Prace
Benona Liberskiego, artysty dziś nieco zapomnianego, a przecież
jednego z czołowych przedstawicieli tzw. łódzkiej szkoły
realizmu, znajdują się między innymi w zbiorach Muzeum Sztuki w
Łodzi.
Łódź, 1962.
Urodzony w 1926
roku w Łodzi Liberski studia artystyczne rozpoczął w 1948 roku w
Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a kontynuował je na
Wydziale Grafiki w Katowicach (w filii krakowskiej Akademii Sztuk
Pięknych). Tam w 1954 roku uzyskał dyplom.
Debiutował
jeszcze w 1951 roku na Międzynarodowej Wystawie z okazji Światowego
Festiwalu Młodzieży i Studentów w Berlinie, gdzie zdobył I
Nagrodę za grafikę w dziale polskim.
Od
połowy lat 50. nasilała się jego aktywność podczas wystaw
plastycznych w kraju i za granicą. W 1956 roku wziął udział w
Wystawie ośmiu - czyli w łódzkiej replice Ogólnopolskiej Wystawy
Młodej Plastyki "Przeciw wojnie - przeciw faszyzmowi"
(zwanej też potocznie "Arsenałem" w CBWA "Zachęta",
gdzie również prezentował swe prace).
Oprócz
antymilitarnego przesłania, "Arsenał" jest ważnym
punktem w historii sztuki polskiej, był bowiem jednym z pierwszych
niezależnych wystąpień przeciw promowanej jako obowiązująca
stylistyce socrealizmu (a także przeciw koloryzmowi).
Partyzanci, 1962.
"Dziennik Łódzki", rok 1964.
Wraz
z początkiem kolejnej dekady Benon Liberski poświęcił się
malarstwu i skupił na wypracowaniu oryginalnego stylu. "Współczesny
malarz realista nie maluje tego, co widzi w danym momencie, maluje na
podstawie długich obserwacji z natury, wyciągając z nich ogólne,
syntezujące wnioski"- brzmiało jego motto artystyczne.
Poszukiwania
pchnęły artystę w kierunku fuzji warsztatu malarza realisty (z
którym to nurtem Liberski podkreślał silną identyfikację) z
pop-artem. Zaowocowało to między innymi włączaniem do obrazów
uproszczonych wizerunków, stylizowanych na komiksowe, w tym aktów
czy postaci kowbojów.
Twórczość
Benona Liberskiego zaliczana jest do kręgu realistów, sam
artysta podkreślał swoją przynależność do tego rodzaju sztuki.
Prace Liberskiego odbiegały jednak
od
zwykłego pojęcia realizmu – nie był to więc realizm w
tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Lepiej pasuje określenie nowy
realizm lub nowa figuracja. Malarstwo Liberskiego, choć
formalnie realistyczne, nie odtwarza określonych wydarzeń
historycznych lub autentycznych. Będąc realistą nie troszczy się
zbytnio o realia, nawet malując obrazy o tematyce społeczno
rewolucyjnej. Forma obrazów jest zwykle podporządkowana treści.
Kompozycje obrazów są starannie reżyserowane.
Martwa natura z dziewczyną, 1964.
Twórczość
Liberskiego bywa często kojarzona z pop-artem.
Są tu pewne jego elementy, takie choćby jak komiksowość kompozycji czy
sam temat popularnych westernów. Należy jednak pamiętać, że
pierwsze "westerny" powstały przed dotarciem pop-artu do Polski.
Obrazy olejne i grafiki łączy swoista plakatowość, uproszczenia i
charakterystyczny kontur. Tematyka obrazów początkowo związana
była z widokami przemysłowych wnętrz, konstrukcji, panoram miast,
fabryk.
"Odgłosy", rok 1962.
Później coraz częściej pojawiają się obrazy
metaforyczne, gdzie często autor wprowadza słowo pisane. Słowo w obrazach artysty odegrało istotną
rolę - nie obce było mu wprowadzanie tekstu drukowanego do scen
rodzajowych.
Stosował
grubą, giętką, ekspresyjną linię - plakatowość, za która idą uproszczenia kształtów i tak typowy
gruby kontur.
Początkowo
ciemne płótna, z czasem nabrały ostrości. Po latach zarzucił
pierwotną, monochromatyczną kolorystykę obrazów, wzbogacając
kolor aż do ostrych przejaskrawień. Malował także cykle wojenne:
"Berlin", "Lenino", "Zbrodnie faszyzmu".
Manifestacja, rok 1965.
Początkowo
uprawiał malarstwo figuratywne. Były to sceny z życia robotników,
z tradycji walk rewolucyjnych, epizody z wojny i lat okupacji. Z
czasem zmienił tematykę prac, chętniej malował akty, portrety,
autoportrety i obrazy metaforyczne.
Podjął też nowe tematy:
westerny i wnętrza przemysłowe. Nie wyrzekał się ekspresyjnych
deformacji, ani zamierzonych brutalizmów formy. Jego sztuka wydaje
się przy pierwszym spojrzeniu łatwa i komunikatywna, po bliższym
poznaniu wieloznaczna, operująca rzeczywistością, ale od
opisywanej rzeczywistości odległa, na swój sposób poetycka, ale i
prymitywna.
"Dziennik Popularny", rok 1977.
W
niektórych westernach pojawia się kompozycja znana z ikonografii
(charakterystyczny układ, użycie złotego koloru). Obrazy z
późniejszego okresu twórczości często przypominają kolaż.
Ciekawą cechą twórczości Liberskiego jest wprowadzenie
autoportretu do wielu obrazów. Postacie męskie mają rysy autora,
zaś wyraz twarzy jest zawsze komentarzem do dzieła.
W przypadku
grafiki, Liberski tworzył głównie w technice linorytu
(najbardziej
znane prace), ale również był autorem litografii
i akwafort.
Benon
Liberski był laureatem licznych nagród w dziedzinie grafiki, między
innymi
II nagrody na wystawie pokonkursowej "Człowiek, praca,
środowisko" Warszawa 1971. W
latach 60. czynnie uczestniczył w życiu artystycznym Łodzi. W
latach 1954–1964 pełnił funkcję sekretarza i vice prezesa ZPAP
w
Łodzi. Pomiędzy 1965 a 1972 rokiem,
w ciągu trzech kadencji był prezesem ZPAP
w
Łodzi. Prowadził działalność dydaktyczną w Państwowej Wyższej
Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach: 1972–1982, a w latach
1975–1981 pełnił funkcję prorektora tej uczelni.
Dyzpozytor, rok 1970.
Benon
Liberski – malarz, grafik, rysownik, pedagog, jeden z czołowych
przedstawicieli „łódzkiej szkoły realizmu”.
Zmarł
w Łodzi 15 kwietnia 1983 roku.
Źródła:
Prace
Brunona Liberskiego pochodzą ze stron:
Wycinki
prasowe pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w
Łodzi.
Fot. współczesna Monika Czechowicz