czwartek, 29 sierpnia 2024

PIOTRKOWSKA 100 a – dawny Dom Handlowy „Schmechel & Rosner” i „Esplanada”.


W 1909 roku na części posesji wydzierżawionej od Zgromadzenia Majstrów Tkackich przez firmę handlową Hugona Schmechela i Juliusza Rösnera (Rosnera) powstał Dom Handlowy „Schmechel i Rosner”.

"Rozwój", rok 1910.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1909.


W części parceli (dzisiaj Piotrkowska 100), w budynku obok, znajdowała się siedziba zgromadzenia, wybudowana w 1839 roku.

Dawny dom Zgromadzenia Majstrów Tkackich, Piotrkowska 100.

Przeczytaj w baedekerze: 

Tak wyglądała Piotrkowska 100 jeszcze w 1909 roku.
Po prawo widoczny już budynek Schmechela i Rosnera (późniejsza Esplanada), po lewo dawny budynek Zgromadzenia Majstrów Tkackich.
(zbiory Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi)
 
"Rozwój", rok 1910.

"Neue Lodzer Zeitung", 1910.


"Rozwój", rok 1910.

"Rozwój", rok 1910.

"Rozwój", rok 1910.


Przedsiębiorstwo handlowe Hugo Schmechela i Juliana Rosnera wydzierżawiło od Zgromadzenia Majstrów Tkackich w Łodzi część posesji przy Piotrkowskiej 100 na dziesięć lat. W tym samym roku został wybudowany dwupiętrowy „dom konfekcyjny” w stylu secesyjnym, według projektu ówczesnego łódzkiego architekta miejskiego – pochodzącego z Finlandii, Augusta Furuhjelma.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1913.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1913.
Wyróżnikiem tego budynku jest wielka witryna na pierwszym piętrze.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1910.

"Rozwój", rok 1910.

"Rozwój", rok 1910.


Lodzer Informations und Hause Kalender, 1911.

"Neue Lodzer Zeitung", 1911.

"Rozwój", rok 1911.

Właścicielami sklepu byli Alfred Hugo Schmechel, młodszy brat Emila Schmechela, oraz buchalter Emila Schmechela, Juliusz Rosner (Rozner, Rösner). Po tragicznej śmierci Emila w 1907 roku, obaj panowie (także wdowa po Emilu, Emma) kierowali firmą "Emil Schmechel" przy Piotrkowskiej 98.

"Rozwój", rok 1907.

"Rozwój", rok 1908.

Piotrkowska 98.
Przeczytaj w baedekerze:

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1910.

Jubileuszowe wydanie "Lodzer Zeitung", 1893-1913.

Widok w kierunku ulicy Tuwima (Przejazd); po prawo dawna siedziba Majstrów Tkackich, po lewo fragment domu konfekcyjnego "Schmechel i Rosner", Piotrkowska 98.

Piotrkowska 100a.

"Rozwój", rok 1909.

Otwarcie domu konfekcyjnego przy Piotrkowskiej 100 miało miejsce 3 października 1909 roku. Dwupiętrowy obiekt, o architekturze secesyjnej, został bogato wyposażony, m. in., w belgijskie, lustrzane szyby wystawowe i centralne ogrzewanie.

"Rozwój", rok 1910.

"Rozwój", rok 1910.


"Rozwój", rok 1911.

"Rozwój", rok 1911.

Sklep oferował towary w szerokim przedziale cenowym. Slogan reklamowy firmy „Schmechel i Rosner” głosił „Kto wiele daje, każdemu coś daje”.
 
"Rozwój", rok 1911.

"Rozwój", rok 1911.

"Rozwój", rok 1911.

"Rozwój", rok 1911.

"Rozwój", rok 1911.


"Rozwój", rok 1912.

"Rozwój", rok 1913.

"Rozwój", rok 1913.


