Wystawa
prezentuje dokonania jednej z najważniejszych artystek XX wieku, Magdaleny
Abakanowicz. Celem jest ukazanie tych zagadnień jej twórczości, które
najwyraźniej pokazywały rewolucyjne zmiany w języku sztuki wprowadzone przez
artystkę.
Na
całym świecie znane są jej miękkie, pełno przestrzenne formy zwane abakanami,
rzeźby kształtowane z miękkiej materii bądź te z brązu, wpisujące się w pejzaż.
Jednak mało kto pamięta, że droga ku tym awangardowym dziełom ma swój początek
w fascynacji artystki tkaniną. Działając w obrębie tkaniny artystycznej,
zdobywała międzynarodową sławę i uznanie. Jest zatem naturalne, że ekspozycja,
przypominająca źródła intelektualnych i twórczych sukcesów artystki, które tak
pozytywnie zaważyły na artystycznym obrazie Polski na świecie, została
przygotowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Wystawa
prezentuje prace z kolekcji Muzeum, ale także dzieła wypożyczone z innych
instytucji (w tym nagradzane na świecie).
Pejzaż nocny. 1960.
Czarne reliefy. 1962.
Zaprezentowane zostały prace początkowego okresu twórczości, pokazane są również tkaniny strukturalne,
których forma coraz bardziej przybierała kształt reliefów z pęknięciami i
ażurowymi prześwitami. Ukazują one proces zmian i stopniowego nawarstwiania
struktur, linię rozwoju języka formalnego.
Słońce (Za słońcem). 1962.
Biała (Słońce i Księżyc). 1964.
Gobelin 29 - Desdemona. 1965.
Nie mogło zabraknąć oczywiście
samych abakanów, będących efektem szeregu eksperymentów i śmiałych decyzji
artystycznych, ukoronowaniem zmagań z materią.
Biała. 1966.
Czerwona. 1965-1980.
Ruda. 1970-1972
Assenblege Noir. 1967.
Absolutną
rewelacją będzie druga odsłona wystawy (otwarcie w kwietniu 2018 roku),
w której zaprezentowane zostaną dzieła artystki wcześniej w Polsce
niepokazywane, udostępnione dzięki uprzejmości szwajcarskiej Fundacji Toms&Pauli.
Fundacja ta przechowuje dokumenty i dzieła sztuki związane z historią Biennale
w Lozannie, imprezy kluczowej dla rozwoju nowoczesnej tkaniny artystycznej na
świecie. Taka forma ekspozycji pozwoli pełniej zapoznać się z drogą twórczą
artystki, bowiem pierwszy etap unaocznia kierunki rozwoju myśli artystycznej i
drogę dochodzenia do rewolucyjnych rozwiązań formalnych. Kolejny zaś,
wzbogacony o eksponaty lozańskie, ukaże pełnię dokonań i dojrzałość osiągnięć
Magdaleny Abakanowicz.
Kompozycja fakturalna. 1967.
Integralnym
elementem ekspozycji jest pokaz filmu, zrealizowanego przez Kazimierza Muchę z
muzyką Bogusława Schäffera, nagranego w Studiu Eksperymentalnym Polskiego
Radia.
W filmie wykorzystano zapis instalacji plenerowej Magdaleny Abakanowicz,
zrealizowanej w Łebie w 1968 roku, podczas której organiczne, materialne formy
abakanów poddają się podmuchom wiatru, poruszają i integrują z naturalnym
otoczeniem dzikich wydm, tym samym podkreślając swoją biologiczną proweniencję.
Te
wszystkie aspekty z bogatego słownika wyrażeń i znaczeń, jakim posługiwała się
Magdalena Abakanowicz, są ukazane na wystawie, która ma przede wszystkim
przybliżyć intelektualne źródła i drogi odważnych warsztatowych eksperymentów.
Długość trwania ekspozycji i ranga zaprezentowanych w obu odsłonach dzieł będą
najpełniejszym podsumowaniem twórczości i uhonorowaniem tej kluczowej dla
polskiej sztuki artystki.
Pierwsza
odsłona: 30 listopada 2017 - 1 kwietnia 2018
Druga odsłona: 10 maja - 9 września 2018
Druga odsłona: 10 maja - 9 września 2018
Kuratorka: Marta
Kowalewska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Monika Zawadzki
Koordynacja: Agata Połeć
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: Monika Zawadzki
Koordynacja: Agata Połeć
Centralne
Muzeum Włókiennictwa
Łódź,
ulica Piotrkowska 282
Budynek
D, II piętro
Źródło:
Fot. Monika Czechowicz