Awangardowa
rzeźbiarka Katarzyna Kobro była Rosjanką, córką Eugenii z Rozanowych i Mikołaja
Kobro. Urodziła się w Moskwie 26 stycznia 1898 roku, ale dzieciństwo spędziła w
Rydze. Maturę zdała w 1916 roku w ewakuowanym z Warszawy III Gimnazjum Żeńskim.
Pracując jako wolontariuszka poznała w szpitalu ciężko okaleczonego na froncie
Władysława Strzemińskiego, Polaka, oficera saperów w carskiej armii.
Jesienią
1917 roku Kobro wstąpiła do moskiewskiej Szkoły Malarstwa, Rzeźby i
Budownictwa, przekształcone później w tak zwane II Wolne Pracownie Artystyczne
(Swomas), gdzie uczyli Kazimierz Malewicz i Władimir Tatlin. Została członkiem
Związku zawodowego Artystów Malarzy miasta Moskwy z legitymacją nr 655.
12
maja 1920 roku w Urzędzie Stanu Cywilnego w Smoleńsku wyszła za mąż za
Strzemińskiego, a na przełomie lat 1921/1922 przedostała się z mężem przez
zieloną granicę do Polski.
W
dwudziestoleciu międzywojennym odwiedzała bliskich w Rydze, tam w 1924 roku
wzięła ze Strzemińskim ślub kościelny.
Katarzyna
Kobro i Władysław Strzemiński w Wiśle, 1933 rok.
Z
mężem mieszkała kolejno w Szczekocinach, Brzezinach, Żakowicach, Koluszkach i
najdłużej, bo prawie dwadzieścia lat – w Łodzi. Należała do polskich grup
artystycznych Blok, Praesens i „a.r.” oraz międzynarodowej grupy Abstraction-Creation.
Współorganizowała Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”
przekazaną muzeum w Łodzi i stanowiącą rdzeń jego zbiorów sztuki XX wieku. W
1931 roku wspólnie ze Strzemińskim opublikowała rozprawę teoretyczną „Kompozycja
przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego”.
Rzeźby,
konstrukcje i kompozycje przestrzenne Kobro z metalu, drewna i szkła, a
zwłaszcza te z polichromowanej blachy z lat 1925-1933, to dzieła nowatorskie.
Rzeźba Katarzyny Kobro. Zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi.
"Budowa", rok 1936.
Kobro zrewolucjonizowała myślenie o rzeźbie. Artystka
odrzuciła koncepcję rzeźby jako bryły, uważała, że rzeźba formuje przestrzeń.
Pod wpływem konstruktywizmu odrzuciła indywidualizm, subiektywizm i
ekspresjonizm sztuki, w ich miejsce postulowała bezwzględny obiektywizm formy,
podstawowym jej celem była budowa abstrakcyjnego dzieła sztuki, opartego na
uniwersalnych i obiektywnych prawach, odkrywanych na drodze eksperymentu i
analizy. Punktem wyjścia koncepcji rzeźby Katarzyny Kobro jest abstrakcyjne
pojęcie nieskończonej przestrzeni. Przestrzeń tak pojęta jest jednorodna i nie
posiada żadnych szczególnych miejsc, żadnego punktu odniesienia (np. w rodzaju
środka układu współrzędnych). Stąd Kobro dążyła w swoich pracach do takiego
zorganizowania przestrzeni, aby nie było w niej podziału na przestrzeń
zamkniętą w bryle i otoczenie, ale by dzieło współistniało z przestrzenią,
pozwalając jej przenikać się. Równocześnie z koncepcji jednorodności
przestrzeni wynika likwidacja centrum kompozycyjnego, tak by każdy punkt rzeźby
był jednakowo ważny.
Tworzyła
też akty inspirowane kubizmem. Niemal wszystkie jej zachowane prace znajdują
się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
Katarzyna Kobro. Akt - siedząca, 19201930. Zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi.
Druga
wojna światowa to czas biedy, walki o przetrwanie i narastającego konfliktu z
mężem, zakończonego wygranym procesem o prawo do opieki nad córką i separacją.
Katarzyna Kobro z córką Niką. Łódź, ulica Srebrzyńska, rok 1937.
W
1949 roku artystka została skazana na sześć miesięcy więzienia za tak zwane
odstępstwo od narodowości polskiej, a następnie, podczas rozprawy apelacyjnej,
uniewinniona.
Zmarła
21 lutego 1951 roku w Łodzi, pochowana jest w części prawosławnej cmentarza
Doły.
Strona o artystce:
Grób Katarzyny Kobro-Strzemińskiej i jej córki, Niki Strzemińskiej na Cmentarzu Prawosławnym na Dołach w Łodzi.
W
2009 roku Teatr Telewizji zrealizował sztukę o tytule "Powidoki" w
reżyserii Macieja Wojtyszki, w której pokazano życie prywatne Katarzyny Kobro i
Władysława Strzemińskiego, w Łodzi powstały "Powidoki", film w reżyserii Andrzeja Wajdy - opowieś o życiu
wybitnego polskiego malarza, Władysława Strzemińskiego, jednego z najbardziej
znanych artystów awangardowych lat 20. i 30. W głównej roli zobaczymy Bogusława
Lindę, partnerują mu m.in. Aleksandra Justa wraz z debiutującą na ekranie córką
- 13-letnią Bronisławą Zamachowską oraz Krzysztof Pieczyński i Szymon
Bobrowski. - Będzie to portret człowieka niezłomnego, pewnego drogi po której
kroczy. Przez całe życie oddanego sztuce nie dla wszystkich – mówi o bohaterze
filmu Andrzej Wajda, którego nietuzinkowa osobowość Strzemińskiego
fascynowała od dawna. Warto przypomnieć, że Wajda był studentem wydziału
malarskiego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a jego pasja przełożyła się na
niezwykłą malarskość kadrów jego najlepszych filmów. Z czasem porzucił ASP na
rzecz reżyserii. Autorem zdjęć jest nominowany do Oscara
Paweł Edelman ("Pan Tadeusz","Pianista"„Katyń",
"Pokłosie"), za scenografię odpowiada Marek Warszewski ("Miasto
44", "Karbala"), a kostiumy przygotowała Katarzyna Lewińska
("Dom zły", "W ciemności").
Bogusław Linda. Władysław Strzemiński.
BAEDEKER
POLECA:
Małgorzata Czyńska . Skok w
przestrzeń - biografia Katarzyny Kobro.
"Skok
w przestrzeń" - taki tytuł nosi biografia Katarzyny Kobro, artystki
niedocenianej za życia, która w pół wieku po śmierci uznana została za jedną z
najwybitniejszych polskich rzeźbiarek. Autorką książki jest Małgorzata Czyńska.
Katarzyna
Kobro - tajemnicza, wybitna i zapomniana artystka.
-
Była niesamowita. To najwybitniejsza polska awangardowa rzeźbiarka, światowego
formatu - mówi o Katarzynie Kobro autorka książki.
Katarzyna
już jako dziecko "miała diabła za skórą" i bunt we krwi. Dzieciństwo
spędziła w dostatnim mieszczańskim domu, przyszło jej jednak dojrzewać i
kształtować się zawodowo w okresie rewolucji. Jej życiowym celem i powołaniem
okazała się sztuka rodząca się w nowym bolszewickim państwie. Była propagatorką
najnowocześniejszych rozwiązań artystycznych. Ambitna, pewna siebie i swoich
koncepcji.
-
Bardzo mało o niej wiemy. To, do czego mamy dostęp, to relacje jej córki, która
jako dorosła kobieta spisała swoje wspomnienia o rodzicach. Opierałam się też
na rozmowach z siostrzeńcem Katarzyny Kobro i na zdjęciach, na których wygląda
jak typowa buntowniczka -
Z
książki dowiadujemy się, jak to się stało, że Katarzyna Kobro została
rzeźbiarką i żoną kalekiego Władysława Strzemińskiego, który - jak się uważa -
dzięki młodej Kobro został słynnym artystą…
Władysław Strzemiński w Szczekocinach.
Władysław Strzemiński. Kompozycja unistyczna. Zbiory Muzeum Sztuki w Łodzi.
Przeczytaj
jeszcze:
źródła:
Joanna
Podolska, Michał Jagiełło. Spacerownik. Rosyjskimi śladami po województwie
łódzkim.
Nika
Strzemińska. Katarzyna Kobro.
Marzena
Bomanowska. 7 rozmów o Katarzynie Kobro.
Janusz
Zagrodzki. Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni.
www.tvn24.plml
Fot.
ze stron:
http://wyborcza.pl/1,75475,11994198,Film_fabularny_o_Katarzynie_Kobro_w_Wytworni_Filmow.html oraz zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
Fot. barwne Monika Czechowicz