Gmach dawnej firmy „Schmechel i Rosner” był najelegantszym domem konfekcyjnym w mieście, oferującym ekskluzywną odzież dla pań, panów i... dzieci. 

"Rozwój", rok 1913.

"Rozwój", rok 1914.

"Rozwój", rok 1914.

Firma funkcjonowała w okresie I wojny światowej i od 1918 roku już w wolnej Polsce:

"Rozwój", rok 1919.

"Republika", rok 1924.

Ulica Piotrkowska w latach 20. XX stulecia. 
Widoczny budynek domu konfekcyjnego "Schmechel i Rosner".

"Republika", rok 1924.

Podręczny Rejestr Handlowy, rok 1926.

"Ilustrowana Republika", rok 1926.

"Rozwój", rok 1927.

"Ilustrowana Republika", rok 1927.


W 1927 roku spółka "Schmechel i Rosner" została rozwiązana, a sklepy przy Piotrkowskiej 98 i 100a przeszły w ręce Juliusza Rosnera (Roznera).

"Ilustrowana Republika", rok 1927.

"Ilustrowana Republika", rok 1927.

W pierwszym kwartale 1928 roku Rozner zlikwidował sklep przy Piotrkowskiej 100a. Centralnym magazynem pozostał lokal przy Piotrkowskiej 98.

"Ilustrowana Republika", rok 1928.

Rozner otworzył również filię przy Piotrkowskiej 160.

"Rozwój", rok 1920.

"Rozwój", rok 1922.

"Rozwój", rok 1922.

"Ilustrowana Republika", rok 1923.


"Głos Poranny", rok 1930.

U zbiegu ulicy Piotrkowskiej z al. Mickiewicza. To tutaj stał dom konfekcyjny Juliusza Roznera.

Wkrótce po otwarciu filii, 19 marca 1928 roku, w narożnym domu przy Piotrkowskiej 160 miał miejsce pożar. Straty w lokalu Roznera okazały się niewielkie i po dwóch dniach sklep uruchomiono ponownie.

"Ilustrowana Republika", rok 1928.

"Łódzkie Echo Wieczorne", rok 1928.
Przy okazji tego wypadku, dzięki informacji prasowej, możemy zobaczyć jak wyglądał budynek firmy Juliusz Rozner w okresie międzywojennym.

Dawna Piotrkowska 160/162, dzisiaj.

"Republika", rok 1924.

W 1927 roku firma zamknęła sklep przy Piotrkowskiej 160.

W kwietniu 1939 roku, w nowo zbudowanej kamienicy przy Piotrkowskiej 133, otworzył podwoje sklep konfekcyjny jednego z byłych wspólników, Hugo Schmechela, pod szyldem "H. Schmechel i Syn" .

Piotrkowska 133.

"Kurier Łódzki", rok 1939.

Firma posiadała również swój dom konfekcyjny w Grudziądzu.

"Ilustrowana Republika", rok 1927.

"Ilustrowana Republika", rok 1927.

"Ilustrowana Republika", rok 1927.


Nowy dzierżawca obiektu przy Piotrkowskiej 100a, cukiernik Wawrzyniec Gierbich, otworzył 31 grudnia 1928 roku elegancką cukiernię pod nazwą „Esplanada” (oficjalnie nowa "Esplanada", w odróżnieniu od funkcjonującej od 1913 roku krakowskiej "Esplanady" Stanisława Wołkowskiego), znaną w Łodzi ze znakomitych wyrobów cukierniczych.


Wawrzyniec Gierbich nie był nową postacią wśród łódzkich restauratorów - wraz ze wspólnikami - Józefem IdzikowskimJanem Majczakiem i Alojzym Niteckim, prowadził restaurację z ogrodem letnim "Tivoli", przy ulicy Przejazd 1, w nowej siedzibie Zgromadzenia Majstrów Tkackich.

"Nowiny", rok 1924.

"Echo", rok 1929.

