Zgierz – miasto w województwie
łódzkim, w powiecie zgierskim, nad Bzurą, graniczące od południa
z Łodzią, wchodzące w skład aglomeracji łódzkiej.
W latach
1975–1998 miasto administracyjnie należało do ówczesnego województwa
miejskiego łódzkiego. Zgierz uzyskał prawa miejskie przed rokiem 1288
i jest jednym z najstarszych miast w regionie. Był miastem
królewskim Korony Królestwa Polskiego.
Nie
wiadomo, skąd pochodzi nazwa miasta. Przypuszcza się, że nazwa Zgierz pochodzi
od miejsca zgorzałego, miejsca wypalania ogni ofiarnych lub od miejsca po
wypalonym lesie. W starych dokumentach miasto nazywane
jest Zguyr, Sguir, Segey i Shegrz.
Historia Zgierza sięga lat 20. XIX wieku, gdy utworzono tu
pierwszy ośrodek przemysłu włókienniczego w Polsce. Działo się to w czasach
Królestwa Kongresowego, w czasach rozkwitu gospodarczego i kulturalnego ziem
polskich, gdy po kilkunastu latach zawieruchy wojennej w Europie Napoleon
Bonaparte poniósł ostateczną klęskę pod Waterloo. Na Kongresie Wiedeńskim u
schyłku epoki napoleońskiej mocarstwa tworzyły nowy ład Europy, a jednym z
najważniejszych tematów była „sprawa polska”. Kongres w 1815 roku na części
zaboru rosyjskiego ustanowił Królestwo Polskie.
Książę
Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki i ksiądz Stanisław Staszic gorliwie
popierali rozwój przemysłu i górnictwa, byli inicjatorami akcji
uprzemysłowienia kraju. Rząd Królestwa Polskiego poczynił zabiegi ułatwiające
imigrację do Polski rzemieślników spoza granic kraju, a ówczesny namiestnik
królewski - książę gen. Józef Zajączek, wydał w 1816 roku postanowienie o prawach
i przywilejach dla rzemieślników przybywających do Polski. Postanowienie to
częściowo spełniło oczekiwania, gdyż do Królestwa Kongresowego zaczęli napływać
m.in. tkacze, folusznicy, postrzygacze, farbiarze, cieśle i stolarze. Mało znane miasto Zgierz
zostało wybrane na miejsce produkcji sukna.
W
1820 roku Józef Zajączek upoważnił Komisję Rządową Spraw Wewnętrznych i Policji
do wytypowania osad i miast, w obrębie których tworzone byłyby warunki do
osadzania fabrykantów. Miały na tym skorzystać głównie miasta królewskie. Na
ten cel wyodrębniono specjalne fundusze. Wiodącą dla rozwoju Zgierza rolę
odegrał wtedy Rajmund Hiacynt Rembieliński (1775-1841) - prezes
Komisji Województwa Mazowieckiego, który wspólnie ze Stanisławem Staszicem -
dyrektorem Wydziału Przemysłu i Kunsztu, odwiedził miasta, spełniające w ich
przekonaniu warunki do rozwoju przemysłu włókienniczego w Polsce: Dąbie,
Gostynin, Łódź, Przedecz i Zgierz.
W
1821 roku miało miejsce przełomowe wydarzenie: podpisano tak zwaną „Umowę
Zgierską”, określającą zasady osadnictwa tkaczy i ich przywileje.
Każdy
z przybyłych wypełniał protokół, w którym zobowiązywał się utrzymywać w ciągłym
ruchu warsztaty sukiennicze, a na wybranym placu w osadzie wybudować dom
drewniany na podmurowaniu, kryty dachówką. Tak powstały domy tkaczy.
Ulica Długa 40
Projekt
ten spowodował napływ do miasta ponad 300 sukienników, był niejako
odpowiednikiem nam współczesnych Stref Ekonomicznych. Sukiennicy, którzy
przybywali do Zgierza otrzymywali ulgi i przywileje, na okres sześciu lat
zwolnieni byli od podatków, opłat celnych za przewożony majątek ruchomy oraz
służby wojskowej, otrzymywali bezpłatnie plac, drewno do budowy domu, pożyczki
na uruchomienie produkcji.
Ulica Narutowicza 4
Osadnicy pochodzili głównie z Prus i Księstwa
Poznańskiego. W tej grupie znaleźli się również prężnie działający Polacy z
rejonu Małopolski, pojawiali się również Rosjanie, a w późniejszym okresie
Żydzi - na wybranym placu w nowej osadzie Zgierza, budowali na podmurowaniu
kryte czerwoną dachówką, drewniane domy, w których tworzono warsztaty tkackie.
Ulica Narutowicza nr 35
W ciągu kilkunastu następnych lat wielokulturowe miasto Zgierz stało się
największym producentem sukna w środkowej części Europy. Po wyjątkowej jakości
sukno ustawiały się kolejki. Zgierz powszechnie uznawano za „miasto cudu
gospodarczego”.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1900.
Szybki rozwój techniki spowodował, że małe warsztaty tkackie
odchodziły w zapomnienie, produkcja tkanin przeniosła się do manufaktur i
fabryk, które powstały w Zgierzu oraz w jego okolicach.
Podręczny Rejestr Handlowy, rok 1926.
W pobliżu powstał
prężny ośrodek włókienniczy - miasto Łódź. Zgierskie domy tkaczy zmieniały swoją
funkcję, z produkcyjnej na mieszkalną i usługową.
Ulica Narutowicza 20
W 1894 roku powstał w Zgierzu
Zakład Przemysłu Barwników - Śniechowskiego i Hordliczki, późniejszy europejski
potentat ZPB „Boruta”, który wywarł ogromny wpływ na kierunek rozwoju Zgierza.
Przemysł
chemiczny nawiązywał do tradycji włókienniczego miasta, przez kolejne lata
powodował jego ożywienie gospodarcze, co nie przełożyło się na niemodną wtedy
tkankę drewnianych domów.
Na obrzeżach Zgierza nastąpił rozkwit nowej murowanej
architektury. W okresie po II wojnie światowej zapomniane drewniane domy z
czynszowych przekształcono w lokale socjalne, które popadały w ruinę.
Świadectwo czasów świetności Zgierza odchodziło w zapomnienie, przez znaczną
część społeczeństwa uznane zostało za balast dla miasta. Lata zmian ustrojowych
odcisnęły się piętnem na Zgierzu, który znacznie zubożał. Zlikwidowano uznawane
w Europie zgierskie fabryki włókiennicze i szwalnie, upadł przemysł chemiczny,
brakowało pomysłów na rozwój miasta. Przemiany lat 80. znacznie obniżyły rangę
Zgierza. Likwidacja przemysłu włókienniczego oraz chemicznego zaowocowała dużym
bezrobociem.
Ulica Narutowicza 5
Spośród
wszystkich dawnych osad sukienniczych w okręgu łódzkim, w Zgierzu
zachowało się największe skupisko tradycyjnych domów rzemieślniczych.
Spacerując po mieście, znaleźć można jeszcze około 70-ciu tego typu
domów, w różnym stanie technicznym.
Ulica Długa 22
Wiele z nich uległo mniejszym
lub większym przebudowom, a bodajże wszystkie pozbawione zostały
dekoracyjnej snycerki. Jednak ich ogólna bryła pozostała niezmieniona. Domy
te powstawały w okresie między 1822 rokiem
a końcem XIX wieku, według jednolitego projektu architektonicznego.
Źródeł ich formy należy doszukiwać się w pruskich osadach sukienniczych
zakładanych w XVII wieku, na przykład w Babelsbergu.
Wygląd domów nawiązuje do skromnego klasycyzmu, ponad dekoracyjność stawiając oszczędność i funkcjonalność. Najwięcej przetrwało ich przy ulicach Narutowicza, Rembowskiego, Długiej i na Placu Kilińskiego (dawny Rynek Nowego Miasta).
Ulica Narutowicza 8
Wygląd domów nawiązuje do skromnego klasycyzmu, ponad dekoracyjność stawiając oszczędność i funkcjonalność. Najwięcej przetrwało ich przy ulicach Narutowicza, Rembowskiego, Długiej i na Placu Kilińskiego (dawny Rynek Nowego Miasta).
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1908.
Plac Kilińskiego 13
Domy
wytyczano na rzucie prostokąta (z dwutraktowym układem wnętrza)
i przykrywano dwuspadowym dachem z naczółkami. Wejście sytuowano
centralnie, w niewielkiej wnęce, i ozdabiano dwoma lub czterema
pilastrami. Ponad wejściem umieszczano facjatę zwieńczoną frontonem
(zdarzało się, że pilastry umieszczano też na rogach budynku lub facjaty).
Drzwi ozdabiano płycinowymi dekoracjami (dominował motyw rozety,
słoneczka i wachlarza). Parter od facjaty najczęściej oddzielano gzymsem.
Ulica Narutowicza 13
Ściany zewnętrzne stawiano z drewnianych bali, łączonych na zrąb. Od wewnątrz tynkowano je zaprawą z gliny z dodatkiem pociętej słomy lub trzciny. Dach pokrywano dachówką, czasami również gontem, który malowano na czerwono, aby upodobnić go do ceramiki.
Ulica Długa 45
Nieliczne domy były murowane w całości lub tylko od frontu. Fundamenty wykonywano z kamienia polnego układanego na zaprawie wapiennej; często zwieńczano je warstwą cegieł. Sień biegnąca przez środek domu stanowiła łącznik między ulicą a podwórzem.
Dom Mateusza Krajcewicza. Ulica Narutowicza 14.
Murowany budynek przy dawnej ulicy Szczęśliwej 111 powstał w 1828 roku według indywidualnego projektu architektonicznego. Jego pierwszym właścicielem był muzyk Mateusz Krajcewicz, który przybył do Zgierza w 1825 roku. Budynek z brukowanym podwórzem wyceniono w katastrze ogniowym na 6000 złotych. Była to dwukrotna cena standardowego, drewnianego domu tkackiego.
Pierwszym właścicielem placu był fabrykant Wilhelm Paul. W 1827 roku, na jego prośbę powstał projekt architektoniczny murowanego, parterowego budynku. Do budowy domu jednak nie doszło. Budynek wybudował tu Mateusz Krajcewicz. Po jego śmierci dom odziedziczył syn Wojciech, nauczyciel muzyki w instytucie Jana Biskupskiego. Pod koniec lat 30. XIX wieku Wojciech Krajcewicz wyjechał do Warszawy, by grać tam w orkiestrze Teatru Wielkiego.
Dom Józefa Perschela. Ulica Narutowicza 15.
Ten murowany budynek według indywidualnego projektu architektonicznego zbudowano w 1829 roku dla postrzygacza Józefa Perschela, na placu pod dawnym numerem 61 przy ulicy Szczęśliwej. Postrzygacze należeli do elity zawodów włókienniczych. Przedmiotem ich rzemiosła było wykańczanie tkaniny poprzez precyzyjne strzyżenie specjalnymi bardzo ostrymi nożycami, wystających ponad powierzchnię sukna włosów oraz inne czynności wykończeniowe, jak prasowanie czy czyszczenie. Dom Józefa Perschela należał do najbardziej okazałych zgierskich domów rękodzielniczych i jest dobrym przykładem architektury w stylu biedermeier. Pierwotnie w podwórzu znajdował się obszerny drewniany magazyn, studnia oraz ogród owocowo-warzywny.
Nie
sposób opisać wszystkich zachowanych w Zgierzu domów rzemieślniczych.
Warto jednak zwrócić uwagę na kilka z nich: odrestaurowanych
i doprowadzonych do dawnej świetności. Część znajduje się w Parku
Kulturowym Miasto Tkaczy, utworzonym przez władze Zgierza przy ulicach Narutowicza
i Rembowskiego.
Zgierzanie
zastanawiali się nad przyszłością drewnianej tkanki miasta, która w dużej
części w niezmiennej postaci przetrwała dziejowe burze, stając się spuścizną
kulturową regionu.
Kalendarz Informator na rok 1923.
Drewniane
budynki ocalały, paradoksalnie, jako wynik zubożenia miasta, ale również dzięki
czujności kilku osób, w tym kolejnych Łódzkich Wojewódzkich Konserwatorów
Zabytków - Bronisława Podgarbi oraz Wojciecha Szygendowskiego. Dużą rolę w
pielęgnowaniu tożsamości lokalnej i rozwijaniu w społeczeństwie potrzeby
dbałości o zabytki odegrał Jerzy Bogdan Wieczorek (1922-1991) - kronikarz i
apologeta, który utrwalał jako artysta i etnograf-amator, zabytki kultury
materialnej Zgierza, z umiłowania drewniane domy tkaczy.
W
1954 roku powstało pierwsze opracowanie konserwatorskie, w formie studium
historyczno-urbanistycznego miasta Zgierza. W 1957 roku założono teczkę
konserwatorską miasta Zgierza, a w roku 1965 złożono karty ewidencji domów
tkackich. W 1988 roku pracownicy naukowi Politechniki Łódzkiej Instytutu
Architektury i Urbanistyki opracowali projekt studialnej koncepcji zabytkowego
centrum dawnej osady przemysłowej. Dokument ten określał stan zachowanej
zabudowy, zawierał również plan rewitalizacji obszaru, jednakże ta koncepcja
nie została zrealizowana. Nową listę zabytków Zgierza ustalono w 1966 roku.
W
2003 roku Urząd Miasta Zgierza podjął działania zmierzające do odrestaurowania
grupy zabytkowych domów tkaczy wykorzystując zapisy wprowadzanej wtedy w życie
ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, umożliwiającej ustanawianie
formy ochrony zabytków w postaci parków kulturowych. W grudniu 2003 roku powstał Park Kulturowy Miasto Tkaczy, powołany na mocy uchwały Rady Miasta
Zgierza, z inspiracji Prezydent Miasta Zgierza. Pomysłodawcą nowej formy
ochrony zabytków Zgierza był Michał Domińczak - ówczesny Architekt Miasta
Zgierza. Granice parku kulturowego obejmują tereny położone przy ulicach: Gabriela Narutowicza, Ks. Szczepana Rembowskiego, 1 Maja, Długiej, 3 Maja, Henryka Dąbrowskiego i Norberta Barlickiego, jest to fragment zachowanego układu szachownicowego ulic o
regularnym podziale na równej wielkości parcele.
Obszar zawiera zachowaną w
niezmiennym stanie najcenniejszą grupę zabytków Zgierza – unikalny XIX-wieczny
zespół około 30 klasycystycznych drewnianych domów tkaczy wraz z układem ulic.
Formami ochrony dziedzictwa kulturowego na obszarze Miasta Tkaczy objętych
jest: 28 obiektów wpisanych do rejestr zabytków, w tym dwa układy urbanistyczne
oraz 85 obiektów wpisanych do ewidencji zabytków. Na terenie Parku Kulturowego Miasto Tkaczy znajduje się 359 lokali mieszkalnych, w których zamieszkuje 799
osób.
Ulica Rembowskiego 5
Równolegle
z powołaniem do życia parku kulturowego, przygotowano projekty związane z
pozyskaniem środków finansowych na prowadzenie prac rewitalizacyjnych. Efektem
szybkich działań była restauracja pierwszych budynków. W ramach projektu
„Rewitalizacji Strefy Śródmiejskiej Miasta Zgierza” odnowiono m.in. dwa domy
tkaczy wchodzące w skład Miasta Tkaczy. Kolejny wiodący projekt zrealizowano w
latach 2009-2011, z tzw. Mechanizmów Norweskich. Odnowiono grupę strategicznie
ważnych czterech budynków oraz dwa ciągi uliczne kryte polnym kamieniem,
wyposażone w latarnie gazowe (ulice ks. Szczepana Rembowskiego i Gabriela Narutowicza).
Odrestaurowane budynki służą społeczności lokalnej, mieszczą się w nich: Dom
Turysty, Centrum Konserwacji Drewna, Muzeum Miejsca, wystawa stała „Dziecięcy
świat – zabawki z dawnych lat”, lokal gastronomiczny – herbaciarnia oraz biura
parku kulturowego. Odrestaurowane budynki stanowią zaplecze rozwojowe parku
kulturowego. Zespół zachowanej w niezmiennym stanie najcenniejszej grupy
zabytków Zgierza poddawany jest dalszemu procesowi rewitalizacji.
Problematyka Miasta Tkaczy wykracza poza obszar ochrony zabytków i opieki nad nimi, obejmuje zagadnienia planistyczne, geograficzne, przyrodnicze, turystyczne, edukacyjne, prawne, a także z zakresu zarządzania oraz finansów publicznych.
W
ramach Mechanizmu Norweskiego i Europejskiego Obszaru
Gospodarczego zrealizowany został projekt "Park Kulturowy Miasto
Tkaczy". Obiekty zostały oddane do użytku w kwietniu 2011 roku.
Projekt
"Rewitalizacja i rozwój historycznego kompleksu architektury drewnianej
miasta Zgierza" był przede wszystkim projektem ratującym zabytki w sposób
jak najbardziej profesjonalny. Wartością projektu, oprócz restauracji cennych
zabytków i rewitalizacji obszaru urbanistycznego historycznego i wzorcowego
osadnictwa przemysłowego z początku XIX wieku było: zaangażowanie w jego
realizacji i w późniejszym czasie trwania jak największej ilości partnerów,
które realizować będą rozwój Parku Kulturowego Miasto Tkaczy, nadanie funkcji
kulturalnej, społecznej a w przyszłości biznesowej (działalności turystycznej)
całemu obszarowi, doprowadzenie do nadania rangi ponad lokalnej i międzynarodowej
Parkowi Kulturowemu Miasto Tkaczy, wykorzystanie urbanistyki do kształtowania
przestrzeni, w celu zmiany sposobu zagospodarowania - użytkowania,
kilkuhektarowego obszaru miasta i terenów, z których translokowane były domy
tkackie.
Ulica Narutowicza 4
Kawałek
Zgierza cofnięty został w czasie o prawie 200 lat. Powstało Miasto Tkaczy z
zachowanymi drewnianymi domami. Atrakcja ma przyciągać turystów oraz wpływać na
rozwój gospodarki w regionie.
Partnerami
Zgierza w projekcie były: fundacja Sintef z Norwegii, Trondheim i Uniwersytet
Techniczny z tego miasta.
Odnowione
domy są zagospodarowane i dostępne dla turystów. Powstały w nich m.in. Centrum
Konserwacji Drewna (czyli całoroczny warsztat nauki rzeźbiarstwa, modelarstwa i
snycerki), galeria sztuki, sala konferencyjna, pokoje noclegowe i kawiarnia. Młodzi zgierzanie lubią przychodzić tu na spacery i... chętnie pozują do zdjęć 📷😊
Projekt
zakładał nie tylko renowację domków, ale i zaaranżowanie całego otoczenia. Są
tu ławki, stylizowane kosze na śmieci i stylizowane latarnie gazowe.
Oprócz modernizacji domów (trzy przeniesiono
z innych miejsc, jeden pozostał w swoim dawnym miejscu), odtworzono
również historyczny, XIX-wieczny bruk, posadzono drzewa.
Dom
Gotfryda Filipa (ulica Narutowicza 5)
Dom
zbudowany został w latach 30. XIX wieku przez młynarza
Gotfryda Filipa, ale przy ulicy Dąbrowskiego 9. Na obecne miejsce przeniesiono
go w ramach budowy Parku Kulturowego Miasto Tkaczy
w 2010 roku. Na przełomie XIX i XX wieku
w budynku zorganizowano siedzibę pierwszej chrześcijańskiej
ochronki.
Dom
Juliusza Berendta (ulica Narutowicza 6)
Dom
ma odmienną konstrukcję od typowego zgierskiego domu tkacza; jest pozbawiony
wystawki i ma niesymetryczny rozkład (w lewym skrzydle
ma trzy okna, z prawym cztery).
Powstał w drugiej
połowie XIX wieku dla mistrza stolarskiego Juliusza Berendta.
Bogata w snycerskie dekoracje elewacja domu miała być popisem
i reklamą jego umiejętności. W przeciwieństwie do innych domów
z parku kulturowego, nie był translokowany.
Obecnie w budynku
mieści się Centrum Konserwacji Drewna; prowadzi się w nim szkolenia
i doradztwo w zakresie restaurowania dawnych drewnianych elementów
dekoracyjnych.
Dom
tkacza (ulica Narutowicza 10)
W
tym budynku, o typowej dla zgierskich domów konstrukcji mieści się
dzisiaj świetlica środowiskowa dla dzieci i młodzieży.
Dom
Jana Konrada (ulica Narutowicza 29)
Budowniczym
tego domu był Jan Konrad, sukiennik z Miłosławia (przybył do Zgierza
w 1825 roku).
Stojący przy dzisiejszej ulicy Narutowicza 29 budynek
powstał prawdopodobnie w roku 1826, według standardowego projektu.
Zachowały się jego oryginalne, frontowe drzwi.
Dom
Tomasza Tymińskiego (ulica Rembowskiego 1)
Budynek
pierwotnie stał przy ulicy Dąbrowskiego 7 (dawnej ulicy Zegrzańskiej 168), skąd przeniesiono go
i odrestaurowano w ramach tworzenia Parku Kulturowego Miasto
Tkaczy.
Dom wznoszony był stopniowo, począwszy od 1826 roku, przez
stolarza Tomasza Tymińskiego (swój zakład stolarski prowadził tu
do 1865 roku i mieszkał z liczną rodziną). Budynek został przeniesiony na obecne miejsce w 2010 roku. Obecnie znajduje się w nim muzeum (zgromadzono
w nim eksponaty związane z wyposażeniem domu tkacza) i biura
parku kulturowego.
W podwórzu równie piękna, drewniana zabudowa:
W podwórzu równie piękna, drewniana zabudowa:
Dom
Michała Radzikowskiego (ul. Rembowskiego 1, w oficynie)
Dom pierwotnie
stał przy ulicy Dubois 7 (dawna ulica Zakręt 234). Wybudowany przez sukiennika Michała Radzikowskiego, przybyłego do Zgierza na początku lat 20. XIX wieku.
Dom przed modernizacją był bardzo przekształcony, miał zlikwidowane wejście od frontu i posiadał dodatkową lukarnę na dachu. Obecnie w budynku mieści się hotel i salka konferencyjna.
Pierwotnie protokół deklaracyjny na budowę domu na placu pod numerem 65 przy dawnej ulicy Szczęśliwej złożył Mikołaj Różalski, sukiennik przybyły z Neubrück. Wkrótce jednak odstąpił plac sukiennikowi Karolowi Borstowi, protoplaście właścicieli największych zgierskich zakładów włókienniczych. Dom budowany był w dwóch etapach. Pierwotnie jego dach pokryty był gontem. Około 1828 roku w ukończonej połowie budynku zamieszkała rodzina Borstów. Dom przebudowano pod koniec XIX wieku.
Dom rodziny Borstów. Ulica Narutowicza 7.
" Łodzianin", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1893.
"Gazeta Zgierska/ Zgerzer Zeitung, rok 1917.
Najnowsze wydarzenia w „Mieście Tkaczy”:
Ponadto
oczywiście warto zwrócić uwagę na domy stojące w innych częściach miasta,
głównie zlokalizowane wzdłuż ulicy Długiej i przy placu Kilińskiego (dawny
Rynek Nowego Miasta). Budynki te również znajdują się w rejestrze zabytków.
Ulica Długa 30.
Dom Jana Gramsa. Ulica Narutowicza 27.
Ten drewniany dom powstał w wersji bez facjatki, dla sukiennika Jana Gramsa, przybyłego do Zgierza w 1825 roku. Według listu nadawczego wystawionego przez Komisję Województwa Mazowieckiego budowę domu ukończono w 1829 roku. W drugiej połowie XIX wieku dom zakupiła rodzina Kunkel - sukiennicy z Dąbia. W 1905 roku Kunklowie wybudowali murowaną oficynę w podwórzu, powiększoną i rozbudowaną w 1912 i 1932 roku. W oficynie umieszczono krosna mechaniczne do produkcji sukna. Niezależnie od tego, w domu frontowym do II wojny światowej używano również ręcznych krosien tkackich.
W
myśl ustawy o ochronie dóbr kultury zabytkami są te obiekty, które zostały
wpisane do rejestru zabytków oraz "inne, jeżeli ich zabytkowy charakter
jest oczywisty". Z ochroną dziedzictwa kulturowego związane jest również
pojęcie stref konserwatorskich. W praktyce jednakże, skutecznie chronione są
tylko te obiekty, w stosunku do których bezpośrednio odnoszą się zapisy ustawy,
a zatem te, które umieszczono w rejestrze zabytków województwa. Wszelkie prace
przeprowadzane w obiektach zabytkowych wymagają zgody Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1908.
Ulica Długa 24
Ulica Narutowicza 23
Ulica Długa 40
Ulica Rembowskiego 6
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1908.
ZGIERSKIE
KALENDARIUM:
1231:
pierwsze pisane wzmianki o Zgierzu.
przed
1288 prawa miejskie.
1420:
potwierdzenie przez króla Władysława Jagiełłę praw miejskich.
1504:
nadanie praw cotygodniowych targów w poniedziałki i jarmarków w
dzień św. Katarzyny, Zielone Świątki oraz Niedzielę Palmową.
XVII
w.: utworzenie starostwa zgierskiego.
1643:
zostaje wzniesiony przez księdza Wawrzyńca Kowalika kościółek drewniany pod
wezwaniem św. Wawrzyńca, pierwotnie usytuowany między obecnymi ulicami
Aleksandrowską i 3 Maja. Odbudowany po pożarze w 1780 r., niewiele później
przeniesiony na cmentarz katolicki.
1659:
król Jan Kazimierz obdarzył rotmistrza pancernego Stanisława Wężyka
dzierżawą zgierską zwaną także starostwem niegrodowym, w skład którego
wchodziły: miasto Zgierz, miasteczko Dąbie i wsie: Zegrzany, Kargolec
(Krogulec), Szczawiny (Szczawin) i Szeligi oraz później część Dąbrówek.
1792:
przeniesienie do Zgierza sejmików poselskich
powiatu brzezińsko-inowłodzkiego.
1793:
po II rozbiorz miasto znalazło się pod zaborem pruskim, w
prowincji nazwanej Prusy Południowe.
1807:
przyłączenie Zgierza do Księstwa Warszawskiego utworzonego z ziem
drugiego, trzeciego i części pierwszego zaboru pruskiego.
1815:
przyłączenie Zgierza do Królestwa Polskiego w zaborze rosyjskim.
30
marca 1821: zawarcie tzw. „umowy zgierskiej” – stanowiącej prawa i obowiązki
osiedlenia się na terenie miasta 300 zagranicznych sukienników (zachęcała do
osiedlania się i dawała liczne przywileje imigrantom).
1822:
Jan Fryderyk Zachert zakłada pierwszą manufakturę tkacką w Zgierzu.
1829:
Zgierz otrzymał prawa i przywileje przysługujące miastom wojewódzkim, odtąd
urząd municypalny składał się z prezydenta i radnych, którzy przejęli obowiązki
burmistrza i ławników.
I
połowa XIX w.: powstanie przemysłu włókienniczego – rozwój miasta.
1830:
w czasie powstania powstaje Straż Bezpieczeństwa w liczbie
903 obywateli, na jej czele stanął były kapitan Antoni
Dąbrowski.
1831:
Zgierz staje się głównym ośrodkiem produkcji sukienniczej w kraju.
19
stycznia 1901: uruchomienie połączenia tramwajowego z Łodzią.
15
listopada 1902: uruchomienie połączenia kolejowego w
ramach Kolei Warszawsko-Kaliskiej.
9
kwietnia 1922: uruchomienie komunikacji z trakcją parową na trasie
Zgierz-Ozorków (późniejsza linia tramwajowa).
1926:
uruchomienie połączeń kolejowych do Kutna.
1926:
komunikacja tramwajowa z Ozorkowem (zelektryfikowanie trakcji
parowej).
1931:
otwarcie linii kolejowej do stacji Łódź Widzew.
1933:
Zgierz został wydzielony z powiatu łódzkiego i utworzył samodzielny powiat
grodzki.
3-5
września 1939: naloty bombowe niemieckiej Luftwaffe (m.in.
doszczętnie zbombardowany został kościół ewangelicki).
6
września 1939: ewakuacja polskich władz: policja, straż pożarna i urzędnicy
magistratu w pośpiechu opuścili miasto.
7
września 1939: wkroczenie wojsk niemieckich do miasta.
10
września 1939: podpalenie synagogi przez Niemców.
26
grudnia 1939: rozpoczęcie likwidacji społeczności żydowskiej Zgierza –
wysiedlenie do Łodzi.
1940:
miasto zostało włączone do Kraju Warty.
20
marca 1942: publiczna egzekucja 100 Polaków.
1943:
władze niemieckie zmieniły nazwę miasta na Görnau.
17
stycznia 1945: zajęcie miasta przez Armię Czerwoną, koniec okupacji
niemieckiej.
15
marca 1965: otwarcie szpitala wojewódzkiego, jednego z największych w
województwie łódzkim.
1
czerwca 1975: w wyniku reformy administracyjnej miasto straciło
status powiatu miejskiego.
1988:
przyłączono okoliczne wsie (Piaskowice, Aniołów, Krogulec,
Kontrewers, Lućmierz i Proboszczewice) zwiększając znacznie
powierzchnię miasta.
1
stycznia 1999: kolejna reforma administracyjna – Zgierz staje się
siedzibą powiatu zgierskiego.
Źródła:
Ryszard
Rosin (red), Zgierz. Dzieje miasta do 1988 roku.
Marek
Sitnicki, Metodologia i wytyczne postępowania z zespołami
budownictwa drewnianego z początku XIX wieku na podstawie
realizacji projektu „Rewitalizacja i rozwój historycznego kompleksu
architektury drewnianej miasta Zgierza”.
Magdalena
Kopijka, Zabytkowe drzwi drewniane w zgierskich domach tkaczy
z I połowy XIX wieku[w:] Zgierskie Zeszyty Regionalne,
Tom VII.
Archiwalia pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
Fot. współczesne Monika Czechowicz