Rzeźba
„Macierzyństwo” (zwana również: „matka z dziećmi” lub „Barbapapa”) znajdująca
się u zbiegu przy al. Wyszyńskiego i ulicy Przełajowej – na osiedlu Zagrodniki
(osiedle Zagrodniki – w dzielnicy Polesie, stanowiące część
większego osiedla Retkinia. Administracyjnie Zagrodniki wchodzą w skład
osiedla Karolew-Retkinia Wschód.)
Rzeźbę
"Macierzyństwo" zaprojektował
Michał Gałkiewicz, który jest również autorem popularnych „Bocianów” (czy „Żurawi”)
znajdujących się niedaleko, u zbiegu al. Wyszyńskiego i ulicy Waltera-Janke.
Rzeźbami
opiekuje się Spółdzielnia Mieszkaniowa Zagrodniki.
Michał
Gałkiewicz – artysta rzeźbiarz, nauczyciel akademicki, aktywny działacz
Związku Polskich Artystów Plastyków.
Urodził
się w 1932 roku w Zgierzu. W latach 1951-1956 studiował w Państwowej Wyższej
Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dzisiaj Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Dyplom uzyskał w 1959 roku. W latach 1974-1980
był komisarzem Łódzkiej Galerii Rzeźby. W latach 1962-1968 wykładał w PWSSP w
Łodzi. Od 1987 roku był kierownikiem Pracowni Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w
Łodzi. Tworzy rzeźby kameralne, monumentalne, architektoniczne, pracuje w
drewnie, kamieniu, betonie, ceramice i metalu. Jest laureatem wielu nagród i
wyróżnień na wystawach i konkursach ogólnopolskich. Jest autorem kilkunastu
wystaw indywidualnych, prezentowanych głównie w Łodzi. Brał udział w wielu
wystawach zbiorowych i plenerach artystycznych w kraju i za granicą. Jego prace
znajdują się w zbiorach muzealnych w Warszawie, Łodzi, Kielcach, Madrycie, w
kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji,
Kanadzie.
Michał
Gałkiewicz był wykładowcą oraz kierownikiem Pracowni Rzeźby w Państwowej
Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Brał udział w wielu wystawach oraz
konkursach w kraju i za granicą zdobywając zawsze jedne z pierwszych nagród.
Prace pana Michała Gałkiewicza znajdują się w wielu muzeach krajowych i
zagranicznych, wykształcił wielu rzeźbiarzy. Był wielokrotnie odznaczany za
działalność artystyczną, pedagogiczną i społeczną.
Większość
łódzkich rzeźb plenerowych pochodzi z konkursów ogłaszanych przez miasto albo
dzielnice.
Szczególny urodzaj tych konkursów przypadł na drugą połowę lat 70., gdy gwałtownie rozbudowywano osiedla Widzew i Retkinia. Wtedy powstały „Bociany” i „Macierzyństwo” na Retkini. Ich autorem jest wieloletni wykładowca łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych prof. Michał Gałkiewicz.
Z tego okresu pochodzi też ośmiometrowa rzeźba „Czółenka”, usytuowana teraz
przed wejściem na dworzec Łódź Kaliska. W latach 70. ogłoszono konkurs na
rzeźby, które miały stanąć przy nowopowstałej alei Włókniarzy. „Czółenka”
umieszczono wtedy w parku Poniatowskiego, a w 1997 roku przeniesiono je na plac
przed dworcem. Jej autorem jest Andrzej Jocz.
Jeden z konkursów wygrał też widzewski „Ser”. Był to początek lat 90., kiedy
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Bawełna” ogłosiła konkurs na rzeźbę, która będzie
się wiązała z włókienniczą tradycją miasta i jednocześnie nada charakter
blokowisku . Tak powstał kilkumetrowy „Ser”, czyli rzeźba o właściwej nazwie
„Dzianina”, również autorstwa Andrzeja Jocza.
Szczególny urodzaj tych konkursów przypadł na drugą połowę lat 70., gdy gwałtownie rozbudowywano osiedla Widzew i Retkinia. Wtedy powstały „Bociany” i „Macierzyństwo” na Retkini. Ich autorem jest wieloletni wykładowca łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych prof. Michał Gałkiewicz.
Łodzianie,
pytani o miejskie pomniki, wymieniają Ławeczkę Tuwima, czy Kufer Reymonta, ale
nie wiedzą, że w mieście rozrzuconych jest kilkadziesiąt dzieł sztuki. Ich
autorami są cenieni twórcy, m.in. Antoni Starczewski, Henryk Stażewski, Michał
Gałkiewicz czy Andrzej Jocz.
źródła:
Przeczytaj
jeszcze:
Andrzej Jocz - w krajobrazie Łodzi
RETKIŃSKIE BOCIANY
Łucznik z ulicy Północnej
Zegar słoneczny w Parku Staromiejskim
RETKIŃSKIE BOCIANY
Łucznik z ulicy Północnej
Zegar słoneczny w Parku Staromiejskim
Fot.
Monika Czechowicz