Ogródek dawnej restauracji "Tivoli".
Przeczytaj w baedekerze:


Wawrzyniec Gerbich został nowym dzierżawcą budynku w 1926 roku i już dwa lata później we wnętrzach urządził ekskluzywną cukiernię i kawiarnię zwaną „Esplanada”, znaną z wybornych wypieków własnej produkcji.

W 1926 roku Gerbich, przekształcił sklep w kawiarnię i cukiernię. Remont trwał ponad dwa lata. Po jego zakończeniu nadał im wspólną nazwę „Esplanada”.


 Lokal szybko stał się jednym z częściej uczęszczanych, chociażby ze względu na położenie w centralnym punkcie ulicy Piotrkowskiej.

"Hasło Łódzkie", rok 1929.

"Łódzki Głos Obywatelski", rok 1938.


Wawrzyniec Gerbich prowadził cukiernię przy Piotrkowskiej jeszcze w pierwszych latach powojennych.

"Dziennik Łódzki", rok 1949.


Jednak Esplanada swoje lata świetności przeżywała w okresie międzywojennym.

"Republika", rok 1928.

"Republika", rok 1928.

"Lodzer Volkszeitung", 1928.

"Hasło Łódzkie", rok 1929.

"Ilustrowana Republika", rok 1929.

"Lodzer Tageblat", 1929.

"Najer Fołksbłat", 1929.

"Rozwój", rok 1930.

"Głos Poranny", rok 1930.

"Głos Poranny", rok 1930.

"Głos Poranny", rok 1930.

Przed wojną było to ulubione miejsce Zofii Hertz, późniejszej współtwórczyni paryskiej „Kultury”, która w Łodzi pracowała w biurze notarialnym.

"Głos Poranny", rok 1931.

"Głos Poranny", rok 1932.

"Głos Poranny", rok 1932.

"Lodzer Volkszeitung", 1932.

"Głos Poranny", rok 1933.

"Głos Poranny", rok 1935.

"Głos Poranny", rok 1935.

"Głos Poranny", rok 1937.

"Głos Poranny", rok 1937.

"Głos Poranny", rok 1937.

"Głos Poranny", rok 1937.

"Głos Poranny", rok 1938.


Podczas II wojny światowej, pod niemieckim zarządem, lokal zachował swoją funkcję pod tą samą nazwą (Kaffee Esplanade).

Esplanada. Karta pocztowa z okresu okupacji niemieckiej 1939-1945.
(zbiory Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi).

Amtliches Fernsprechbuch für den Bezrik der Reichspostdirection Posen.
Teil 2: Regierungsbezirk Litzmannstadt, 1944.
(Oficjalna książka telefoniczna okręgu Poznań. Część 2: Okręg administracyjny Litzmannstadt).

"Kaffee Esplanade", lata 1939-1945.


Tuż po wojnie budynek i znajdującą się w nim kawiarnię i cukiernię przekazano Powszechnej Spółdzielni Spożywców „Społem” w Łodzi zmieniając jej nazwę na „Powszechna”. 

"Dziennik Łódzki", rok 1945.


W 1946 roku, bez uprzedzenia, w nocy z 6 na 7 lipca (z niedzieli na poniedziałek), lokal został przekształcony ponownie w sklep. 
Na parterze umieszczono dział artykułów piśmiennych, zabawek artykułów szklanych i naczyń oraz artykułów gospodarstwa domowego, a na drugim działy artykułów włókienniczych, „komercyjnych” i „włókienniczych przydziałów kartkowych” oraz obuwniczy.

"Kurier Popularny", rok 1946.

"Dziennik Łódzki", rok 1946.

"Dziennik Łódzki", rok 1946.

"Dziennik Łódzki", rok 1947.

Dom Towarowy PSS, zdjęcia z drugiej połowy lat 40. ubiegłego stulecia. 

Nawiązaniem do poprzedniej funkcji była zachowana cukiernia z kilkoma stolikami, pozostawiona na parterze.

