wtorek, 27 lutego 2024

Ulica Nowomiejska

Ulica istniała w okresie Łodzi rolniczej jako początkowy fragment traktu wiodącego do Piotrkowa Trybunalskiego i była... ulicą Piotrkowską! Z chwilą utworzenia w 1823 roku Nowego Miasta łączyła Stare Miasto z Nowym, stąd jej nowa nazwa.

Nowomiejska przy pl. Wolności (Nowym Rynku), 1900-1914.
(źródło fotografii: Polska na fotografii (fotopolska.eu))

"Lodzer Zeitung", 1867.

"Lodzer Zeitung", 1867.

Nowomiejska przy pl. Wolności (Nowym Rynku), 1900-1918.
(źródło fotografii: Polska na fotografii (fotopolska.eu))

"Lodzer Zeitung", 1868.

"Lodzer Zeitung", 1872.

"Lodzer Zeitung", 1872.


"Dziennik Łódzki", rok 1884.

Nowomiejska przy pl. Wolności (Nowym Rynku), ok. 1918.
(źródło fotografii: Polska na fotografii (fotopolska.eu))

"Nowiny", rok 1924.

Głos Poranny", rok 1934.

Fot. współczesne Monika Czechowicz
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi oraz strony:

piątek, 23 lutego 2024

Kamienny zamek na Karolewie.


Miniaturowy kamienny zamek stojący przy ul. Krzemienieckiej 18A. Niezwykła budowla powstała na początku lat 70. XX wieku. 


Jak opowiada przewodnik Cezary Kanar z kanału Youtube „Zwiedzaj Łódź”, jej autorem jest Stanisław Rutkowski, pracownik poczty i pasjonat średniowiecza, a w trwających kilka lat pracach pomagał mu majster Piotr Różański. Materiały do budowy dała spółdzielnia mieszkaniowa „Polesie”, a kamienie zbierali mieszkańcy bloku.
Program z cyklu ŁÓDŹ-RETKINIA Z PRZEWODNIKIEM, prowadzi Cezary Kanar
kanał OTVM 
(źródło: You.Tube)


Na niewielkim wzniesieniu stoi miniaturowa warownia o pięciu wieżach. Najwyższa wieża ma 132 cm wysokości. Otacza ją osada kilku niskich domków z czerwonymi blaszanymi dachami i oknami ze szkiełek oraz gruby mur. 


 Biegnącą wokół zamku fosą z przerzuconym nad nią zwodzonym mostem płynęła niegdyś woda, znajdowała się tu także fontanna oraz ruchome młyńskie koło, w oknach – witraże, a na dachach – proporce. Budynek był także podświetlony, a ustawieniem lamp można było sterować z parteru stojącego obok bloku.


Całość została obsadzona roślinnością. Zimą, mieszkańcy bloku organizowali przy zamku choinkę wigilijną i wspólne kolędowanie.


Dziś teren ogrodzono i zamontowano monitoring, bo chociaż od powstania zamku minęło już 50 lat, a jego twórca nie żyje, mieszkańcy nadal bardzo dbają o ten niezwykły obiekt.


Źródła:
ŁÓDŹ.PL (lodz.pl)
Opowieść Pana Cezarego Kanara – program z cyklu ŁÓDŹ-RETKINIA Z PRZEWODNIKIEM You.Tube.pl

Fot. Monika Czechowicz

Przeczytaj jeszcze:



środa, 21 lutego 2024

poniedziałek, 19 lutego 2024

piątek, 16 lutego 2024

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.


Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Główną siedzibą uczelni jest zabytkowy pałac przy ulicy Gdańskiej 32, wzniesiony w latach 1904-1908 dla syna słynnego łódzkiego fabrykanta Izraela Kalmanowicza Poznańskiego - Karola Poznańskiego, jednego z dyrektorów spółki akcyjnej wyrobów bawełnianych.

Dawny pałac Karola Poznańskiego przy ulicy Gdańskiej 32.
Dzisiaj siedziba Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
(źródło fotografii archiwalnej: polska.org.pl)
Przeczytaj w baedekerze:
"Goniec Łódzki", rok 1905.

Korzenie edukacji muzycznej w Łodzi sięgają połowy XIX wieku. Początkowo lekcje gry na instrumentach oraz śpiewu odbywały się w formie zajęć prywatnych.

"Rozwój", rok 1900.

"Rozwój", rok 1906.

Założycielką pierwszej w dziejach miasta szkoły muzycznej była śpiewaczka Julia Elszewicz. Szkoła mieściła się w budynku przy ulicy Południowej 11 (dzisiaj ul. Rewolucji 1905 roku). Właścicielka - śpiewaczka operowa - ukończyła Konserwatorium w Petersburgu. Miała doświadczenie w nauczaniu śpiewu i muzyki, posiadała bowiem wcześniej podobną szkołę na Łotwie. Program jej placówki, uruchomionej z początkiem roku szkolnego 1893/94, obejmował naukę śpiewu, gry na instrumentach oraz przedmiotów teoretycznych. Cztery lata później drugą łódzką szkołę muzyczną uruchomił pianista Daniel Böhm. Jego przedwczesna śmierć przerwała działalność placówki, a także dała możliwość rozwoju kolejnej, założonej przez braci Ignacego i Tadeusza Hanickich.

"Rozwój", rok 1898.
Przeczytaj w baedekerze:
Łódzkie Towarzystwo Muzyczne (baedekerlodz.blogspot.com)
oraz:

W "Rozwoju" o Tadeuszu i Ignacym Hanickich:
"Rozwój", rok 1898.

Określająca się mianem „konserwatorium” szkoła mogła szczycić się szerokim zakresem nauczania oraz
wysokim poziomem – sami założyciele byli absolwentami Konserwatorium Wiedeńskiego, Królewskiej Wyższej Szkoły Muzycznej w Berlinie oraz Szkoły Karla Dawydowa w Petersburgu.

"Rozwój", rok 1898.

"Rozwój", rok 1898.

Grono pedagogiczne zasilali uznani muzycy, między innymi pianiści Feliks Halpern i Rudolf Strobl. Pracowała tam również Maria Bojanowska, która w 1903 roku, po zamknięciu szkoły braci Hanickich, zorganizowała własne kursy fortepianowe.

"Rozwój", rok 1906.

Rozwój instytucji wkrótce spowodował przekształcenie jej w szkołę muzyczną. Wśród nauczycieli placówki znaleźli się uznani kompozytorzy: Alojzy DworzaczekTadeusz Joteyko oraz, prowadzący lekcje historii muzyki, Zygmunt Noskowski. 

"Rozwój", rok 1908.

"Rozwój, rok 1911.

Nie była to jedyna tego typu szkoła w mieście – łódzkich uczniów prowadzili również pedagodzy szkoły Jakuba Winieckiego oraz kursów muzycznych Antoniego Grudzińskiego.

"Rozwój", rok 1902.

"Rozwój", rok 1905.

Piotrkowska 39. Od 1902 roku w tej kamienicy prowadził Kursy Muzyczne prof. Antoni Wawrzyniec Grudziński, absolwent Warszawskiego Instytutu Muzycznego. 
Przeczytaj w baedekerze:

Szkoła muzyczna mieściła się także przy Piotrkowskiej 86.
Przeczytaj w baedekerze:

"Rozwój", rok 1900.

"Rozwój", rok 1900.

Do 1914 roku otwarto w mieście kilkanaście szkół muzycznych o różnym poziomie nauczania, między innymi Marii Bojanowskiej, Nauma S. Podkaminera, Marii Wilkoszewskiej, Jakuba Winnickiego.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1914.

"Gazeta Łódzka", rok 1916.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1905.

"Nowy Kurier Łódzki", rok 1911.
Przeczytaj w baedekerze:

Powstała też Szkoła Muzyczna przy Towarzystwie przy Towarzystwie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

"Rozwój", rok 1914.

"Rozwój", rok 1914.

"Rozwój", rok 1914.

"Rozwój", rok 1914.

"Gazeta Łódzka", rok 1918.

"Rozwój", rok 1920.


Szkoły muzyczne powstawały również w okresie międzywojennym:

"Ilustrowana Republika", rok 1925.

"Echo", rok 1929.


"Rozwój", rok 1912.

Bez wątpienia jedną z najważniejszych postaci w historii łódzkiego szkolnictwa artystycznego była Helena Kijeńska,  która w 1912 roku przejęła szkołę muzyczną po Marii Bojanowskiej.

"Rozwój", rok 1913.

"Kalendarz Kościuszkowski", rok 1919.

"Kalendarz Kościuszkowski", rok 1919.

"Rozwój", rok 1921.

Czuwanie nad konsekwentnym rozwojem placówki doprowadziło do przekształcenia jej w 1917 roku w Liceum Muzyczne, a następnie w roku 1922 – w Konserwatorium.

"Rozwój", rok 1922.

"Republika ", rok 1924.

"Ilustrowana Republika", rok 1925.

"Ilustrowana Republika", rok 1925.

Mimo licznych problemów, wynikających także z sytuacji politycznej (w tym czasie wybuch I wojny światowej), szkole Heleny Kijeńskiej udało się zachować ciągłość. Dzięki dużemu zainteresowaniu uczniów placówka rozwijała się i rozrastała. Kijeńska zdobywała fundusze na poszerzanie zbiorów bibliotecznych, zakup nowego instrumentarium oraz pozyskiwanie pedagogów, także z grona najlepszych absolwentów.

"Głos Poranny", rok 1930.

Do coraz silniejszej pozycji szkoły przyczyniły się szeroki program nauczania i pozyskiwanie cenionych na świecie pedagogów. Wśród nich byli pianiści Egon PetriJózef Turczyński i Antoni Dobkiewicz, śpiewaczka Adela Comte-Wilgocka, skrzypek Alfred Wiłkomirski, wiolonczelista Kazimierz Wiłkomirski oraz kompozytorzy Jan MaklakiewiczKazimierz Sikorski i dyrektor stołecznego Konserwatorium Henryk Melcer-Szczawiński.

"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1937.

"Ilustrowana Republika", rok 1938.

Dyrygentem orkiestry konserwatoryjnej był Teodor Ryder, współpracownik Filharmonii Warszawskiej, Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej oraz Opery Lyońskiej.

Teodor Ryder (1881-1914), pianista dyrygent, pedagog.
(źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Przeczytaj w baedekerze:

Wśród osób, którym udało się zarówno osiągnąć sukces artystyczny, jak i zająć stanowiska nauczycielskie w uczelni wyróżniali się pianista, późniejszy laureat V nagrody IV Konkursu Chopinowskiego Władysław Kędra oraz rodzeństwo Bacewiczów - Grażyna i Kiejstut.

Grażyna Bacewicz (1909-1969)
- skrzypaczka i kompozytorka
(źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Kiejstut Bacewicz (1904-1993)
- pianista, pedagog, kompozytor i organizator życia muzycznego.
(źródło fotografii: PWM_en (polmic.pl)

Władysław Kędra (1918-1969)
- pianista i pedagog muzyczny.
(źródło fotografii: Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Księga adresowa, rok 1938.

Gdańska 32.

Wybuch II wojny światowej spowodował całkowity zastój oficjalnego życia kulturalnego i edukacyjnego. W grudniu 1939 roku niemiecki okupant zamknął Konserwatorium, a z jego siedziby przy ul. Krótkiej 9 (dziś Romualda Traugutta) skonfiskował instrumenty oraz zbiory biblioteki. Zagrabione mienie zostało przewiezione do Pałacu Karola Poznańskiego, gdzie wkrótce rozpoczęła działalność Städtische Musikschule – szkoła muzyczna dla młodzieży niemieckiej. Właśnie od tego momentu szkolnictwo muzyczne w Łodzi jest skupione przy dawnej fabrykanckiej rezydencji przy ulicy Gdańskiej 32.
Dawny pałac Karola Poznańskiego jako Musikschule w czasie okupacji niemieckiej.
(źródło fotografii: https://polska-org.pl/)
Przeczytaj w baedekerze:

Miejska Szkoła Muzyczna 
/Litzmannstadt, in der Städtischen Musikschule /ok.1940 roku, zbiory WBP/

"Litzmannstädter Zeitung", 1941.

Po zakończeniu działań wojennych Helena Kijeńska z mężem Antonim Dobkiewiczem podjęli działania na rzecz reaktywowania Konserwatorium. Przy wsparciu władz miejskich oraz części pedagogów przedwojennej uczelni, którzy w czasie okupacji często prowadzili tajne nauczanie, zdecydowali, by Konserwatorium przekształcić w instytucję o charakterze społecznym. 


Już trzy dni po opuszczeniu Łodzi przez wojsko niemieckie, władze szkoły wkroczyły do pałacu, by w gotowej bazie, gdzie wciąż były zgromadzone instrumenty konserwatoryjne, odrodzić działalność placówki.

Jednocześnie nowe władze krajowe zaplanowały utworzenie w Łodzi państwowego konserwatorium. Dyrektorem nowo powstającej placówki mianowano Kazimierza Wiłkomirskiego, wykładowcę przedwojennej łódzkiej uczelni muzycznej. Jednak jego „organizacja” była de facto upaństwowieniem odradzającego się prywatnego Konserwatorium Kijeńskiej. Proponując swej dawnej pracodawczyni posadę wicedyrektorki i włączając ją w proces tworzenia państwowej instytucji, przekreślił jej plany na prowadzenie własnej placówki. Zaproszenie małżeństwa Kijeńskiej i Dobkiewicza do prowadzenia nowej uczelni zapewnił też Wiłkomirskiemu dostęp do ich prywatnego majątku - instrumentów, prowadzenie własnej placówki. Zaproszenie małżeństwa Kijeńskiej i Dobkiewicza do prowadzenia nowej uczelni zapewnił też Wiłkomirskiemu dostęp do ich prywatnego majątku -  – instrumentów, nut, książek oraz innego wyposażenia szkolnego.

"Głos Robotniczy", rok 1946.

Zajęcia w upaństwowionym Konserwatorium w Łodzi rozpoczęły się 24 marca 1945 roku, jeszcze przed oficjalnym otwarciem placówki (to na pamiątkę tego dnia społeczność dzisiejszej Akademii Muzycznej uroczyście obchodzi doroczne Święto Uczelni). Inauguracja pierwszej w Polsce Ludowej wyższej uczelni muzycznej odbyła się 18 kwietnia 1945 roku. Wtedy też ukonstytuowały się władze Konserwatorium w osobach rektora Kazimierza Wiłkomirskiego, prorektor Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, dziekana Wydziału Teorii, Kompozycji i Dyrygentury Kazimierza Sikorskiego, dziekan Wydziału Instrumentalnego Marii Wiłkomirskiej, dziekan Wydziału Wokalnego Adeli Comte-Wilgockiej oraz dziekana Wydziału Pedagogicznego Mieczysława Kacperczyka.

"Dziennik Łódzki", rok 1949.

Wkrótce, zgodnie z ministerialnymi wytycznymi, Konserwatorium zostało przekształcone w Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną, kształcącą w obszarach twórczości, odtwórczości i pedagogiki. Ze struktur wyodrębniono również Państwową Średnią Szkołę Muzyczną, na której czele stanął Kiejstut Bacewicz. Obie szkoły działały we wspólnym gmachu do 1974 roku.


Grono pedagogiczne PWSM tworzyli nauczyciele reprezentujący najwyższy poziom artystyczny i nauczania. Wśród zatrudnionych znaleźli się między innymi pianistka i klawesynistka Emma Altberg, pianista Władysław Kędra, skrzypaczki Grażyna Bacewicz i Irena Dubiska, śpiewaczka Olga Olgina, śpiewak Grzegorz Orłow, muzykolog Stanisław Golachowski, kompozytorzy Karol MroszczykRoman IżykowskiKazimierz Jurdziński i Tomasz Kiesewetter oraz kolejni rektorzy uczelni: kompozytor Kazimierz Sikorski (1947-54), teoretyk muzyki Mieczysław Drobner (1954-57) oraz pianista kameralista Kiejstut Bacewicz (1957-1969). W uczelni prowadzili zajęcia również uznani dyrygenci Władysław RaczkowskiBohdan WodiczkoZdzisław Górzyński oraz Józef Karol Lasocki.

Grono pedagogiczne Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej ok. 1955 roku. Siedzą od lewej: Zofia Romaszkowa, Emma Altberg, Antoni Dobkiewicz, Helena Kijeńska-Dobkiewiczowa, Maria Wiłkomirska, Helena Ilcewicz, Maria Sobolewska, Marta Osiecimska, Olga Olgina, Kiejstut Bacewicz. Stoją od lewej: Daniel Dankowski, Roman Iżykowski, Karol Mroszczyk, Grzegorz Orłow, Jan Kucharski, Szymon Weksler, Tomasz Kiesewetter, Mieczysław Drobner, Mieczysław Kacperczyk, Władysław Raczkowski, Franciszek Wesołowski, Franciszek Jamry, Kazimierz Jurdziński, Mieczysław Szaleski, Tadeusz Paciorkiewicz.
(źródło fotografii: Historia (lodz.pl)


To dzięki pedagogom udało się dokonać podniesienia poziomu placówki oraz poszerzania zakresu nauczania. Znakiem tego byli wybitni absolwenci oraz absolwentki, którzy opuszczali mury łódzkiej uczelni, by wkrótce podbijać estrady i sceny nie tylko w kraju, ale na świecie. Postaci wyróżniające się wśród byłych studentek i studentów to: pianiści Zbigniew SzymonowiczEdwin KowalikKarol Nicze, śpiewaczki Teresa Żylis-GaraTeresa KubiakDelfina AmbroziakKrystyna RorbachJoanna Woś, śpiewacy Tadeusz KopackiZdzisław Klimek, Zdzisław Krzywicki i Szymon Komasa, skrzypaczki Wanda WiłkomirskaIwona WojciechowskaBarbara Górzyńska, skrzypkowie Zenon HodorZenon PłoszajPiotr Pławner, altowiolista Zbigniew Frieman, wiolonczelista Dominik Połoński, teoretyk muzyki Franciszek Wesołowski, dyrygent Jan Krenz oraz kompozytorzy Tadeusz PaciorkiewiczKazimierz SerockiBogdan PawłowskiJerzy BauerPiotr HertelPiotr MarczewskiBronisław Kazimierz Przybylski i Włodzimierz Korcz. Wielu utalentowanych dawnych studentów tworzy dzisiejszą społeczność pedagogiczną swojej Alma Mater.


Długo można wymieniać też absolwentów, którzy z powodzeniem zasilali łódzkie instytucje – tworzyli Filharmonię, Operę (dziś Teatr Wielki), Operetkę (dziś Teatr Muzyczny), rozgłośnię radiową oraz szkoły muzyczne. Także w Bydgoszczy środowisko artystyczne tworzyli muzycy wykształceni przez akademików z Łodzi. Duże zainteresowanie kandydatów z województw północnych było przyczyną utworzenia w 1974 roku filii łódzkiej PWSM właśnie w mieście nad Brdą. Funkcjonowała ona do roku 1981, gdy usamodzielniła się i dała początek bydgoskiej Akademii Muzycznej.
Wielokrotne przekształcenia organizacyjne obejmowały strukturę wewnętrzną oraz status uczelni. W roku 1982 nastąpiła zmiana nazwy Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na Akademię Muzyczną. Od roku 1999 nosi ona nazwiska swoich absolwentów i byłych pedagogów – Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.


Intensywny rozwój artystyczny i naukowy uczelnia zawdzięcza znakomitym muzykom, wybitnym pedagogom i niezwykłym osobowościom swoich kolejnych rektorów. Byli to kolejno profesorowie:

Kazimierz Wiłkomirski

Dyrektor Państwowego Konserwatorium Muzycznego w latach 1945–1946 
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1946–1947 
wiolonczelista, kompozytor, dyrygent, pedagog

Kazimierz Sikorski
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1947–1954 
kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog

Mieczysław Drobner
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1954–1957
kompozytor, muzykolog, pedagog

Kiejstut Bacewicz
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1957–1969
pianista, kameralista, kompozytor, pedagog

Zenon Płoszaj
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1969–1981 
skrzypek, kameralista, pedagog

Zygmunt Gzella
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1981–1982
Rektor Akademii Muzycznej w latach 1982–1987
dyrygent, chórmistrz, pedagog

Aleksander Kowalczyk
Rektor Akademii Muzycznej w latach 1987-1993
gitarzysta, pedagog

Bogdan Dowlasz
Rektor Akademii Muzycznej w latach 1993–1999
akordeonista, kompozytor, pedagog

Anna Wesołowska-Firlej
Rektor Akademii Muzycznej w latach 1999–2005
pianistka, kameralistka, pedagożka

Antoni Wierzbiński
Rektor Akademii Muzycznej w latach 2005–2012
flecista, kameralista, pedagog

Cezary Sanecki
Rektor Akademii Muzycznej w latach 2012–2020
pianista, kameralista, pedagog

Elżbieta Aleksandrowicz
Rektor Akademii Muzycznej od roku 2020
specjalista metody Emila Jacques-Dalcroze’a, muzyk, pedagog

Senat Akademii Muzycznej nadał tytuł doktora honoris causa sztuki muzycznej sześciorgu wysoko cenionym artystom - znaczącym postaciom życia muzycznego: w 1986 roku - Aleksandrowi Tansmanowi, w 1993 roku - prof. Kiejstutowi Bacewiczowi, w 1996 - prof. Zenonowi Płoszajowi, w 1999 roku - prof. Franciszkowi Wesołowskiemu, w 2005 roku - prof. Teresie Kubiak, a w 2006 - prof. Wandzie Wiłkomirskiej.


Uczelnia prowadzi studia stacjonarne i niestacjonarne, w systemie bolońskim: studia I stopnia (3-letnie, dawniej zwane licencjackimi), studia II stopnia (2-letnie, zwane dawniej magisterskimi uzupełniającymi) i studia III stopnia (3-letnie, zwane dawniej doktoranckimi). Absolwenci studiów I stopnia otrzymują tytuł licencjata w zakresie ukończonej specjalności z możliwością kontynuowania nauki na studiach II stopnia. Absolwenci studiów II stopnia otrzymują tytuł zawodowy magistra sztuki w zakresie ukończonej specjalności. Absolwenci studiów III stopnia (doktoranckich) otrzymują świadectwo ukończenia studiów doktoranckich, a po pomyślnie przeprowadzonym przewodzie doktorskim tytuł doktora sztuk muzycznych. Studia na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej obejmują specjalności: kompozycja, teoria muzyki, rytmika, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz muzykoterapia. Wydziały Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych oraz Instrumentalny kształcą w zakresie instrumentalistyki. Wydział Wokalno-Aktorski umożliwia studia na kierunkach: wokalistyka oraz choreografia i techniki tańca.

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów ul. Gdańska 32 Łódź
www.amuz.lodz.pl

Źródła:
Akademia Muzyczna w Łodzi | Miejsce | Culture.pl
Akademia (lodz.pl)

Małgorzata Golicka-Jabłońska. Akademia Muzyczna w Łodzi. [w:] Kronika Miasta Łodzi/ 2011. nr2 (54)


Przeczytaj w baedekerze:

"Rozwój", rok 1921.

Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi 
oraz stron:
polska.org.pl

Fot. współczesne Monika Czechowicz