Gustaw
Landau-Gutenteger (1862-1924)
- należał do
najwybitniejszych architektów łódzkich przełomu XIX i XX wieku.
Był
architektem i inżynierem cywilnym. W 1879 roku kończył łódzką Wyższą Szkołę Rzemieślniczą,
a następnie petersburski Instytut Inżynierów Cywilnych (1879-1884), który
ukończył dyplomem inżyniera cywilnego X klasy, wyróżniony przez uczelnię złotym
medalem.
W
czasie studiów miejscem jego stałego zamieszkania była Warszawa, tam mieszkał
jego ojciec Adolf i reszta rodziny. Już w okresie studiów używał przydomka
Gutentiger – później w formie Gutenteger.
Po
studiach odbywał przez rok praktykę zawodową w biurach architektonicznych
Berlina i Wiednia. Następnie osiadł w Łodzi, gdzie w pierwszych latach zajmował
się głównie projektowaniem budynków fabrycznych oraz kamienic.
W
1891 roku odbył podróż do Włoch i Szwajcarii. Uzyskał również w tym czasie
prawo dokonywania wyceny budynków do ubezpieczenia. W 1891 roku zdobył pierwszą
nagrodę we wszechrosyjskim konkursie na gmach giełdy w Odessie.
W
tym samym roku spotkało go zawodowe niepowodzenie. W trakcie budowy domu
Bławata i Muchnickiego przy ulicy Piotrkowskiej 82, nad którą sprawował nadzór,
zawaliła się ściana, co spowodowało śmierć dwóch robotników. Architekt w wyniku
procesu został skazany na siedem dni aresztu domowego.
Liczba
realizacji architekta od początku lat 90. XIX stulecia stale rosła. Coraz
częściej były to wystawne kamienice. Początkowo prezentują typowy dla
architektury łódzkiej schemat funkcjonalny i kompozycyjny, a ich elewacje kształtowane
są przy pomocy konwencjonalnie traktowanych form neorenesansowych. W drugiej
połowie lat 90. XIX wieku stosowane przez architekta formy różnicują się i
stają się coraz bogatsze.
Wielkomiejska kamienica Szai Goldbluma przy ulicy Piotrkowskiej 99, o fantazyjnej fasadzie neogotyckiej, zaprojektowana przez Gutentegera w 1898 roku
Wielkomiejska kamienica Szai Goldbluma przy ulicy Piotrkowskiej 99, o fantazyjnej fasadzie neogotyckiej, zaprojektowana przez Gutentegera w 1898 roku
Na
przełomie stuleci architekt brał udział w szeregu konkursów architektonicznych
organizowanych w Warszawie, odnosząc liczne sukcesy: uzyskał zaszczytne
wyróżnienie w konkursie na projekt gmachu Towarzystwa Sztuk Pięknych „Zachęta”
w 1894 roku, II nagrodę w konkursie na warszawską siedzibę Towarzystwa
Ubezpieczeniowego „Rosja”, II nagrodę w konkursie na hotel „Bristol” w 1898
roku oraz na dom Jankowskiego w Warszawie w 1901 roku.
Na
początku XX wieku Landau-Gutenteger stał się czołowym łódzkim
reprezentantem architektury secesyjnej. Ważną rolę w jego działalności
odgrywało również budownictwo synagogalne. W styczniu 1902 roku
współorganizował w Łodzi zjazd towarzyski absolwentów petersburskiego Instytutu
Inżynierów Cywilnych.
Architekt
zajmował się także z upodobaniem projektowaniem elementów wystroju, w tym dzieł
kowalstwa artystycznego, a także scenografią teatralną (wykonał dekoracje do „Nory”
Ibsena w 1910 roku).
Piotrkowska 29. Portal głównego wejścia ozdobiono kratą, najprawdopodobniej pomysłu samego Landau-Gutentegera, który będąc miłośnikiem sztuki kowalskiej, sam projektował wykończeniowe detale (czytaj TUTAJ).
Gustaw Landau-Gutenteger działał
także w komisji budowlanej Towarzystwa Kredytowego Miejskiego, zajmującej się
wyceną budynków, pod które brano pożyczki. Liczne realizacje, w tym synagogi,
wiążą architekta silnie ze społecznością żydowską w Łodzi.
Ostatnie
znane realizacje architekta pochodzą z lat 1911-1912, aczkolwiek wymieniany
jest jako czynny działacz przez kalendarz „Czas” jeszcze w 1914 roku.
Piotrkowska 128, kamienica, w której mieszkał i miał pracownię Gustaw Landau-Gutenteger.
Jednym
z ostatnich i jednocześnie najwybitniejszych jego dzieł był gmach szkoły
Zgromadzenia Kupców z lat 1910-1911 (czytaj TUTAJ).
Ostatni
znany projekt sygnowany przez architekta to rozbudowa oficyny na posesji Jakóba (Jakuba) Szmulowicza przy ulicy Piotrkowskiej 80, podpisany w lipcu 1912 roku.
Brak
bliższych informacji o jego ostatnich latach życia, po roku 1912. W
październiku 1913 roku w łódzkiej prasie pojawiła się informacja o przyjęciu
przez jego synów, Adama Jerzego (18 lat) i Wacława (16 lat) chrztu katolickiego
w kościele Podwyższenia Krzyża Św.
Aktywną
pracę w ostatnim okresie przed I wojną światową prawdopodobnie uniemożliwiła mu
choroba. Przez wiele lat funkcjonowała informacja, podana przez W. Lipiec w „Polskim
Słowniku Biograficznym”, o roku urodzenia – 1870 (urodził się w 1862,
prawdopodobnie w Warszawie), a także o śmierci architekta w 1917 roku w Monachium.
Nekrolog w prasie łódzkiej wskazuje, że zmarł on znacznie później, w roku 1924
w Berlinie „po długich i ciężkich cierpieniach”.
Przypuszczać
należy, że ostatnie lata życia spędził na leczeniu w niemieckich kurortach.
Dorobek
architekta jest olbrzymi – liczba realizacji sięga 250. Należy on do
najwybitniejszych architektów łódzkich przełomu XIX i XX wieku, a jako twórca
dzieł o charakterze secesyjnym zalicza się go do czołowych przedstawicieli tego
kierunku w Polsce. Równie ważne są jego budowle o charakterze wczesnomodernistycznym z późniejszego okresu, powstające około roku 1910.
Najważniejsze
prace Gustawa Landau-Gutentegera w Łodzi:
Budowle o formach historycznych
Kamienica
Jakóba (Jakuba) Friszmana przy ulicy Piotrkowskiej 81 (1891).
Kamienica Mordki Helmana przy ulicy Piotrkowskiej 109 (1893), o formach neorenesansowych.
Kamienica Dawida Tempela przy ulicy Sienkiewicza 4 (1896) (czytaj TUTAJ).
Kamienica
Abrama Bergera przy ulicy Piotrkowskiej 31 (1899-1900), o formach neobarokowych (czytaj TUTAJ).
Kamienica
braci Auerbach przy ulicy Narutowicza 32 (1898), z fasadą o swobodnie
traktowanych formach neoromańskich (czytaj TUTAJ).
Kamienica
Szymona Goldbluma przy ulicy Piotrkowskiej 99 (1898), o fantazyjnej fasadzie
neogotyckiej.
(prawdopodobnie)
Kamienica Wolfa Reichera przy ulicy Południowej 28 (dzisiaj Rewolucji 1905 roku) (1893,
później rozbudowana), z monumentalną fasadą łączącą cechy klasyczne i barokowe.
Dom
Henryka Birnbauma przy ulicy Piotrkowskiej 258/260 (1893-1895), neorenesansowy,
przebudowany całkowicie przez Dawida Landego w latach 1922-1924 jako siedziba
Sp. Akc. „Dąbrówka”.
Pałacyk
Gustawa Schreera przy ulicy Dzielnej 48 (Narutowicza) (1894-1895), typ
śródmiejskiej rezydencji o formach neorenesansowych (czytaj TUTAJ).
Grand Hotel, ulica Piotrkowska 72 – częściowa przebudowa, między innymi
ukształtowanie wnętrz kawiarni „Bristol” (1903) (czytaj TUTAJ).
Żydowska
Szkoła Rzemieślnicza „Talmud-Tora” przy ulicy Średniej 46/48 (Pomorska),
obecnie Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego - z dachem o płynnej
barokowej formie - później zniszczoną przez powojenną nadbudowę kondygnacji. (1900) (czytaj TUTAJ).
Budynek
Żydowskiego Towarzystwa Dobroczynności fundacji Maksymiliana Goldfedera z tanimi
mieszkaniami przy ulicy Średniej, dzisiaj ulica Pomorska (1900-1901).
Jednodniówka "Dzień Ubogich w Łodzi" z 17 września 1911 roku.
„Dom
schronienia dla wdów” Fundacji rodziny Ginsbergów przy ulicy Średniej 105 (Pomorska), obecnie LO nr VIII
(1900-1901) (czytaj TUTAJ).
Kamienica
Oskara Kona przy ulicy Piotrkowskiej 43 (1901-1902). Pierwsza budowla secesyjna
w mieście, fasada o oryginalnej dekoracji roślinnej.
Kamienica Gustawa Schichta (w której również mieszkał i miał pracownię Gustaw Landau-Gutenteger) przy ulicy Piotrkowskiej 128 (1904).
Kamienica
małżonków Dejczmanów (Deutschmanów) przy al. Kościuszki 93 (1902-1903, druga
faza rok 1912). (czytaj TUTAJ).
Siedziba
łódzkiego oddziału banku „Wihelm Landau” przy ulicy Piotrkowskiej 29, róg
Cegielnianej (Więckowskiego) (1902-1903), narożny budynek zwieńczony kopułą
łączący cechy neobarokowe i secesyjne (czytaj TUTAJ).
Willa
Leopolda Kindermanna przy ulicy Wólczańskiej 31 (1902-1903, wnętrza do ok. 1908) (czytaj TUTAJ).
(prawdopodobnie)
Dom Leona Rappaporta przy ulicy Południowej 44
(Rewolucji 1905 roku) (1904-1905), budynek o ceglanych elewacjach
skontrastowanych z tynkowym detalem (czytaj TUTAJ).
Szkoła
Zgromadzenia Kupców przy ulicy Dzielnej (1910-1911), projekt wykonany wspólnie z Piotrem
Brukalskim – gmach z żelbetowymi stropami łączący modernistyczną formę z post
secesyjną dekoracją (czytaj TUTAJ).
Synagoga „Litwaków” (Ezras Izrael) przy ulicy Wólczańskiej 6 (1899-1904), obiekt nieistniejący, zniszczony w
latach 1939-1940 – o formach neoromańskich (czytaj TUTAJ).
Rozbudowa
synagogi Dobranickiego i Prussaka („Wilker Szule”) przy ulicy Zachodniej 56 z
1875 roku (1903), obiekt nieistniejący, zniszczony w latach 1939-1940 –
rozbudowa części wschodniej i częściowa przebudowa fasady.
(prawdopodobnie) Synagoga Wolfa Reichera przy ulicy Południowej 28 (Rewolucji 1905 roku) – jedyna zachowana
z wojennej pożogi (czytaj TUTAJ).
Źródło:
Krzysztof
Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych
miasta.
Fot.
archiwalne:
Zbiory
Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Przeczytaj jeszcze:
Adolf Zeligson - architekt rodziny Poznańskich.
Franciszek Chełmiński, architekt Łodzi i… zięć Hilarego Majewskiego.
Ulica Włókiennicza w Łodzi i ... dom pod numerem 11.
Przeczytaj jeszcze:
Adolf Zeligson - architekt rodziny Poznańskich.
Franciszek Chełmiński, architekt Łodzi i… zięć Hilarego Majewskiego.
Ulica Włókiennicza w Łodzi i ... dom pod numerem 11.
BAEDEKER
POLECA:
Krzysztof Stefański. Ludzie, którzy
zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych miasta (do 1939 roku).
Publikacja
prezentująca środowisko architektów i budowniczych miasta, a po części także
geometrów i urbanistów oraz inne osoby, których działalność miała decydujący
wpływ na ukształtowanie architektonicznego krajobrazu miasta.
Czytelnik ma okazję nie tylko poznać sylwetki twórców wielu znanych łódzkich budynków, ale również przyjrzeć się bliżej temu środowisku i problemom z jakimi się ono borykało.
Zaprezentowane sylwetki 246 postaci (a także firm), tworzących do II wojny światowej, zawierają podstawowe dane biograficzne oraz wybrany dorobek twórczy. Źródłem wiedzy o łódzkich architektach i budowniczych były bogate zasoby archiwalne i biblioteczne, a niekiedy informacje zaczerpnięte od potomków danej postaci.
Publikację wzbogaca blisko 300 ilustracji: widoki licznych gmachów, projekty oraz wizerunki twórców.
Czytelnik ma okazję nie tylko poznać sylwetki twórców wielu znanych łódzkich budynków, ale również przyjrzeć się bliżej temu środowisku i problemom z jakimi się ono borykało.
Zaprezentowane sylwetki 246 postaci (a także firm), tworzących do II wojny światowej, zawierają podstawowe dane biograficzne oraz wybrany dorobek twórczy. Źródłem wiedzy o łódzkich architektach i budowniczych były bogate zasoby archiwalne i biblioteczne, a niekiedy informacje zaczerpnięte od potomków danej postaci.
Publikację wzbogaca blisko 300 ilustracji: widoki licznych gmachów, projekty oraz wizerunki twórców.