"Głos Robotniczy", rok 1946.

"Dziennik Łódzki", rok 1949.

"Dziennik Łódzki", rok 1966.

"Dziennik Łódzki", rok 1966.

"Dziennik Łódzki", rok 1966.

"Dziennik Łódzki", rok 1966.

"Dziennik Łódzki", rok 1967.

"Dziennik Łódzki", rok 1967.

"Dziennik Łódzki", rok 1973.

"Dziennik Łódzki", rok 1974.

"Dziennik Łódzki", rok 1986.


W końcu lat 90. Ubiegłego stulecia obiekt poddano gruntownej renowacji, z przeznaczeniem na lokal gastronomiczny nawiązujący do tradycji tego miejsca.


To doskonały przykład architektury secesyjnej o bogatym detalu dekoratorskim.


W wystroju fasady dominuje efektowne okno, o miękkim koszowym łuku, wypełnione pierwotnie belgijskimi lustrzanymi szybami. Oplata je sztukateria o motywie wijącej się roślinności. Podobne można zobaczyć na przykład w Berlinie, a w Polsce we Wrocławiu. 


Podobna dekoracja zdobi najwyższe piętro budynku, gdzie umieszczone jest także godło kupców – „kaduceusz” symbol boga handlu Hermesa, czyli skrzydlata laska opleciona wężami.


Pięknie prezentuje się także dekoracja sztukateryjna: są to wstęgowate elementy przypominające łodygi i liście roślin, lecz nienaśladujące żadnego konkretnego gatunku. Takie szerokie, wijące się linie pojawiały się w twórczości Belga Henry'ego van de Veldego.

Piękny witraż umieszczony w suficie.


Wnętrza dawnej Esplanady można zobaczyć w filmie „Cud purymowy”. To właśnie tutaj, w filmowej restauracji, bohater Jan Kochanowski (grany przez Sławomira Orzechowskiego) dowiaduje się o spadku po bogatym wujku z Ameryki i warunku jego otrzymania, postawionym przez krewnego. Okazuje się, że Kochanowski – zadeklarowany antysemita – ma korzenie żydowskie i aby otrzymać spadek, musi do tych korzeni wrócić…

"Cud purymowy", film z 2000 roku.
Reżyseria Izabella Cywińska, scenariusz Maciej Karpiński.

Dzisiaj w dawnej Esplanadzie mieści się Bierhalle. 
Restauracje Bierhalle stylizowane są na niemieckie piwiarnie.


Serwowane są tutaj wyśmienite piwa, między innymi Pils, Weizen, Marcowe, Rosalie i inne. Coś dla łódzkich piwoszy 😋


Bardzo dziękuję Panu Michałowi, pracownikowi Esplanady-Bierhalle, za umożliwienie mi wykonania zdjęć wewnątrz lokalu, za oświetlenie piętra specjalnie dla mnie i bardzo sympatyczne przyjęcie.


Budynek Esplanady  jest jednym z najlepszych przykładów architektury secesyjnej w Łodzi, w Polsce, … a nawet w Europie.


Przeczytaj jeszcze:


źródła:
Ulica Piotrkowska 100a w Łodzi. Historia posesji w latach 1824-1939. (piotrkowska-nr.pl)
muzeumsecesji.pl
Anna Rynkowska. Ulica Piotrkowska
Przewodnik po filmowej Łodzi.
Marek Szukalak. Słownik biograficzny Żydów łódzkich i z Łodzią związanych.
Piotr Machlański. Szlak ulicy Piotrkowskiej.
Joanna Podolska, Jakub Wiewiórski. Spacerownik. Łódź filmowa.

Esplanada w Łodzi – Wikipedia, wolna encyklopedia

"Tygodnik Łódzki Ilustrowany", rok 1912.

Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi 
oraz stron:

Fot. współczesne Monika Czechowicz

MAPA GOOGLE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz