"Neue Lodzer Zeintung", rok 1908. Rajd automobilowy Ryga-Łódź.
W
okresie zaborów sport samochodowy w Łodzi był jeszcze niemal nieznany.
Historia
działalności Automobilklubów na ziemiach polskich rozpoczęła się w maju 1907
roku, kiedy powołano w części będącej pod zaborem rosyjskim Towarzystwo
Automobilistów Królestwa Polskiego przy Cesarskim Klubie Automobilowym w
Petersburgu.
Rok
później zaczął działać Galicyjski Klub Automobilowy. Parę lat później, 4-5
lipca 1913 roku odbył się rajd, zorganizowany przez Towarzystwo Automobilistów na
dystansie 582 wiorst (1 wiorsta rosyjska to 1067m), przebiegający trasą:
Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa.
"Express Wieczorny Ilustrowany", rok 1928.
Przed
I wojną światową posiadaczami nielicznych automobili w Łodzi byli w zasadzie
majętni łódzcy przemysłowcy oraz zamożniejsi kupcy. Pojazdy były używane niemal
wyłącznie do celów osobistych, na przykład do dojazdów do pracy bądź, w bardzo
ograniczonym wymiarze, wypadów turystycznych do pobliskich miejscowości (czytaj TUTAJ).
Dopiero
u schyłku zaborów próby popularyzacji sportu automobilowego oraz
zainteresowania nim łódzkich posiadaczy automobili podejmowali członkowie
Warszawskiego Towarzystwa Automobilistów.
W
1913 roku zorganizowali oni rajd etapowy (zawody) celem:
„…
ustalenia szybkości na przestrzeni Warszawa – Łódź – Warszawa”.
"Głos Polski", rok 1919.
Łódzcy
właściciele automobili dopiero u schyłku zaborów – wiosną 1914 roku –
zorganizowali trzydniowy rajd samochodowy na trasie Łódź – Piotrków – Lublin –
Łódź. W rajdzie wzięła udział również niewiasta, pani M. Zdziechowska
(członkini Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego, uczestniczyła w
pierwszym rajdzie po ziemiach polskich, przeprowadzonym w dniach 4 - 5 lipca
1913 roku).
"Łódź w ilustracji", rok 1926. Por. Gostkiewicz, zdobywca drugiego miejsca w "wyścigu Fordów" na torze w Helenowie.
"Rozwój", rok 1926.
"Rozwój", rok 1926.
Po
uzyskaniu niepodległości w 1918 roku w zniszczonej Polsce w ogóle nie było
przemysłu motoryzacyjnego, a sama motoryzacja znajdowała się w „powijakach”.
Mimo
takich warunków już w 1921 roku powstał Automobilklub Polski, a następne jego
oddziały regionalne: w 1924 roku Lwowski, Śląski i Wielkopolski, a w 1926 roku –
Krakowski.
"Express Wieczorny Ilustrowany", rok 1928.
Od
połowy lat dwudziestych liczne grono łódzkich właścicieli samochodów
podejmowało starania o utworzenie własnej organizacji samochodowej. Efektem
tych starań było założenie 21 stycznia 1927 roku Łódzkiego Automobil-Klubu z
siedzibą przy ulicy Piotrkowskiej 104. Został wtedy uchwalony statut, wpisany do
Rejestru Stowarzyszeń Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi pod nr 1457. Na prezesa
zarządu został wybrany znany łódzki fabrykant Karol Wilhelm Scheibler,
wiceprezesami inż. Karol Kawczyński, dr Eugeniusz Schicht i Kazimierz
Poznański. Była to elita fabrykanckiej Łodzi.
"Głos Poranny", rok 1930.
Założenia
statutowe określały, że zadaniem klubu było popieranie i rozwój automobilizmu.
Klub mógł utrzymywać własne garaże, warsztaty reparacyjne, organizować kursy
nauki jazdy i rajdy samochodów.
W zarządzie łódzkiego Automobil-Klubu zasiadali
niemal wyłącznie właściciele samochodów, wywodzących się z grona łódzkich
przemysłowców pochodzenia niemieckiego.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1932.
Pracami
zarządu kierował prezes Karol Wilhelm Scheibler (w latach 1927-1934), a po jego
śmierci Aleksander Schicht (w latach 1935-1939).
Faktyczną
działalność Automobil-Klub rozpoczął w 1927 roku. Początki istnienia Klubu miały charakter
ekskluzywny, wręcz elitarny, gdyż na samochód czy motocykl mało kto mógł sobie
pozwolić. Warto pamiętać, że w 1927 roku w całej Polsce było zarejestrowanych tylko
17 tysięcy samochodów i 1012 motocykli. Jednak już w 1929 roku Automobil-Klub
liczył sobie 139 członków, a rok później – 156.
"Panorama", dodatek ilustrowany "Republiki", rok 1929.
"Panorama", dodatek ilustrowany "Republiki", rok 1929.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1931.
W
tych warunkach rozwijano działalność statutową na miarę ówczesnych gustów i
możliwości. Z imprez Automobil-Klubu, jakie odbyły się w tamtych latach, należy
wymienić: w maju 1928 roku „Zjazd Gwieździsty” do Łodzi i wyścig płaski na
dystansie 5 kilometrów ze startu zatrzymanego, a w sierpniu dwudniowy rajd
wojewódzki.
"Express Wieczorny Ilustrowany", rok 1931.
W 1930 roku ponownie organizowany jest „Zjazd Gwieździsty” do Łodzi
oraz wyścig płaski na dystansie 5 kilometrów ze startu zatrzymanego. Adres z
tamtego okresu brzmiał: „Łódzki Automobil-Klub Łódź, ul. Piotrkowska 104 tel.
163-03 telegraf „Autoklub”. W tym czasie działało 9 oddziałów regionalnych.
"Głos Poranny", rok 1931.
Łódzki
Automobil-Klub często był organizatorem, na zlecenie Automobil-Klubu Polski,
przebiegających drogami województwa łódzkiego etapów Rajdu Polskiego i rajdów
międzynarodowych. Dla swoich członków urządzał całoroczne konkursy
„rally-paper” oraz próby sprawności.
"Głos Poranny", rok 1931.
Aż
do września 1939 roku Automobilklub Łódzki organizował wiele różnorodnych
imprez, w których uczestniczyli zarówno przeciętni użytkownicy samochodów, jak
i sławy tamtych czasów: znany ścigant na „Bugatti” Jan Ripper oraz lotnik i
automobilista Witold Rychter.
XII Międzynarodowy Rajd Automobilklubu Polski. Uczestnicy rajdu, widoczni
od lewej: Jerzy Strenger, Franciszek Grętkiewicz, Wojciech Kołaczkowski i
Jan Ripper. Rok 1939.
"Głos Poranny", rok 1931.
Ciekawostką
i wydarzeniem tamtych lat był ślub srebrnej medalistki olimpijskiej w rzucie
dyskiem Jadwigi Wajsówny z Franciszkiem Grętkiewiczem – znanym automobilistą,
właścicielem największej w Polsce Szkoły Kierowców Samochodowych (Łódź,
Piotrkowska 111). Na uroczystość, która odbyła się 7 stycznia 1939 roku w
Pabianicach, przyjechało aż 70 maszyn i około 10 tysięcy fanów sławnej
dyskobolistki.
Lekkoatletka Jadwiga Wajsówna w towarzystwie
przyszłego męża Franciszka Grętkiewicza przy samochodzie. Rok 1938.
XII
Międzynarodowy Rajd Automobilklubu Polski. Kierowca rajdowy
Franciszek Grętkiewicz obok Fiata 1500, rok 1939.
Wiele
lat później Jadwiga Wajs-Grętkiewicz przekazała Automobilklubowi Łódzkiemu
jeden ze swoich pucharów. Miało to miejsce podczas uroczystości zorganizowanej
z okazji 50-lecia istnienia AŁ, w listopadzie 1977 roku. Tak to sentymenty
samochodowo-sportowe przetrwały szereg lat mimo kataklizmów dziejowych.
Źródła:
Andrzej
Bogusz. Dawna Łódź sportowa 1824-1945.
"Głos Poranny", rok 1931.
Fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi oraz Narodowego Archiwum Państwowego (NAC).
Przeczytaj
jeszcze:
"Republika", rok 1932.