Podziwiając piękno architektoniczne łódzkich pałaców, willi czy kamienic przyciągają nasz wzrok elementy dekoracyjne tych obiektów. Ludzkie twarze, anioły, ptaki, lwy, smoki i demony... W Łodzi jednym z takich miejsc, gdzie powstawały owe cuda była pracownia ozdób sztukateryjnych
Hermana Guenzla.
Firma znajdowała się przy
ul. Kopernika 37, numer parceli 819/192 (dawna
Szosa
Milscha, ulica
Milscha, Milsza).
"Führer durch Lodz", 1898.
Od początku istnienia firmy Herman Guenzel (Günzel) był właścicielem posesji i działki.
"Führer durch Lodz", 1898.
Hermann
E. Guenzel urodził się w 1848 roku. Założył jedną z pierwszych
pracowni ozdób sztukateryjnych w Łodzi, które chętnie kupowano do
eleganckich wnętrz domów bogatych mieszkańców miasta. Firma
nazywana „fabryką gipsów”, specjalizowała się w dekoracji
wnętrz i elewacji. Zakład Hermanna Guenzla cieszył się doskonalą
renomą, o czym świadczą liczne zlecenia od znanych łódzkich
fabrykantów. Firma
działała
od roku 1885 roku
i zatrudniała w
1899 roku 20 pracowników, później już
35.
Guenzel (Günzel, Güntzel, Ginzel...znajduję różną pisownię tego nazwiska)
swoimi gipsowymi detalami ozdobił wiele
łódzkich budynków.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1908.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1908.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1910.
Informator Handlowo-Przemysłowy m. Łodzi, rok 1911.
Do dzisiaj, tam
gdzie
niegdyś była pracownia - stoi skromny, niewielki
dom rzeźbiarza ozdobiony piękną rzeźbą kobiety.
Herman
Guenzel po
śmierci został pochowany na Starym Cmentarzu przy ul. Ogrodowej w
Łodzi. Pracownicy
z jego zakładu wykonali dla niego
pomnik
który przedstawia anioła otwierającego drzwi do wieczności…
Wzniesiony
w końcu XIX wieku pomnik, o charakterystycznych dla epoki historyzmu
formach neostylowych, wykonany został z odlewów cementowych,
prawdopodobnie w rodzinnej firmie Guenzla. Znajdujący się w
reprezentacyjnej alei scheiblerowskiej obiekt otrzymał kształt
aediculi, czyli konstrukcji architektonicznej, wywodzącej się ze
sztuki antyku. Przypomina niewielką kapliczkę.
W
pomniku, obok form neorenesansowych, ważną rolę odgrywają akcenty
neobarokowe, szczególnie ozdobne ogrodzenie pola grobowego złożone
z ażurowych przęseł. Uwagę przykuwa postać anioła ubranego w
długą szatę, który uchyla znajdujące się za nim drzwi. Gest ten
symbolizuje moment przejścia duszy ku życiu wiecznemu. Na drzwiach
umieszczono napis: ,,Gott ist die Liebe" - Bóg jest miłością.
Obecnie pomnik jest odrestaurowany, skomplikowane prace
konserwatorskie trwały cztery lata. Wykonali je dr Piotr Niemcewicz
i Joanna Siemińska-Goluch. Pomnik
powstał prawdopodobnie w pracowni Guenzla, a odnowiony czyli
uratowany od zagłady - zachwyca jak przed laty...
źródła:
Fot.
wycinki prasowe i taryfy domów pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej
Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz