Karol Wilhelm Scheibler (1820-1881)
W 1853 roku w Łodzi wydzierżawił od miasta 17-morgową działkę przy Wodnym Rynku (obecnie Plac Zwycięstwa). Potem nastąpiła ekspansja ku ulicy Świętej Emilii (obecnie ulica Tymienieckiego) i Milionowej oraz w kierunku Widzewskiej (obecnej ulicy Kilińskiego) i Piotrkowskiej. Właśnie przy ulicy Świętej Emilii i Przędzalnianej w latach 1870-1873 powstała gigantyczna przędzalnia. Trzypiętrowy budynek miał 207 metrów długości oraz 35,5 m szerokości. Budził podziw mieszkańców Łodzi i zazdrość konkurentów. W 1876 roku spłonął, ale rok później był już odbudowany.
Cały rozległy obszar fabryczny na początku lat 80. połączyła linia kolejowa. Do tej pory istnieją zapory, którymi zamykano ruch na ulicy Widzewskiej, gdy przetaczana tamtędy składy z bawełną. Bocznica ta łączyła się bezpośrednio z linią Kolei Łódzko-Fabrycznej. Ostatnie pociągi przyjechały nią w 2004 roku.
Jubileuszowe wydanie "Lodzer Zeitung" 1863-1913.
Ten bardzo rozległy, parterowy budynek o konstrukcji szedowej, wymurowany z czerwonej cegły i wyróżniający się arkadowymi otworami okiennymi, zajmował ok 3 ha powierzchni.
Spis wystawców i okazów wystawy higieniczno-spożywczej, rok 1903.
"Lodzer Informations und Hause Kalender", 1910.
Po I wojnie światowej doszło do połączenia dwóch gigantów - zakładów Scheiblera i Grohmana. W ten sposób powstał największy kombinat przemysłu bawełnianego na kontynencie!
"Ilustrowana Republika", rok 1928.
"Ilustrowana Republika", rok 1929.
13 czerwca 1987 roku łódzkie prządki z "Uniontexu" odwiedził Jan Paweł II.
Fot. współczesne Monika Czechowicz
Zobacz jeszcze:
KSIĘŻY MŁYN
URZĘDNICY KAROLA WILHELMA
POZNAŃSKI & SCHEIBLER, czyli jak prześcignąć giganta
KAROL WILHELM SCHEIBLER - z Monschau, przez Ozorków do... Łodzi