1
sierpnia 1916 roku weszły w życie w Łodzi przepisy „ordynacji rowerowej”,
czyli rozporządzenia dotyczącego ruchu kołowego (Dziennik Rozporządzeń dla
Jenerał-Gubernatorstwa Warszawskiego nr 38 z 15 lipca 1916, poz. 108), zezwalające
na publiczną jazdę rowerem wyłącznie posiadaczom kart rowerowych.
Karty rowerowe wydawał, z godnie z owym rozporządzeniem Prezydent Policji jedynie osobom
zmuszonym posługiwać się rowerami z racji wykonywanych zawodów.
Rowerzyści.
Rok 1916.
W
szczególności zabroniono jazdy publicznej rowerami tylko dla przyjemności. Na mocy „ordynacji” użytkownikom rowerów
zakazano też zaopatrywać pojazdy w trąbki samochodowe.
W
słoneczną niedzielę, 20 sierpnia 1916 roku wobec zakazu organizowania wycieczek
rowerowych łódzcy cykliści urządzili wycieczkę pieszą od przystanku tramwaju
zgierskiego w Helenówku do Aleksandrowa, skąd powrócili do miasta tramwajem.
Rowerzyści. To już lata 30 (zdjęcie pochodzi z z prywatnych zbiorów i dzięki uprzejmości Pani Małgorzaty Berendzik).
źródło:
Krzysztof R. Kowalczyński. Łódź 1915-1918. Czas głodu i nadziei.
źródło:
Krzysztof R. Kowalczyński. Łódź 1915-1918. Czas głodu i nadziei.
Fot.
archiwalne ze stron:
oraz
z prywatnych zbiorów i dzięki uprzejmości Pani Małgorzaty Berendzik.
Fot. współczesne Monika Czechowicz