"Łódź żydowska nie jest prastarą Moguncją czy Wormancją ani patyną okrytym Krakowem, ni spowitą w legendy Pragą lub mchem obrosłym Lublinem. Sto z górą lat istnienia to cokolwiek za mało dla historii kultury"
- pisał Pinkus Nadel w 1938 roku. Historia łódzkich Żydów sięga jednak dalej w głąb dziejów niż sądził Nadel, co najmniej do początków XVIII stulecia. Ślady obecności żydowskich osadników pojawiają się już w 1718 roku.
Jak sugeruje Filip Friedman, autor przedwojennej monografii o dziejach Żydów w Łodzi, pierwsi mieszkańcy wyznania mojżeszowego najpewniej mieszkali w karczmach, które dzierżawili. Ci najstarsi mieli zamieszkiwać dworski browar. Nie znamy jednak ani ich nazwisk, ani żadnych dokładniejszych informacji na ich temat. Stanowili niewielki procent społeczności miasteczka będącego wówczas własnością biskupów włocławskich, którego mieszkańcy zajmowali się rolnictwem i nie zdawali sobie sprawy, że w przyszłym stuleciu zmieni się życie ich wnuków, bo do Łodzi przybędą osadnicy z różnych stron Europy, by tu zbudować od zera włókienniczą potęgę.
Tymczasem
Łódź, choć miała prawa miejskie od 1423 roku, niewiele różniła się od wsi. Przy
rynku stał ratusz i drewniane domy mieszczan, którzy zajmowali się głównie
rolnictwem. Na drugim placu drewniany kościółek parafialny pod Wezwaniem
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny sąsiadował z niewielkim cmentarzem. Obok
był dom parafialny. Trzy ulice: Podrzeczna, Drewnowska i Stodolniana prowadziły
na zachód, gdzie stały stodoły, dalej były łąki i pola uprawne. Ulica Wolborska
(zwana wtedy Starowiejską, Wójtowską lub Dworską) prowadziła wzdłuż rzeki i
utworzonego na niej stawu w kierunku folwarku i Starej Wsi. Na południu nad
rzeką stał młyn, być może najstarszy w Łodzi. Pierwotnie należał do biskupa, w
XVIII wieku nazwany był Grobelnym, bo stał przy grobli nad staromiejskim
stawem.
W 1793 roku, gdy Łódź znalazła się w granicach Prus, władze obliczyły dokładnie, ilu jest mieszkańców. Stąd wiadomo, że wśród 190 osób były trzy rodziny żydowskie złożone z 11 dusz. Rok później pruskie władze zamierzały nawet odebrać Łodzi prawa miejskie, co jednak nie nastąpiło. W latach 1796-1798 dokonano sekularyzacji dóbr biskupstwa włocławskiego i Łódź stała się miastem rządowym. Stopniowo w sąsiedztwie uruchomiono kilka hut szkła, co natychmiast sprawiło, że miasteczko i okolica zaczęły przyciągać kolejnych osadników.
Pierwszy znany
nazwiska Żyd to arendarz Joachim Zełkowicz przybyły do Łodzi w 1775 roku. Kiedy
sporządzano pierwszy imienny spis Żydów w 1809 roku, na 430 mieszkańców Łodzi
było już 98 osób wyznania mojżeszowego. W tym samym roku niedaleko rynku, przy
ulicy Wolborskiej została wybudowana pierwsza łódzka bożnica. Są też pierwsze
nazwiska starszych kahalnych (przedstawicieli społeczności żydowskiej) :
Mojżesz Fajtlowicz i Pinkus Zajdler.
Najpierw należeli Żydzi łódzcy, jak nam wskazuje spis pogłównego
żydowskiego z roku 1775 do Gminy Żydowskiej w Strykowie, od 1782 roku Żydzi
łódzcy rozporządzeniem starosty wolborskiego z dnia 11 grudnia 1782 roku
przydzieleni zostali do Gminy Żydowskiej w Lutomiersku.
H. Banner. Gmina Żydowska w Łodzi, 1938.
|
Pierwszym
kamienicznikiem żydowskim w Łodzi był Daniel Lajzerowicz, który nabył w 1794
roku ode miasta plac przy rynku (później nazywanym Starym Rynkiem) i zbudował
na nim dom. W 1810 roku w Łodzi mieszkało już 14 żydowskich rodzin, w tym
cztery we własnych domach. Nazwiska kolejnych właścicieli też są znane: rzezak
Pinkus Sonenberg z Łasku dotarł tu w 1797 roku, w 1800 roku zakupił dom przy
rynku pod numerem 26 od Wawrzeńca Jeżowicza. Lewek Heber, rzezak z Lutomierska,
przyjechał na początku XIX wieku i kupił dom przy ulicy Drewnowskiej 21.
Natomiast krawiec Mojżesz Faytlowicz przybył do Łodzi z Piotrkowa w 1800 roku i
nabył dom w rynku pod numerem 27. Również następni mieszczanie łódzcy wyznania
mojżeszowego budowali się przy rynku albo w najbliższej okolicy.
Dom Izraela Poznańskiego przy Rynku Starego Miasta (z prawej strony). Na parterze mieściła się firma handlowa, a na piętrze pokoje mieszkalne. Wcześniej był tu sklep jego ojca Kalmana. Dom obok zakupił Poznański w 1863 roku.
W 1810 roku odbyły się pierwsze znane wybory na starszych kahalnych. Wzięło w nich udział 14 mężczyzn, a funkcje otrzymali Pinkus Sonenberg i Mendel Moszkowicz. Z kolejnych dokumentów można się dowiedzieć, że wśród mieszkających w Łodzi Żydów przeważali kramarze i kupcy, ale był też szynkarz (!) soli, fabrykant trunków, krawiec i kuśnierz...
Już w lutym 1811 roku miała Łódź swojego kantora, a także
oficjalnego rzezaka wyznaczonego przez podprefekta powiatu zgierskiego. Został
nim Dawid Herszkowicz. Wiemy też, że łódzka gmina żydowska obejmowała nie tylko
miasto Łódź, ale i sąsiednie parafie: Bełdów i Mileszki. Wszyscy starozakonni z
tych parafii mieli się zgłaszać w przypadku narodzin dziecka, ślubu czy
potrzeby rytualnego uboju do patentowego urzędowego kantora i rzezaka
Herszkowicza. Taki był oficjalny nakaz i niewykonywanie tego było obłożone karą
pieniężną.
źródło:
Joanna Podolska. SPACEROWNIK. ŁÓDŹ ŻYDOWSKA.
Joanna Podolska. SPACEROWNIK. ŁÓDŹ ŻYDOWSKA.