Józef Kaban (od 1945 roku Józef Kaban-Korski) - architekt.
Przeczytaj w baedekerze:
W
1925 roku powstał projekt dużego zespołu gmachów mieszczących Sąd Okręgowy,
Hipotekę i Sąd Grodzki, zajmującego teren przy placu H. Dąbrowskiego i ulicy
Narutowicza, w części miasta, która w latach międzywojennych zyskiwała nowe
oblicze.
"Ilustrowana Republika", rok 1928.
"Echo", rok 1929.
"Głos Poranny", rok 1930.
Uroczystość poświęcenia gmachu Sądu Okręgowego w Łodzi, rok 1930
(zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego)
(zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego)
W roku 2010 powstał elegancki, będący
dopełnieniem bryły zabytkowego budynku, gmach, który nie tylko wpisuje się w
zabytkową tkankę dzielnicy, ale i stanowi przykład nowej jakości łódzkiej
architektury. Koncepcja i plany budowy powstały w krakowskim studiu
architektonicznym Wojciech Obtułowicz i Partnerzy.
Pod koniec 2010 roku nastąpiło otwarcie nowego
gmachu Sądu Apelacyjnego i Okręgowego.
Ze starego do nowego budynku przeniesiony
został Sąd Apelacyjny. W zwolnionych pomieszczeniach oraz w części nowego
obiektu umieszczone zostały cztery wydziały Sądu Okręgowego, znajdujące się wcześniej
w kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Zielonej i Wólczańskiej.
Nowy gmach sądu ma cztery kondygnacje
nadziemne i dwie podziemne. Jest połączony przewiązką z budynkiem istniejącym.
Na parterze znajdują się połączone hole wejściowe obydwu sądów, a także sale
rozpraw z pomieszczeniami towarzyszącymi oraz sale administracyjne ogólnego
przeznaczenia.
Na piętrach zlokalizowano pomieszczenia administracyjne poszczególnych działów obydwu sądów. W garażu podziemnym znajduje się 46 stanowisk na samochody osobowe.
Na piętrach zlokalizowano pomieszczenia administracyjne poszczególnych działów obydwu sądów. W garażu podziemnym znajduje się 46 stanowisk na samochody osobowe.
Konstrukcja budynku jest żelbetowa
monolityczna, ze stropami płytowymi grubości 20 cm. Dach wykonano w formie
odwróconego stropodachu, z doświetlającymi oknami.
W nowym budynku znajdują się osobne
szlaki komunikacyjne dla sędziów, pracowników oraz interesantów i osobne dla
oskarżonych. Część podpiwniczenia została wykorzystana na podjazdy dla konwojów
policyjnych.
W nowym gmachu Temidy, w którym są dwie kondygnacje podziemne i cztery naziemne, mieści się cały Sąd Apelacyjny i część Sądu Okręgowego (wydziały cywilne).
Dużym udogodnieniem dla świadków i publiczności jest to, że sale rozpraw znajdują się na jednej kondygnacji, dzięki czemu nie trzeba błądzić po całym gmachu w ich poszukiwaniu.
W nowym gmachu Temidy, w którym są dwie kondygnacje podziemne i cztery naziemne, mieści się cały Sąd Apelacyjny i część Sądu Okręgowego (wydziały cywilne).
Dużym udogodnieniem dla świadków i publiczności jest to, że sale rozpraw znajdują się na jednej kondygnacji, dzięki czemu nie trzeba błądzić po całym gmachu w ich poszukiwaniu.
Wzniesiony w latach 1927-1932 gmach
sądowy swoją poważną, oszczędną w środkach architekturą, wzbudził duże uznanie
i okrzyknięty został jednym z najwybitniejszych dzieł architektury polskiej lat
trzydziestych. Był to okres, kiedy popularnością cieszyły się właśnie tego
rodzaju dostojne, a nawet monumentalne motywy.
"Głos Poranny", rok 1930.
Długą elewację frontową budynku
regularnie dzieli rytm pilastrów o oryginalnych palmowych kapitelach, a górą
zamyka horyzontalny pas fryzu – w części centralnej budowli wypełnia go relief
ze sceną sądu Temidy, a na osiach bocznych motyw antycznych rózg liktorskich.
Formy klasyczne przyjęły formę zmodernizowaną, daleką od dosłowności.
Formy klasyczne przyjęły formę zmodernizowaną, daleką od dosłowności.
Budynek ten jest jednym z najciekawszych
przykładów tzw. „półmodernizmu” w architekturze polskiej okresu
międzywojennego, opartego o motywy klasyczne. Dostojnością i szlachetnością
zastosowanych form do dzisiaj silnie oddziałuje i jednoznacznie kojarzy się z
funkcją dla jakiej powstał – ze służbą prawu i sprawiedliwości.
Los sprawił, że tuż obok, pośrodku placu
Dąbrowskiego, w latach powojennych stanęło inne wybitne dzieło – gmach Teatru
Wielkiego, którego współautorem (wraz ze swoim synem Witoldem Korskim i Romanem
Szymborskim) był ten sam twórca, Józef Korski Kaban. Obydwa budynki stanowią ozdobę
placu.
Przeczytaj jeszcze:
TEATR WIELKI W ŁODZI
Józef Kaban - architekt Łodzi okresu międzywojennego.
Przeczytaj jeszcze:
TEATR WIELKI W ŁODZI
Józef Kaban - architekt Łodzi okresu międzywojennego.
źródła:
Krzysztof Stefański. Gmachy użyteczności
publicznej dawnej Łodzi.
www.mm.lodz.pl
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
i inn.
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
i inn.