Bazylika
archikatedralna pw. św. Stanisława Kostki, Plac Jana Pawła II.
Wzniesienie tego
kościoła poprzedziło powstanie w 1895 roku Komitetu Budowy, w skład którego
weszli między innymi Juliusz Teodor Heinzel, baron von Hohenfels, Karol Scheibler,
Edward Herbst, Juliusz Kunitzer, Józef Rychter oraz ksiądz Ludwik Dąbrowski, a
po jego odejściu do Warszawy, nowy proboszcz parafii świętokrzyskiej ks.
Zygmunt Łubieński. Zadaniem tego gremium było znalezienie odpowiedniego miejsca
pod przyszłą świątynię, a następnie rozpisanie otwartego konkursu na projekt
planowanego obiektu.
Wybrano plac przed szpitalem miejskim św. Aleksandra, później
zwany Rynkiem Fabrycznym. Sytuacyjny plan pod budowę kościoła przedstawili dwaj
łódzcy geometrzy: Zdzisław Kułakowski i Mikołaj Trąbczyński.
Konkurs
ogłoszono w czerwcu 1898 roku, a trzy miesiące później nadesłano już 38 prac, z
których większość pochodziła z Niemiec, Francji, Holandii, Czech, Szwecji i
Austrii.
Wszystkie zostały pokazane łodzianom w listopadzie 1898 roku, a jury
konkursowe (pod przewodnictwem abp Wincentego Chościak-Popiela, metropolity
warszawskiego) pierwszą nagrodę przyznano pracy mającej godło „Bogu na chwałę”.
Projekt neogotyckiej budowli był autorstwa łódzkiej spółki
architektoniczno-budowlanej „Wende i Zarske” (domniemanym współtwórcą projektu
miał być berliński architekt Emil Zillman).
"Czas", rok 1901.
Nagrodzony
projekt, nawiązujący do dojrzałej fazy neogotyku europejskiego, nie zyskał
jednak aprobaty pewnych kręgów społeczeństwa łódzkiego. Nadto sami członkowie
Komitetu Budowy nie mieli do końca wyrobionego zdania, co do walorów
artystycznych i funkcjonalnych zwycięskiego projektu. Stąd też poprosili dwóch
architektów – Józefa Dziekońskiego z Warszawy i Sławomira Odrzywolskiego z
Krakowa – o wydanie opinii na ten temat. Ci, zapoznawszy się z projektem,
zaproponowali wprowadzenie szeregu zmian, mających podnieść funkcjonalność
budowli oraz zmniejszyć koszty budowy.
Opinia Dziekońskiego i Odrzywolskiego ostatecznie
rozwiała wątpliwości Komitetu, który zlecił realizację projektu (po uprzednim
dokonaniu zmian) firmie „Wende i Zarske”. Projekt świątyni i kosztorys
przedstawiono do akceptacji petersburskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, u
rzeźbiarza Władysława Konopki zamówiono gipsowy model kościoła i rozpoczęto
zbieranie funduszy na budowę. W międzyczasie zmieniono głównego wykonawcę.
Prowadzenie budowy powierzono warszawskiemu przedsiębiorstwu Władysława
Stelmachowskiego, zaś nadzór nad nią przejął Kazimierz Sokołowski. Tego ostatniego
zastąpił Ignacy Stebelski, a od 1910 roku kierownictwo budowy przejął Kazimierz
Stebelski. Sporządzenia szczegółowych rysunków w lipcu 1902 roku podjął się
wiedeński architekt Zygfryd Stern.
Nawiązujący
do dojrzałej fazy neogotyku europejskiego kościół św. Stanisława Kostki jest
orientowaną, trzynawową bazyliką, z mocno wyodrębnionym transeptem, o
wielobocznie zakończonym prezbiterium, z obejściem i kaplicą na osi. W fasadzie
usytuowano wieżę o podstawie kwadratowej. Prezbiterium flankowane jest dwoma
wydłużonymi, zakończonymi wielobocznie aneksami, które mieszczą zakrystię i
baptysterium (w aneksie północnym) oraz kaplicę przedpogrzebową (aneks
południowy). Wejście główne usytuowano w podstawie wieży, a wejścia boczne
(pozbawione kruchty) w elewacjach frontowych naw bocznych oraz w narożach
między transeptem a nawami bocznymi. Ponadto wejścia prowadzą do zakrystii i
baptysterium oraz do kaplicy przedpogrzebowej.
W
maju 1901 roku przystąpiono do kopania, następnie murowania fundamentów. Aktu
poświęcenia kamienia węgielnego dokonał 16 czerwca 1901 roku abp Wincenty
Chościak-Popiel.
Do końca 1903 roku wzniesiono mury do wysokości parapetów
okiennych naw bocznych. Rok później ściany osiągnęły wysokość gzymsu naw
bocznych. Filary kamienne, których elementy wykonano w łódzkiej firmie
kamieniarskiej Antoniego Urbanowskiego, zaczęto montować w 1907 roku, zaś w
ciągu dwu następnych lat ukończono główne mury budowli (cegłę do budowy
zakupiono w cegielni Korwinów pod Częstochową).
"Rozwój", rok 1910.
W
1910 roku zakończono budowę naw bocznych, założono główny gzyms z piaskowca,
opory elewacji bocznych, filary pod rynnami, skarpy chórowe, gzyms wieży, a
zewnętrzne mury oblicowano jasnożółtą cegłą (z Mallmitz na Dolnym Śląsku). Warszawska firma Kazimierza
Sommera wykonała żelbetonowe sklepienie, które wyłożono tzw. licówką
sklepieniową.
"Rozwój", rok 1910.
Następnie
rozpoczęto budowę modrzewiowej konstrukcji dachu.
W następnym roku firma
wyrobów blacharskich Leona Komperta z Warszawy pokryła dach blachą cynkową i
wykonała wszelkie roboty ornamentacyjno-blacharskie. Dzwon został ufundowany przez łódzkich rzemieślników, odlany w fabryce J. Johna przy Piotrkowskiej 217.
"Rozwój", rok 1912.
Ustawiono krzyże na obu
szczytach świątyni. W dalszym ciągu trwały prace kamieniarskie, montaż boazerii
i kapiteli pod dużym chórem, szklenie okien, montaż żelaznych schodów
prowadzących na wieżę, roboty tynkarskie i sztukatorskie.
Przez
cały 1911 rok instalowano oświetlenie elektryczne oraz montowano witraże w
prezbiterium i nawach bocznych.
Witraże fundowane były w przeważającej
większości przez osoby prywatne i to różnych wyznań. Fundatorami kilku z nich
byli pracownicy fabryki Steigerta oraz cechy rzemieślnicze (choćby kotlarzy i
dozorców). Bardzo często imiona patronów witraży pokrywały się z imionami
fundatorów, na przykład witraż przedstawiający św. Karola i św. Wincentego
ufundowali ks. Karol Szmidel i ks. Wincenty Tymieniecki, a ukazujący św.
Franciszka i św. Klarę – Franciszek i Karolina Zindermanowie. Żydzi lubowali
się w postaciach ze Starego Testamentu, zaś protestanci z Nowego Testamentu.
Wszystkie witraże wykonano w Zittau w Saksonii.
W
grudniu 1911 roku budowa kościoła była ukończona, rozebrano rusztowania i
ułożono posadzkę terakotową. W tymże roku rzemieślnicy łódzcy ufundowali dzwon „Zygmunt”.
Odlany został w fabryce odlewów żelaznych Towarzystwa Akcyjnego J. Johna w
Łodzi, a w 25 czerwca bp Kazimierz Ruszkiewicz, sufragan warszawski dokonał
ceremonii jego chrztu.
W 1924 roku zawisł on na wieży kościelnej, po zainstalowaniu
w niej odpowiedniej konstrukcji żelaznej.
"Gazeta Łódzka", rok 1918.
