W
1915 roku pomimo wojny i panoszącej się biedy urządzono w Łodzi kilka imprez
sylwestrowych, które zgromadziły sporą ilość uczestników.
Powodzeniem cieszył
się występ niedawno reaktywowanego kabaretu „Bi-Ba-Bo” w kawiarni hotelu
„Savoy”. Satyryczne utwory, pióra Rocha Pekińskiego (to znaczy… Juliana
Tuwima), Andrzeja Nullusa, Stanisława Bala i Konrada Toma, w wykonaniu
popularnych aktorów estradowych publiczność przyjmowała rzęsistymi oklaskami.
"Gazeta Łódzka", rok 1915.
"Godzina Polski", rok 1915.
Najsilniejszym
chyba magnesem, przyciągającym łodzian na imprezę sylwestrową w Sali
Koncertowej, był występ wschodzącej gwiazdy ekranu Poli Negri.
Wielu
mieszkańców Łodzi miało możność wcześniejszego zapoznania się z jej talentem,
oglądając wyświetlany w kinie „Casino” film polski „Niewolnica zmysłów” z Polą
Negri w roli tytułowej.
Pola Negri i Borys Gołowka w romansie cygańskim "Oczy czarne", rok 1931.
W
wieczór sylwestrowy znakomita artystka wykonała szereg tańców wschodnich,
nagrodzonych przez publiczność gorącymi brawami. Cenną oprawę występów Poli
Negri tworzyła orkiestra pod batutą znanej śpiewaczki i dyrygentki Andy
Kitschman.
"Godzina Polski", rok 1915.
Przez
cały okres międzywojenny dyrekcje luksusowych kinematografów sprowadzały do
Łodzi wielkie gwiazdy polskiego kina. Wśród nich znaleźli się między innymi:
Eugeniusz Bodo, Adam Brodzisz z żoną Marią Bogdą, Nora Ney czy Jan Kiepura i
Hanka Ordonówna.
"Głos Poranny", rok 1933.
Adam Brodzisz i Eugeniusz Bodo
Nora Ney
"Głos Poranny", rok 1930.
Jan Kiepura
"Głos Poranny", rok 1935.
Pobyt
aktorów związany był za każdym razem z promocją filmu lub udziałem w rewii
pokazywanej w Łodzi. Zawsze przyciągali tłumy i dodawali kinom splendoru. Dla
mieszkańców był to także jedyny moment, kiedy mogli zobaczyć swoich ulubieńców
na żywo. Żadna
z zaproszonych gwiazd nie mogła jednak dorównać młodej aktorce, która
odwiedziła Łódź u progu swojej międzynarodowej kariery. Była nią Pola Negri,
która po raz pierwszy przyjechała do Łodzi, by 31 grudnia 1915 roku wziąć
udział w wieczorze sylwestrowym, zorganizowanym w Sali Koncertowej przy ulicy
Dzielnej 18 (dzisiejsza Narutowicza).
Zapowiedź hucznej imprezy w 1915 roku spotkała się z
krytyką prasy, która miała zastrzeżenia do rozrzutności władz w czasie okupacji
miasta. Publiczność jednak dopisała.
Niewiele
później prasa doniosła, że
„dyrekcja Casino sprowadza z prawem
wyłączności rewelację sezonu: film „Żona”. Aktualność obrazu podnosi wykonanie
zdjęć na miejscach wydarzeń i przez artystów warszawskich teatrów z Polą Negri
w głównej roli”.
Pola Negri jako Carmen, rok 1918.
(YouTube.pl)
Film "Żona", podobnie jak „Niewolnica zmysłów”, stał się sukcesem kasowym. Wyświetlano
go tylko przez tydzień, lecz i tak każda z projekcji przyniosła spore dochody,
a wiele osób odeszło z kwitkiem od kasy z powodu wyprzedania biletów. Wstęp na
widownię mieli tylko dorośli, podobno ze względu na drastyczne sceny. Niestety,
film zaginął i żadna kopia nie została odnaleziona, nie mamy więc możliwości
sprawdzenia, czym w rzeczywistości były te drastyczne momenty.
Pola Negri, rok 1937. Tango Notturno.
(YouTube.pl)
źródła:
Wacław
Pawlak. Na łódzkim bruku.
Piotr
Kulesza, Anna Michalska, Piotr Koliński. Łódzkie kina. Od Bałtyku do Tatr.
Fot. archiwalne pochodzą ze strony Filmoteki Narodowej oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.