Jeszcze
w połowie XIX wieku nowe budownictwo w Łodzi rozwijało się bez urbanistycznego
planu rozwoju miasta, nie uwzględniało harmonii i struktury architektonicznej
ulic. Dotychczasowe ustalenia pozwalają na stwierdzenie, iż do roku 1812
nie wykonano żadnego opracowania kartograficznego czy też planu sytuacyjnego
dotyczącego terytorium Łodzi.
Plan osady sukienniczej Nowe Miasto, rok 1823 (fot. ze strony:http://w4u.am.lodz.pl/)
Poprzestawano
na planach i szkicach sytuacyjnych pojedynczych budynków. Sprawy te należały do
kompetencji budowniczych miejskich.
W
1864 roku wydano instrukcję, która nakładała na nich obowiązek nadzoru nad
budownictwem, zabezpieczenia zabudowań, wykonywania planów i kosztorysów,
pomiaru gruntów i lasów, nadzoru nad robotami szarwarkowymi przy trakcie
fabrycznym.
Od
19 lutego 1864 roku do 11 września 1870 roku budowniczym miejskim w Łodzi był
Jan Feliks Bojankowski. Wykonał on kilka planów miasta oraz projektował budynki
mieszkalne i przemysłowe. Po śmierci Bojankowskiego stanowisko jego objął Jan
Karol Mertsching (w latach 1870-1872).
W
latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, jako budowniczy powiatu łęczyckiego,
wykonywał on plany domów na Nowym Rynku i na Piotrkowskiej, między innymi
parterowy dom murowany pod numerem 113 w 1851 roku, taki sam dom pod numerem 30
w 1852 roku, w 1861 roku dom jednopiętrowy pod numerem 132, w 1862 roku dom pod
numerem 127, jednopiętrową oficynę w podwórzu posesji pod numerem 93 w roku
1871, również przy ulicy Piotrkowskiej.
Plan miasta Łodzi, rok 1853 (fot. ze strony:http://histmag.org)
Po śmierci Mertschinga funkcję budowniczego miejskiego pełnił Hilary Majewski (w latach 1872-1892), który zaprojektował wiele okazałych budynków, między innymi cerkiew prawosławną Św. Aleksandra na skrzyżowaniu ulicy Widzewskiej (dzisiaj Kilińskiego) i Dzielnej (Narutowicza):
Franciszek Chełmiński urodził się w 1862 roku w Augustowie, był synem urzędnika powiatowego. Uczył się w warszawskiej szkole Realnej. Po rocznej służbie wojskowej (w 1883 roku) rozpoczął studia w Instytucie Inżynierów Cywilnych w Sankt Petersburgu. Studiował tam w latach 1883-1888, naukę ukończył z tytułem inżyniera cywilnego X klasy. Po ukończeniu studiów pracował w Komitecie Techniczno-Budowlanym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Sankt Petersburgu, w 1890 roku został oddelegowany do prac przy osuszaniu bagien na Polesiu.
Od
1892 roku przebywał w Łodzi, gdzie objął po śmierci Hilarego Majewskiego (swojego
teścia) stanowisko architekta miejskiego, które piastował do roku 1911.
Był
przewodniczącym Stowarzyszenia Budowniczych, która to funkcję złożył w sierpniu
1899 roku z powodu „nawału pracy”. W 1903 roku udał się na wystawę miast
niemieckich do Drezna. Wchodził w skład komisji budowlanej Towarzystwa
Kredytowego Miejskiego dokonującej szacunku domów. W sierpniu 1911 roku został
zwolniony z posady za zaniedbania służbowe (za doprowadzenie do złego stanu
łódzkich ulic…).
Jako
architekt miejski odegrał ważną rolę w Łodzi w okresie jej intensywnego rozwoju
na przełomie XIX i XX wieku. Jego podpisy, jako autora, widnieją na zachowanych
w łódzkim archiwum kopiach ponad stu projektów (nie licząc kopii oficjalnie
potwierdzonych przez niego jako architekta miejskiego). Są to zarówno budowle
przemysłowe, jak i liczne kamienice, oficyny czy projekty drobniejszych
przeróbek istniejących obiektów.
"Czas", informator adresowy na rok 1900.
Podobnie
jak w przypadku Hilarego Majewskiego, nie wiemy, które z nich jedynie sygnował,
a których był rzeczywistym twórcą, co utrudnia właściwą ocenę jego dorobku.
"Czas", informator adresowy na rok 1901.
Podpis Chełmińskiego widnieje między innymi na planach Banku Handlowego (1909 rok),
zaprojektowanego w rzeczywistości przez berlińską spółkę „Bielenberg&Moser”.
Z pewnością można mu przypisać projekty budowli, które wykonywał z urzędu. Jego
liczne plany gmachów urzędowych bądź rozwiązań komunikacyjnych (między innymi
projekt nowego ratusza, plany tunelu pod
torami kolejowymi łączące ulice Tramwajową i Wysoką nie były realizowane ze względu na brak
odpowiednich środków w kasie miejskiej.
W
1902 roku opracował projekt nowego herbu miasta składającego się z „emblematów
przemysłu i handlu uwieńczonych koroną państwową”.
Pole tarczy herbowej podzielone zostało na trzy pola, w tzw. rosochę. W polu górnym złotym umieszczono czarne koło zębate (symbol przemysłu, techniki), w polu prawym niebieskim - czółenko tkackie w słup (symbol tkactwa, branży włókienniczej), w polu lewym zielonym - skrzydlatą, oplecioną wężami laskę Merkurego (tu symbol handlu, kupiectwa). Tarczę okalał wieniec wykonany z liści i owoców dębu, przewiązany szarfą orderu św. Andrzeja. Nad tarczą herbową umieszczono koronę imperatorską. Wszystkie te elementy wzięte zostały ze zwyczajów miejskiej heraldyki rosyjskiej… Ale mimo aprobaty gubernatora piotrkowskiego i prezydenta Łodzi Władysława Pieńkowskiego projekt nie otrzymał sankcji państwowej.
Pole tarczy herbowej podzielone zostało na trzy pola, w tzw. rosochę. W polu górnym złotym umieszczono czarne koło zębate (symbol przemysłu, techniki), w polu prawym niebieskim - czółenko tkackie w słup (symbol tkactwa, branży włókienniczej), w polu lewym zielonym - skrzydlatą, oplecioną wężami laskę Merkurego (tu symbol handlu, kupiectwa). Tarczę okalał wieniec wykonany z liści i owoców dębu, przewiązany szarfą orderu św. Andrzeja. Nad tarczą herbową umieszczono koronę imperatorską. Wszystkie te elementy wzięte zostały ze zwyczajów miejskiej heraldyki rosyjskiej… Ale mimo aprobaty gubernatora piotrkowskiego i prezydenta Łodzi Władysława Pieńkowskiego projekt nie otrzymał sankcji państwowej.
Chełmiński sprawował
liczne nadzory nad wznoszonymi gmachami, na przykład w samym 1909 roku
nadzorował prace przy 49 obiektach.
Posiadał
własną kamienicę przy ulicy Dzielnej 37 (obecnie ulica Narutowicza).
Brak
bliższych informacji o jego życiu i działalności w okresie po I wojnie
światowej.
W
kwietniu 1925 roku ukazał się w łódzkiej prasie nekrolog jego syna Romualda,
podpisany przez rodziców.
Trudno wymienić wszystkie ważniejsze
prace Chełmińskiego w Łodzi:
Cerkiew
garnizonowa pw. św. Aleksieja (1894-1896). Obecnie rzymsko-katolicki kościół
pw. św. Jerzego przy ulicy św. Jerzego. Obiekt wzorowany na rosyjskich
cerkwiach wojskowych, łączący funkcję sakralną z rolą ujeżdżalni koni, z
zastosowaniem form „stylu ruskiego”. W latach międzywojennych zniesiono
cebulaste chełmy, przekształcając świątynię ma kościół rzymsko-katolicki.
Przytułek
dla Starców i Kalek Łódzkiego Chrześcijańskiego Towarzystwa dobroczynności przy
ulicy Dzielnej, obecnie Narutowicza 60 (1894-1896). Dzisiaj Collegium
Anatomicum Uniwersytetu Medycznego. Rzadki przykład zastosowania w
architekturze świeckiej motywów neoromańskich.
Cerkiew
św.Olgi i ochronka dziecięca przy ulicy Ogińskiej, dzisiaj ulica Piramowicza (1898).
Gimnazjum
Żeńskie przy ulicy Średniej 14 (1901-1903). Obecnie IV LO im. Emilii Sczanieckiej,
ulica Pomorska. Budowla o charakterze neorenesansowym.
Kościół
starokatolicki (mariawitów) św. Franciszka z Asyżu przy ulicy Franciszkańskiej
(1906). Budynek jednonawowy o prostej formie z wieżą w fasadzie, później
rozbudowany.
Rozbudowa
pałacu Scheiblerów przy ulicy Piotrkowskiej 268 (1894).
Tkalnia
schodowa zakładów Grohmanna przy ulicy Targowej (1896) – ze słynną bramą
nazywaną „grohmannowskimi beczkami”, zburzona w 2000 roku z pozostawieniem
frontowej części i „beczek”.
Kamienica
Karola Wutkego przy ulicy Cegielnianej, obecnie Jaracza. (1896). Fasada z
elementami renesansu północnego o interesującej dekoracji rzeźbiarskiej.
Dom
Stephanusa przy ulicy Cegielnianej, obecnie Jaracza 47 (1899). Neorenesansowa
rezydencja fabrykancka z dekoracją reliefową w fasadzie.
Willa Ryszarda Schimmela przy ulicy Karolewskiej 1 (1899-1900). Narożny dom z pięknymi secesyjnymi elementami (dodanymi później)... i wiele innych.
Willa Ryszarda Schimmela przy ulicy Karolewskiej 1 (1899-1900). Narożny dom z pięknymi secesyjnymi elementami (dodanymi później)... i wiele innych.
1895
– Pałac Oskara Kona.
1896 - Kamienica pod Gutenbergiem (Piotrkowska 86) zbudowana w 1896 roku według projektu Kazimierza Pomian-Sokołowskiego i Franciszka Chełmińskiego, być może jedynie sygnowana nazwiskiem Chełmińskiego).
1896 - Kamienica Edwarda Lungena, ulica Andrzeja Struga 2 (według
projektu podpisanego przez Franciszka Chełmińskiego, ale prawdopodobnie
autorem był Kazimierz Pomian-Sokołowski).
1902 – Willa Jakuba Kestenberga.
po
1902 – Willa Juliusza Langego.
1904
– Cerkiew pw. Zaśnięcia NMP.
Projekty wielu obiektów w Łodzi przypisywano Chełmińskiemu (podpisywał je jako architekt miejski), ale jego autorstwo nie jest pewne.
Przeczytaj
jeszcze:
ULICA WŁÓKIENNICZA W ŁODZI i... DOM POD NUMEREM 11
PRAWOSŁAWNA CERKIEW ŚW. ALEKSANDRA NEWSKIEGO
TOWARZYSTWO KREDYTOWE PRZY ULICY POMORSKIEJ
OSIEDLA ROBOTNICZE W ŁODZI
MIEJSKIE GIMNAZJUM MĘSKIE
PASAŻ LUDWIGA MEYERA
KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY PW. ŚW. JERZEGO
PRZYTUŁEK DLA STARCÓW I KALEK ŁÓDZKIEGO CHRZEŚCIJAŃSKIEGO TOWARZYSTWA DOBROCZYNNOŚCI
CERKIEW PW. ŚW. OLGI
GIMNAZJUM DLA DZIEWCZĄT PRZY ULICY ŚREDNIEJ
BECZKI GROHMANA - SYMBOL FABRYCZNEJ ŁODZI
FABRYKA I KAMIENICE KAROLA WUTKE - ULICA JARACZA 42
SECESJA PRZY ULICY KAROLEWSKIEJ - WILLA RYSZARDA SCHIMMELA
KAMIENICA PRZY ULICY ANDRZEJA STRUGA 2
KOCHANÓWKA - SZPITAL IM. JÓZEFA BABIŃSKIEGO
JULIUSZ LANGE - FABRYKA W ŁODZI i... MOZAMBIK
ULICA WŁÓKIENNICZA W ŁODZI i... DOM POD NUMEREM 11
PRAWOSŁAWNA CERKIEW ŚW. ALEKSANDRA NEWSKIEGO
TOWARZYSTWO KREDYTOWE PRZY ULICY POMORSKIEJ
OSIEDLA ROBOTNICZE W ŁODZI
MIEJSKIE GIMNAZJUM MĘSKIE
PASAŻ LUDWIGA MEYERA
KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY PW. ŚW. JERZEGO
PRZYTUŁEK DLA STARCÓW I KALEK ŁÓDZKIEGO CHRZEŚCIJAŃSKIEGO TOWARZYSTWA DOBROCZYNNOŚCI
CERKIEW PW. ŚW. OLGI
GIMNAZJUM DLA DZIEWCZĄT PRZY ULICY ŚREDNIEJ
BECZKI GROHMANA - SYMBOL FABRYCZNEJ ŁODZI
FABRYKA I KAMIENICE KAROLA WUTKE - ULICA JARACZA 42
SECESJA PRZY ULICY KAROLEWSKIEJ - WILLA RYSZARDA SCHIMMELA
KAMIENICA PRZY ULICY ANDRZEJA STRUGA 2
KOCHANÓWKA - SZPITAL IM. JÓZEFA BABIŃSKIEGO
JULIUSZ LANGE - FABRYKA W ŁODZI i... MOZAMBIK
źródło: