W
1900 roku grupa ewangelików pochodzenia czeskiego wyodrębniła się z „wolnego
Kościoła reformowanego”, a w listopadzie 1902 roku otworzyli własny dom
modlitwy przy ulicy Radwańskiej 37. Podjęli także próbę wzniesienia świątyni. W
połowie 1912 roku zamówiono u łódzkiego architekta Kazimierza Meislinga
projekt, który był gotowy w listopadzie tegoż roku. Projekt przewidywał
wzniesienie obiektu jednonawowego, nawiązującego do zmodernizowanych motywów
barokowych. Pojawiły się także dwa inne projekty autorstwa Władysława
Marconiego i Ignacego Stebelskiego. Żaden z nich nie został zrealizowany.
Od
1922 roku administratorem kościoła był ks. Ludwik Zaunar, który doprowadził do
wybudowania obecnego budynku. Fundusze zbierano wśród parafian, nie tylko w
Łodzi, ale również w innych zborach w Polsce, a także w Bazylei. Pieniądze na kościół
dał magistrat Łodzi oraz kilka firm, w tym Elektrownia Łódzka i Pabianickie
Zakłady Chemiczne. 17 czerwca 1928 roku położono kamień węgielny pod przyszłą
świątynię. Zrealizowano projekt inżyniera Wiktora Janiszewskiego (podaję za: Krzysztof Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Inne źródła podają bliżej nieznanego architekta K. Janiszewskiego). Już jesienią budynek był
oszklony i pokryty dachem. W 1932 roku kościół został poświęcony.
Ludwik
Edward Zaunar (1896-1945) – polski duchowny ewangelicko-reformowany.
Był
duchownym w parafiach ewangelicko-reformowanych w Łodzi i Zelowie,
a następnie w Warszawie. Aresztowany po powstaniu warszawskim został
deportowany do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Neuengamme,
a następnie KL Dachau, gdzie zmarł 22 lutego 1945 roku.
Fronton
jednonawowej budowli neoklasycystycznej posiada wyraźnie zarysowany tympanon
wsparty na sześciu kolumnach.
Cechą charakterystyczną budynku jest owa
kolumnada i klasycystyczny portyk. Budowla bardzo przypomina kalwiński kościół w
Wilnie, który zaprojektował w latach 30. XIX wieku Karol Podczaszyński.
Kościół w Wilnie (Fot. fotopolska.eu)
Pierwsi
kalwiniści pojawili się w Łodzi już w 1828 roku. Cztery rodziny funkcjonowały w
ramach parafii luterańskiej Świętej Trójcy. W 1845 roku grupa liczyła 27 osób,
czyli była niewiele znaczącą grupą wyznaniową, całkowicie identyfikowaną z
miejscowymi luteranami.
W
drugiej połowie XIX wieku jej szeregi się powiększyły, zwłaszcza kiedy zaczęli
napływać do Łodzi imigranci z Zelowa (działała tam kolonia tkaczy wywodzących
się z braci czeskich, zaliczonych do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego).
Łódzka
wspólnota kalwinistyczna swój pierwszy zbór zorganizowała w 1888 roku, jako
filię zboru warszawskiego. Kontakty z Warszawą były ważne, bowiem stamtąd
właśnie przyjeżdżał pastor, który odprawiał cztery nabożeństwa w roku (w języku
czeskim, polskim i niemieckim). Korzystano wówczas z gościnności miejscowych
luteran i z ich zboru na rynku Nowego Miasta oraz ze zboru braci morawskich.
Wspólnota
liczyła wówczas kilkaset osób. Wzrost liczebny tej grupy wyznaniowej nastąpił w
Łodzi na przełomie XIX i XX wieku, dlatego w 1904 roku utworzono samodzielny
zbór. W lokalu parafialnym przy ulicy Radwańskiej 37 odprawiano dwanaście
nabożeństw w roku (jedenaście w języku
polskim i jedno po niemiecku). Problemów narodowościowych w łonie zboru nie
było – od samego początku był nastawiony jednoznacznie propolsko.
Wspólnota
łódzkich kalwinistów przynależała do wspólnoty warszawskiej Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.
W dalszym ciągu nieliczna, skutecznie odpowiadała na aktualne potrzeby lokalnej
społeczności. Kryzys ekonomiczny lat trzydziestych XX wieku spowodował
całkowite otwarcie się łódzkich kalwinistów na potrzeby innych ludzi. Na cele charytatywne
przeznaczano znaczne fundusze, minimalizując fundusze przeznaczane na inne
dziedziny życia parafialnego. Istniejącą od 1905 roku szkołę kantorską
zamknięto, ponieważ rozpoczęto akcję dożywiania dzieci. Towarzystwo Kulturalne
i biblioteka zaprzestały swej działalności, zrezygnowano z miejscowego kantora,
wstrzymano także prace budowlane przy nowej świątyni, wszystkie bowiem fundusze
przeznaczono na wspomaganie potrzebujących.
W
czasie II wojny światowej i okupacji hitlerowskiej kalwiniści łódzcy zostali
poddani rygorom kościelnej polityki władz nazistowskich. Restrykcje były dość
duże, zważywszy na fakt propolsko nastawionego miejscowego pastora Jerzego
Jelenia. Jego bezkompromisowa postawa wobec narodowościowych rozwiązań w łonie
Kościołów chrześcijańskich, sabotowanie zarządzeń administracji hitlerowskiej
spowodowały jego aresztowanie, a następnie męczeńską śmierć w obozie
koncentracyjnym w Dachau.
Jerzy
Jelen (1900-1942) – polski duchowny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.
Pochodził
z rodziny która wydała wielu pastorów. Był synem generalnego
superintendenta (biskupa) Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Królestwie
Polskim Fryderyka, i Anieli z Semadenich. Zdał maturę w warszawskim gimnazjum
im. Mikołaja Reja. Ukończył Wydział Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu
Warszawskiego. Ordynowany na pastora w 1931 roku pełnił funkcję wikarego a
potem adiunkta w parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie oraz kapelana WP
w randze kapitana. Duszpasterzował też w Zelowie, Żyrardowie i Kucowie.
W
1936 roku został proboszczem parafii ewangelicko-reformowanej w Łodzi. W
roku 1940 wsławił się tym, że ominął zarządzenie władz okupacyjnych
zabraniających liturgii po polsku wprowadzając nabożeństwa w języku czeskim.
Aresztowany w Poniedziałek Wielkanocny 1941 roku trafił do więzienia przy
obecnej ulicy Szterlinga. Na skutek przeżyć z tym związanych, jego dopiero co
poślubiona żona Lidia ze Słamów poroniła.
W
lutym 1942 roku został skazany przez Volksgericht na deportację do obozu
koncentracyjnego za zbieranie i szerzenie informacji radiowych oraz
kolportowanie nielegalnej gazety. Trafił do Dachau gdzie otrzymał
numer 29703. Zmarł wskutek ciężkich warunków życia w obozie 26 grudnia 1942
roku.
Jego
żona Lidia ze Słamów Jelenowa była wieloletnim członkiem kolegium kościelnego
łódzkiej parafii.
Po
wojnie łódzki zbór był zdziesiątkowany, brakowało funduszy na remont kościoła,
który dewastowali też chuligani. Dopiero pod koniec lat 70. Rozpoczął się
remont, uporządkowano otoczenie kościoła i plebani, założono ogród. W latach 80.
Znacznie powiększono dom parafialny, powstały między innymi pokoje gościnne,
pokój zebrań Kolegium Kościelnego, kancelaria.
Propagowanie
tradycyjnie polskich wartości i idei narodowych stanowi charakterystyczny rys
działań apostolskich kalwinistów także w okresie istnienia Polski Ludowej. Oni
to w 1982 roku, jako jedyny Kościół skupiony w Polskiej Radzie Ekumenicznej,
nie zaakceptowali wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Takie deklaracje nie
miały większego wpływu na zapadające decyzje, ale miały ogromne znaczenie dla
wspólnoty, a także dla wielu innych Polaków. A trzeba pamiętać, że Kościół
Ewangelicko-Reformowany jest stosunkowo nieliczny.
Zbór
przy ulicy Radwańskiej koncentruje dzisiaj życie całej wspólnoty łódzkich
kalwinistów. Organizowane są Święta Zboru, wycieczki, istnieją ścisłe kontakty
z parafiami w Niemczech.
Obecnie
nabożeństwa odbywają się co niedzielę, o godz. 10.30. Warto wiedzieć, że
cmentarz ewangelicko-reformowany przy ulicy Rejtana 12 sąsiadował z dawnym
dużym cmentarzem przy ulicy Felsztyńskiego, który został zlikwidowany po
wojnie. Na jego miejscu powstał park…
STRONA
PARAFII:
Źródła:
Marek
Budziarek. Świątynie Łodzi.
Ryszard
Bonisławski, Joanna Podolska. Spacerownik łódzki.
Krzysztof Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź.
pl.wikipedia.org
Źródło
fot. archiwalnych:
http://www.swzygmunt.knc.pl/MARTYROLOGIUM/POLISHRELIGIOUS/vPOLISH/HTMs/
http://www.swzygmunt.knc.pl/MARTYROLOGIUM/POLISHRELIGIOUS/vPOLISH/HTMs/
fotopolska.eu
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
BAEDEKER
POLECA:
Łódź
- ziemia obiecana wielu narodów stała się istnym tyglem wyznaniowym. Do
obecnych tu przez wieki katolików i żydów dołączyli w XIX wieku m.in.
luteranie, prawosławni, mariawici, baptyści. Przez kolejne dekady łódzka
mozaika wyznaniowa stawała się coraz bogatsza. Przed II wojną światową trzy
największe wyznania - katolicy, żydzi, protestanci - posiadały po kilkaset
tysięcy wiernych. Obecnie ponad 90% ludności miasta stanowią katolicy. W
książce Marka Budziarka zostały zaprezentowane świątynie i domy modlitw,
należące do większości wyznań działających w granicach administracyjnych
dzisiejszej Łodzi. Autor wspomina także o nieistniejących obiektach, prezentuje
krótko ich historię. Opis świątyń każdego wyznania został poprzedzony informacją
o danej wspólnocie.