wtorek, 8 grudnia 2015

RZEŹBA "MACIERZYŃSTWO" - RETKINIA.





Rzeźba „Macierzyństwo” (zwana również: „matka z dziećmi” lub „Barbapapa”) znajdująca się u zbiegu przy al. Wyszyńskiego i ulicy Przełajowej – na osiedlu Zagrodniki (osiedle Zagrodniki – w dzielnicy Polesie, stanowiące część większego osiedla Retkinia. Administracyjnie Zagrodniki wchodzą w skład osiedla Karolew-Retkinia Wschód.)


Rzeźbę "Macierzyństwo"  zaprojektował Michał Gałkiewicz, który jest również autorem popularnych „Bocianów” (czy „Żurawi”) znajdujących się niedaleko, u zbiegu al. Wyszyńskiego i ulicy Waltera-Janke.
Rzeźbami opiekuje się Spółdzielnia Mieszkaniowa Zagrodniki.


Michał Gałkiewicz – artysta rzeźbiarz, nauczyciel akademicki, aktywny działacz Związku Polskich Artystów Plastyków.
Urodził się w 1932 roku w Zgierzu. W latach 1951-1956 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dzisiaj Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Dyplom uzyskał w 1959 roku. W latach 1974-1980 był komisarzem Łódzkiej Galerii Rzeźby. W latach 1962-1968 wykładał w PWSSP w Łodzi. Od 1987 roku był kierownikiem Pracowni Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Tworzy rzeźby kameralne, monumentalne, architektoniczne, pracuje w drewnie, kamieniu, betonie, ceramice i metalu. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na wystawach i konkursach ogólnopolskich. Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych, prezentowanych głównie w Łodzi. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i plenerach artystycznych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych w Warszawie, Łodzi, Kielcach, Madrycie, w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji, Kanadzie. 
  

Michał Gałkiewicz był wykładowcą oraz kierownikiem Pracowni Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Brał udział w wielu wystawach oraz konkursach w kraju i za granicą zdobywając zawsze jedne z pierwszych nagród. Prace pana Michała Gałkiewicza znajdują się w wielu muzeach krajowych i zagranicznych, wykształcił wielu rzeźbiarzy. Był wielokrotnie odznaczany za działalność artystyczną, pedagogiczną i społeczną.


Większość łódzkich rzeźb plenerowych pochodzi z konkursów ogłaszanych przez miasto albo dzielnice.
Szczególny urodzaj tych konkursów przypadł na drugą połowę lat 70., gdy gwałtownie rozbudowywano osiedla Widzew i Retkinia. Wtedy powstały „Bociany” i „Macierzyństwo” na Retkini. Ich autorem jest wieloletni wykładowca łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych prof. Michał Gałkiewicz.



Z tego okresu pochodzi też ośmiometrowa rzeźba „Czółenka”, usytuowana teraz przed wejściem na dworzec Łódź Kaliska. W latach 70. ogłoszono konkurs na rzeźby, które miały stanąć przy nowopowstałej alei Włókniarzy. „Czółenka” umieszczono wtedy w parku Poniatowskiego, a w 1997 roku przeniesiono je na plac przed dworcem. Jej autorem jest Andrzej Jocz.




Jeden z konkursów wygrał też widzewski „Ser”. Był to początek lat 90., kiedy Spółdzielnia Mieszkaniowa „Bawełna” ogłosiła konkurs na rzeźbę, która będzie się wiązała z włókienniczą tradycją miasta i jednocześnie nada charakter blokowisku . Tak powstał kilkumetrowy „Ser”, czyli rzeźba o właściwej nazwie „Dzianina”, również autorstwa Andrzeja Jocza.
Łodzianie, pytani o miejskie pomniki, wymieniają Ławeczkę Tuwima, czy Kufer Reymonta, ale nie wiedzą, że w mieście rozrzuconych jest kilkadziesiąt dzieł sztuki. Ich autorami są cenieni twórcy, m.in. Antoni Starczewski, Henryk Stażewski, Michał Gałkiewicz czy Andrzej Jocz.


źródła:

Przeczytaj jeszcze:
Fot. Monika Czechowicz