorowanej przez Józefa Robakowskiego tzw. "części artystycznej", jaka towarzyszyła otwarciu kompleksu Manufaktura w Łodzi w 2006 roku.
Egon Fietke (Andrzej Miastkowski) ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. w latach 1988-1990 był uczestnikiem Galerii Działań Maniakalnych łódzkiej frakcji Pomarańczowej Alternatywy. W 1989 roku był jednym z założycieli multimedialnej formacji Wspólnota Leeeżeć. Twórca WL "Tygodnika Leeeżeć" oraz "Kau gryzoni na serze". Autor takich szablonów jak "Uwięzić politycznych" czy "997 telefon zaufania". Współtworzył pierwsz a falę polskiego graffiti sprayowo-szablonowego. Autor obrazów, alfabetów, realizacji wideo, fotografii inscenizowanych, performens itp. Kurator serii wystaw sztuki współczesnej Die Kunst ist Toth.
Motywem przewodnim wielu prac artysty są futurystyka, kosmos i cywilizacje pozaziemskie. Miłośnikom street artu w Łodzi jest też doskonale znany za sprawą prac przy ulicy Pogonowskiego 12 - "Madonna astronautów" i Wrześnieńskiej 2 - "Lisowaty z kapibarą", stworzonych we współpracy z Fundacją Urban Forms.
Egon Fietke "Madonna astronautów".
Fot. baedeker łódzki
Egon Fietke
Fot. baedeker łódzki
Przy ulicy Kopernika pod numerami 56/58 i 60/60a - sąsiadują ze sobą dwa historyczne kompleksy fabryczne – Leonida Toepffera oraz braci Pawła i Augusta Doeringów (Döring), które wielu łodzianom znane są jako Fabryka Transformatorów i Aparatury Trakcyjnej Elta.
Jedną ze ścian zdobi pięknie wykonany mural autorstwa Egona Fietke.
Fot. baedeker łódzki
Na wystawę "Zastęp Siedmiorga i Księżniczka Srebrnej Gwiazdy" składa się cykl rzeźb, pócien i innych obiektów artystycznych, które tworzą przestrzenną instalację.
KSIĘŻNICZKA SREBRNEJ GWIAZDY, 2022.
Obiekty skladające się na ekspozycję wykonane są z masy papierowej, makulatury, gałęzi, a nawet rolek po przędzy z opuszczonych łódzkich fabryk.
- Tytuł "Zastęp Siedmiorga" z założenia nie naprowadza widza na konkretny trop, lecz otwiera duże pole do samodzielnych interpretacyjnych dociekań. Liczba siedem jest głęboko osadzona w naszej kulturze i towarzyszy jej od najstarszych znanych nam świadectw pisanych. Siedem jest symbolem kosmosu, stworzenia, przestrzeni, czasu, losu, boskości, szczęścia, przygody, skomplikowanej jedności, wiecznego życia. Z kolei koncept Księżniczek Srebrnych Gwiazd pochodzi z kosmologii tzw. ras założycielskich. To wielowymiarowe inteligencje stacjonujące w najwyższych oktawach wszechświata. Ich rolą jest nasycenie swą świadomością i utrzymanie energetyczno-dźwiękowych sieci, będących stelażem, na którym budowane są materialne rzeczywistości - wyjaśnia twórca.
ASYSTENT KSG NR.1, ŻYWIOŁ ZIEMI
ASYSTENT KSG NR.1, ŻYWIOŁ METALU
Wystawie towarzyszy też projekcja zdjęć stanowiących dokumentację fotograficzną działań artysty zapisujących jego kompozycje z gliny, piasku, ziemi, lodu, które pod wpływem wiatru, temperatury, przypływu, deszczu, niezamierzonych działań ludzkich, uległy zniszczeniu.
CIENIE, cykl efemerycznych kształtów wysypywanych z różnych materiałów w rozmaitych lokalizacjach. Foto wykonane przez baedekera w pomieszczeniach dawnego szpitala przy ul. Drewnowskiej w Łodzi.
Dopełnieniem wystawy są wielkoformatowe płótna z minimalistycznymi przedstawieniami.
CYKL 7 KSZTAŁTÓW PISANY W PROSTOKĄT, 2022.
Bezpośrednią przyczyną powstania owego dzieła była chęć "zagospodarowania" przestrzennych podziałów między filarami na wejściowej, odrestaurowanej ścianie elektrowni.
W ujęciu tzw. refleksji krytycznej o sztuce byłyby np:
"wielkoformatowym malarstwem typu informel, w ktorym pobrzmiewają współczesne echa łopotu sztandarów Władysława Hasiora".
- Wystawa przygotowana przez Egona Fietke jest niezwykła. Prace, które się na niej pojawiły opowiadają własne, niepowtarzalne historie. Artysta w swoich pracach tworzy prywatną mitologięi przeciwstawia się komercjalizacji sztuki, a jednoczęnie chce ją zblizyć do odbiorcy, by była na wyciągnięcie ręki - mówiła Teresa Latuszewska-Sydra, prezes Fundacji Urban Forms.
Fundacja Urban Forms w ciągu kilkunastu lat działalności doprowadziła do powstania ponad 150 murali, instalacji i mniejszych obiektow sztuki w przestrzeni publicznej Łodzi, wielu miast w Polsce i na świecie. Dzięki jej działaniom Łódź jest uważana za jedno z najważniejszych centrów sztuki miejskiej na świecie.
ASYSTENT KSG NR 4, ŻYWIOŁ DREWNA
Przeczytaj w baedekerze:
źródła:
Fot. Monika Czechowicz