Jesienią
ubiegłego roku na ścianie budynku przy ul. Pogonowskiego 12 w ramach projektu
OFF Galeria powstał nowy mural. Wykonał
go Egon Fietke na podstawie obrazu "Madonna astronautów" Wacława
Kondka.
OFF
Galeria to projekt organizowany przez Fundację Urban Forms, Muzeum
Miasta Łodzi i lokalną społeczność. Dzięki dofinansowaniu
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kultura
Dostępna" jesienią na ścianach kamienic Starego Polesia powstały cztery
nowe murale. Wszystkie prace są inspirowane kolekcją obrazów łódzkich malarzy
znajdujących się w Muzeum Miasta Łodzi.
Artystyści współpracujący z Fundacją Urban Forms wybrali się do Muzeum Miasta
Łodzi i tam wybrali dzieła, które później przenieśli na ściany Starego Polesia.
Oczywiście obrazy nie zostały odwzorowane w stosunku 1:1. Są jedynie inspiracją.
Na
kamienicy przy ulicy Pogonowskiego 12 w malowniczej przestrzeni podwórka pojawiła
się nowa postać ze świata osobliwej mitologii Egona Fietke – jednego z prekursorów
łódzkiego street artu, uczestnika rodzimej frakcji Pomarańczowej Alternatywy –
Galerii Działań Maniakalnych, współtwórcy formacji Wspólnota Leeeżeć
(zob. www.spaceunity.net).
Artysta
dyskutował z mieszkańcami o swoim projekcie, inspirowanym Madonną
astronautów Wacława Kondka. Pierwotny projekt uległ drobnym zmianom, aby
mógł objąć cokół elewacji. Mieszkańcy zdecydowali przy tym, że odnowią go
nieco. Malowidło przetrwa dłużej i jest bardziej zintegrowane z całością
ściany.
Istoty
Egona powstają po to, by podtrzymywać życie. Ulegają metamorfozom, by móc
dostosować się do warunków współczesnego otoczenia i przetrwać. Manifestują
tworzenie, a nie burzenie; ruch, a nie stagnację. Przedstawiając swoje
postacie, artysta pokazał, jak prostymi sposobami uzyskać określone treści
wyrazowe.
Wszystkie murale w ramach projektu Off Galeria powstają na podstawie obrazów
znajdujących się w zbiorach Muzeum Miasta Łodzi. Przedstawiciele MMŁ liczą, że
dzięki akcji obrazy znajdujące się na co dzień w czeluściach muzeum zostaną
udostępnione dla mieszkańców i zachęcą ich do poszukiwania oryginałów.
WACŁAW
KONDEK
Wacław
Kondek był twórcą wszechstronnie utalentowanym. Malował, rysował, tworzył
grafiki i rzeźby, filmy autorskie i albumy, scenografie teatralne i filmowe,
był też felietonistą.
W latach 1934 – 1939 odbył studia w Instytucie Sztuk Pięknych w Krakowie, a po ich ukończeniu, dzięki przyznanemu mu stypendium, miał wyjechać do Włoch. Wyjazd ten udaremniła II wojna światowa; po wojnie Wacław Kondek ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (1947 – 1951).
W 1947 roku osiedlił się w Łodzi, w 1951 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.
Stworzył liczne cykle prac, w których wykreował swój własny styl, swój własny
świat. W jego pracach – obok tematyki z pogranicza baśniowej fantastyki i
sentymentu dla ludowych przekazów, ludowego „bajania”, fascynacji starymi,
porzuconymi, pełnymi tajemnic domostwami, skrzypiącymi wierzbami, odchodzącym
światem – znajdujemy realistycznie potraktowane tematy. Są to zazwyczaj
wizerunki miejsc, w których przebywał na przykład podczas letnich plenerów czy
miasta, z którym związał się na stałe.
Artysta z wielkim upodobaniem sięgał do
tematyki łódzkiej (fabryki, pałace, ulice) zarówno w swych obrazach jak i w
licznych rysunkach, które są dziś cennym źródłem ikonograficznym
przedstawiającym Łódź dawną, obiekty już nieistniejące jak w przypadku starych
fabryk.
W latach 1934 – 1939 odbył studia w Instytucie Sztuk Pięknych w Krakowie, a po ich ukończeniu, dzięki przyznanemu mu stypendium, miał wyjechać do Włoch. Wyjazd ten udaremniła II wojna światowa; po wojnie Wacław Kondek ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (1947 – 1951).
W 1947 roku osiedlił się w Łodzi, w 1951 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.
Wacław Kondek. Willa Reinholda Richtera.
Był ponadto animatorem kultury, społecznikiem i piewcą Łodzi, czego wyraz dał w swej twórczości m.in. tworząc cykle obrazów „Domy na Bałutach” i „Ziemia łódzka” oraz cykle rysunków: „Ulica Piotrkowska”, „Łódzkie pałace”, „Fabryki łódzkie”.
Był
laureatem licznych nagród i wyróżnień na wystawach i w konkursach plastycznych,
był też laureatem Honorowej Odznaki Miasta Łodzi (1965), Nagrody Miasta Łodzi
za osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania kultury (1968); w 1975 roku został
odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
EGON
FIETKE (Andrzej Miastkowski)
Uczestnik łódzkiej frakcji Pomarańczowej Alternatywy i założyciel multimedialnej formacji Wspólnota Leeeżeć. Brał udział w wielu wystawach, koncertach i performance’ach. Tworzy kosmiczne obiekty i instalacje, zalicza się go również do protoplastów polskiego graffiti, które realizuje z użyciem wyciętych szablonów.
Uczestnik łódzkiej frakcji Pomarańczowej Alternatywy i założyciel multimedialnej formacji Wspólnota Leeeżeć. Brał udział w wielu wystawach, koncertach i performance’ach. Tworzy kosmiczne obiekty i instalacje, zalicza się go również do protoplastów polskiego graffiti, które realizuje z użyciem wyciętych szablonów.
Artysta,
znany bardziej jako Egon Fietke, pochodzi z miasta Łodzi, ale jego wczesna
działalność ściśle wiąże się z aktywnością środowiska gdańskiego. Działał w
grupie Pomarańczowa Alternatywa, tworzonej przez studentów kulturoznawstwa i
wydziału filologicznego przy Uniwersytecie Łódzkim. Od tamtych czasów zmieniły
się realia współczesnej sztuki. To, co wówczas było odważnym happeningiem
poświęconym albo protestowi albo czystemu humorowi, stało się dzisiaj - często
służącemu wyłącznie sztuce dla sztuki – performancem.
Twórczość
Fietke przebyła drogę, na której znalazło się wielu innych niezależnych twórców
z lat 80. Po sławnych "uwięzić politycznych" i innych zaangażowanych
w przemianę Polski szablonach, Miastkowski oddał się grafikom, z którymi jest
najintensywniej kojarzony (m.in. wymyślnemu zwierzyńcowi czy bazujących na nim
dwóch alfabetach).
Wszechstronność
działań Kosmicznego Akrobaty (także takiego pseudonimu używa Miastkowski) jest
imponująca. Nawet wychodząc z podziemia nie zaprzestaje akcji ulicznych czy
społecznych (np. cykl interwencji "Kultura Polaka", w ramach którego
taki właśnie napis pojawia się na stertach śmieci wyrzucanych w lasach).
Egon
Fietke. Pogonowskiego 12, inspiracja obrazem Wacława Kondka "Madonna Astronautów".
„Tytuł
obrazu – Madonna Astronautów doskonale wpisuje się w następujące konteksty
tematyczne: kosmos, inteligentne życie na innych planetach czy polityka
pozaziemska, więc to co interesuje mnie szczególnie. To pierwszy powód mojego
wyboru, drugi to sama figuracja. Uważam iż większym wyzwaniem jest wykonanie
„własnej wersji” obrazu przedstawiającego niż abstrakcyjnego. Ponadczasowość i
uniwersalność anegdoty sprawiają iż warta jest ona nowych interpretacji
wykraczających ponad dotychczasowe ujęcia.”
Egon Fietke
A
baedeker (tylko w czysto wizualnym skojarzeniu), widzi podobieństwo prac Egona
Fietke i Wacława Kondka w takim spotkaniu.
źródła:
Fot.
Monika Czechowicz
oraz
zdjęcie Egona Fietke ze strony:
Zdjęcia prac Wacława Kondka pochodzą ze stron: