Rezydencja
„łódzkiego magnata bawełny” Izraela Kalmanowicza Poznańskiego jest wśród
łódzkich rezydencji najbardziej okazałą budowlą tego typu. Wyróżnia się
monumentalnością oraz bogactwem formy i treści. Dekoracyjny wystrój fasad i
wnętrz, przepełnionych symbolami gloryfikującymi przemysł bawełniany, handel i
potęgę właściciela, przetrwał do naszych czasów jako jeden z niewielu przykładów
budowli należących do zespołów rezydencjonalno fabrycznych, charakterystycznych
dla Królestwa Polskiego drugiej połowy XIX wieku.
Architektura
łódzka ostatniej ćwierci XIX wieku była syntezą poszukiwań takich form, które
mogłyby zaspokoić gust i wymagania nowej arystokracji – burżua, była
jednocześnie symbolem nowego „rodzaju władzy” w kształtującej się społeczności łódzkiej.
Rezydencje wraz z całymi zespołami fabrycznymi stanowiły w Łodzi odrębny
rodzaj budownictwa i tworzyły enklawy urbanistyczne o charakterze
rezydencjalno-fabrycznym. Rezydencje te otoczone były założeniem
ogrodowo-parkowym i stanowiły wraz z nim zieloną enklawę, dzielącą pałac od
zabudowań fabrycznych.
W
taki właśnie sposób Izrael Poznański, typowy reprezentant łódzkiej burżuazji –
klasy bez rodowej przeszłości, wybudował swoje łódzkie imperium. Jego siedziba
wyróżnia się wśród innych przepychem i jest jedną z najbardziej okazałych
budowli tego typu. Głównym akcentem zespołu rezydencjalnego jest pałac z
ogrodem, usytuowany w północnej części miasta u zbiegu ulic Ogrodowej i Zachodniej.
Oczywiście
dom Poznańskiego zmieniał się na przestrzeni lat w zależności od potrzeb, by w
końcu dać początek przyszłej rezydencji – początkowo miał charakter mieszkalno-magazynowy
(był to narożny, piętrowy murowany dom mieszkalny wraz z wolno stojącymi
zabudowaniami, placem i ogrodem) , z czasem mieszkalno-handlowo-magazynowy, by
wreszcie przekształcić się w siedzibę reprezentacyjną.
Dom
Karola Kröninga (później Jakuba Frydrycha), od 1877 roku własność Izraela
Poznańskiego. W głębi po lewej widoczna przędzalnia w budowie (fotografia z
1876 roku, ze zbiorów Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi).
Powstanie
pałacu w jego obecnej formie jest wynikiem wielu zmian dokonanych na
przestrzeni kilkudziesięciu lat – i o tym będzie mowa innym razem… A dzisiaj, ponieważ
piękna pogoda sprzyja zielonym spacerom, obejrzymy ogród „króla bawełny”.
Ogród
przylegający do Pałacu Poznańskich, stanowi integralną część kompleksu
pałacowo-fabrycznego. W miarę upływu lat i wraz z przebudową rezydencji
poddawano go licznym przemianom. Początkowo budynek był otoczony terenem
ogrodowo-parkowym typu angielskiego o nieregularnym kształcie alejek.
Sam
ogród także ulegał przekształceniom i zmieniał się. Gdy w 1900 roku zmarł
Izrael Kalmanowicz Poznański, wówczas już Prezes Spółki Towarzystwa Akcyjnego
Wyrobów Bawełnianych I.K.Poznański – podjęto kolejne decyzje o przebudowie
pałacu (ok. roku 1901) i wówczas to został ponownie urządzony ogród.
Powstał
portyk kolumnowy osłaniający wyjście ogrodowe, połączone z półkolistym
tarasowym zejściem do ogrodu oraz wysuniętym widokowym podium, okolonym
schodami.
W
niewielkim oddaleniu umieszczono fontannę na rzucie koła, z misą w kształcie
czteroliścia. Jej bryła ukształtowana została na wzór glorietty – w formie
otwartego pawilonu z analogiczną dekoracją jak elewacja.
Fontanna i fragment korpusu głównego od strony ogrodu, ok. 1921 roku (prywatne
zbiory Pani Jolanty Pierzchalskiej, z publikacji „Pałac Poznańskich w Łodzi”).
"Panorama", dodatek tygodniowy "Republiki", rok 1931.
Tarasowe
zejście oświetlone było dwiema latarniami gazowymi w formie figur, usytuowanych
na krańcach jego cokołu.
Latarnia z posągiem Rzymianina, ok. 1916 roku. Na zdjęciu Ludwik Hejwowski, syn
ogrodnika (prywatne zbiory Pani Jolanty Pierzchalskiej, z publikacji „Pałac
Poznańskich w Łodzi”).
Poniżej
fontanny, na osi widokowej, powstała tralkowa balustrada z symetrycznie
usytuowanymi schodami, prowadzącymi w głąb alejek ogrodu.
Nieregularny
kształt i układ ogrodu zwanego „spacerowym” oraz jego stary drzewostan częściowo
zachował się do dzisiaj.
Ogród
spacerowy oraz ogród zimowy, zwany też „palmowym”, zaprojektowane zostały przez
Leona Grabowskiego, właściciela firmy ogrodniczej w Łodzi, której powierzono
ich rządzenie.
Konkurencyjne
projekty zagraniczne, które były brane pod uwagę, nie zyskały aprobaty.
Ogród
spacerowy nawiązywał do francuskich tradycji, urządzony został w 1902 roku, zaś
ogród zimowy wiosną 1903 roku. Na program kompozycyjny ogrodu spacerowego
składały się gaiki drzew i krzewów (zachowane częściowo z dawnego
krajobrazowego ogrodu w typie angielskim), trawniki krótko strzyżone i barwne
kwietniki oraz sztuczne jeziorko i fontanna. Kępy drzew i wysokich krzewów
skupione były głównie wzdłuż parkanu z bramą, oddzielającego fabrykę, przez co
osłaniały budynek administracji i budynki fabryczne.
Centrum
ogrodu – na osi podium widokowego – wypełniał kobierzec o geometrycznym wzorze,
składający się z zieleni trawników, barwnych kolistych kwietników i kolistego
oczka wodnego. Dzisiaj w tym miejscu podziwiać możemy fontannę autorstwa Wacława Konopki.
Od
1902 roku, przez wiele lat stanowisko ogrodnika piastował Józef Hejwowski,
który zarządzał wieloma pracownikami, zatrudnionymi przy pielęgnacji zieleni
oraz w cieplarniach – tak zwanych inspektach.
Widok pałacu od strony ogrodu, ok. 1916. Na zdjęciu córka ogrodnika pałacowego Józefa Hejwowskiego (prywatne zbiory Pani Jolanty Pierzchalskiej, z publikacji „Pałac Poznańskich w Łodzi”).
Ogród
ciągnął się do dawnego koryta rzeki Łódki (dzisiejsza fontanna na placu „Manufaktury)
i ograniczony był wzdłuż ulicy Zachodniej murem z bramą, łączącą przylegający
do skrzydła bocznego pałacu parterowy, murowany, kryty dachówką budynek
gospodarczy. Dalej za terenem zielonym – do ulicy Podrzecznej – rozciągał się
ogród warzywny z cieplarnią, oranżerią i strzelnicą, budynkami gospodarczymi
oraz mieszkalnymi – drewnianym parterowym i murowanym dwupiętrowym, do dziś
zachowanym.
Podczas
okupacji hitlerowskiej, kiedy pałac stał się siedzibą niemieckich władz
okupacyjnych, najprawdopodobniej zmianie też uległ wygląd ogrodu, na
fotografiach z 1942 roku widoczny jest ogród w zmienionej szacie – nie istniała
już fontanna, figurująca jeszcze w spisie szacunkowym budynków z 1937 roku, a
część założenia ogrodowego poniżej stanowił wypielęgnowany, krótko strzyżony
trawnik.
Po
wojnie wydłużono skrzydło boczne, a następnie dobudowano skrzydło poprzeczne,
ograniczające w znacznym stopniu dawne założenia ogrodowe. Z pierwotnego
wyglądu ogrodu do dziś zachowały się: część starego drzewostanu oraz
architektura obecnego podjazdu z latarniami w formie posągów, a także rotunda
(niegdyś osłaniająca elektryczną pompę wodną) i schodki prowadzące do alejek.
W
1975 roku część pałacu została przejęta przez Muzeum Historii Miasta Łodzi,
które sukcesywnie pozyskiwało kolejne pomieszczenia.
Ogród,
który podobnie jak pałac, ulegał różnorodnym przemianom, został przez Muzeum
uporządkowany. Dziedziniec wyłożono granitową kostką, w której odmiennym
kolorem i materiałem zaznaczono obrys dawnej fontanny.
W
założeniu ogrodowym stworzono Aleję Rzeźb, w której prezentowane są prace
łódzkich artystów.
W
2007 roku Muzeum pozyskało zabytkową fontannę, pochodzącą z początków XX wieku,
autorstwa łódzkiego rzeźbiarza Wacława Konopki, która usytuowana została
poniżej dziedzińca w miejsce dawnego oczka wodnego.
Więcej o fontannie autorstwa Wacława Konopki możesz przeczytać TUTAJ.
Figura
kobiety, zdobiąca fontannę, to nie jedyna rzeźba, na którą można się natknąć w
Ogrodzie Spacerowym. Między drzewami, na trawnikach czy w zakamarkach
żywopłotów znajdują się dzieła wybitnych artystów, przedstawicieli różnych
pokoleń, różnych postaw twórczych, wykonane z różnych materiałów, odmienne nie
tylko formalnie (marmur, granit, piaskowiec, drewno czy sztuczny kamień), ale i
treściowo.
Większość
prac zagościła w ogrodzie Pałacu Poznańskich w ramach projektu Aleja Rzeźb,
który nawiązywał do sławnej w latach 70. XX wieku Łódzkiej Galerii Rzeźb,
funkcjonującej w obecnym Pasażu Rubinsteina.
W Alei Rzeźb, która została
otwarta w 2000 roku, prezentowane są dzieła plenerowe pochodzące ze zbiorów
Muzeum Miasta Łodzi oraz kolekcji prywatnych.
Część rzeźb została zakupiona
przez władze miasta Łodzi, część powstała w ramach projektu Konstrukcja w Procesie,
a niektóre zostały wykonane specjalnie na ekspozycję w Muzeum.
Podczas
spaceru można spotkać prace m.in.: Przemysława Druszcza, Włodzimierza Finke,
Rafała Frankiewicza, Michała Gałkiewicza, Andrzeja Jocza, Powła Jocza, Bogdana
Wajberga, Zofii Władyki-Łuczak, Olgierda Truszczyńskiego, Jacka Wesołowskiego,
Haliny Wincior-Ożerskiej czy Zbigniewa Władyki.
Wszystkie
działa sztuki znakomicie komponują się z zielenią ogrodu na tle eklektycznej
budowli Pałacu Poznańskich.
Do
ogrodu można wejść od ulicy Ogrodowej (przez pałac) lub przez furtki od strony
dawnych zabudowań fabrycznych. Jest mało znanym przez łodzian miejscem odpoczynku
– a szkoda; otoczenie pałacową zabudową,
obecność fontanny, bogata kolekcja rzeźb plenerowych eksponowanych przez Muzeum
nadaje mu wyjątkowy charakter.
Każda
pora roku jest dobra, by udać się na przechadzkę po urokliwym Ogrodzie
Spacerowym, który okala Pałac Poznańskich od strony Centrum
Handlowo-Rozrywkowego Manufaktura. Na zwiedzających czekają: spora dawka
historii, zaskakujące dzieła sztuki oraz uderzająca swym przepychem
architektura rezydencjonalna wkomponowana w bujną przyrodę.
Kończąc
przechadzkę po Ogrodzie Spacerowym, można udać się na kawę do przytulnych
wnętrz Retro Cafe, a w cieplejsze dni zanurzyć się w wygodnym fotelu na
pałacowym tarasie. Można także przycupnąć na jednej z ogrodowych ławeczek i
odpocząć w otoczeniu miejskiej przyrody. Warto również śledzić kalendarz imprez
Muzeum Miasta Łodzi, które w ogrodowych przestrzeniach organizuje w sezonie
letnim liczne koncerty, spektakle, wernisaże i inne zdarzenia plastyczne.
źródła:
Małgorzata
Laurentowicz-Granas. Rezydencja. Dzieje i twórcy [w: Pałac Poznańskich w
Łodzi].
Małgorzata
Laurentowicz-Granas. Pałac przy ulicy Ogrodowej. Dzieje rezydencji [w: Imperium
rodziny Poznańskich w Łodzi].
www.muzeum-lodz.pl
Przeczytaj
jeszcze:
RODZINA POZNAŃSKICH - ... z Kowala do Łodzi.
Kamienica Spółki Akcyjnej Wyrobów Bawełnianych Izraela Poznańskiego.
FAMUŁY POZNAŃSKIEGO
RODZINA POZNAŃSKICH - dzieci Kalmana odchodzą "w świat"...
Łódź. Szpital Izraela i Leony Poznańskich.
Izrael Poznański: "Teraz chcę być kupcem".
SZPITAL KRÓLA BAWEŁNY, czyli ... Wojewódzkie Centrum Ortopedii i Rehabilitacji Narządów Ruchu im. Dr. Z. Radlińskiego w Łodzi.
POZNAŃSKI & SCHEIBLER - czyli jak prześcignąć giganta...
"Wojna Łodzi z Moskwą".
Adolf Zeligson - architekt rodziny Poznańskich.
IZRAEL POZNAŃSKI - NOWE TERENY i… techniczny przewrót.
"Miasto w mieście", czyli wizja Izraela Poznańskiego.
Siedziby rodu Poznańskich.
Ogród przy pałacu Izraela Poznańskiego - fontanna z postacią młodej kobiety.
Kamienica Spółki Akcyjnej Wyrobów Bawełnianych Izraela Poznańskiego.
FAMUŁY POZNAŃSKIEGO
RODZINA POZNAŃSKICH - dzieci Kalmana odchodzą "w świat"...
Łódź. Szpital Izraela i Leony Poznańskich.
Izrael Poznański: "Teraz chcę być kupcem".
SZPITAL KRÓLA BAWEŁNY, czyli ... Wojewódzkie Centrum Ortopedii i Rehabilitacji Narządów Ruchu im. Dr. Z. Radlińskiego w Łodzi.
POZNAŃSKI & SCHEIBLER - czyli jak prześcignąć giganta...
"Wojna Łodzi z Moskwą".
Adolf Zeligson - architekt rodziny Poznańskich.
IZRAEL POZNAŃSKI - NOWE TERENY i… techniczny przewrót.
"Miasto w mieście", czyli wizja Izraela Poznańskiego.
Siedziby rodu Poznańskich.
Ogród przy pałacu Izraela Poznańskiego - fontanna z postacią młodej kobiety.
Fot.
archiwalne:
- ze zbiorów Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi
- z prywatnych zbiorów Pani Jolanty Pierzchalskiej, z publikacji „Pałac Poznańskich w Łodzi”
- z prywatnych zbiorów Pani Jolanty Pierzchalskiej, z publikacji „Pałac Poznańskich w Łodzi”
Fot.
współczesne Monika Czechowicz