Maurycy
(Mojżesz) Trębacz urodził
się w 1861 roku w Warszawie. Studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej u
Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego oraz, dzięki stypendium uzyskanym od adwokata Stanisława Rotwanda przy poparciu wybitnego malarza Leopolda
Horowitza, w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u Jana Matejki i Leopolda Loefflera.
W
latach 1882-1884 kontynuował studia w Monachium. Dalsze studia w Akademii Sztuk
Pięknych ukończył pod kierunkiem Sandora Wagnera w 1884 roku z wielkim srebrnym
medalem za obraz „Z martyrologii” – akademickie studium leżącego mężczyzny do
zaginionego płótna „Miłosierny Samarytanin” i debiutując w monachijskiej Kunstevereine i
warszawskim salonie Krywulta.
Miłosierny Samarytanin
W
1887 roku wystawiał swe prace na I Ogólnopolskiej Wystawie Sztuki w Krakowie i
w Zachęcie.
Artysta
przez wiele lat pozostawał w swej twórczości pod wpływem szkoły monachijskiej.W
1888 roku Trębacz po raz pierwszy odwiedził Łódź.
"Rozwój", rok 1900.
W latach 1889-1894 przebywał
wraz z Samuelem Hirszenbergiem (czytaj TUTAJ) w Paryżu, gdzie doskonalili swe
umiejętności w paryskiej Academie Colarossi (tam za obraz „Rekonwalescentka”,
eksponowany podczas Powszechnej Wystawy Światowej, otrzymał brązowy medal) i w
Monachium.
Rekonwalescentka
Później osiadł w Warszawie, okresowo przebywał we Lwowie i
Drohobyczu.
Widok z Kazimierza Dolnego
W marcu 1910 roku zaprezentował swoje obrazy na wystawie przy
ulicy Andrzeja 7, a w 1913 roku przeniósł się do naszego miasta na stałe i otworzył pracownię przy ulicy Gdańskiej (dawna ulica Długa).
"Rozwój", rok 1913.
"Tygodnik Łódzki Ilustrowany", rok 1912.
Zamieszkał przy
ulicy Zawadzkiej 39 (dzisiaj ulica Próchnika), a od stycznia 1919 roku przy
ulicy Piotrkowskiej 71, gdzie prowadził do września 1939 roku prywatną szkołę
rysunku i malarstwa.
"Ilustrowana Republika", rok 1925.
W
1913 roku w Hotelu Savoy odbyła się jubileuszowa ekspozycja dzieł artysty.
W parku
Lubił
spotykać się w pracowni swego przyjaciela Samuela Hirszenberga przy ulicy
Spacerowej 1 (dzisiaj al. Kościuszki) z gronem artystów starszej generacji:
Natanem Altmanem, Dawidem Modensteinem, Leopoldem Plichowskim.
Argumenty uczonych
"Godzina Polski", rok 1918.
W kamienicy (przy Piotrkowskiej 71), w której mieszkał Maurycy Trębacz miało swoją siedzibę i salon wystawienniczy Stowarzyszenie Artystów i Zwolenników Sztuk Pięknych w Łodzi.
"Głos Polski", rok 1919.
W
1919 roku Maurycy Trębacz obchodził jubileusz 40-lecia twórczości, uświetniony zorganizowaną
przy ulicy Piotrkowskiej 71 przez
Stowarzyszenie Artystów i Zwolenników Sztuk Pięknych (SAiZSP) wystawą
jego prac.
"Głos Polski", rok 1919.
"Głos Polski", rok 1919.
Martwa natura z peoniami
Martwa natura z truskawkami
Martwa natura z kwiatami i filiżanką
W następnych latach artysta aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym Łodzi,
wysyłał też obrazy na wystawy w Warszawie.
"Ilustrowana Republika", rok 1932.
Dziewczyna z koszem
W 1926
roku w Miejskiej Galerii Sztuki odbyła się wystawa jubileuszowa z okazji
50-lecia jego działalności artystycznej, a ostatnia wystawa indywidualna w
siedzibie Stowarzyszenia Humanitarnego „Montefiore – B’nei B’rith” przy ulicy
Piotrkowskiej 90.
Maurycy Trębacz na wystawie swoich prac.
(zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego).
Portret dziecka
W
okresie międzywojennym Maurycy Trębacz tworzył nadal malarstwo realistyczne i
nie był związany z żadną wyraźnie określoną grupą artystyczną.
"Ilustrowana Republika", rok 1932.
"Ilustrowana Republika", rok 1932.
W synagodze
Malował
wiele sentymentalnych obrazów i szkiców o tematyce żydowskiej, chętnie
nabywanych przez klientów dla ozdoby mieszczańskich wnętrz.
Portret mężczyzny Rebe
W twórczości Trębacza widoczny jest historyczny realizm, wyraźny w „scenach salonowych”, pejzażach i portretach oraz kompozycjach na tematy żydowskie.
Portret żydowskiego starca
"Ilustrowana Republika", rok 1926.
W
1928 roku jeden z jego obrazów zatytułowany „Z martyrologii” zakupiła Gmina
Miejska do zbiorów przyszłego Muzeum Historii i Sztuki.
"Głos Polski", rok 1926.
"Głos Poranny", rok 1931.
Cyganka
"Ilustrowana Republika", rok 1931.
W
1932 roku artysta kandydował do nagrody miasta Łodzi dla Polskich Sztuk Plastycznych,
ale przegrał na rzecz Władysława Strzemińskiego.
Szczyt
kamienicy przy Piotrkowskiej 71, w której mieszkał Maurycy Trębacz - z wizerunkami wielkich łodzian. Widzimy tu,
między innymi… Władysława Strzemińskiego, rywala Maurycego Trębacza do nagrody
miasta Łodzi dla Polskich Sztuk Plastycznych.
"Głos Poranny", rok 1932.
Dla
osłodzenia porażki Rada Miejska, na wniosek Przecława Smolika i ławnika
Antoniego Purtala, postanowiła z dniem 1 września 1932 roku „przyznać artyście
malarzowi Maurycemu Trębaczowi, znajdującemu się w nader trudnych warunkach
materialnych, dożywotnie wsparcie z funduszów miejskich w kwocie zł 125
miesięcznie”. Fundusz pochodził z kredytów przewidzianych na „zapomogi dla
starców i osób niezdolnych do pracy”.
"Głos Poranny", rok 1933.
Portret młodej kobiety Portret mężczyzny
Do
1939 roku artysta mieszkał przy ulicy Wólczańskiej 140. Po wybuchu II wojny światowej
jego rodzina zmuszona była przenieść się do getta na ulicę Limanowskiego 19.
Zmarł tam z powodu wyniszczenia organizmu 29 (lub 21) stycznia 1941 roku i
został pochowany na cmentarzu przy ulicy Brackiej.
Z
żoną Polą miał córkę Zofię i syna Bronisława.
Skromny grób Maurycego Trębacza
znajduje się na Nowym Cmentarzu Żydowskim przy ulicy Brackiej w Łodzi.
Uchodźcy
Źródła:
Andrzej
Kempa, Marek Szukalak. Żydzi dawnej Łodzi. Słownik biograficzny.
Irmina
Gadowska. Żydowscy malarze w Łodzi w latach 1880-1919.
Reprodukcje
prac artysty pochodzą ze stron:
Żydowski
Instytut Historyczny http://www.jhi.pl
Dom
Aukcyjny Ostoya http://www.aukcjeostoya.pl
ART.
INFO http://www.artinfo.pl
DESA
https://desa.pl
"Głos Poranny", rok 1932.
"Express Wieczorny Ilustrowany", rok 1932.
"Ilustrowana Republika", rok 1932.
"Ilustrowana Republika", rok 1932.
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Przeczytaj
jeszcze: