Kiedy
dokładnie przed 100 laty, powstał zespół budynków pod
dzisiejszym adresem Sienkiewicza 75/77, jego właściciele, znani
łódzcy fabrykanci Maurycy Wohlman i Adolf Goldman urządzili w nim
przędzalnię wyposażoną w 1800 wrzecion, dając zatrudnienie 60
robotnikom. Fabrykę nazwano Wigencja.
Po II wojnie światowej budynki zmieniły przeznaczenie, przez wiele lat nie przechodziły remontów, niszczały. Jeszcze w 2020 roku były właściwie kompletną ruiną.
100-letnia zabytkowa fabryka „Wigencja”, znajdująca się na ulicy Sienkiewicza 75/77, wraca do czasów swojej świetności dzięki wsparciu Funduszy Europejskich.
Ta perła
architektury przemysłowej to kolejne zrewitalizowane miejsce
na mapie Łodzi, które umożliwi rozkwit kultury i
sztuki w mieście.
Łódzka fabryka odzyskuje dawną świetność. Obecnie na terenie obiektu trwają prace wykończeniowe.
Łódzka fabryka odzyskuje dawną świetność. Obecnie na terenie obiektu trwają prace wykończeniowe.
Dzięki rozległym pracom remontowym i
rewitalizacyjnym, na terenie obiektu powstaje jeden z
najnowocześniejszych teatrów w Łodzi, składający się z dwóch
scen: małej (52 miejsca) i dużej (150 miejsc), oraz niezbędnego
zaplecza.
Będzie on nową siedzibą Teatru Pinokio, który przenosi
się na ulicę Sienkiewicza.
Nowo wyremontowana fabryka pomieści
także Centrum Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, gdzie wszyscy chętni
będą mogli rozwijać swoje zdolności artystyczne. Znajdzie się
tam również biblioteka, księgarnia, a nawet rodzinna restauracja.
Krótka historia Teatru Pinokio:
Teatr "Pinokio" w Łodzi, łódzki teatr lalek,
który rozpoczął działalność artystyczną w maju 1945 roku. 1
stycznia 1950 otrzymał status Teatru Państwowego. 5 lipca 2012 roku zmieniono nazwę z Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" w Łodzi na
Teatr "Pinokio" w Łodzi.
W
1945 Marta Janic wraz z prof. Marianem Gluthem zorganizowali w
Centralnym Robotniczym Domu Kultury przy ul.
Piotrkowskiej 243 Teatr Kukiełek.
Premiera "Bajowych
bajeczek i świerszczowych skrzypeczek" odbyła się 1 maja 1945
i dała początek działalności teatru, nieoficjalnie zwanego
"Biedronki".
Po pięciu latach pracy zespołu teatr został
upaństwowiony i od 22 czerwca 1950 działał w nowej siedzibie przy
ul. Kopernika 16, jako Państwowy Teatr Lalek "Pinokio".
Kopernika 16.
"Głos Piotrkowski", rok 1949.
"Dziennik Łódzki", rok 1950.
Rok 1951.
W
czasach, gdy dyrektorem teatru była Marta Janic,
na afiszach najczęściej pojawiały się nazwiska takich
kompozytorów jak: Tomasz Kiesewetter, Tadeusz
Paciorkiewicz, Józef Pawłowski, Seweryn Berezowski, Stanisław
Gesternkorn, Piotr Marczewski, Andrzej Hundziak. Od
początku istnienia teatru Marta Janic współpracowała z
entuzjastami lalkarstwa Wandą i Stanisławem Byrskimi. W
"Pinokiu" oprócz Marty Janicowej, reżyserami byli
także: Wanda Byrska (jako reżyser przygotowała
30 premier) i Janusz Galewicz (kierownik
literacki).
Scenografie w tym okresie tworzyli: Henri
Poulain, Wacław Kondek, Wanda i Stanisław Byrscy, Tadeusz
Hołówko, Adam Kilian, Ali Bunsch, Jerzy
Nowosielski i wielu innych. Według Marka Waszkiela, teatr
Janicowej był prawdziwie dziecięcy, rozśpiewany i baśniowy.
Przeczytaj w baedekerze:
Odchodząc
na emeryturę, Marta Janic pożegnała się z widzami
wyreżyserowaną przez siebie 118 premierą Teatru Pinokio "Za
siedmioma górami" Ewy Szelburg-Zarembiny, ze scenografią Henri
Poulaina i muzyką Andrzeja Hundziaka (premiera odbyła się
29 sierpnia 1976). Raz jeszcze potem zasiadła przy stoliku reżysera,
aby przygotować na własny i teatru jubileusz 40-lecia,
premierę "Zaklęty kaczor" Marii Kann (scenografię
przygotował Tadeusz Hołówko, muzykę Marek Jaszczak, premiera
odbyła się 13 czerwca 1985).
"Dziennik Łódzki", rok 1985.
W
latach, kiedy Marta Janic nie pełniła funkcji dyrektora (w okresie
od 1957 do 1958 dyrektorem był Henryk Ryl, natomiast od 1958 do
1962 Stanisław Byrski, który kilkakrotnie zatrudniał
jako kompozytora Krzysztofa Pendereckiego), zaś Marta Janic zajmowała się
tylko reżyserią i sprawami administracyjnymi.
Piotrkowski Spółdzielczy Teatr
Lalek "Sezam" powstał z
inicjatywy plastyka i scenografa Henri Poulaina.
Oficjalna premiera "Sezamu" odbyła się 22 lipca 1950, ale
już 1 stycznia 1953 został on przyłączony do Państwowego Teatru
Lalek "Pinokio" w Łodzi. Do przełomu 1958/1959 roku
"Sezam" działał jako filia zajmująca się
przedstawieniami objazdowymi (kierownikiem filii z siedzibą w
Piotrkowie Trybunalskim była wówczas Marta Janic). Następnie
został całkowicie "wchłonięty" przez Teatr Lalek "Pinokio".
W
latach 1976–1981 dyrektorem "Pinokia" był Jerzy
Michalak, który przejął tę funkcję z rąk Marty Janic. Pod jego
kierownictwem przygotowano 17 premier, z czego w 8 uczestniczył jako
twórca (reżyser, scenograf). W tym czasie nastąpiły duże zmiany:
z 25-osobowego zespołu aktorskiego zostało 6 osób, pojawili się
też nowi współpracownicy:
- reżyserzy: Jan
Prochyra, Janusz Ryl-Krystianowski, Wiesław Hejno, Konrad
Szachnowski, zaczęła też reżyserować Bogusława
Rzymska (kierownik literacki w latach 1974–2002),
- scenografowie: Buba
Tomala, Jerzy Kalina, Maria Kostrzewska, pozostał Tadeusz
Hołówko,
- kompozytorzy: Antoni
Mleczko i Krzysztof Szwajgier.
Jerzy
Michalak nie stronił od tematów śmiałych, a nawet drastycznych;
lubił swoimi realizacjami prowokować. Na nowo otwartej "Scenie
dla Dorosłych" pojawiły się premiery dla dorosłych
widzów: Dekameron Giovanniego Boccacia w adaptacji Henryka
Cyganika, reżyserii Jerzego Michalaka, scenografii Andrzeja
Włodarczyka i z muzyką Krzysztofa Szwajgiera (premiera 30 maja
1977) oraz Czarny kabaret Marcina Wolskiego i Andrzeja
Zaorskiego (reżyseria Jerzy Michalik, lalki, maski i kostiumy –
Jerzy Kalina, muzyka Piotr Walewski – premiera 29 czerwca
1970).
W 1981 obie sale teatru zostały zamknięte z powodu złego stanu technicznego, a na miejsce Michalaka zatrudniono Wojciecha Kobrzyńskiego. Teatr wynajmował wtedy scenę w Zakładowym Domu Kultury "Polteks" przy ul. Ogrodowej 18, natomiast salę prób, pracownie oraz część administracyjną umieszczono w budynku przy ul. Targowej 25.
Przeczytaj w baedekerze:
"Dziennik Łódzki", rok 1982.
Wojciech
Kobrzyński polonista, aktor i reżyser, dyrektor
"Pinokia" w latach 1981–1989 preferował teatr dobrej
literatury, ambitny, kształtujący gust odbiorców. Z
29 premier Kobrzyński sam wyreżyserował 10. Oprócz niego
przedstawienia w tamtym okresie reżyserowali: Włodzimierz
Fełenczak, Joanna Łupinowicz oraz Katarzyna
Więckowska (aktorka), Bogusława Rzymska i inni. Scenografię
przygotowywali: Maria Kostrzewska, Tadeusz Hołówko, Zygmunt
Smandzik, Andrzej Czyczyło, Jan Zieliński, Mikołaj
Malesza i Janina Kamińska (kierownik pracowni plastycznej).
Muzykę komponowali: Stanisław Nakielski, Krzysztof
Szwajgier, Krzysztof Dzierma. Najgłośniejszą realizacją tego
okresu byli imponujący rozmachem realizacji Krakowiacy i
górale Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Jana
Stefaniego w reżyserii Wojciecha Kobrzyńskiego i ze
scenografią Ali Bunscha (ze względu na śmierć Bunscha pracę
kończyła Ewa Przesmycka), choreografią Janiny
Niesobskiej i Kazimierza Knola. Premiera spektaklu miała
miejsce 23 marca 1985.
Na
"Scenie dla Dorosłych" Wojciech Kobrzyński jako reżyser
przygotował Pannę Tutli Putli Witkacego (scenografia
Tadeusz Hołówko, muzyka Marek Jaszczak – premiera 19 września
1982) i Czarującą Szewcową według Lorci (reżyseria
Włodzimierz Fełenczak, scenografia Andrzej Szulc, muzyka Mieczysław
Mazurek – premiera 30 czerwca 1986).
Trzyletnia
dyrekcja Grzegorza Kwiecińskiego (1990–1993),
założyciela i twórcy Teatru Ognia i Papieru, charakteryzuje
się eksperymentami i szukaniem drogi do widza
współczesnego. Z 11 premier z tego okresu trzy wyreżyserował
Grzegorz Kwieciński. Poza nim reżyserami w tamtym okresie byli:
Joanna Łupinowicz, Krzysztof Zygma, Stanisław Ochmański.
Scenografie projektowali: Andrzej Czyczyło, Rajmund
Strzelecki, Urszula Kubicz–Fik, Janina Kamińska i Jan
Zieliński. Pod koniec kadencji Grzegorza Kwiecińskiego "Pinokio"
powrócił do wyremontowanej siedziby przy ul. Kopernika 16. Od
początku lat pięćdziesiątych niemal do końca kadencji Grzegorza
Kwiecińskiego teatr realizował systematyczną akcję objazdową,
która całkiem zanikła w trakcie trwania, drugiej co długości w
"Pinokiu", dyrekcji pełnionej przez prof. Waldemara
Wilhelma. Za jego kadencji udoskonalono warunki techniczne
oświetlenia oraz nagłośnienia sali. Wymagania stawiane aktorom
zwiększyły się. Wyrazem tych zmian jest nowa nazwa teatru –
Teatr Lalki i Aktora "Pinokio". Dyrektor Wilhelm dbał o
różnorodność form, tematów i konwencji. W repertuarze były
przedstawienia żywoplanowe, grane również w maskach lub łączone
z animacją lalki.
Zasięg oddziaływania teatru wykracza znacznie poza województwo łódzkie. W repertuarze utrzymywane są stale przedstawienia dla widzów w każdym wieku: dzieci, młodzieży i dorosłych. Kreatywność teatru wyraża się poprzez różnorodne formy teatralne i rozmaite konwencje, od teatru plastycznego, widowisk poetyckich po przedstawienia o charakterze zdecydowanie rozrywkowym. Podejmowane są szeroko rozumiane działania edukacyjne. Teatr "Pinokio" uczestniczy w festiwalach krajowych i zagranicznych. Ma na swoim koncie liczne nagrody i wyróżnienia. Wielokrotnie z dużym powodzeniem występował za granicą, m.in. w Anglii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Turcji. Od
2009 do 2019 funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego pełnił Konrad
Dworakowski.
To prawda, Pinokio nie jest grzecznym chłopcem. Nie chodzi w ładnie skrojonym mundurku, jest nieokrzesany, bywa nieznośny i zachowuje się na opak. Wiem, że nie jest dzieckiem które można ułożyć, podporządkować i jednoznacznie ocenić. Ale ja kocham Pinokia, za to, że jest odważny, wrażliwy i ciekawy. Cenię go za to, że uczy się świata zadając pytania, dotykając i sprawdzając jak działa. Za to, że chce wiedzieć – dlaczego? jak? i po co?
Teatr, który prowadzę, nosi to samo imię i ma z tym bohaterem wiele wspólnego. Podejmuje interesujące tematy, jest otwarty, lubi się wzruszać i dobrze bawić, chce rozmawiać i biec ciągle do przodu, najchętniej z wami, widzami, którzy od sześćdziesięciu pięciu już lat jesteście naszymi gośćmi. Jeśli wierzyć autorowi -Carlo Collodiemu, Pinokio przestał być pajacem, i stał się prawdziwym dzieckiem. Wam i temu teatrowi życzę by z wrażliwością dziecka iść przed siebie kochać, śmiać się i tworzyć.
Teatr, który prowadzę, nosi to samo imię i ma z tym bohaterem wiele wspólnego. Podejmuje interesujące tematy, jest otwarty, lubi się wzruszać i dobrze bawić, chce rozmawiać i biec ciągle do przodu, najchętniej z wami, widzami, którzy od sześćdziesięciu pięciu już lat jesteście naszymi gośćmi. Jeśli wierzyć autorowi -Carlo Collodiemu, Pinokio przestał być pajacem, i stał się prawdziwym dzieckiem. Wam i temu teatrowi życzę by z wrażliwością dziecka iść przed siebie kochać, śmiać się i tworzyć.
Konrad Dworakowski
Teatr Pinokio w Łodzi. Próba spektaklu "Chłopcy z Placu Broni".
(fot. Marcin Wojciechowski/Gazeta Wyborcza)
Teatr Pinokio to czwarty najstarszy teatr lalek w Polsce - po Teatrze Baj w Warszawie, Opolskim Teatrze Lalki i Aktora orza Poznańskim Teatrze Marionetek (obecnie Teatr Animacji). Od początku swojego istnienia "Pinokio" dał ponad 250 premier, scenę prowadziło jedenastu dyrektorów (od Mariana Glutha do obecnego, Gabriela Gietzky).
Oficjalna
strona teatru:
Dziękuję
za zaproszenie i możliwość
wykonania zdjęć.
Źródła:
Sienkiewicza 75/77 - Rewitalizacja (lodz.pl)
Rewitalizacja pofabrycznego kompleksu przy ul. Sienkiewicza 75/77 w Łodzi - Ogólne - Realizacje - Mostostal Warszawa
Kompleks fabryczny „Wigencja” Maurycego Wohlmana i Adolfa Goldmana Łódź Sienkiewicza 75/77 (urbanity.pl)
Dobiega końca rewitalizacja Wigencji, czyli zabytkowej, przedwojennej fabryki przy ul. Sienkiewicza 75/77 w centrum Łodzi | Dziennik Łódzki (dzienniklodzki.pl)
Łódź: Modernizacja historycznej fabryki Wigencja | Serwis Samorządowy PAP
Zabytkowa fabryka Wigencja przy OFF Piotrkowska w Łodzi jest już po rewitalizacji - Łódź - investmap.pl
Wigencja tuż przed otwarciem. Zajrzyj do 100-letniej fabryki po remoncie [ZDJĘCIA]: ŁÓDŹ.PL (lodz.pl)
Trwa remont 100-letniej fabryki - Wigencja (tvp.pl)
Łódź - Była fabryka Maurycego Wohlmana i Adolfa Goldmana. Atrakcje turystyczne Łodzi. Ciekawe miejsca Łodzi (polskaniezwykla.pl)
FABRYKA WIGENCJA W ŁODZI – F-11
Źródła:
Sienkiewicza 75/77 - Rewitalizacja (lodz.pl)
Rewitalizacja pofabrycznego kompleksu przy ul. Sienkiewicza 75/77 w Łodzi - Ogólne - Realizacje - Mostostal Warszawa
Kompleks fabryczny „Wigencja” Maurycego Wohlmana i Adolfa Goldmana Łódź Sienkiewicza 75/77 (urbanity.pl)
Dobiega końca rewitalizacja Wigencji, czyli zabytkowej, przedwojennej fabryki przy ul. Sienkiewicza 75/77 w centrum Łodzi | Dziennik Łódzki (dzienniklodzki.pl)
Łódź: Modernizacja historycznej fabryki Wigencja | Serwis Samorządowy PAP
Zabytkowa fabryka Wigencja przy OFF Piotrkowska w Łodzi jest już po rewitalizacji - Łódź - investmap.pl
Wigencja tuż przed otwarciem. Zajrzyj do 100-letniej fabryki po remoncie [ZDJĘCIA]: ŁÓDŹ.PL (lodz.pl)
Trwa remont 100-letniej fabryki - Wigencja (tvp.pl)
Łódź - Była fabryka Maurycego Wohlmana i Adolfa Goldmana. Atrakcje turystyczne Łodzi. Ciekawe miejsca Łodzi (polskaniezwykla.pl)
FABRYKA WIGENCJA W ŁODZI – F-11
Fot. archiwalne pochodzą za zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
oraz stron:
Encyklopedia Teatru (encyklopediateatru.pl)
Gazeta Wyborcza (wyborcza.pl)
Przeczytaj w baedekerze: