Od
końca XVIII wieku do 1914 roku, w systemie kształcenia dzieci i
młodzieży żydowskiej na ziemiach polskich, podstawową rolę
odgrywały chedery - elementarne szkoły żydowskie o charakterze
religijnym. W chederach uczyli mełamedowie (nauczyciele małych
dzieci), wyłącznie chłopców w wieku od 4 lub 5 roku życia.
Mełamed wraz z uczniami w chederze
(źródło: http://www.gfh.org.il/)
Nauka
w chederach trwała 9 lat i obejmowała czytanie po hebrajsku Tory,
zapoznanie się z częścią Talmudu, jak również tłumaczenie z
hebrajskiego na jidysz, czasami uczono czytania i pisania po
niemiecku, po polsku i później po rosyjsku. W chederach uczono
także arytmetyki.
W
Łodzi pierwszymi nauczycielami byli na początku XIX wieku rzezacy
rytualni. Pierwszym rzezakiem rytualnym, a jednocześnie nauczycielem
był od 1807 roku Lewek Heber, a jego zastępcą Pinkus Sonenberg.
Wkrótce
okazało się jednak, że zdaniem członków łódzkiej gminy
żydowskiej obaj rzezacy rytualni zaniedbywali nauczanie dzieci,
zajmując się handlem. W związku z powyższym władze
administracyjne w 1810 roku podjęły decyzję o zmianie na
stanowisku rzezaka, którym został Dawid Herszkowicz, pełniący
jednocześnie funkcję kantora w miejscowej bożnicy, był on także
nauczycielem. Nie ma jednak
informacji, czy w tym czasie funkcjonował w Łodzi cheder, czy
raczej mełamed uczył dzieci w synagodze przy okazji sprawowania
funkcji kantora. W spisie ludności żydowskiej z 1821 roku,
sporządzonym przy okazji przyjmowania przez rodziny żydowskie
stałych nazwisk, wśród zawodów, które reprezentowali
poszczególni przedstawiciele tej społeczności, spotykamy jednego
nauczyciela. Był nim przybyły w 1820 roku z Uniejowa Szmul
Jakubowicz, który przyjął nazwisko Grynsztayn.
Podobnie jak w poprzednim przypadku, nie wiemy, czy prowadził
cheder. Wydaje się jednak, że w tym czasie, kiedy ludność
żydowska Łodzi liczyła już ponad 260 osób, potrzeba istnienia
chederu była oczywista, można mniemać, że przybycie w 1820 roku
nauczyciela z Uniejowa było następstwem zabiegów ze strony
łódzkiej gminy żydowskiej.
Nie ma bezpośrednich informacji na temat liczby chederów. Pierwsze dane na ten temat pochodzą z 1861 roku, kiedy w Łodzi było 22 mełamedów.
Z kolei według informacji ukazującego się od 1884 roku „Dziennika Łódzkiego”, w 1885 roku władze miejskie (prezydent miasta, policmajster i lekarz miejski), na podstawie decyzji gubernatora piotrkowskiego, były zobowiązane do przeprowadzenia kontroli funkcjonujących w Łodzi chederów. Kontrola miała obejmować głównie warunki higieniczne lokali szkolnych (wielkość, meble, oświetlenie). W okresie od kwietnia 1885 roku do sierpnia tegoż roku komisja powołana przez władze miejskie skontrolowała 107 chederów, w których uczyło się 1510 chłopców. Warto dodać, że wcześniej „Dziennik Łódzki” podawał, że w Łodzi ogółem funkcjonuje 230 chederów (w Warszawie w tym czasie czynne były 234 chedery).
Nie ma bezpośrednich informacji na temat liczby chederów. Pierwsze dane na ten temat pochodzą z 1861 roku, kiedy w Łodzi było 22 mełamedów.
"Dziennik Łódzki", rok 1885.
Z kolei według informacji ukazującego się od 1884 roku „Dziennika Łódzkiego”, w 1885 roku władze miejskie (prezydent miasta, policmajster i lekarz miejski), na podstawie decyzji gubernatora piotrkowskiego, były zobowiązane do przeprowadzenia kontroli funkcjonujących w Łodzi chederów. Kontrola miała obejmować głównie warunki higieniczne lokali szkolnych (wielkość, meble, oświetlenie). W okresie od kwietnia 1885 roku do sierpnia tegoż roku komisja powołana przez władze miejskie skontrolowała 107 chederów, w których uczyło się 1510 chłopców. Warto dodać, że wcześniej „Dziennik Łódzki” podawał, że w Łodzi ogółem funkcjonuje 230 chederów (w Warszawie w tym czasie czynne były 234 chedery).
"Dziennik Łódzki", rok 1885.
Według
danych urzędowych w 1895 roku wśród wielu chederów
funkcjonujących w Łodzi na uwagę zasługiwało 15 szkółek
religijnych, były to: Abrama Bara przy ul. Rzgowskiej, Szmula
Ferenbacha przy ul. Wschodniej 64, Szymona Freindlicha przy ul.
Wolborskiej 18, Szlomy Gutmana przy ul. Piotrkowskiej 69, Icka Kona
przy ul. Północnej, Markusa Krula przy ul. Średniej, Tobiasza
Kleczewskiego przy ul. Cegielnianej 56, Manasse Kryńskiego przy ul.
Piotrkowskiej 19, Szlomy Majzela przy ul. Zachodniej 54, Icka
Płockiego przy ul. Wschodniej 16, Jankiela Sybirskiego przy ul.
Kamiennej 13, Abrama Szapiro przy Nowym Rynku 11, Natana Taube przy
ul. Zarzewskiej, Gedani Wąsowicza przy ul. Nowomiejskiej 6 oraz
Mendla Wunte przy ul. Kamiennej 14.
Mimo
że chedery spełniały głównie rolę szkół religijnych, to
jednak w życiu społeczności żydowskiej odgrywały istotną rolę
kształcącą. Kiedy bowiem w 1846 roku sporządzono w Łodzi wykaz
umiejących czytać i pisać oraz analfabetów, okazało się że
wśród chrześcijan tylko 16% potrafiło czytać, a 10% pisać i
czytać, natomiast liczba analfabetów przekraczała 74%. Z kolei
wśród Żydów łódzkich 56% potrafiło czytać, a 25% pisać i
czytać, analfabeci stanowili poniżej 20% ogółu starozakonnych.
Jest
oczywiste, że na taki stan rzeczy poważny wpływ miało nauczanie
chłopców żydowskich w chederach, ponieważ w tym czasie niewielka
liczba dzieci żydowskich uczęszczała do państwowych szkół
elementarnych. Według danych z lat dwudziestych XIX wieku w jedynej
wówczas szkole elementarnej w 1820 roku na ogólną liczbę 11
uczniów uczęszczało 3 Żydów, w 1821 roku wśród 47 uczniów tej
szkoły, dzieci żydowskich było 9. W 1825 roku kiedy liczba uczniów
wzrosła do 108 osób, już połowę stanowili uczniowie Żydzi, w
tym 30 chłopców i 24 dziewczęta.
Jednakże
w latach trzydziestych i czterdziestych mimo stałego przyrostu
liczby ludności żydowskiej, liczba dzieci tej narodowości,
uczęszczających do szkoły elementarnej, zdecydowanie spadła. W
roku szkolnym 1839/1840 wśród 55 uczniów szkoły elementarnej był
tylko jeden z rodziny żydowskiej. W 1843/1844 uczęszczało tylko 3
Żydów na ogólną liczbę 90 uczniów. W 1848/1849 roku - 9 Żydów,
w 1851/1852 - 4 uczniów żydowskich, w 1855/1856 tylko 3 Żydów,
natomiast w 1859/1860 roku jedynie 7 uczniów żydowskich na ogólną
liczbę 92 uczniów.
Wydaje się, że główną przyczyną spadku liczby uczniów
żydowskiego pochodzenia w państwowej szkole elementarnej, było
przywiązanie większości społeczności żydowskiej do wychowania
religijnego i pobierania nauki w chederze, natomiast grupa zamożnych
Żydów tzw. reformowanych, lub „postępowców”, przedkładała
kształcenie prywatne nad naukę w szkołach elementarnych. Na
początku lat sześćdziesiątych XIX wieku istotną rolę wśród
społeczności żydowskiej w Łodzi zaczęła odgrywać grupa
zamożnych reformowanych Żydów, którzy założyli Towarzystwo
Izraelitów Niemieckiego Rytuału. Jak podaje François Guesnet byli
to zamożni kupcy pochodzący z pogranicza pruskiego, ich liczebność
wynosiła około 1500 osób (150 rodzin). Posiadali oni własny dom
modlitwy, gdzie występował kaznodzieja głoszący „zakon Boży”
w języku niemieckim.
W
grupie tej znajdowali się Majer i Bernard Ginsbergowie, Adolf
(Abram) Likiernik oraz Izrael Kalmanowicz Poznański, późniejszy
potentat przemysłowy. Warto także dodać, że Adolf Likiernik,
Izydor Kempiński i Bernard Ginsberg w 1861 roku zostali wybrani do
rady miejskiej m. Łodzi.
Z inicjatywy postępowych Żydów w czerwcu 1861 roku gmina żydowska w Łodzi wystąpiła z wnioskiem o utworzenie w Łodzi rządowej szkoły elementarnej dla dzieci żydowskich. W imieniu gminy uzasadniał taką potrzebę w piśmie do władz gubernialnych w Warszawie Samuel Kochański. Mimo poparcia ze strony władz miejskich ze względu na wybuch powstania styczniowego w 1863 roku, sprawa ta została odłożona.
Piotrkowska 36. W latach 60. XIX stulecia posesja należała do majstra tkackiego i farbiarskiego Adolfa (Abrama) Likiernika. Abram Likiernik, w połowie lat 40. XIX wieku, jako jeden z pierwszych łodzian wyznania mojżeszowego uzyskał zezwolenie władz carskich na osiedlenie się poza rewirem wyznaczonym dla starozakonnych.
Z inicjatywy postępowych Żydów w czerwcu 1861 roku gmina żydowska w Łodzi wystąpiła z wnioskiem o utworzenie w Łodzi rządowej szkoły elementarnej dla dzieci żydowskich. W imieniu gminy uzasadniał taką potrzebę w piśmie do władz gubernialnych w Warszawie Samuel Kochański. Mimo poparcia ze strony władz miejskich ze względu na wybuch powstania styczniowego w 1863 roku, sprawa ta została odłożona.
"Jutrzenka", rok 1862.
W
listopadzie 1863 roku w tej sprawie znaczniejsi Żydzi wystosowali
odpowiednie pismo do płk Aleksandra Broemsena naczelnika wojennego
m. Łodzi. W styczniu 1864 roku otrzymali zezwolenie na tworzenie
elementarnej szkoły rządowej dla dzieci wyznania mojżeszowego. Jednakże szkoła ta zaczęła
funkcjonować dopiero w 1865 roku.
"Jutrzenka", rok 1862.
Wcześniej,
w 1862 roku powstała w Łodzi prywatna szkoła elementarna dla
dzieci żydowskich, którą prowadził Adolf Szarlam przy ul.
Średniej. Warto dodać, że Adolf Szarlam poszukiwał poprzez
ogłoszenie w „Jutrzence” w 1862 roku nauczyciela, „który
posiada gruntownie i gramatycznie język polski i hebrajski i który
by był zdolny przedmioty hebrajskie wykładać po polsku”.
W szkole Szarłama, gdzie uczyło się 40 dzieci żydowskich, pracował
także Moryc Siiss z Częstochowy, który miał być kierownikiem
pierwszej żydowskiej szkoły rządowej, prawdopodobnie w 1864 roku
stał się on właścicielem wspomnianej szkoły prywatnej.
Na początku lat sześćdziesiątych XIX stulecia działało w Łodzi
w środowisku żydowskim wielu nauczycieli i korepetytorów
wykładających prywatnie przedmioty świeckie.
Jednym
z bardziej znanych był Bernard Landau z Częstochowy, który
ukończył „wyższą szkołę w kraju”, wcześniej był
nauczycielem we Włocławku. W Łodzi w 1861 roku założył, jak
pisze F. Friedman, „pensjonat dla żydowskich uczniów szkół publicznych, udzielając równocześnie korepetycji dzieciom
ucywilizowanych starozakonnych”.
Herman Konstadt (1835-1895)
Wspomniana
wyżej pierwsza żydowska szkoła państwowa (więcej w baedekerze TUTAJ) w zamyśle inicjatorów
jej utworzenia (Herman Konstadt, Jakub Dobranicki, Lejzer Berger,
Henoch Goldberg) miała być 2-klasową szkołą męską, dla dzieci
wyznania mojżeszowego. Na jej kuratora wyznaczono Hermana Konstadta,
ówcześnie członka Rady Miejskiej w Łodzi. Ortodoksyjni Żydzi, po
jej otwarciu w kwietniu 1865 roku, organizowali protesty, nawoływali
do bojkotu tej placówki. Jednakże władze oświatowe ostatecznie
podjęły decyzję o uruchomieniu szkoły elementarnej męskiej,
otrzymała ona jednak status szkoły 1-klasowej.
Rocznik łódzki poświęcony Łodzi i okolicy, rok 1928.
W okresie do 1869 roku szkoła funkcjonowała przy ul. św. Jakuba w dzierżawionym budynku.
Na
przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, dzięki
inicjatywie Hermana Konstadta szkoła została przeniesiona do nowych
pomieszczeń przy ul. Solnej.
Ulica Solna.
Warto
dodać, że pełniący obowiązki kuratora Konstadt z własnych
funduszy zbudował salę gimnastyczną w tej szkole, a także przez
okres 13 lat płacił pensje nauczycielom gimnastyki i śpiewu. W
1879 roku decyzją Kuratora Warszawskiego Okręgu Naukowego omawianą
szkołę elementarną żydowską przekształcono na 2-klasową. W
następnych latach w wyniku zabiegów Hermana Konstadta i środowiska
postępowych Żydów, władze wyraziły zgodę na utworzenie w Łodzi
1-klasowej szkoły elementarnej żydowskiej dla dziewcząt. Szkoła
ta rozpoczęła swoją działalność w roku szkolnym 1882/1883. Już
w pierwszym roku jej funkcjonowania naukę pobierało 150 dziewcząt.
W
1885 roku Herman Konstadt przekazał szkole żeńskiej, która
mieściła się także przy ul. Solnej, nowe meble, wcześniej od
momentu jej uruchomienia utrzymywał ją z własnych środków.
Na
początku lat dziewięćdziesiątych XIX wieku, dzięki usilnym
staraniom Dozoru Bóżniczego, powstała druga żydowska męska
szkoła elementarna 1-klasowa. Rozpoczęła ona działalność w 1891
roku w budynku przy ulicy Południowej (dziś Rewolucji 1905 roku). Dotychczasowy opiekun i
fundator szkół elementarnych żydowskich Herman Konstadt, który
już wcześniej od 1881 roku założył własną fundację „Dom
Ubogich w Łodzi”, w 1894 roku, na rok przed śmiercią, sporządził
nowy testament, w którym większość swojego majątku przeznaczył
na utworzenie Fundacji Dobroczynnej im. Małżonków Konstadt
(fundacja ta po wielu perturbacjach powstała dopiero w październiku
1899 roku).
"Rozwój", rok 1898.
Istotną
częścią testamentu było przeznaczenie 30 tysięcy rubli na zakup
działki i budowę pomieszczeń dla trzy- lub czteroklasowej szkoły
elementarnej dla dzieci żydowskich, która miała nosić nazwę:
„Szkoła Elementarna imienia Hermana i Miny Konstadt”.
Po śmierci Konstadta, który zmarł jesienią 1895 roku, już w maju 1896 roku władze oświatowe wyraziły zgodę na utworzenie planowanej szkoły, jednakże tylko 2-klasowej.
"Rozwój", rok 1898.
Po śmierci Konstadta, który zmarł jesienią 1895 roku, już w maju 1896 roku władze oświatowe wyraziły zgodę na utworzenie planowanej szkoły, jednakże tylko 2-klasowej.
Jednodniówka "Dzień ubogich w Łodzi", 17 września 1911.
Grób małżonków Miny i Hermana Konstadtów, Nowy Cmentarz Żydowski przy ulicy Brackiej.
Herman
Konstadt, poza zapisem 30 tysięcy rubli na budowę szkoły,
przeznaczył także pewne sumy na opłacenie czynszu za mieszkania
dla trzech młodych nauczycieli przyszłej szkoły. Jednakże w 1897
roku zarząd Dozoru Bóżniczego w składzie - Izrael Kalmanowicz Poznański,
Szaja Rosenblatt i Adolf Dobranicki, przeznaczył te fundusze na
utworzenie klasy przygotowawczej oraz dwóch równoległych oddziałów
w elementarnej szkole męskiej przy ulicy Solnej.
Izrael Poznański Szaja Rosenblatt Adolf Dobranicki
Realizacja zapisu obejmującego ufundowanie szkoły nastąpiła w
latach 1898-1900. Za sumę 8 tysięcy rubli zakupiono plac przy ulicy Zawadzkiej 42 (obecnie ul. Próchnika). Najbardziej zaangażowani w
proces budowy nowej szkoły byli: znany architekt Gustaw
Landau-Gutenteger i kurator szkoły elementarnej przy ulicy Solnej -
Bernard Dobranicki. Budową szkoły zajęła się firma budowlana
„Olszer i Szczeciński”, w dniu 26 października 1900 roku
budynek został przekazany do użytku. Przeniesiono tutaj męską
2-klasową szkołę elementarną z ulicy Solnej. Nowa szkoła przez
kilka lat była utrzymywana z funduszów Fundacji Konstadtów.
Należała ona do najlepiej wyposażonych szkół elementarnych w
Łodzi.
Dawny budynek szkoły elementarnej Fundacji Miny i Hermana Konstadtów, ulica Zawadzka 42 (dzisiejsza ulica Adama Próchnika)
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1900.
W
okresie do 1900 roku funkcjonowały w Łodzi dwie elementarne szkoły
państwowe żydowskie męskie, w tym jedna 2-klasowa oraz cztery
szkoły żeńskie. Ponadto istotną rolę zaczęły odgrywać w tym
czasie szkoły prywatne. W 1892 roku istniały trzy 2-klasowe szkoły
żeńskie - S. Heller przy ul. Cegielnianej, Anny Kryształ przy ul.
Piotrkowskiej 28 i S.Weller, także przy ul. Cegielnianej.
Funkcjonowała także jedna 1-klasowa szkoła ogólna Abrahama
Jacobsona przy ul. Południowej (dom Rosena).
"Łodzianin", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1893.
Istotną,
pozytywną zmianą w stosunku do społeczności żydowskiej, jaką
władze oświatowe wprowadziły na początku lat dziewięćdziesiątych
XIX wieku, było zwolnienie Żydów z obowiązku opłacania składki
szkolnej na wszystkie szkoły, w tym także na chrześcijańskie.
Odtąd Żydzi płacili wyłącznie na utrzymanie żydowskich szkół
elementarnych. (...)
Również w środowisku żydowskim organizowano tajne
nauczanie. W latach osiemdziesiątych w Łodzi funkcjonowały trzy
tajne szkoły, które prowadzili: Szulim Krul w lokalu przy ul.
Północnej, naukę w języku żydowskim - jidysz mogło pobierać
tam 40 dzieci; Eljasz Polewoda przy ul. Kościelnej, gdzie mogło
uczyć się 30 dzieci; Majlich Warszawski w lokalu przy ul.
Zachodniej 43, gdzie lekcje w języku jidysz pobierało 45 dzieci.
Społeczeństwo
łódzkie przejawiało szczególną aktywność w sferze oświaty w
latach rewolucji 1905-1907 roku. Po uzyskaniu w październiku 1905
roku prawa zakładania szkół prywatnych, nasiliła się akcja na
rzecz zreformowania szkolnictwa.
"Rozwój", 11 grudnia 1905 roku.
W dniu 10 grudnia 1905 roku zgromadzeni na wiecu łodzianie podjęli
uchwałę o powołaniu w poszczególnych szkołach komitetów
rodzicielskich oraz jednego komitetu ogólnołódzkiego, w skład
którego mieli wejść przedstawiciele poszczególnych szkół.
Ostatecznie w dniu 22 grudnia 1905 roku na zebraniu poświęconym sprawie budżetu łódzkich szkół
powołano Radę Szkolną, przemianowaną później na Komisję
Szkolną, która miała przygotować wnioski w kwestii organizacji
nowych szkół i zmian w programach nauczania. Warto zaznaczyć, że
w powołanej samorzutnie Komisji Szkolnej znaleźli się
przedstawiciele społeczności żydowskiej. Byli to - Bernard
Dobranicki, Maurycy Likiernik, Leon Gole i Franciszek Hirszberg.
"Rozwój", rok 1906.
W okresie wydarzeń rewolucyjnych dużą aktywność przejawiało
Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Nauczycieli Żydów, które powstało 23 października 1896 roku. W końcu
grudnia 1904 roku liczyło ono 326 członków, w tym nauczycieli
szkół państwowych, prywatnych, jak również opiekunów i
protektorów szkół. W listopadzie 1905 roku członkowie tegoż stowarzyszenia, podobnie jak miało to miejsce w
stowarzyszeniu chrześcijańskim, postanowili utworzyć Związek
Zawodowy Nauczycieli Żydów Proletariuszy, do którego mieli należeć
wyłącznie nauczyciele szkół ludowych. Celem tego związku miało
być dążenie do zdobycia prawa nauczania dzieci w języku
narodowym. Nie
udało się jednak zarejestrować tej organizacji w grudniu 1905
roku. Wtedy członkowie Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy Nauczycieli
Żydów, podjęli próbę w 1906 roku zarejestrowania Związku
Zawodowego Nauczycieli Żydów w Łodzi, niestety także
bezskutecznie. W 1907 roku u schyłku fali rewolucyjnej
Stowarzyszenie liczyło około 300 członków. W całym okresie
wydarzeń rewolucyjnych 1905-1907 organizacja ta prowadziła szeroko
zakrojoną działalność oświatową. Obejmowała ona gromadzenie i
udostępnianie zbiorów własnej biblioteki, która liczyła ponad 4
tysięcy tomów, akcję szkoleń zawodowych oraz publiczne odczyty.
Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Nauczycieli Żydów po rewolucji
przetrwało do 1914 roku, w 1913 liczba członków niezmiennie
wynosiła około 300 osób. Także w latach 1910-1913 prowadzono
szeroką akcję odczytową, organizowano szereg konferencji na tematy
ogólnospołeczne i zawodowe, głównie dla działaczy oświatowych.
W 1914 roku trzech przedstawicieli łódzkiego Stowarzyszenia
Wzajemnej Pomocy Nauczycieli Żydów wzięło udział w
ogólnorosyjskim zjeździe nauczycieli ludowych w Petersburgu. Byli
to Abraham Szwajcer, B. Tumański i Nirenberg.
W
latach 1905-1907 poza szkołami miejskimi powstało kilka elementarnych żydowskich szkół
prywatnych. W 1909 roku funkcjonowało 5 takich szkół: Perli Birezweig przy ul. Brzezińskiej 15, gdzie uczyło
się 75 osób, Ity Kon przy ul. Widzewskiej 13, gdzie uczęszczało
160 osób, Michaliny Lewi, przy ul. Cegielnianej 28 z liczbą 40
uczniów, Estery Familier przy ul. Zawadzkiej 33, gdzie uczęszczało
88 osób oraz Motela Zeligmana przy ul. Cegielnianej 46, gdzie
kształciło się 116 uczniów.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1912.
W
1912 roku w szkolnictwie elementarnym Łodzi funkcjonowały ogółem
92 szkoły, w których pracowało 291 nauczycieli i kształciło się
16211 uczniów. Były to szkoły rosyjskie, polskie, niemieckie,
żydowskie, mariawickie, tzw. fabryczne (założone przez właścicieli
przedsiębiorstw dla dzieci robotników), cerkiewno-parafialne. W tej
liczbie szkół elementarnych żydowskich było 12, w których
pracowało 44 nauczycieli i uczęszczało do nich 2156 uczniów.
Wśród tych szkół były dwie 2-klasowe i dziesięć
1-klasowych.
Ten
stan żydowskiego szkolnictwa elementarnego utrzymał się w Łodzi
do 1914 roku. W okresie po roku 1907 uruchomiono także przy dwóch
szkołach elementarnych (przy 2-klasowej na ul. Zawadzkiej 42 i
1-klasowej przy ul. Cegielnianej 66), bezpłatne kursy wieczorowe dla
dorosłych analfabetów Żydów.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
W
końcu lat osiemdziesiątych XIX wieku wśród postępowych Żydów
powstał zamysł budowy szkoły rzemiosł. Inicjatywę tę podjęli
Żydzi skupieni w organizacji „Talmud-Tora”, wśród których
główną rolę odgrywali przemysłowcy: Izrael Poznański, Markus
Silberstein, Salomon Barciński, Hugo Wulfshon, Herman Konstadt,
Zygmunt Jarociński i Szaja Rosenblatt. Wykupili oni nieruchomość
przy ulicy Zachodniej 20, gdzie wzniesiono budynek szkolny i warsztaty.
W 1890 roku szkoła Talmud-Tora została otwarta, a w 1894 roku uruchomiono warsztaty. Szkoła dzieliła się na oddziały męskie i żeńskie, miała charakter szkoły zawodowej, gdzie przyuczano do zawodu tkacza, ślusarza, kowala, elektrotechnika. Była ona przeznaczona dla dzieci żydowskich z biednych rodzin oraz sierot. W całym okresie do 1914 roku ponad połowę uczniów stanowiły sieroty i półsieroty.
"Rozwój", rok 1898.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1900.
W 1890 roku szkoła Talmud-Tora została otwarta, a w 1894 roku uruchomiono warsztaty. Szkoła dzieliła się na oddziały męskie i żeńskie, miała charakter szkoły zawodowej, gdzie przyuczano do zawodu tkacza, ślusarza, kowala, elektrotechnika. Była ona przeznaczona dla dzieci żydowskich z biednych rodzin oraz sierot. W całym okresie do 1914 roku ponad połowę uczniów stanowiły sieroty i półsieroty.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
Już w latach dziewięćdziesiątych w szkole
Talmud-Tora naukę pobierało 500 uczniów. Rosnąca liczba chętnych
spowodowała poważne trudności lokalowe. Zostały one jednak
pokonane dzięki hojności żydowskiej rodziny Jarocińskich.
"Rozwój", rok 1900.
Ulica Pomorska 46/48. Gmach dawnej Żydowskiej Szkoły Rzemiosł Talmud-Thora, obecnie mieści Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.
Fundatorami nowego gmachu przy ul. Średniej 46/48 (dziś ulica Pomorska) byli małżonkowie
Berta i Zygmunt Jarocińscy, którzy w ten sposób uczcili 50-lecie
związku małżeńskiego.
Szkoła została zbudowana według planu
Gustawa Landau-Gutentegera, przez firmę „Olszer i Szczeciński”.
Koszt budowy plus wyposażenie szkoły wynosił 90 tysięcy rubli.
"Rozwój", rok 1900.
Uroczyste otwarcie nastąpiło 10 listopada 1901 roku, nowa placówka nosiła imię fundatorów „Berty i
Zygmunta Jarocińskich”. Rodziny Poznańskich i Jarocińskich oraz
Maurycy Frenkiel dokonali wpłat na tzw. „fundusz żelazny”
szkoły, który wynosił 33 tysięcy rubli. Prezesem Zarządu szkoły
Talmud-Tora został Maurycy Frenkiel, a kasjerem Stanisław Jarociński.
"Rozwój", rok 1900.
"Rozwój", rok 1902.
W
1906 roku organizację „Talmud-Tora” jej członkowie
przekształcili w niezależne Towarzystwo Oświatowe „Talmud-Tora”,
które w okresie do 1914 roku prowadziło dwie szkoły - ludową z
kursem sześcioletnim ogólnym i rzemieślniczą.
Kalendarz-Informator, rok 1919.
Wśród
najaktywniejszych członków tego towarzystwa znaleźli się: Zygmunt i Stanisław Jarocińscy, Dawid Rosenblatt, Ber Wachs, Paweł Hertz, Aleksander
Walfisch, Naftali Bukiet oraz Karol Poznański.
Eliasz Chaim Majzel (1821-1912)
W
1909 roku powstało z inicjatywy rabina Eliasza Chaima Majzela drugie
Żydowskie Towarzystwo „Talmud-Tora”, w skład którego wchodzili
m. in. Paweł Lichtenberg jako prezes oraz Jakub Warchiwker, Jakub
Wiślicki, Sender Dyszkin, Szmul Szapiro i Chaim Berman. W okresie do
1914 roku nie odegrało ono jednak tak znaczącej roli jak
poprzednie. Należy jednak pamiętać, że rabin Eliasz Chaim Majzel
już w 1873 roku założył w Łodzi pierwszą szkołę Talmud-Tora,
która miała charakter szkoły elementarnej i jednocześnie
zawodowej. Przyjmowano do niej dzieci z biednych rodzin żydowskich
oraz sieroty. Nauka była bezpłatna, uczniowie otrzymywali także
bezpłatnie odzież. Budżet tej szkoły na początku XX wieku
wynosił 10 tysięcy rubli rocznie i pochodził głównie z ofiar i
kwest. Budynek szkoły znajdował się przy zbiegu ulic Wolborskiej i
Północnej, w 1903 roku uczyło się w tej placówce w 7 klasach 700
osób.
