Do końca lat 40. XX wieku podmiejskie linie tramwajowe miały swoją krańcówkę na placu Wolności, co kłóciło się z przewidywanym reprezentacyjnym charakterem tego miejsca. Na początku 1950 roku zapadła decyzja o budowie nowej pętli (mówiąc po łódzku - krańcówki) na rogu ulic Franciszkańskiej i Północnej, na pustym terenie przeznaczonym pod park.
Zaprojektowana przez inż. Wiśniewskiego długa na 140 metrów wiata, o faliście zrysowanej linii dachu i zaokrąglonych ścianach dwóch krańcowych budynków, utrzymana została w estetyce typowej dla obiektów związanych z transportem (niewielkie dworce autobusowe, stacje benzynowe) wznoszonych w latach 50. Organiczne, zakrzywione kształty przywodziły na myśl Streamline Modern, nazywany też stylem opływowym.
Szkic do projektu budynku stacji tramwajów podmiejskich przy zbiegu ulic Północnej i Franciszkańskiej.
W 1951 roku oddano do użytku torowisko, w roku następnym trwały intensywne prace przy wznoszeniu przystanku, zaś całość ukończono we wrześniu 1952 roku.
Fot: archiwum Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Obecnie to jedna z najstarszych krańcówek w Łodzi. Pasażerowie czekali tu na odjazd do Zgierza, Aleksandrowa i Konstantynowa. Był kiosk, mały bar. Teraz jest pusto...
Artyści chcieli zaopiekować się tym miejscem, ale nie dostali zgody. W 2007 roku w parku i pod wiatą krańcówki przez kilka miesięcy można było oglądać wystawę "Ziemia z nieba", która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem łodzian:
Wystawa "Ziemia z nieba". Fot. z 2007 roku.
Może warto pomyśleć tu o stałych wystawach "pod chmurką"? Wiosną i latem..?
Post Scriptum:
W latach 2019/2020 dawna krańcówka tramwajowa została wyremontowana. Poniżej parada zabytkowych tramwajów, rok 2021:
Fot. (2007, 2014 i 2021) Monika Czechowicz
Piotr Gryglewski, Robert Wróbel, Agnieszka Ucińska. Łódzkie budynki 1945-1970.
Ryszard Bonisławski, Joanna Podolska. Spacerownik łódzki.