"Rozwój", rok 1910.
Reklamy koniaku Szustowa w łódzkim „Rozwoju” ... Koniak Szustowa był bardzo chętnie pijany w Łodzi na przełomie wieków, szeroko reklamowany w łódzkiej prasie – często z humorem. Przyznam, że … dowcip tych starych reklam skłonił mnie kiedyś do poszukiwań innych humorystycznych publikacji z tego okresu. Co bawiło i z czego śmiali się ówcześni łodzianie?… Będzie jeszcze o łódzkim humorze, na pewno :-)
Szustow–
odmiana koniaku
produkowana
w Odessie
przez
rodzinę Szustowów- klimat
wybrzeży Morza
Czarnego nadaje
się znakomicie do upraw winorośli.
Warunki
te wykorzystał pod koniec XIX wieku Nikołaj
Szustow, pochodzący
ze starej rodzinykupieckiej
zamieszkującej
w Odessie. Otworzył fabrykę koniaku
i wódki (1899), której
wyroby sprzedawano w charakterystycznych butelkach
o
kształcie siedzącego niedźwiedzia
(wcześniej
fabrykę zlokalizowaną w lokalnej twierdzy prowadził Ormianin,
Nerses Tairian). Z czasem destylarnie otwarto również w Moskwie
oraz
na terenie Armenii.
W 1910 roku,
podczas światowego konkursu degustacyjnego w Paryżu,
koniak Szustowów zdobył pierwszą nagrodę, wyprzedzając rodzime
trunki francuskie.
W 1912 Nikołaj Szustow junior przygotował koniak z plastrem cytryny carowi Mikołajowi II, co ten ocenił bardzo wysoko. Ten sposób serwowania rozpowszechnił się pod nazwą „nikołaszka”w restauracjach całej Europy. Przed I wojną światową Szustowowie opanowali około 30% rosyjskiego rynku koniaku. Zamawiali go między innymi car Mikołaj II, Winston Churchill oraz Agatha Christie. Po śmierci Nikołaja interes przejęli jego synowie - Nikołaj Szustow Junior i Leontij Szustow. Kres fabryce przyniosły rządy bolszewickie. Fabrykę znacjonalizowano, a część stuletniego koniaku rozkazano przerobić na… spirytus! Po upadku komunizmu produkcję wznowiono. Otwarto również Muzeum Koniaku Rodziny Szustowów.
W 1912 Nikołaj Szustow junior przygotował koniak z plastrem cytryny carowi Mikołajowi II, co ten ocenił bardzo wysoko. Ten sposób serwowania rozpowszechnił się pod nazwą „nikołaszka”w restauracjach całej Europy. Przed I wojną światową Szustowowie opanowali około 30% rosyjskiego rynku koniaku. Zamawiali go między innymi car Mikołaj II, Winston Churchill oraz Agatha Christie. Po śmierci Nikołaja interes przejęli jego synowie - Nikołaj Szustow Junior i Leontij Szustow. Kres fabryce przyniosły rządy bolszewickie. Fabrykę znacjonalizowano, a część stuletniego koniaku rozkazano przerobić na… spirytus! Po upadku komunizmu produkcję wznowiono. Otwarto również Muzeum Koniaku Rodziny Szustowów.
W
Łodzi na
przełomie wieków XIX/XX koniak firmy Szustowa był podawany w
eleganckich
restauracjach i hotelach.