W
1912 roku odbył się jeden z najbardziej uroczystych pogrzebów w
historii miasta. Wielotysięczny kondukt odprowadzał na cmentarz
trumnę ze zwłokami Eliahu Chaima Majzela. Na całej długiej trasie
do cmentarza przy ulicy Brackiej trumna była niesiona na ramionach
wiernych, a grób rabina stał się miejscem kultu i pielgrzymek.
Eliahu
został pochowany na Nowym Cmentarzu Żydowskim przy ulicy Brackiej w Łodzi. Co roku w jorcajt rabina,
do jego grobu pielgrzymują liczni Żydzi z całego świata.
"Rozwój", 3 maja 1912 roku.
Żydowskie
szkolnictwo średnie, w odróżnieniu od polskiego i niemieckiego,
zaczęło powstawać dopiero w ostatnich latach przed wybuchem I
wojny światowej. Inicjatorem powołania w 1912 roku Towarzystwa
Żydowskich Szkół Średnich był Markus Braude, przybyły do Łodzi
w 1909 roku, kaznodzieja w synagodze reformowanej przy ul. Spacerowej
(obecnie al. Kościuszki).
"Republika", rok 1923.
Obok Markusa Braudego w wyżej wymienionym
towarzystwie istotną rolę odgrywali przemysłowcy i kupcy: M.
Brisk, Ludwik Cukier, Artur Goldstadt, Jakub Hertz, Henryk
Hirschberg, Natan Kopel, Mojżesz Pikielny i Adolf B.
Rosenthal. Towarzystwo objęło swoim patronatem 8-klasową szkołę
dra Dawida Rabinowicza, przy ulicy Magistrackiej 7 (obecnie ul.
Kamińskiego), która została przekształcona w pierwsze gimnazjum
żydowskie.
Markus Braude (1869-1949)
"Nowy Kurier Łódzki", rok 1913.
Budynek dawnego I Gimnazjum Męskiego Towarzystwa Żydowskich Szkół Średnich przy ulicy Kamińskiego 21.
Budynek dawnego II Gimnazjum Męskiego Towarzystwa Szkół Średnich przy ulicy Kamińskiego 22.
"Ilustrowana Republika", rok 1929.
Pierwszym dyrektorem do 1914 roku był Mojżesz Zusmer (Cusmer). W 1913 roku w skład rady szkolnej tegoż gimnazjum wchodzili: dr Markus Braude, Artur Goldstadt, dr I. Margolis, dr M. Silberstrom i M. Brisk.
W
ostatnich latach przed I wojną światową do wyłącznie żydowskich
szkół w Łodzi należały jeszcze, tzw. freblówka (przedszkole) i
szkoła podstawowa hebrajska przy ul. Cegielnianej 4, prowadzone
przez Szoszanę Feinstein i Icchaka Kacenelsona.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
"Najer Fołksbłat", 1926.
Jak wiadomo już w
okresie międzywojennym Icchak Kacenelson prowadził znakomite
gimnazjum hebrajskie przy ul. Zawadzkiej 43 (obecnie ul. Próchnika,
więcej TUTAJ).
Dawny budynek Szkoły Icchaka Kacenelsona, ulica Próchnika 43. Od 1945 roku mieściło się w jego murach Liceum Sztuk Plastycznych.
Ponadto
przed 1914 rokiem Towarzystwo „Esras Ilmin” założyło specjalną
szkołę dla głuchoniemych przy ul. Zawadzkiej 17.
"Nowy Kurier Łódzki", rok 1917.
"Ilustrowana Republika", rok 1934.
Społeczność
żydowska wykazywała dużą aktywność we wspieraniu inicjatyw
mających na celu tworzenie i rozbudowę szkół zawodowych. Warto
wspomnieć, że w okresie starań o przeniesienie do Łodzi Instytutu
Politechnicznego z Puław w latach sześćdziesiątych XIX wieku
wśród 301 miejscowych obywateli, zobowiązujących się do
udzielenia pożyczki na budowę gmachu tegoż Instytutu, było wielu
Żydów. Najwyższe składki zobowiązali się wpłacać Abram
Prussak (więcej o rodzinie Prussaków TUTAJ i TUTAJ), W. Ginsberg oraz Izrael Poznański.
Abram Prussak
Mimo
fiaska tego projektu, środowisko przedsiębiorców żydowskich
angażowało się w proces uruchomienia w 1869 roku Wyższej Szkoły
Rzemieślniczej, a następnie w jej przekształcenia na przełomie
XIX i XX wieku. Obok przemysłowców niemieckich (Karol Scheibler,
Geyerowie) również fabrykanci żydowscy, a szczególnie Poznańscy,
przyczynili się (także finansowo) do wybudowania nowego budynku dla
tej szkoły (nazywanej wtedy Szkołą Rękodzielniczo-Przemysłową),
przy ulicy Pańskiej 115 (obecnie ul. S. Żeromskiego), który oddano
do użytku w 1903 roku.
Dawna Szkoła Rękodzielnoczo-Przemysłowa przy ulicy Pańskiej (dziś ulica Stefana Żeromskiego 115).
Przemysłowcy
żydowscy mieli poważny udział w organizowaniu oraz wspieraniu
finansowym, utworzonej w 1898 roku 7-klasowej szkoły handlowej
Zgromadzenia Kupców. W Radzie Opiekuńczej tej szkoły zasiadali m.
in. Izrael Kalmanowicz Poznański, Stanisław Jarociński oraz Stanisław Silberstein. Ten
ostatni od 1905 roku przewodniczył Komitetowi budowy nowego gmachu
tej szkoły, który oddano do użytku w 1911 roku przy ul. Dzielnej
68 (obecnie ul. Narutowicza).
Budynek dawnej Szkoły Zgromadzenia Kupców, ulica Narutowicza (dawna ulica Dzielna).
Szkoła Zgromadzenia Kupców m. Łodzi powstała w 1898 roku. W 1904 roku rozpiany został konkurs na budowę nowego gmachu. Zaprojektował go Gustaw Landau-Gutenteger. Budynek należy do najładniejszych w Łodzi, ma ciekawą secesyjną elewację, geometryczne detale, jego ozdobą jest wieża od strony wschodniej, a także zakończona łukiem przybudówka, gdzie była sala gimnastyczna (...). Absolwenci "kupców" stanowili przez lata kadrę pracowników przemysłu, handlu oraz życia społecznego i kulturalnego Polski, wśród nich byli między innymi znani pisarze Marian i Kazimierz Brandysowie, Zygmunt Hertz, a także dzieci wielu fabrykantów.
Co wyniosłem ze szkoły? Trudne pytanie. Myślę, że wyniosłem z mojej młodości przyzwoity stosunek do ludzi. Rzecz najbardziej normalną, elementarną i obowiązującą. Miałem przyzwoity stosunek do ludzi, wtedy, kiedy to było istotne: w czasach wilczych i w czasach dzisiejszych. Okres łódzkiej dorosłości był okresem życia w kokonie, łatwości. Od 1939 wata przestała istnieć i czuło się cudze łokcie nie tylko na własnym boku, ale w bokach innych ludzi i od tej chwili wprowdziłem zasadę przyzwoitości ludzkiej.
Zygmunt Hertz, list do prof. Antoniego Idzikowskiego (Zeszyty Historyczne, nr 162)
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
Kiedy
w 1902 roku powstało Towarzystwo Pomocy dla Niezamożnych Uczniów
Łódzkiej Szkoły Handlowej, jego prezesem został Stanisław
Jarociński, a członkami byli m. in. Izydor Zand, Zygmunt Weinreb i
Zenon Kon.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
W
powstałym w 1906 roku, po strajku szkolnym, Łódzkim Towarzystwie
Szerzenia Wiedzy Handlowej, główną rolę odgrywali przemysłowcy
żydowscy. Towarzystwo to w 1908 roku przejęło funkcjonującą od
1900 roku 4-klasową szkołę handlową przy ul. Długiej 45 (obecnie
ul. Gdańska).
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
Budynek przy ulicy Gdańskiej 45.
Radę opiekuńczą tej szkoły tworzyli wyłącznie
przedstawiciele żydowskich przemysłowców i kupców. Prezesem był
Ber Wachs, wiceprezesem A. Goldberg, a członkami - Markus Kohn, Jakub Kohn,
Maks Kernbaum, Maurycy Lauterbach, L. Maybaum, I. Muszkat, L. Mendelshon,
Paweł Rosenthal, L. Margulies, B. Ginsberg i Roman Tulin.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.
Przedstawiciele
zasymilowanych środowisk żydowskich współpracowali w tworzeniu i
wspieraniu finansowym polskich stowarzyszeń oświatowych. Kiedy
powstało w 1905 roku Towarzystwo Popierania Szkół Średnich
„Uczelnia”, aktywnie w jego pracach uczestniczyli: Mieczysław i
Paweł Hertzowie, Maksym Szyffer, Jakub Sachs i Teodor Finster.
Natomiast znany przemysłowiec żydowski Edward Heiman i jego żona
Helena podarowali dwa place przy zbiegu ulic Pańskiej i
Nowocegielnianej (obecnie ul. Żeromskiego i ul. Więckowskiego)
pod
budowę nowego gmachu dla założonego w 1906 roku przez Tow.
„Uczelnia”, pierwszego polskiego gimnazjum męskiego (początkowo
funkcjonowało ono przy ul. Wólczańskiej 55). Poza placami
Hetmanowie sfinansowali (w zdecydowanej części) koszt budowy nowego
gmachu, do którego gimnazjum polskie przeniosło się w 1910
roku.
Budynek najstarszego gimnazjum polskiego, dziś I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika.
"Rozwój", rok 1907.
Warto
także odnotować, że inicjatorem, powstałego w 1908 roku
Towarzystwa Oświatowego im. Elizy Orzeszkowej w Łodzi był znany
przemysłowiec żydowski Stanisław Silberstein. Poza
przedstawicielami inteligencji polskiej, w skład tegoż towarzystwa
wchodziło wielu znanych członków społeczności żydowskiej, a
mianowicie: dr Seweryn Sterling, Helena Sterlingowa, dr Bronisław
Handelsman, Paweł Rosenthal, Dawid Lande, adwokat Henryk Krukowski,
Józef Hirszel, Maurycy Lauterbach i Helena Lauterbachowa.
Towarzystwo im. E. Orzeszkowej prowadziło założone w 1907 roku
pierwsze polskie 7-klasowe gimnazjum żeńskie przy ul. Spacerowej 21
(obecnie al. Kościuszki)
Dawna kamienica Nissena Rosenbluma, Spacerowa 21 (dzisiaj al. Kościuszki). Obecnie kamienica jest w remoncie.
Trudno jest określić poziom wykształcenia społeczności żydowskiej w Łodzi w tym okresie. Nie ma również precyzyjnych informacji na temat składu narodowościowego uczniów łódzkich szkół średnich, dane źródłowe mają charakter wybiórczy. Jedynie w odniesieniu do rodzin przemysłowców żydowskich, dzięki badaniom Stefana Pytlasa, dysponujemy w miarę pełnymi informacjami. I tak wiadomo, że największy fabrykant żydowski w Łodzi Izrael Kalmanowicz Poznański był absolwentem Szkoły Powiatowej Realnej Niemiecko-Rosyjskiej w Łodzi, inaczej mówiąc ukończył progimnazjum.
Budynek dawnej Szkoły Realnej Niemiecko-Rosyjskiej,
dzisiaj siedziba Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego.
Spośród
jego synów Karol Poznański uzyskał już tytuł doktora filozofii z
zakresu chemii. Jednak jego brat Ignacy Poznański poprzestał na
tzw. domowym wykształceniu.
Karol Poznański z rodziną - od lewej Felicja z Osserów Poznańska (żona Karola), Leon Poznański (syn Karola), Urszula Poznańska (żona Leona). Siedzą: Karol Poznański (syn Izraela), Mieczysław Andrzej (syn Leona). (źródło: Muzeum Miasta Łodzi)
Ignacy Poznański
Jednakże
drugie pokolenie większych rodzin przemysłowców żydowskich w
latach osiemdziesiątych XIX wieku, najczęściej po ukończeniu
szkół średnich w Królestwie Polskim (gimnazja w Piotrkowie, Łodzi
i Włocławku), studiowało w uczelniach zagranicznych, głównie w
Rosji oraz w Niemczech. Synowie Izydora Birnbauma Józef i Henryk
ukończyli studia w Instytucie Technologicznym w Petersburgu,
pierwszy specjalność chemiczną, a drugi technologię włókien
wełnianych. Natomiast ich brat Julian Birnbaum ukończył studia
ekonomiczne w Akademii Handlowej w Petersburgu. Z kolei Michał i
Jakub Prussakowie zdobyli dyplomy inżynierskie na politechnice w
Rydze.
"Dziennik Łódzki", rok 1889.
Na
przełomie XIX i XX wieku, w zasadzie drugie i trzecie pokolenie
przemysłowców kończyło studia chemiczne w Heidelbergu (Oskar
Bielschowsky), studia w Berlinie i Heidelbergu, a doktorat z chemii w
Genewie (Mieczysław Silberstein), studia chemiczne w Dreźnie i
Karsruhe (Max Stiller). Wyższe uczelnie handlowe kończyli:
Stanisław Silberstein w Antwerpii, Bolesław Eiger w Wiedniu, Adam
Osser w Warszawie Wyższą Szkołę Handlową im. L. Kronenberga,
Maurycy Poznański i Mieczysław Hertz ukończyli Wyższą Szkołę
Ekonomiczną w Berlinie. Z kolei studia prawnicze ukończyli: Maurycy
Hertz, Zygmunt Lewiński, Stanisław Dobranicki i Aleksander
Tykociner (dwaj ostatni w Uniwersytecie Warszawskim). Natomiast
Alfred Poznański (syn Ignacego) studiował prawo w uniwersytecie w
Montpellier we Francji do 1905 roku. Jak wiadomo od 1906 roku był
dość popularnym dramaturgiem francuskim, występującym pod
pseudonimem Jean Savoir.
Alfred Poznański (Jean Savoir)
Jego
starszy brat Maurycy Ignacy Poznański, zdobył doktorat z filozofii
w uniwersytecie w Monachium.
Maurycy Ignacy Poznański, Emma Stefania Poznańska i Hugo Landau, rok 1911.
Jak
już wspomniano wyżej, wykształcenie średnie młodzież żydowska
zdobywała w gimnazjach łódzkich oraz we Włocławku, Piotrkowie i
Kaliszu. Znaczna grupa późniejszych studentów uczelni technicznych
kształciła się w łódzkiej Wyższej Szkole Rzemieślniczej,
powstałej w 1869 roku, która była średnią szkołą techniczną,
a na przełomie XIX i XX wieku jej nazwa została zmieniona na Szkołę
Rękodzielniczo-Przemysłową. W latach osiemdziesiątych i
dziewięćdziesiątych XIX wieku młodzież żydowska stanowiła
ponad 12% ogółu uczniów tej szkoły. W 1885 roku na ogólną
liczbę 309 uczniów Szkoły Rzemieślniczej 40 uczniów pochodziło
w rodzin żydowskich, natomiast w 1891 roku wśród 330 uczniów
Żydów było 41.
Według
informacji „Dziennika Łódzkiego” w latach 1872-1888 aż 86
absolwentów Wyższej Szkoły Rzemieślniczej w Łodzi pochodzenia
żydowskiego podjęło studia w Petersburgu w Instytucie Inżynierów
Cywilnych (ukończyli tam studia, jak podano wyżej, znakomici
architekci - Gustaw Landau-Gutenteger, Dawid Lande i Adolf Seligshon)
oraz w Instytucie Technologicznym na wydziałach: mechanicznym
(ukończył Józef Birnbaum i Henryk Birnbaum), a także chemicznym,
który ukończył m. in. Jakub Landau.
"Dziennik Łódzki", rok 1889.
W
założonych w 1886 roku gimnazjach rządowych męskim i żeńskim
udział młodzieży żydowskiej był znaczny. W gimnazjum męskim,
które funkcjonowało w budynku przy ulicy Mikołajewskiej 44 (obecnie
ul. H. Sienkiewicza), w 1890 roku na ogólną liczbę 338 uczniów
119 pochodziło z rodzin żydowskich, a więc stanowili oni ponad 35%
ogółu.
Budynek dawnego Miejskiego Gimnazjum Męskiego. Dzisiaj III Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki przy ulicy Sienkiewicza (dawna Mikołajewska, wcześniej ulica Dzika)
W
gimnazjum żeńskim, które mieściło się w budynku przy ulicy Średniej 14 (obecnie ul. Pomorska 16), w roku szkolnym 1893/1894 wśród
600 uczennic, dziewczęta z rodzin żydowskich stanowiły
najliczniejszą grupę narodowościową, obejmującą 234 osoby, a
więc 39% ogółu.
"Dziennik Łódzki", rok 1890.
Budynek dawnego Gimnazjum dla dziewcząt, dzisiaj IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej.
Poza
studiami w uczelniach zagranicznych, w Rosji oraz w krajach Europy
Zachodniej, gdzie podejmowała naukę młodzież żydowska, wywodząca
się głównie z zamożnych rodzin przemysłowców i kupców
łódzkich, w latach 1897-1918 znaczna grupa studiowała w
Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ogółem w tym czasie na
trzech wydziałach krakowskiej uczelni, filozoficznym, prawnym i
lekarskim studiowały 62 osoby pochodzenia żydowskiego z Łodzi. Na
wydziale filozoficznym studiowali: Janina Badior, Franciszka
Baumgarten, Salomon Berkman, Bronisława Bezbroda, Halina Bieslauer,
Gertruda Bornstein, Helena Charlak, Regina Chentow, Róża Epstein,
Ginia Epstein, Anna Glicenstein, Alina Herszlik, Felicja Herszlik,
Henryka Heyman, Róża Janowska, Jan Ignacy Koral, Felicja
Kronsilber, Bela Niewiazka, Maurycy Osser, Maria Przedborska, Maria
Rozenberg, Michalina Rosental, Estera Salomonowicz, Natan Tarłowski,
Rachela Watnicka i Helena Weyland. Ogółem 26 osób odbywało studia
na wydziale filozoficznym. Natomiast na wydziale prawa studiowali:
Hipolit Likiernik, Mikołaj Bornstein, Aron Cyncynatus, Ludwik
Gutman, Zelman Kacenberger, Jakub Kwasner, Leopold Lindenfeld, Samuel
Markowicz, Stanisław Molkner, Eliasz Markus Nejgoldberg, Leon Rubin,
Aleksander Rubinstein, Bernard Seideman i Aleksander
Suskind-Rubinstein. Ogółem 14 osób. Z kolei na wydziale lekarskim
studiowali: Samuel Abusch, Ewa Feferman, Noemi Goldrin, Eliasz
Gutman, Gustawa Horowitz, Teofila Jacobi, Dawid Kleinman, Regina Kon,
Henryk Kryszek, Kazimierz Maków, Ignacy Margolis, Wilhelm Molkner,
Chaim Nadel, Eugenia Nowak, Jakub Oderberg, Chuna Selig Pajewski,
Samuel Perlmutter, Jakub Poswolski, Jakub Rojter, Izaak Rozenfeld,
Izydor Jakub Sadokierski i Mieczysław Zylbersztajn - ogółem 22
osoby. Warto dodać, że w tej zbiorowości młodzieży żydowskiej
studiującej w latach 1898-1918 w Uniwersytecie Jagiellońskim, na
ogólną liczbę 62 osób prawie połowę - 28 osób - stanowiły
kobiety. Przytoczone nazwiska
wskazują, że w zdecydowanej większości łódzcy Żydzi studiujący
w Krakowie pochodzili z rodzin inteligenckich oraz
drobnomieszczańskich. Jedynie kilka osób mogło pochodzić z rodzin
wielkiej i średniej burżuazji (Osser, Likiernik, Heyman).
Kalendarz-Informator, rok 1924.
Szkolnictwo
żydowskie, poza chederami, zaczęło się rozwijać dopiero po
równouprawnieniu Żydów w 1862 roku. Warto jednak pamiętać, że
dzięki nauce w chederach, wśród Żydów łódzkich już w połowie
XIX wieku ponad 75% ogółu potrafiło czytać. Dla rozwoju
szkolnictwa pozareligijnego szczególnie zasłużyły się rodziny
burżuazyjne Konstadtów i Jarocińskich, jak również rabin Eliasz
Chaim Majzel. Żydowskie szkolnictwo średnie rozwinęło się
dopiero w ostatnich latach przed I wojną światową. Przyczyniło
się do tego Towarzystwa Żydowskie Szkół Średnich, którego
inicjatorem był kaznodzieja Markus Braude, związany z kręgami
syjonistycznymi. Młodzież żydowska zdobywała wykształcenie
średnie także w miejscowych gimnazjach oraz w Szkole
Rzemieślniczej, jak również w gimnazjum we Włocławku, Piotrkowie
i Kaliszu. Młodzi łódzcy Żydzi, w zależności od zamożności
rodziców, odbywali studia w uczelniach rosyjskich, niemieckich,
francuskich, szwajcarskich, a także w Uniwersytecie Jagiellońskim.
Wskazując na dużą aktywność społeczności żydowskiej w
organizowaniu szkolnictwa, szczególnie po 1905 roku, należy dodać,
że wielu przedstawicieli tego środowiska angażowało się w
pracach nad tworzeniem szkolnictwa polskiego. Otóż należy
pamiętać, że prezesem powstałego w 1906 roku Towarzystwa
Krzewienia Oświaty był dr Mieczysław Kaufman, a wiceprezesem Tow.
im. Elizy Orzeszkowej Paweł Rosenthal.
dr Mieczysław Kaufman (18..)
"Dziennik Łódzki", rok 1892.
Obok
tych osób wielu innych przedstawicieli społeczności żydowskiej
działało w różnych polskich stowarzyszeniach, w Towarzystwie
„Uczelnia”, dzięki któremu powstało pierwsze polskie
gimnazjum, najważniejszą rolę odgrywały rodziny żydowskie
Heimanów i Szyfferów. Stanisław Silberstein aktywnie działał w
Polskiej Macierzy Szkolnej. Wydaje się, iż można postawić tezę,
że mimo wyraźnej odrębności religijno-kulturowej społeczności
żydowskiej, w sferze życia kulturalnego miasta dochodziło do
daleko idącej współpracy. Środowiska Żydów częściowo
zasymilowanych (określanych mianem Polaków wyznania mojżeszowego)
były często inicjatorami przedsięwzięć w dziedzinie oświaty
(towarzystwa oświatowe i szkoły) oraz kultury (stowarzyszenia
teatralne i muzyczne), które miały służyć społeczeństwu Łodzi
bez względu na przynależność narodową.
Nauka w chederze. Chaim Goldberg (1917-1004).
Źródła:
Wiesław Puś. Żydzi w Łodzi w latach zaborów w latach 1793-1914.
Joanna Podolska. Spacerownik. Łódź żydowska.
Joanna Podolska. Spacerownik. Łódź żydowska.
Zygmunt Ellenberg. Żydzi i początki szkolnictwa powszechnego w Łodzi (1806-1864).
Filip Friedman. Dzieje Żydów w Łodzi od początków osadnictwa do roku 1863.
Eugenia Podgórska. Szkolnictwo elementarne w Łodzi w latach 1808-1914.
Francois Guesnet. Żydowskie i niemieckie organizacje w Łodzi XIX wieku. Typy i stosunki [w:] Polacy-Niemcy-Żydzi.
Kazimierz Badziak. Herman Konstadt i jego fundacje. Przyczynek do dziejów filantropii w Łodzi, "Kronika m. Łodzi" 1994.
Paweł Spodenkiewicz. Zaginiona dzielnica. Łódź żydowska - ludzie i miejsca.
M. Oracz. Działalność rodziny Jarocińskich w Łodzi do 1914roku.
Józef Miąso. Szkolnictwo zawodowe w Królestwie Polskim w latach 1815-1915.
K. Głaszcz. Zarys dziejów Szkoły Zgromadzenia Kupców (1898-1939).
Kazimierz Badziak. Wielkość i upadek fortuny Poznańskich, [w:] Dzieje Żydów w Łodzi 1820-1944.
Francois Guesnet. Żydowskie i niemieckie organizacje w Łodzi XIX wieku. Typy i stosunki [w:] Polacy-Niemcy-Żydzi.
Kazimierz Badziak. Herman Konstadt i jego fundacje. Przyczynek do dziejów filantropii w Łodzi, "Kronika m. Łodzi" 1994.
Paweł Spodenkiewicz. Zaginiona dzielnica. Łódź żydowska - ludzie i miejsca.
M. Oracz. Działalność rodziny Jarocińskich w Łodzi do 1914roku.
Józef Miąso. Szkolnictwo zawodowe w Królestwie Polskim w latach 1815-1915.
K. Głaszcz. Zarys dziejów Szkoły Zgromadzenia Kupców (1898-1939).
Kazimierz Badziak. Wielkość i upadek fortuny Poznańskich, [w:] Dzieje Żydów w Łodzi 1820-1944.
Przeczytaj
jeszcze:
MIEJSKA ELEMENTARNA SZKOŁA ŻYDOWSKA FUNDACJI HERMANA I MINY MAŁŻONKÓW KONSTADT. Herman Konstadt organizator powszechnego szkolnictwa żydowskiego na terenie Łodzi.
Dawna Żydowska Szkoła Rzemiosł Talmud-Thora - historia miejsca.
ŻYDOWSKIE GIMNAZJUM MĘSKIE - ŁÓDŹ, ULICA PRÓCHNIKA 43.
Inicjatywa filantropijna rodziny Ginsbergów i... VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka
Północna 6… i nieistniejąca już fabryka Adolfa Dobranickiego
Łódź, ulica Żwirki 36 - Przedsiębiorstwo Szai Rosenblatta.
TOWARZYSTWO "PRZYTULISKO" DLA DZIEWCZĄT WYZNANIA MOJŻESZOWEGO, ULICA POŁUDNIOWA 66 i inna działalność charytatywna rodziny Silbersteinów.
Żydzi łódzcy - działalność charytatywna
DAWNE GIMNAZJUM ŻEŃSKIE PRZY ULICY PIRAMOWICZA 6
Szkoła Rękodzielniczo-Przemysłowa, ulica Stefana Żeromskiego 115
SZKOŁA ŻYDOWSKA IM. ICCHAKA PERECA.
Zygmunt Bromberg-Bytkowski - łódzki orędownik ruchu syjonistycznego i kultury żydowskiej, nauczyciel.
MIEJSKA ELEMENTARNA SZKOŁA ŻYDOWSKA FUNDACJI HERMANA I MINY MAŁŻONKÓW KONSTADT. Herman Konstadt organizator powszechnego szkolnictwa żydowskiego na terenie Łodzi.
Dawna Żydowska Szkoła Rzemiosł Talmud-Thora - historia miejsca.
ŻYDOWSKIE GIMNAZJUM MĘSKIE - ŁÓDŹ, ULICA PRÓCHNIKA 43.
Inicjatywa filantropijna rodziny Ginsbergów i... VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka
Północna 6… i nieistniejąca już fabryka Adolfa Dobranickiego
Łódź, ulica Żwirki 36 - Przedsiębiorstwo Szai Rosenblatta.
TOWARZYSTWO "PRZYTULISKO" DLA DZIEWCZĄT WYZNANIA MOJŻESZOWEGO, ULICA POŁUDNIOWA 66 i inna działalność charytatywna rodziny Silbersteinów.
Żydzi łódzcy - działalność charytatywna
DAWNE GIMNAZJUM ŻEŃSKIE PRZY ULICY PIRAMOWICZA 6
Szkoła Rękodzielniczo-Przemysłowa, ulica Stefana Żeromskiego 115
SZKOŁA ŻYDOWSKA IM. ICCHAKA PERECA.
Zygmunt Bromberg-Bytkowski - łódzki orędownik ruchu syjonistycznego i kultury żydowskiej, nauczyciel.
DAWNA SZKOŁA ZGROMADZENIA KUPCÓW - ulica Gabriela Narutowicza 68 (dawniej Dzielna )
Józef Ab - w walce z analfabetyzmem w Łodzi.
Józef Ab - w walce z analfabetyzmem w Łodzi.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
"Gazeta Łódzka", rok 1918.
Fot.
archiwalne pochodzą ze zbiorów:
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
Muzeum Miasta Łodzi
Cyfrowej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego
oraz stron:
Tygodnik its https://tygodnikits.pl
Art.info https://artinfo.pl
Retropress retropress.pl
Witryna Edukacyjna Kancelarii Senatu https://senat.edu.pl
https://www.geni.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz