Na
wystawę prac Sławomira Brzoski „Książki i kamienie” składają
się dokumentacje z blisko 20 lat działań artysty w obszarze land
artu oraz nowsze prace zawarte w cyklu „Księgi hermetyczne”.
Aktywności te łączy materiał, którego używa on w dialogu z
obiektami spotkanymi w drodze lub zakupionymi w antykwariacie, czyli
wełna lub sznurek. Proces owijania książek i kamieni odnosi się
do archetypu, ale obie te działalności wydają się wskazywać
przeciwne kierunki. Pustynny kamień, wybrany z wielu i owinięty,
staje się rodzajem centrum; przestrzeń profanum przemienia w sacrum
i ma związek z tym momentem w dziejach ludzkości, kiedy nomada stał
się człowiekiem osiadłym.
Książki zaś poprzez owinięcie tracą
swój intelektualny sens a możliwość wejrzenia w tekst poprzez
małe otwory pozostawione w chaosie sznurkowych linii pozwala tylko
na odczytanie fragmentów zdań, sylab, bez wzajemnego związku, co
może przypominać bełkot będący zapewne sposobem porozumiewania
się naszych odległych przodków. Oba cykle prac stanowią różne
rodzaje krytyki współczesności i humanizmu, który zawiódł.
Sławomir
Brzoska
– polski artysta współczesny, performer, podróżnik, od 5
grudnia 2011 profesor sztuk plastycznych. Prowadzi 9 Pracownię
Działań Przestrzennych na Uniwerysytecie
w Poznaniu oraz
Pracownię Działań Przestrzennych w Akademii Sztuk Pięknych w
Katowicach.
W
latach 1991–1995 studiował w Instytucie Sztuki Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach,
Filia w Cieszynie, uzyskując dyplom z zakresu rzeźby. Od 1997 roku
związany jest z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, w którym
jest profesorem zwyczajnym (Wydział Rzeźby i Działań
Przestrzennych; Katedra Działań Przestrzennych oraz Wydział
Edukacji Artystycznej; Katedra Interdyscyplinarna). Od 2012
zatrudniony również w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie
prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych.
Artysta
znany jest z instalacji,
które tworzy przy użyciu sznurka, wełny, światła UV. Jak pisze
autor "Konstruowanie i dekonstruowanie instalacji jest dla mnie
nie mniej ważne od efektu. To fizyczny kontakt z przestrzenią,
rodzaj podróży, podczas której pokonuję kilometry, by uzyskać,
utkać formę. Podróż ta jest jak rytmiczne oddychanie, zaś
przestrzeń, w której realizuję prace traktuję jak rodzaj
naczynia, wypełnianego treścią, co stanowi alchemiczny rys w mojej
działalności".
Oprócz efemerycznych działań w galeriach
zrealizował kilka rzeźb w przestrzeniach otwartych: w Londynie,
Bielsku-Białej i w Poznaniu. Odbył
artystyczną podróż dookoła świata (czerwiec 2007 – czerwiec
2008) od Ameryki
Południowej, poprzez Australię i Oceanię po Azję pod
hasłem "Rok Wędrującego Życia", podczas której
odwiedził 23 kraje i zrealizował wiele działań artystycznych. Dla
Sławomira Brzoski zarówno proces twórczy jak i powstające
instalacje odnoszą się do podróży.
Zrealizował ponad 180 wystaw
indywidualnych i zbiorowych w kraju i na świecie, m.innymi
w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Anglii, Walii,
Słowacji, Bułgarii, Estonii, Węgrzech, Jugosławii, Japonii i
Kanadzie oraz wiele performances i akcji podczas licznych podróży:
w Papui Zachodniej, Etiopii,
Jordanii,
Omanie, Izraelu, Chinacvh,
Mauretanii, Indiach, Nepalu, Turcji, Japonii, Rosji, Tybecie, Grecji,
Austrii, Hiszpanii, Korsyce, Szwajcarii.
Autor
kilku książek, m.in. 2-tomowej publikacji pt. "Rok wędrującego
życia" t. 1, t. 2oraz "Gdy Droga staje się formą. Szkice
w podróży 2002-2020".
Jego
prace znajdują się w zbiorach Lulea Kommun w Lulea (Szwecja),
Galerii Maison 44 w Bazylei (Szwajcaria), Jeerwood Sculpture
Collection w Londynie (Anglia), Open Structure Art Society w
Budapeszcie (Węgry), Považskiej Galerii Umenia w Žilinie
(Słowacja), Muzeum Sztuki Multimedialnej w Odzaci (Serbia), Zachęcie
Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Kolekcji Wielkopolskiego
Towarzystwa Sztuk Pięknych, Kolekcji Znaki Czasu w Katowicach,
Muzeum
Górnośląskim w Bytomiu, Galerii
Wieża Ciśnień w Koninie, Bibliotece Sztuki Uniwersytetu
Zielonogórskiego w Zielonej Górze, Galerii
AT w Poznaniu, Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy oraz
zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Wernisaż
w
Galerii Wschodniej został
wzbogacony o promocję książki p.t. „Gdy Droga staje się formą.
Szkice w podróży 2002-2020” wydaną przez Uniwersytet Artystyczny
w Poznaniu.
Galeria
Wschodnia – galeria sztuki w Łodzi przy ulicy Wschodniej 29/3
powstała
w 1984 roku w prywatnym mieszkaniu w Łodzi, przy ulicy Wschodniej
29. Przez wieku krytyków zaliczana jest do najważniejszych polskich
galerii lat 80. Galeria
prezentuje
sztukę różnych dyscyplin, m.in. sztukę akcji, performance,
instalacje, sztukę wideo, multimedia, fotografie, film, sztukę
obiektu.
Początkiem
działalności galerii było założenie pracowni w 1981
roku
przez Piotra
Bikonta,
wówczas studenta łódzkiej
Szkoły Filmowej i
Wojciecha Czajkowskiego, muzyka jazzowego. Po generalnym remoncie w
1984
roku
pracownia kontynuowała działalność pod nazwą Galeria Wschodnia.
Od
jej powstania prowadzona była przez absolwentów łódzkiej PWSSP -
Jerzego Grzegorskiego i Adama Klimczaka.
Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Józef Robakowski, 1990.
Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Marcin Polak 2014.
W
galerii odbywają się warsztaty, prezentacje oraz spotkania
środowisk twórczych, prowadzone przez artystów - Jerzego
Grzegorskiego i Adama Klimczaka.
Adam Klimczak i Jerzy Grzegorski. Foto: baedeker łódzki 2014.
Zobacz w baedekerze: baedeker łódzki: Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. Trzydzieści lat Galerii Wschodniej w Łodzi.
Adam
Klimczak
– polski artysta, performer, fotograf, twórca instalacji oraz sztuki site-specific, współtwórca Galerii Wschodniej, „Konstrukcji w Procesie” oraz Międzynarodowego Muzeum Artystów. W latach 80. był aktywnym uczestnikiem niezależnego ruchu artystycznego w Polsce.
W
latach 1975–1980 studiował w PWSSP (obecnie Akademia
Sztuk Pięknych) w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom na Wydziale
Malarstwa i Grafiki. Wraz
z Jerzym
Grzegorskim jest współzałożycielem Galerii Wschodniej. Od
1990 roku jest współzałożycielem Międzynarodowej Fundacji
„Konstrukcja w Procesie”, której jednym z głównych celów było
powołanie w Łodzi Muzeum
Artystów oraz
tworzenie i organizowanie kolejnych edycji Konstrukcji
w Procesie.
Swoje
poszukiwania artystyczne Klimczak kieruje na miejsce oraz historię.
Ważne są dla niego przestrzenie zastane i zamieszkane. Istotną
rolę w jego refleksji odgrywa Galeria Wschodnia, która jest
miejscem wspólnoty artystycznej. To jedyna dziś tego rodzaju
galeria sztuki współczesnej w Polsce, gdzie artyści mogą czuć
się i działać jak w przestrzeni prywatnej. Składają się na nią
powierzchnie wystawowe, ale też mieszkanie samego Klimczaka. Poddaje
tę przestrzeń analizie w pracach takich jak (wraz z J.
Grzegorskim) Odkrywki Rzeczywistości (2006) oraz Potrójne
widzenie (2013).
Potrójne widzenie, fot. baedeker łódzki, rok 2013.
Zobacz w baedekerze: baedeker łódzki: GALERIA WSCHODNIA – POTRÓJNE WIDZENIE
W
tym drugim wypadku na serię zdjęć składają się relacje z
podobnych do Galerii Wschodniej przestrzeni artystycznych. Miejsc
prywatnych o niepewnym statusie, ale działających w sferze sztuki
współczesnej. W cyklu Fireplace z 2009 roku Klimczak prezentuje
kompozycje z różnymi kominkami, które śledzi w prywatnych
mieszkaniach oraz w instytucjach.
Jerzy
Grzegorski
Absolwent
PWSSP w Łodzi (obecnie ASP im. W. Strzemińskiego), dyplom w 1980
roku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Współtwórca alternatywnej i
eksperymentalnej Galerii Wschodniej w Łodzi. Odznaczony
brązowym Medalem Gloria Artis w 2016. Wybrane wystawy: Trzy lub
Dwa, Łaźnia, Gdańsk, Galeria Wschodnia, Łódź; Obiekty
nienazwane, Galeria Grodzka, Lublin; Shattered Lattitude,
Lombard Freid Fine Arts, Nowy Jork; V Edycja Konstrukcji w
Procesie, Łódź; Lochy Manhattanu, Łódź. Prace w
publicznych kolekcjach: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Sztuki w
Łodzi, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hajfie; Bank Światowy w
Waszyngtonie.
Galeria
Wschodnia
prezentowała
dotychczas dokonania kilkuset artystów, m.in. Zbigniewa
Warpechowskiego, Sibylle Hofter, Stano Filko, Seana
O'Reilly-ego, Grzegorza
Sztabińskiego, Gerry Ammanna, Jana
Berdyszaka, Antoniego
Mikołajczyka, Pawła
Kwieka, Jerzego
Lewczyńskiego Zofii
Rydet, Any Petry, Jana
Świdzińskiego, Natalii
LL, Józefa
Robakowskiego, Zygmunta
Rytki, Stefana
Wojneckiego, Yaacova Hefetza, Andrzeja
Różyckiego, Andrzeja
Ciesielskiego, Janusza
Bałdygi, Zygmunta Piotrowskiego, Mikołaja
Smoczyńskiego, Teresy
Murak, Leszka
Golca, Marka
Janiaka, Adama
Rzepeckiego, Andrzeja
Kwietniewskiego, Wojciecha
Bruszewskiego, Zbigniewa
Libery, Edwarda Łazikowskiego, Marka Chlandy, Marka
Wasilewskiego, Ewy
Zarzyckiej, Jerzego
Truszkowskiego, Ryszarda
Waśko, Anny Płotnickiej, Wojciecha Łazarczyka, Pawła
Kwaśniewskiego, Wojciecha
Zamiary, Witosława
Czerwonki, Zbigniewa
Taszyckiego, Mirosława Filonika, Tomasza Matuszaka, Sławomira
Brzoski, Leszka Lewandowskiego, Amy Hauft, Leszka
Knaflewskiego, Małgorzaty Borek, Sławomira Sobczaka, Macieja
Kuraka, Zdzisława
Pacholskiego, Elżbiety
Kalinowskiej.
Wystawa
prac Sławomira Brzoski potrwa do 12 grudnia 2021
- w
dni powszednie w godz: 17-19 lub na telefon: 793 434 420
Galeria
Wschodnia, ul. Wschodnia 29/3, front I piętro
Wschodnia
29/3 Łódź
Źródła:
Przeczytaj:
Fot.
Monika Czechowicz