Horacy (Hirsz) Safrin (1899-1980)
- satyryk, poeta, aktor, reżyser, tłumacz.
(Fot. Nowy Kurier Galicyjski)
Urodził się 11 stycznia 1899 roku w Monasterzyskach koło Buczacza w rodzinie Sebastiana i Dory z Łukaczerów. Ojciec był przemysłowcem i publicystą, cenionym w polskim i ukraińskim środowisku literackim.
Hirsz kształcił się początkowo w miejscowym chederze, potem w polskiej szkole ludowej w Stanisławowie, dokąd przeniósł się wraz z rodzicami. Naukę kontynuował w C. K. Gimnazjum I w Stanisławowie.
Horacy Safrin - uczeń I Gimnazjum w Stanisławowie, rok 1913.
(Fot. Nowy Kurier Galicyjski)
Już w szkole przyjął imię Horacy, którym zastąpił nadane mu imię rodowe Hirsz. Debiutował w 12 roku życia wierszem "Sen" na łamach "Głosu Stanisławowskiego", zaś w 1913 roku ukazał się w Stanisławowie tomik "Poezje", poprzedzony przedmową znanego ówcześnie poety i prozaika Stanisława Rossowskiego. Wśród owych chłopięcych wierszy znalazły się przekłady wierszy Goethego i Chamisso oraz obrazek sceniczny o Emilii Plater "Czas przypomnieć ojców dzieje!", wystawiony przez uczennice stanisławowskiego gimnazjum żeńskiego.
Jeszcze podczas nauki w szkole średniej zamieszczał przekłady z poetów niemieckich w lwowskim "Wieku Nowym" oraz w piśmie dla młodzieży "Jutrzenka". Pisał też wiersze w języku niemieckim, hebrajskim i ukraińskim.
Około 1916 roku zamieszkał wraz z rodziną w Wiedniu, gdzie kontynuował naukę w polskim gimnazjum, świadectwo maturalne otrzymał w 1917 roku, w lecie następnego roku powołano go do wojska austriackiego, a po ukończeniu szkoły oficerskiej w Morawskiej Ostrawie skierowano go w stopniu chorążego na front włoski.
Wiedeń, rok 1916
(źródło: fineartamerica.com)
Po zawieszeniu broni powrócił do Wiednia, wstąpił na uniwersytet, gdzie studiował germanistykę i anglistykę w latach 1918-1920, zgłębiając jednocześnie tajniki sztuki aktorskiej u Ludwiga Wüllnera i w szkole teatralnej Brechera (w latach 1919-1920). Podczas pobytu w Wiedniu, w 1920 roku opublikował w języku niemieckim tom wierszy "Karpatenklänge". W tym samym roku zamieszkał w Stanisławowie, gdzie został reporterem tygodnika żydowskiego "Stanislawer Glok". Współpracował z polskojęzyczną prasą żydowską "Chwila", "Nasza Opinia", "Nowy Głos". Równocześnie uczestniczył w przedsięwzięciach teatralnych Towarzystwa Muzyczno-Dramatycznego im. A. Goldfadena. Był kierownikiem artystycznym, aktotem i reżyserem tego teatru, na użytek którego przekładał na język jidysz "Kupca weneckiego" Szekspira, "Upiory" Ibsena, "Pannę Julię" Strindberga, "Śnieg" Przybyszewskiego, "Sędziów" Wyspiańskiego. Był współautorem tekstów widowisk rewiowych i teatrzyków satyrycznych.
Od jesieni 1939 roku do 1941 nadal pracował w Studiu Dramatycznym im. A. Goldfadena, upaństwowionym po zajęciu Stanisławowa przez wojska sowieckie; pełnił również funkcję inspektora miejscowego Wydziału Sztuki. Ewakuowany po wybuchu wojny niemiecko-sowieckiej w głąb Rosji, uczył języka niemieckiego w szkole chutoru Kumyłga w obwodzie stalingradzkim, a następnie w obwodzie karagandyńskim. Wspominał po latach:
"Odgłosy", rok 1972.
Dom Literatów w Łodzi (kamienice braci Enderów)
Fot. archiwalna - Ignacy Płażewski, lata 60. XX wieku (ze zbiorów Muzeum Miasta Łodzi)
Fot. współczesna baedeker łódzki
- dwie kamienice przy ul. Mickiewicza 15 i al. Kościuszki 98 będące w latach 1945-2002 siedzibą Związku Literatów Polskich.
W przeszłości zamieszkiwane między innymi przez Władysława Broniewskiego, Jana Brzchwę, Zofię Nałkowską i Horacego Safrina.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1946.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1946.
Pracował w redakcji miesięcznika organizacji Haszomer Hacair "Mosty", a następnie w Wydziale Kultury Powiatowej Rady Narodowej w Łodzi (do przejścia na rentę w 1961 roku). Był członkiem zarządu, wiceprzewodniczącym i sekretarzem Łódzkiego Związku Literatów i Dziennikarzy Żydowskich, członkiem Zarządu Głównego Żydowskiego Towarzystwa Kultury, członkiem Związku Literatów Polskich w Łodzi (od 1946 roku), Stowarzysznia Dziennikarzy Polskich (również od 1946 roku) i Związku Autorów i Kompozytorów scenicznych (od 1954 roku).
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1946.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1946.
Serafin był płodnym autorem utworów satyrycznych: fraszek, bajek, humoresek, pisał artykuły literackie i recenzje teatralne.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1947.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1947.
"Rózgi; biją dwa razy", rok 1947.
"Dziennik Łódzki", rok 1950.
"Dziennik Łódzki", rok 1950.
Tłumaczył wiersze poetów żydowskich z języka jidysz i hebrajskiego.
"Odgłosy", rok 1958.
Serafin opublikował w języku polskim "Poezje" (1913), zbiór wierszy "Baśń o iluzji" (1917), bajki: "Ośla szczęka" (1957)...
... zbiory utworów satyrycznych i bajek: "Mucha na cokole" (1959), "Głupcy z Głupska" (1962), "Na berdyczowskim rynku" (1966), "Swatanie wielbłąda", cykl bajek wchodzący w skład zbiorowego tomu "Pięć śmiechów głównych" (1967), "Bez figowego listka" (1972), "W arce Noego" (1968).
"Dziennik Łódzki", rok 1964.
"Panorama Dziennika Łódzkiego", rok 1965.
"Panorama Dziennika Łódzkiego", rok 1966.
W 1963 roku wydał przekłady poetów żydowskich "Kain i Hewel".
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
Opublikował wspomnienia "Ucieszne i osobliwe historie mego życia" (1970) oraz wielokrotnie wznawiane zbiory anegdot żydowskich: "Przy szabasowych świecach. Humor żydowski" (1963, 1966, 1967, 1977, 1982, 1986). Tom uzupełniający "Przy szabasowych świecach. Wieczór drugi" ukazał się w 1981 roku, po śmierci pisarza.
"Panorama Dziennika Łódzkiego", rok 1966.
"Odgłosy", rok 1972.
... humoreski "Majn chasene" (Moje małżeństwo, 1930), zbiór aforyzmów "Flemelech" (Świetliki, 1930) oraz książkę "Ojf di szpurn fun der jidiszer neszume" (Szlakami duszy żydowskiej, 1937), zbiór wierszy i anegdot "Ojfn berdyczewer mark" (Na rynku berdyczowskim, 1966).
"Dziennik Łódzki", rok 1973.
Dla Państwowego Teatru Żydowskiego napisał rewię "Cu zingn un cu zogn" (By śpiewać i mówić, 1954).
"Odgłosy", rok 1974.
"Odgłosy", rok 1974.
Na użytek teatrów polskich adaptował sztuki pisarzy żydowskich, między innymi A. Kacyzne "Opera Żyda" i I. L. Pereca "Nocą na starym rynku".
"Odgłosy", rok 1975.
Horacy Safrin był odznaczony między innymi Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (w 1961 roku) i odznaką Honorową m. Łodzi.
"Dziennik Popularny", rok 1977.
Żenił się trzy razy: po rozwodzie z Bronisławą (Bejlą), której nazwisko pannieńskie jest nieznane, ożenił się z Czesławą z Frydmanów, trzecią żoną pisarza była Bogusława z Osińskich.
"Odgłosy", rok 1979.
Horacy Safrin zmarł 22 lipca 1980 roku w Łodzi i został pochowany na cmentarzu komunalnym na Dołach.
"Dziennik Popularny", rok 1980.
Grób pisarza na cmentarzu Komunalnym.
Fot. baedeker łódzki
Obok niego spoczywa żona Bogusława (zmarła w 1996 roku).
Tabliczka informuje:
"Połączeni za życia pozostaną razem po śmierci".
W 2007 roku pochowana została w tym grobie także Danuta Safrin.
źródła:
Andrzej Kempa, Marek Szukalak. Żydzi dawnej Łodzi. Słownik biograficzny. Tom III.
Rościsław Skręt. Safrin Horacy [w:] Polski słownik biograficzny.
Tadeusz Błażejewski. Współczesna Łódź literacka. Słownik autorów.
Tadeusz Błażejewski. Łódzkie środowisko literackie.
"Odgłosy", rok 1979.
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
oraz stron:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/
https://antykwariat-torun.pl/
https://fineartamerica.com/
https://humanitas.pl/antykwariat
Fot. współczesne Monika Czechowicz/ baedeker łódzki.