Wystawa
stała Muzeum Kinematografii w Łodzi zatytułowana „Łódź
filmowa” pokazuje, jak z miasta rozrywek przełomu XIX i XX wieku,
przeznaczonych dla robotników fabryk włókienniczych, Łódź stała
się po zakończeniu II wojny światowej stolicą polskiego przemysłu
filmowego.
Miasto
atrakcji
Pierwsza
część wystawy prezentuje ideę „podwójnych narodzin kina”. U
schyłku XIX wieku kino było nowinką technologiczną, która w
ówczesnym systemie rozrywkowym funkcjonowała równolegle z
występami scenicznymi czy pokazami iluzji. Krótkie filmy
wyświetlano zarówno w gabinetach osobliwości, teatrach variété,
jak i w sezonowo działających przedsiębiorstwach rozrywkowych. W
latach 10. XX wieku kino stało się zinstytucjonalizowaną
formą rozrywki, rozpoczęła się era kinematografii, jaką znamy do
dziś. Powstawały kinoteatry z regularnym repertuarem i
publicznością zafascynowaną historiami ze srebrnego ekranu oraz
bohaterami filmowych przygód.
Kaiser
Panorama
Atmosfera
ówczesnej Łodzi jako szybko rozwijającego się ośrodka,
proponującego mieszkańcom dostęp do ciekawostek technicznych i
artystycznych, stała się możliwa do odtworzenia na wystawie
poprzez włączenie w narrację wystawy unikalnych urządzeń:
aparatu „Oko” Kazimierza Prószyńskiego, kinetoskopu, latarni
magicznych, zabawek optycznych i projektorów domowych. Głównym
„bohaterem” tej części wystawy jest działający fotoplastikon
– urządzenie do oglądania trójwymiarowych przeźroczy przez 25
osób jednocześnie. Oryginalna Kaiser-Panorama z warsztatu
Augusta Fuhrmanna, wraz z odrestaurowaną szafą grającą z XIX
wieku oraz innymi obiektami z epoki, stanowią kluczowe punkty tej
części wystawy.
Ziemia
obiecana z
1927 roku
„Łódź
filmowa – miasto atrakcji” jest prezentacją praktyk spędzania
wolnego czasu do 1939 roku, a jednocześnie opowieścią o ludziach
tworzących bogactwo i różnorodność sytemu rozrywkowego: braciach
Władysławie i Antonim Krzemińskich, Teodorze Junod i Edwardzie
Vortheilu, a także o pierwszych łódzkich kinach, produkcjach
filmowych i nowatorskich inicjatywach związanych z kinematografią.
Jednym z takich projektów było zrealizowanie w plenerach
fabrykanckiego miasta filmu Ziemia
obiecana z
wytwórni Sfinks w reżyserii Aleksandra Hertza (1927). Ponad
dwuipółgodzinna adaptacja powieści Władysława Stanisława
Reymonta do niedawna uchodziła za zaginioną, dopiero w 2002 roku
badacze Jerzy Maśnicki i Kamil Stepan odnaleźli 15-minutowy
fragment dzieła w archiwach Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie.
Odnaleziony fragment można obejrzeć na wystawie w Muzeum
Kinematografii.
Miasto
filmu
Kolejna
część wystawy jest poświęcona łódzkim instytucjom filmowym
utworzonym po 1945 roku, kiedy miasto na kilka dekad stało się
centrum polskiej kinematografii. W Łodzi nakręcono najsłynniejsze
filmowe dzieła – od Zakazanych
piosenek Leonarda
Buczkowskiego po oscarową Idę czy
nominowaną do Oscara Zimną
wojnę Pawła
Pawlikowskiego, dlatego jednym z kluczowych zagadnień ekspozycyjnych
stały się lokacje filmowe. Łódzkie plenery wprowadzają
zwiedzających w świat HollyŁodzi, a opowieść o niej została
zogniskowana wokół głównych wątków: edukacji w Szkole Filmowej,
produkcji filmowej ukazanej przez pryzmat Wytwórni Filmów
Fabularnych, Opus Filmu, Wytwórni Filmów Oświatowych oraz Studia
Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”. „Łódź filmowa” to
także rozwój i upadek sieci łódzkich kin oraz Łódzkie Zakłady
Kinotechniczne „Prexer”.
Oscar
na wystawie
Tworzeniu
wystawy „Łódź filmowa” towarzyszył zamysł, by zaprezentować
zwiedzającym oryginalne obiekty, zarówno ze zbiorów Muzeum
Kinematografii w Łodzi, jak i pozyskane od reżyserów, scenografów,
operatorów, montażystów, producentów i kaskaderów filmowych lub
wypożyczone od instytucji współpracujących przy realizacji
ekspozycji. To m.in. scenariusze, projekty scenograficzne, kostiumy,
fotosy, werki, dokumenty, kamery, a także oryginalna statuetka
Oscara i inne nagrody filmowe.
Dodatkową warstwę narracyjną budują starannie wybrane fragmenty filmów oraz zrealizowane przez muzeum wywiady z twórcami Łodzi filmowej.
Zespół kuratorski wystawy:
Marzena Bomanowska/ dyrektor Muzeum Kinematografii w Łodzi
Jakub Wiewiórski/ zastępca dyrektora
Bogusława Bronowicka
Agata Mendrychowska
Anna Michalska
Judyta Pawlak
Zuzanna Woźniak
Część I: Łódź filmowa - miasto atrakcji
konsultant dr Łukasz Biskupski
Część II: Łódź filmowa - stolica filmu
dyrektor artystyczny Allan Starski
konsultanci:
dr Ewa Ciszewska
dr Krzysztof Jajko
dr hab. Konrad Klejsa
dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska
dr hab. Piotr Sitarski
Jerzy Armata
Jarosław Grzechowiak
Artur Petz
Źródło:
Fot.
Monika Czechowicz