Kościół
Przemienia Pańskiego, potocznie nazywany przez łodzian Białym Kościołem.
Położony jest w dzielnicy Górna przy ulicy Rzgowskiej 88 – u zbiegu z ulicą
Broniewskiego. Jest miejscem spotkań i modlitw rzymskokatolickiej parafii pw.
Przemienienia Pańskiego.
Strona
parafii: http://przemienieniepanskie.pl/
W
1905 roku, na południowych rubieżach miasta przy ulicy Rzgowskiej, wzniesiono
niewielką kaplicę jako filię parafii św. Wojciecha na Chojnach. Kiedy w 1915
roku bp Stanisław Zdzitowiecki, ordynariusz włocławski, erygował parafię,
zaproponowano rozbudowę świątyni.
4 stycznia 1925 roku kościół poświęcił bp
Wincenty Tymieniecki.
W
latach 1923-1925 do kaplicy dobudowano trzynawowy korpus. W 1935 roku
przebudowano cały korpus nawowy i wieżę nad wejściem.
W latach 1935-1940
przeprowadzono gruntowną przebudowę kościoła według projektu Wiesława
Lisowskiego, polegającą na przedłużeniu korpusu i wzniesieniu fasady utrzymanej
w stylizacji tzw. skandynawskiego gotyku (z niską wieżą).
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1935.
Lisowski
zaproponował ujęcie całego korpusu świątyni w długi ciąg wąskich lizeno-skarp,
zaś smukła fasada miała być ujęta podobnymi skarpami, dominującymi nad
całością. Niestety nie zrealizowano w całości tego zamierzenia
architektonicznego, a wieża pozbawiona została swojej strzelistości.
Kościół
Przemienienia Pańskiego w okresie II wojny światowej
(źródło: FotoPolska)
W
latach niemieckiej okupacji świątynia była czynna jako jedna z nielicznych w
Łodzi.
Po
wojnie, w latach 1955-1958 przeprowadzono trzecią przebudowę kościoła, która
objęła likwidację wąskich lizen poprzez połączenie ich w grubsze pilastry,
budowę wysokiej wieży (według projektu R. Fettera i Witolda Millo)…
...powiększenie okien, montaż rozety nad głównym wejściem oraz wykonanie nad bocznymi portalami płaskorzeźb przedstawiających chrzest Polski w 966 roku i śluby lwowskie króla Jana Kazimierza w 1656 roku.
Ponadto w 1953 roku namalowano wewnątrz na sklepieniu wzdłuż nawy głównej polichromie przedstawiające procesję polskich świętych i błogosławionych (m.in. św. Benedykta, św. Jana, św. Mateusza, św. Stanisława, Adama Chmielowskiego, Maksymiliana Marii Kolbego i Marii Teresy Ledóchowskiej). Autorem projektu polichromii był Chwalisław Zieliński
...powiększenie okien, montaż rozety nad głównym wejściem oraz wykonanie nad bocznymi portalami płaskorzeźb przedstawiających chrzest Polski w 966 roku i śluby lwowskie króla Jana Kazimierza w 1656 roku.
Ponadto w 1953 roku namalowano wewnątrz na sklepieniu wzdłuż nawy głównej polichromie przedstawiające procesję polskich świętych i błogosławionych (m.in. św. Benedykta, św. Jana, św. Mateusza, św. Stanisława, Adama Chmielowskiego, Maksymiliana Marii Kolbego i Marii Teresy Ledóchowskiej). Autorem projektu polichromii był Chwalisław Zieliński
W
wyposażeniu kościoła znajdują się między innymi ołtarz mszalny i Najświętszy
Sakrament ze szlachetnego kamienia, drewniany ołtarz boczny z obrazem Matki Boskiej
Częstochowskiej, ołtarz boczny ze szlachetnego kamienia z obrazem Matki Boskiej
Berdyczowskiej wykonany w technice mozaiki z muszelek, wykonany w latach 30. XX
wieku.
W
latach 1981–1984 wyremontowano wnętrze kościoła, przebudowano chór, dodano elementy
stiukowe wokół okien, łuków a także w prezbiterium.
W 1991 roku wzniesiona została nowa dzwonnica, na której zawieszono
trzy dzwony.
Znajduje się ona w północno-wschodnim narożniku, zbudowana została
w formie trzech arkad.
Teren
kościoła od strony północnej i częściowo wschodniej ogrodzony jest murkiem, a
od południa zadrzewiony.
Kościół
posiada korpus trzynawowy, 7-przęsłowy, zamknięty półokrągłym prezbiterium,
oflankowanym dwoma kwadratowymi aneksami mieszczącymi kaplicę i zakrystię.
Między zakrystią na nawą boczną znajduje się wnęka ze schodami na strych.
W
kalenicy biegnącej na wysokości 16 metrów widoczna jest 8-boczna sygnaturka z hełmem
iglicowym.
Fasada jest ekspresyjnie, rytmicznie rozrzeźbiona, z lizeno-skarpami przecinającymi
biegnący górą pas ciemnego tynku o groszkowanej fakturze.
W
przyziemiu wieży znajdują się drzwi ujęte kamiennym portalem z nadprożem na wolutowych
konsolach.
Nad
nim okulus i wydłużone trójdzielne okno.
W
zwieńczeniu wieży zastosowany został trzykrotnie powtórzony gzyms kordonowy i
gzyms wieńczący.
W
bocznych elewacjach partii frontowej znajdują się drzwi do krucht ujęte
portalami, jak w fasadzie. Nad nimi znajdują się, wspomniane już kamienne
płaskorzeźby przedstawiające Chrzest Polski i Śluby Jana Kazimierza (od
północy).
Przed
gmachem świątyni, na lewo od głównego wejścia, znajduje się posąg Matki Boskiej,
kilkukrotnie dewastowany na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku.
Na
początku 2017 roku kościół został wpisany do rejestru zabytków.
Przeczytaj
jeszcze:
źródła:
Marek
Budziarek. Świątynie Łodzi.
Joanna
Olenderek. Łódzki modernizm i inne nurty przedwojennego budownictwa. Tom 1.
Obiekty użyteczności publicznej.
Wikipedia https://pl.wikipedia.org
Fot. archiwalna pochodzi ze strony FotoPolska (lodz.fotopolska.eu)
Fot. współczesne Monika Czechowicz