Mimo
licznych trudności finansowych i organizacyjnych, po 10 latach budowy, na Rynku
Fabrycznym oddano wiernym do użytku okazałą świątynię. Fundatorem ołtarza
głównego był Juliusz Teodor Heinzel. Przedstawiono w nim postać Jezusa, Mojżesza
i Eliasza podczas cudownego Przemienienia na Górze Tabor oraz postacie patronów
Polski – św. Wojciecha i św. Stanisława. Został wykonany przez firmę Ars Sacra
Ferdynanda Stuflessera z St. Urlich. Poświęcenie ołtarza odbyło się 22 grudnia
1912 roku i zapoczątkowało duszpasterskie funkcjonowanie kościoła św.
Stanisława Kostki.
"Tygodnik Łódzki Ilustrowany", rok 1912.
"Rozwój", rok 1913.
Nie stanowiło to jeszcze końca całego budowlanego
przedsięwzięcia. Sukcesywnie wykańczano wieżę. Niestety, nie udało się tego
dokonać przed wybuchem I wojny światowej, choć prace budowlane kontynuowano aż
do 1916 roku.
Przebudowa wieży. Rok 1927.
(źródło: Fotopolska.eu)
Pierwotny
projekt wieży i jej hełmu został w poważnym stopniu zmieniony w 1927 roku przez
łódzkiego architekta Józefa Kabana. Lekkie, ażurowe zwieńczenie, o konstrukcji
żelbetowej zostało zakończone smukłym ośmiobocznym, stalowym hełmem.
Konstrukcje zamówiono w Zakładach Towarzystwa Akcyjnego Przemysłu
Metalurgicznego w Radomsku.
9 października 1927 roku poświęcono krzyż
zamontowany następnie na 103-metrowej wieży kościelnej.
Tak
urządzoną świątynię 22 grudnia 1912 roku poświęcił proboszcz świętokrzyskiej
parafii, ks. Karol Szmidel.
28 czerwca 1921 roku w tymże kościele kard.
Aleksander Kakowski, metropolita warszawski, ogłosił bullę pap. Benedykta XV
erygującą diecezję łódzką. Świątynia, 10 grudnia 1920 roku podniesiona do rangi
katedry, została konsekrowana 15 października 1922 roku. Aktu tego dokonał bp.
Wincenty Tymieniecki, ordynariusz łódzki, współ z kard. Aleksandrem Kakowskim i
bp. Stanisławem Kazimierzem Zdzitowieckim, ordynariuszem włocławskim. W 1989
roku decyzją Ojca św. Jana Pawła II budowli nadano godność Bazyliki Mniejszej,
zaś bullą Totus Tuus Poloniae Populus z
25 marca 1992 roku podniesiono ją do rangi archikatedry.
"Rozwój", rok 1920.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1935.
Na
placu katedralnym Jana Pawła II usytuowano trzy pomniki związane z najnowszą
historią Polski i Łodzi. Z prawej strony archikatedry znajduje się Grób
Nieznanego Żołnierza odsłonięty w 1925 roku.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1925.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1925.
... a z lewej – pomnik ks. Ignacego
Skorupki, od 1930 roku upamiętnia Victorię Warszawską.
Na pomniku czytamy:
KSIĘDZU IGNACEMU SKORUPCE
POLEGŁEMU NA POLU CHWAŁY POD RADZYMINEM 14 SIERPNIA 1920 ROKU
ŁODZIANIE
"Echo", rok 1929.
Odsłonięcie pomnika księdza Ignacego Skorupki
(zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego)
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1932.
"Panorama", dodatek tygodniowy do "Ilustrowanej Republiki", rok 1939.
Więcej o Ignacym Skorupce i wojnie polsko-bolszewickiej przeczytasz w baedekerze TUTAJ
Tuż przy wejściu do
świątyni w 2000 roku odsłonięto pomnik Jana Pawła II, dłuta Krystyny i
Bogusława Solskich. Wzniesiono go na pamiątkę wizyty Ojca św. w Łodzi, 13
czerwca 1987 roku.
Pamiątkowe tablice na ścianach archikatedry:
Zobacz
jeszcze:
Źródło:
Marek
Budziarek. Świątynie Łodzi.
Fot. witraży ze strony: katedra.lodz.pl
"Rozwój", rok 1913.
"Rozwój", rok 1922.
"Rozwój", rok 1922.
"Rozwój", rok 1922.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1933.
Fot.
archiwalne FotoPolska.eu oraz zbiory Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi i Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego.