Kościół
przy ulicy Kolińskiego 26 (dawna Jagiellońska).
Wzniesiono
go w błyskawicznym tempie według projektu architekta Wiesława Lisowskiego. Okres
budowy kościoła od momentu poświęcenia w sierpniu 1932 roku przez biskupa
Wincentego Tymienieckiego kamienia węgielnego do poświęcenia gotowego obiektu,
wyniósł trzy miesiące.
Wiesław
Lisowski zaprojektował i nadzorował budowami wielu łódzkich kościołów,
szkół i innych budynków użyteczności publicznej w Łodzi.
Urodził
się w 1884 roku w Ząbkach koło Warszawy. Był synem nadleśniczego. Ukończył
Szkołę Realną w Odessie, mieszkając tam u swojego wuja. Następnie rozpoczął
studia na Wydziale Elektrycznym Instytutu Inżynierów Cywilnych w Sankt
Petersburgu.
W
1907 roku podjął studia architektoniczne w tamtejszej Cesarskiej Akademii Sztuk
Pięknych. W czasie studiów cierpiał na „chroniczny katar”, lecząc się między
innymi w 1908 roku w sanatorium w Rewalu w Estonii, wyjeżdżał kilkukrotnie dla
poratowania zdrowia za granicę, co przedłużyło okres nauki, ale ułatwiło mu
uwolnienie się od służby wojskowej. Był wówczas stypendystą władz Królestwa
Polskiego. W 1915 roku praktykował u wybitnego twórcy petersburskiego Leontija
Benua (Benois). W 1916 roku otrzymał prawo prowadzenia prac budowlanych,
pracując przy kilku obiektach w Sankt Petersburgu. Studia ukończył ostatecznie
już po rewolucji bolszewickiej, w marcu 1918 roku, otrzymując tytuł „artysty
architekta”.
W
sierpniu 1918 roku wziął ślub z petersburżanką, Zuzanną Faszczewską, wywodzącą
się z rodziny francuskich hugenotów i w grudniu tegoż roku powrócił do kraju.
Pracował krótko w Ministerstwie Robót Publicznych w Warszawie przy planach
kolonii mieszkaniowej na Żoliborzu.
W
1919 roku objął stanowisko architekta miejskiego w Zarządzie m. Łodzi. Posadę
tę – wskutek ciągłych reorganizacji administracji miejskiej różnie określaną –
pełnił do kwietnia 1929 roku.
Wiesław
Lisowski odegrał znaczącą rolę w realizacji polityki władz miejskich
zmierzającej do nadrobienia olbrzymich zaległości w infrastrukturze miasta. W
pierwszych latach zajmował się głównie projektowaniem szkół oraz nadzorem nad
ich realizacją, także tych projektowanych przez innych twórców.
"Rozwój", rok 1923.
Architekt
podejmował się projektowania i prowadzenia budowy innych ważnych dla miasta
gmachów, między innymi siedziby Magistratu, łaźni miejskiej, szpitala Kasy
Chorych, stacji oczyszczania ścieków na Lublinku, budynku mieszkalnego dla
wyeksmitowanych, rozbudowy budynków szkolnych i szpitali, a także prywatnych
domów mieszkalnych.
"Głos Polski", rok 1926.
Lisowski
brał udział w ważnych konkursach architektonicznych na budowę: pomnika
„Straconych 1905-1907 za Wolność i Lud” na Polesiu Konstantynowskim (rok 1920,
II nagroda – projekt przeznaczony do realizacji), Gmachu Reprezentacyjnego Rady
Miejskiej (rok 1927, II nagroda) – budynek, który miał być rozbudową siedziby
władz miasta, przerzucony ponad ulicą Pomorską, o surowym klasycznym wyrazie;
Domu
Ludowego (obszerny gmach z dwoma salami widowiskowymi, jaki miał stanąć na pl.
Dąbrowskiego, rok 1926, I nagroda, projekt niezrealizowany);
Osiedla
mieszkaniowego na Polesiu Konstantynowskim przy współpracy z T. Reiterem
(1930).
W
tym okresie Lisowski stosuje początkowo motywy „stylu dworkowego”, ale w
połowie dekady zwyciężył w jego twórczości wyraźna predylekcja do form
klasycznych.
Po
rezygnacji z posady architekta miejskiego prowadził praktykę prywatną w
zbudowanym przez siebie domu przy ulicy Wierzbowej, nadal realizując projekty
szeregu ważnych gmachów użyteczności publicznej jak i zamówień prywatnych. W
tym czasie w jego twórczości wyraźny był zwrot w stronę form modernistycznych.
W
okresie okupacji niemieckiej pracował w biurze architekta Roberta von Rimszy
przy ulicy Piotrkowskiej 196.
Swoją
działalność twórczą kontynuował po II wojnie światowej, pracując w Łódzkim
Oddziale Wojskowego Przedsiębiorstwa Budowlanego, w latach 1947-1950 – w
Centrali Tekstylno-Bawełnianej, a następnie, do śmierci, w Biurze Projektów
Handlu Wewnętrznego.
Kościół zaprojektowany przez architekta Lisowskiego jest niezorientowany – zlokalizowany w północnej części miasta, w dzielnicy Łódź
Bałuty, w rejonie luźnej zabudowy osiedla mieszkaniowego z lat 80. XX wieku, na
trójkątnej narożnej działce u zbiegu ulic Inflanckiej i Kolińskiego. Teren jest
ogrodzony, od zachodu graniczy z ogrodem parafialnym.
Prezbiterium
jest otoczone, założonymi na planach zbliżonych do kwadratów, dwiema
zakrystiami i pomieszczeniem pomocniczym od północy. Od wschodu znajduje się
prostokątna kruchta poprzedzona przedsionkiem i oflankowana kruchtami bocznymi.
Na ścianie kościoła pamiątkowa tablica poświęcona Ignacemu Weryho.
IGNACY KSIĄŻĘ WERYHO
URODZONY W JEKATERYNBURGU
NA ZESŁANIU RODZICÓW MALWINY i WALERIANA
POWSTAŃCÓW 1863 R.
ŻYŁ LAT 54
ZAMĘCZONY NA SOŁOWIECKICH WYSPACH
W 1930 R.
Narożna kwadratowa
w rzucie wieża posiada mieści schody na chór i strych, usytuowana jest w północno-wschodnim
narożniku.
Wieża jest bardzo strzelista, dwupoziomowa, ażurowa w górnej partii. Smukłe słupki podtrzymują płaski dach zwieńczony metalowym krzyżem.
Kościół
jest prostą bryłą, zgeometryzowaną, zestawioną z ekspresyjnie piętrzących się
prostopadłościanów.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1931.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1932.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1933.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1933.
Przed przebudową w 1947 roku miał formę jeszcze bardziej
surową.
Drzwi
główne zostały ujęte w prosty portal,
poprzedzone szerokim podestem i schodami. Nad drzwiami widoczny jest
profilowany trójkąt, wypełniony płaskorzeźbionym motywem symbolicznym, oraz
napis: Opatrzność Boża.
W
niewielkiej odległości od kościoła znajduje się Stacja Radegast.
Stąd w czasie II wojny światowej Niemcy deportowali około ćwierć miliona
polskich i europejskich Żydów do hitlerowskich obozów śmierci w Oświęcimiu i
Chełmnie nad Nerem.
Miejsce to jest obecnie pomnikiem zagłady mieszkańców
Litzmannstadt Getto.
Ostatnia
droga, którą szli mieszkańcy getta w kierunku stacji Radegast, prowadziła ulicą
Jagielońską (dziś ulica Kolińskiego). Zachowała się na wielu archiwalnych
fotografiach. Przy ulicy Jagielońskiej 12 mieszkał Henryk Ross, fotograf getta
żoną Stefanią. To tu ukrył negatywy swoich zdjęć, które odkopał po wojnie. Dziś
są przechowywane w Londynie, ale można je zobaczyć w wielu filmach,
publikacjach i wystawach.
W
drodze na stację Radegast. W głębi, po lewo kościół pw. Opatrzności Bożej.
Żydzi
mijali kościół pw. Opatrzności Bożej i dawne kino przy ulicy Zagajnikowej (po wojnie studio filmowe PWSFTViT,
dzisiaj budynek już nie istnieje). Tu mieścił się jeden z punktów zbornych.
Stąd widać było mur cmentarza żydowskiego. Aby dojść na stację Radegast trzeba
było wyjść poza teren getta. Do stacji Radegast prowadzi ulica Ofiar Getta
Litzmannstadt (dawna Stalowa).
W latach hitlerowskiej okupacji świątynia była zamknięta, a jej wnętrze i wyposażenie zniszczono.
W
1947 roku kościół rozbudowano według projektu Zygmunta Fedorowskiego.
Przedłużono wówczas prezbiterium, kończąc je absydą. Od północy dobudowano
zakrystię i pomieszczenia na skarbiec i archiwum.
Źródła:
Krzysztof
Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych
miasta.
Justyna
Brodzka. Architekci miasta Łodzi. Wiesław Lisowski.
Joanna
Olenderek. Łódzki modernizm i inne nurty przedwojennego budownictwa. Tom 1:
Obiekty użyteczności publicznej.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1933.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1934.
Fot.
archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
oraz
ze strony Fabrykancka.pl http://www.fabrykancka.pl
Przeczytaj
jeszcze:
Fot. współczesne Monika Czechowicz