Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Główną siedzibą uczelni jest zabytkowy pałac przy ulicy Gdańskiej 32, wzniesiony w latach 1904-1908 dla syna słynnego łódzkiego fabrykanta Izraela Kalmanowicza Poznańskiego - Karola Poznańskiego, jednego z dyrektorów spółki akcyjnej wyrobów bawełnianych.
"Goniec Łódzki", rok 1905.
Korzenie edukacji muzycznej w Łodzi sięgają połowy XIX wieku. Początkowo lekcje gry na instrumentach oraz śpiewu odbywały się w formie zajęć prywatnych.
"Rozwój", rok 1900.
To
dzięki pedagogom udało się dokonać podniesienia poziomu placówki
oraz poszerzania zakresu nauczania. Znakiem tego byli wybitni
absolwenci oraz absolwentki, którzy opuszczali mury łódzkiej
uczelni, by wkrótce podbijać estrady i sceny nie tylko
w kraju, ale na świecie. Postaci wyróżniające się wśród
byłych studentek i studentów to: pianiści Zbigniew
Szymonowicz, Edwin
Kowalik, Karol
Nicze,
śpiewaczki Teresa
Żylis-Gara, Teresa
Kubiak, Delfina
Ambroziak, Krystyna
Rorbach, Joanna
Woś,
śpiewacy Tadeusz
Kopacki, Zdzisław
Klimek, Zdzisław
Krzywicki i Szymon
Komasa,
skrzypaczki Wanda
Wiłkomirska, Iwona
Wojciechowska, Barbara
Górzyńska,
skrzypkowie Zenon
Hodor, Zenon
Płoszaj, Piotr
Pławner,
altowiolista Zbigniew
Frieman,
wiolonczelista Dominik
Połoński,
teoretyk muzyki Franciszek
Wesołowski,
dyrygent Jan
Krenz oraz
kompozytorzy Tadeusz
Paciorkiewicz, Kazimierz
Serocki, Bogdan
Pawłowski, Jerzy
Bauer, Piotr
Hertel, Piotr
Marczewski, Bronisław
Kazimierz Przybylski i Włodzimierz
Korcz.
Wielu utalentowanych dawnych studentów tworzy dzisiejszą
społeczność pedagogiczną swojej Alma Mater.
Długo
można wymieniać też absolwentów, którzy z powodzeniem
zasilali łódzkie instytucje – tworzyli Filharmonię, Operę (dziś
Teatr Wielki), Operetkę (dziś Teatr Muzyczny), rozgłośnię
radiową oraz szkoły muzyczne. Także w Bydgoszczy środowisko
artystyczne tworzyli muzycy wykształceni przez akademików z Łodzi.
Duże zainteresowanie kandydatów z województw północnych
było przyczyną utworzenia w 1974 roku filii łódzkiej PWSM
właśnie w mieście nad Brdą. Funkcjonowała ona do roku 1981,
gdy usamodzielniła się i dała początek bydgoskiej Akademii
Muzycznej.
Wielokrotne
przekształcenia organizacyjne obejmowały strukturę wewnętrzną
oraz status uczelni. W roku 1982 nastąpiła zmiana nazwy
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na Akademię Muzyczną. Od
roku 1999 nosi ona nazwiska swoich absolwentów i byłych
pedagogów – Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.
Intensywny
rozwój artystyczny i naukowy uczelnia zawdzięcza znakomitym
muzykom, wybitnym pedagogom i niezwykłym osobowościom swoich
kolejnych rektorów. Byli to kolejno profesorowie:
Kazimierz Wiłkomirski
Dyrektor Państwowego Konserwatorium Muzycznego w latach 1945–1946
Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1946–1947
wiolonczelista, kompozytor, dyrygent, pedagog
Kazimierz SikorskiRektor
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1947–1954
kompozytor,
teoretyk muzyki, pedagog
Mieczysław Drobner
Rektor
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1954–1957
kompozytor,
muzykolog, pedagog
Kiejstut Bacewicz
Rektor
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1957–1969
pianista,
kameralista, kompozytor, pedagog
Zenon Płoszaj
Rektor
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1969–1981
skrzypek,
kameralista, pedagog
Zygmunt Gzella
Rektor
Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w latach 1981–1982
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 1982–1987
dyrygent,
chórmistrz, pedagog
Aleksander Kowalczyk
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 1987-1993
gitarzysta,
pedagog
Bogdan Dowlasz
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 1993–1999
akordeonista,
kompozytor, pedagog
Anna
Wesołowska-Firlej
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 1999–2005
pianistka,
kameralistka, pedagożka
Antoni Wierzbiński
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 2005–2012
flecista,
kameralista, pedagog
Cezary Sanecki
Rektor
Akademii Muzycznej w latach 2012–2020
pianista,
kameralista, pedagog
Elżbieta Aleksandrowicz
Rektor
Akademii Muzycznej od roku 2020
specjalista
metody Emila Jacques-Dalcroze’a, muzyk, pedagog
Senat Akademii Muzycznej nadał tytuł doktora honoris causa sztuki muzycznej sześciorgu wysoko cenionym artystom - znaczącym postaciom życia muzycznego: w 1986 roku - Aleksandrowi Tansmanowi, w 1993 roku - prof. Kiejstutowi Bacewiczowi, w 1996 - prof. Zenonowi Płoszajowi, w 1999 roku - prof. Franciszkowi Wesołowskiemu, w 2005 roku - prof. Teresie Kubiak, a w 2006 - prof. Wandzie Wiłkomirskiej.
Uczelnia
prowadzi studia stacjonarne i niestacjonarne, w systemie bolońskim:
studia I stopnia (3-letnie, dawniej zwane licencjackimi), studia II
stopnia (2-letnie, zwane dawniej magisterskimi uzupełniającymi) i
studia III stopnia (3-letnie, zwane dawniej doktoranckimi).
Absolwenci studiów I stopnia otrzymują tytuł licencjata w zakresie
ukończonej specjalności z możliwością kontynuowania nauki na
studiach II stopnia. Absolwenci studiów II stopnia otrzymują tytuł
zawodowy magistra sztuki w zakresie ukończonej specjalności.
Absolwenci studiów III stopnia (doktoranckich) otrzymują świadectwo
ukończenia studiów doktoranckich, a po pomyślnie przeprowadzonym
przewodzie doktorskim tytuł doktora sztuk muzycznych. Studia na
Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej
obejmują specjalności: kompozycja, teoria muzyki, rytmika, edukacja
artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz muzykoterapia. Wydziały
Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych oraz
Instrumentalny kształcą w zakresie instrumentalistyki. Wydział
Wokalno-Aktorski umożliwia studia na kierunkach: wokalistyka oraz
choreografia i techniki tańca.
"Rozwój", rok 1921.
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
Fot. współczesne Monika Czechowicz