JERZY
TOEPLITZ:
…
Już 1945 roku, w nie zniszczonym Krakowie , który stał się centrum
naukowo-artystycznym Polski, powstała instytucja pod nazwą „Warsztat Filmowy
Młodych” kierowana przez Stanisława Wohla i Antoniego Bohdziewicza. „Warsztat”
przekształcił się wkrótce w Kurs Przysposobienia Filmowego. Tam zaczynali swoje
kariery filmowców Mieczysław Jahoda, Wojciech Has, Jerzy Kawalerowicz,
Kazimierz Konrad, Jerzy Passendorfer.
Jednocześnie
w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi powstał Wydział Filmowy kierowany
przez inżyniera architekta Mariana Wimmera. Kraków, który na początku wydawał
się stolicą filmu, powoli jednak tracił na znaczeniu, ponieważ centralne
instytucje filmowe znajdowały się w Łodzi.
Szkoła Filmowa przy ulicy Targowej, dawny pałacyk Oskara Kona.
Tu, w pałacyku na Targowej,
funkcjonował Instytut Filmowy odgrywający rolę intelektualnego sztabu
kinematografii, tu odbywały się projekcje i seminaria z udziałem zagranicznych
gości. Tu powstały Centralna Biblioteka Filmowa i Centralne Archiwum Filmowe. Tu
halę sportową adaptowano na filmowe atelier, urządzono laboratorium i powstał
zalążek Wytwórni Filmów Oświatowych. Logiczne więc stało się, że właśnie w
Łodzi trzeba stworzyć szkołę filmową.
Jej
program opracowali Antoni Bohdziewicz, Adolf Forbert, Marian Wimmer, Stanisław
Wohl i Regina Dreyer, wychowanka moskiewskiego WGIK-u (Wszechzwiązkowy
Państwowy Instytut Kinematografii).
JERZY
BOSSAK:
Toeplitz,
Ford, Wohl… wszyscy mieszkaliśmy w Łodzi w tej samej kamienicy przy ulicy
Narutowicza 90. W jednym z sąsiednich domów mieściło się laboratorium filmowe,
a w drugim mieszkał Mieczysław Moczar, wówczas szef łódzkiego UB. W niedzielę
czasem spotykaliśmy się w moim mieszkaniu, oczywiście bez Moczara. (…) Któregoś
dnia odwiedzili mnie funkcjonariusze UB. Mieli donos, że po to zająłem się
filmem, by pilnować ukrytych na Targowej… skarbów Kona. Przesłuchanie było
bardzo łagodne. Wypytywali, kto ja jestem, z jakiego domu, do jakiej szkoły
chodziłem i stwierdzili, że cały ten donos to brednia, co wówczas jeszcze
starczyło, by poniechać dalszych śledztw.
Jerzy Bossak. Fot: Wyborcza.pl/Łódź/Kultura
w Łodzi
JERZY
TOEPLITZ:
18
października 1948 roku odbyła się pierwsza inauguracja roku akademickiego w
Wyższej Szkole Filmowej pozostającej pod zarządem Przedsiębiorstwa Państwowego
Film Polski. Pierwszą grupę studentów tworzyli ludzie dorośli mający przeszłość
okupacyjną, często partyzancką. Wśród nich był Janusz Nasfeter, Romuald Kropat,
Tadeusz Jaworski, Witold Lesiewicz, Jan Olejniczak, Zbigniew Raplewski, Kurt
Weber…
Janusz Nasfeter w trakcie realizacji filmu „Niekochana", fot. Renata
Pajchel, źródło: Fototeka FN
KURT
WEBER:
Pracowałem
już w filmie za granicą i legitymowałem się dobrą opinią. Przyjęto mnie w kilka
tygodni po rozpoczęciu roku akademickiego. Do dyrektora szkoły Mariana Wimmera
przyszła wówczas delegacja studentów: pani Świecowa, pan Rybka i Filar z
protestem, jakim prawem on przyjął mnie do szkoły? Na początku miałem trudną
sytuację. Byłem przy tym najmłodszy. Raplewski, Jaworski czy Nasfeter mieli
około trzydziestki, a ja zaledwie dziewiętnaście lat. Czułem się jak dziecko w
wesołym miasteczku. Wszystko wydawało mi się wspaniałe i zadziwiające.
Odnosiłem wrażenie, że obcuję z samymi geniuszami. Byłem lekko zastraszony i
pewnie rodziły się we mnie kompleksy. Starałem się stać z boku i nie zwracać na
siebie uwagi.
Pierwszy wykład. Od lewej Tadeusz Jaworski, Kurt Weber.
ZOFIA
DWORNIK:
Po
ukończeniu Kursu Przysposobienia Filmowego w Krakowie grupa słuchaczy, wśród
nich także ja, dostała skierowanie do pracy w Przedsiębiorstwie Państwowym Film
Polski w Łodzi. Jednak z chwilą powstania Szkoły Filmowej większość z nas
postanowiła kontynuować naukę. Zaliczono nam krakowskie studia i zaczęliśmy
naukę od razu na drugim roku, co nas ogromnie satysfakcjonowało. Byliśmy rokiem
wiodącym, niemal pionierskim, więc pęcznieliśmy z dumy, aż biedne pierwszaki,
wśród których był wtedy Konrad Swinarski, ułożyły dwuwiersz-pytanie: „Kolego z
roku trzeciego, dlaczego nie jesteś kolegą?”
Konrad Swinarski. Fot:theatre-architecture.eu
Konrad Swinarski. Fot:theatre-architecture.eu
WANDA
JAKUBOWSKA:
Do
szkoły ściągano zewsząd wykładowców. Każdy z nich nauczał tego, co umiał.
JAN
RYBKOWSKI:
Do
pracy w Szkole namówiła mnie pani Helena Wojciechowska, sekretarz generalny
Szkoły. Zgodziłem się, choć nie miałem specjalnie czasu, ani ochoty. Trafiłem
na rocznik Lesiewicza, Munka, Nasfetera. Wszyscy wówczas chcieli robić filmy, a
ja filmów robić nie umiałem i nie wstydziłem się im tego powiedzieć.
Postanowiłem natomiast opowiedzieć im o moich studiach, spotkałem tam przecież
wielu interesujących ludzi. Przed wojną studiowałem na Wydziale Reżyserii
warszawskiego Instytutu Sztuki Teatralnej u Leona Schillera. Zacząłem
współpracować z Józefem Lejtesem przy jego nie ukończonym filmie „Hania” itd.,
itd. Nie chcieli jednak tego słuchać. Mówcie
więc, coście widzieli za przedstawienia – pytałem. A był to wspaniały okres
łódzkiego teatru. Wystawiali Axer, Schiller… Ale oni niczego nie widzieli. Teatralnie to znaczy źle, bo teatralnie to
sztucznie – a oni nie uznają sztuczności. Wynaleźli też sposób, by mi
dokuczać. Twierdzili, ponieważ byłem malarzem, że obrazy Picassa są fatalne. To żaden malarz – krzyczeli – gdzie są oczy, gdzie nos? Kilku
wyspecjalizowało się w takich atakach na mnie, reszta doskonale się bawiła.
Jan Rybkowski i Władysław Hańcza na planie filmu Chłopi. Foto: PAP/Witold
Rozmysłowicz
CZESŁAW
PETELSKI:
W
czasie okupacji wstąpiłem do AK i znalazłem się na Kielecczyźnie w oddziale
partyzanckim „Szarego”. Po wojnie zakotwiczyłem w Tomaszowie Mazowieckim.
Zorganizowałem tam przy ZWM-ie teatrzyk amatorski, który dał kilka
przedstawień, i to spowodowało moje zainteresowanie aktorstwem. Wyjechałem na
egzamin do Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej w Łodzi. Przeszkodą nie do
pokonania okazał a się moja dykcja – mam dość trudne „r”. Był rok 1948, w
łódzkiej gazecie przeczytałem ogłoszenie, że Szkoła Filmowa ogłasza nabór…
EWA
PETELSKA:
W
1948 roku byłam studentką Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi.
Studenckiej czapki nie zdejmowałam nawet w upał. Miała ładny znaczek
przedstawiający paletę z zatkniętymi pędzlami. Już drugi rok wyprawiałam
blejtramy, dobierałam kolory, rzeźbiłam. Nie zostałam malarzem przez Ninę
Fleiszer, moją przyjaciółkę. Odkryła Szkołę Filmową, zniknęła na parę dni, a
potem wróciła jako studentka tej uczelni.
Ewa Petelska w trakcie realizacji spektaklu Teatru Telewizji „Ludzie
energiczni”, rok 1989. Fot:
art.intv.pl
ANDRZEJ
WAJDA:
(…)
Całą okupację musiałem pracować zarobkowo w najrozmaitszych zawodach, ale tak
naprawdę zajmowałem się rysowaniem i malowaniem, żeby natychmiast po wojnie być
gotowym do wstąpienia do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To był mój plan i
już w 1946 zrealizowałem go, chociaż nie miałem dużej matury. Zostałem więc
wolnym słuchaczem.
Bardzo
prędko i początkowo przez przypadek zetknąłem się z Andrzejem Wróblewskim. Ale
trwało to krotko, zachorował. Kiedy po roku zjawił się znów w Akademii, kazał
mi przyjść do siebie i jako pierwszemu chyba pokazał swoje pierwsze
„Rozstrzelanie”. Zrozumiałem wtedy, że w czasie tego roku nieobecności, kiedy
ja malowałem kwiatki i butelki, on stał się dojrzałym artystą. Zrozumiałem
wtedy, co to jest talent, a czym są tylko zdolności.
Andrzej
Wróblewski. Rozstrzelanie IV.
Moje
pierwsze małżeństwo z Gabrielą Obrembą miało też istotny wpływ na późniejsze
decyzje. Gaba była bardzo zdolną malarką, bez kompleksów. Malowała z
fantastyczną łatwością.
Andrzej Wajda i Gabriela Obremba.
Postanowiłem
zacząć życie od nowa. Początkowo myślałem o filmie rysunkowym, ale po wycieczce
do Bielska-Białej, gdzie znajdowało się studio animacji, zrezygnowałem.
Pomyślałem, że jak się wiązać, to już z prawdziwym kinem.
Lato
1949 roku było okropne. Lało bezustannie. Pojechaliśmy z żoną do Sopotu, był
tam też Konrad Nałęcki, z którym studiowałem razem w ASP, i on wahał się, co
dalej robić. W tygodniku „Film” zobaczyłem fotoreportaż z łódzkiej Szkoły
Filmowej. Zdecydowałem się natychmiast. Wszystko zależało od pogody. Jeśli
będzie słońce, zostajemy nad morzem, jeśli deszcz, jedziemy zdawać do Szkoły w
Łodzi. Rano lał deszcz…
Młody Wajda… Ktoś zobaczył go w korytarzu Filmówki i powiedział: „Twarz chłopca
z AK. Tak mógł wyglądać Baczyński”.
KURT
WEBER:
W
pałacyku na Targowej obok sali projekcyjnej mieściło się atelier fotograficzne…
ANDRZEJ
WAJDA:
Przed
egzaminami wstępnymi z atelier wynoszono sprzęt, a wstawiano piętrowe łóżka dla
sześćdziesięciu osób. Można powiedzieć – dalszy ciąg warunków okupacyjnych:
ludzie spotykali się, spali pokotem, na coś czekali…
CZESŁAW
PATELSKI:
Nosiliśmy
się wówczas prawie po wojskowemu: bluza amerykańska, wysokie buty. Taki zestaw
był dobrze widziany.
EWA
PETELSKA:
Zbyszek
Czajkowski, Janusz Rzeszewski i jeszcze paru innych chodziło w battle dressach.
Z czasem zostały im tylko resztki tego odzienia, w którym wrócili do kraju –
bluza, pas, skórzana kamizelka.
ANDRZEJ
WAJDA:
Największym
moim marzeniem było mieć niemiecką skórzaną kurtkę lotniczą albo jeszcze lepiej
oficerską z łodzi podwodnych. To był szczyt mody! Konrad Nałęcki miał szarą, a
ja za wszystkie niemal pieniądze zarobione na Wystawie Ziem Odzyskanych kupiłem
sobie czarną. Grał w niej Zbyszek Cybulski w „Pokoleniu”.
„Pokolenie”,
reżyseria Andrzej Wajda. Rok 1954.
Źródło:
YouTube.pl
CZESŁAW
PETELSKI:
Andrzej
Wajda, Konrad Swinarski, Konrad Nałęcki, Witek Żukowski… To byli prawie dorośli
ludzie po okupacyjnych przejściach, nieomal z granatami w kieszeniach. Były w
nas zaborczość, pewność siebie i przekonanie, że te miejsca w łódzkiej Szkole
nam się po prostu należą, że każdy z nas musi zostać reżyserem…
UDZIAŁ WZIĘLI:
JERZY
TOEPLITZ
Historyk
kina, pedagog, wychowawca wielu pokoleń polskich filmowców. Przed wojną autor
artykułów o tematyce filmowej m. in. w "Kurierze Polskim",
"Kinie", "Wiadomościach Literackich", "Pionie" i
"Dzienniku Ludowym". W 1930 był jednym z założycieli Stowarzyszenia
Miłośników Filmu Artystycznego "Start". W latach 1934-37 pracował w
Londynie w firmie Toeplitz Film Production (własność stryjecznego brata) jako
doradca do spraw scenariuszy. Po powrocie do kraju, w roku 1937, pracował do
wybuchu wojny jako urzędnik z Zarządzie Głównym Fabryki Lokomotyw. Lata wojny
spędził w Warszawie zajmując się głównie nauczaniem języka angielskiego. Po
wojnie współorganizator polskiej kinematografii. W 1945 został dyrektorem
działu zagranicznego w "Filmie Polskim". Współtwórca Państwowej
Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, której był dyrektorem i wykładowcą w latach
1949-51, a następnie rektorem w latach 1957-68. Z funkcji odszedł z końcem
kwietnia 1968 po wydarzeniach marcowych (poparł protesty studentów). Na
zaproszenie władz australijskich wyjechał w 1972 do Melbourne, gdzie przez rok
był wykładowcą na Uniwersytecie, a następnie założycielem i dyrektorem pierwszej
australijskiej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Sydney (1973-79). W latach
1948-72 prezes Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych, 1966-72 wiceprezes
Międzynarodowej Rady Filmu i Telewizji UNESCO, 1976-79 wiceprezes
Międzynarodowego Centrum Szkół Filmowych i Telewizyjnych (CILECT). Wieloletni
członek władz SPATIF-ZASP-u. Autor wielu książek filmowych, w tym przede
wszystkim 6-tomowej "Historii sztuki filmowej". W latach 1966-68
redaktor naczelny miesięcznika "Kino", a także redaktor naczelny
pierwszej edycji "Kwartalnika Filmowego". Autor "Kartek z
kalendarza" - stałej rubryki w tygodniku "Film". Pod koniec
życia prowadził seminarium filmoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim, wykładał
na seminariach klubowych, był opiekunem i wykładowcą na Akademii Filmowej w
warszawskim DKF "Kwant". W 1998 roku na ulicy Piotrkowskiej w Łodzi
odsłonięto jego gwiazdę w nowo powstałej Alei Gwiazd (w okolicach Hotelu Grand
i kina "Polonia").
ALEKSANDER
FORD
Reżyser
filmowy. Studiował historię sztuki na UW. W 1928 roku zadebiutował jako reżyser
filmów dokumentalnych. Współzałożyciel Stowarzyszenia Miłośników Filmu
Artystycznego "Start" (1930), później Spółdzielni Autorów Filmowych
SAF (1935). Podczas II wojny światowej w ZSRR realizował dokumentalne i
szkoleniowe filmy dla wojska (1940-1943). W 1943 roku organizował wraz
z Jerzym Bossakiem Czołówkę Filmową I Dywizji WP, przekształconą
później w Wytwórnię Filmową WP, której był komendantem. Współorganizator
powojennej kinematografii polskiej, pierwszy dyrektor przedsiębiorstwa
"Film Polski" (1945-47). Był kierownikiem artystycznym Zespołu
Filmowego "Blok" (1948-49) i "Studio" (1955-68). Wykładał
w PWSF w Łodzi (1948-68), w latach 1954-56 dziekan Wydziału Reżyserii
tej uczelni. W 1969 roku wyemigrował z Polski. Przebywał i pracował w RFN,
Danii, USA.
"Pierwszy dzień wolności", reżyseria Aleksander Ford. Rok 1964.
źródło: YouTube.pl
WANDA
JAKUBOWSKA
Reżyser
filmowy. Współzałożycielka Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego
"Start" (1930) i współrealizatorka pierwszych filmów dokumentalnych
tej instytucji, a po jej rozwiązaniu - współzałożycielka i członek zarządu
Spółdzielni Autorów Filmowych SAF (1935). Realizację filmu fabularnego
"Nad Niemnem" przerwał wybuch wojny. Po wojnie, którą przeżyła w
obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu, współorganizatorka nowej struktury
polskiej kinematografii opartej na idei zespołów filmowych; kierownik
artystyczny zespołów filmowych; ZAF (1948-49) i "Start" (1955-1968).
Profesor PWSF w Łodzi w latach1949-74.
"Ostatni etap", reżyseria Wanda Jakubowska. Rok 1947.
źródło: YouTube.pl
STANISŁAW
WOHL
Operator,
reżyser i pedagog. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Filmu
Artystycznego "Start" (1930), Związku Producentów Filmów
Krótkometrażowych (1933) i Spółdzielni Autorów Filmowych (1935). W czasie wojny
współpracował jako operator z kinematografią radziecką, od 1943 zastępca
dowódcy (w stopniu podpułkownika) Czołówki Filmowej I Dywizji WP. Po wojnie
organizował bazę techniczną polskiej kinematografii w Krakowie i Łodzi, w
latach 1946-47 był dyrektorem technicznym "Filmu Polskiego". Był
współzałożycielem PWSF w Łodzi i jej wieloletnim (w latach 1948-81) wykładowcą,
pierwszym dziekanem Wydziału Operatorskiego (1948-51, 1952-58), w latach
1959-68 prorektorem uczelni. Prowadził również działalność pedagogiczną w
Zurichu i American Film Institute w Hollywood. Był jedny z założycieli
Międzynarodowego Centrum Współpracy Szkół Filmowych (CILECT), w roku 1967 jego
prezesem. W latach 1961-68 był kierownikiem artystycznym zespołu filmowego
"Syrena".
"Tysiąc talarów" (fragment), reżyseria Stanisław Wohl. Rok 1960.
źródło: YouTube.pl
MIECZYSŁAW
JAHODA
Operator filmowy. Uczestnik Warsztatu Filmowego Młodych i Kursu Przygotowania Filmowego (1945-46). Podczas studiów w Łodzi asystent operatora i II operatora. Pionier nowych technik zdjęciowych, realizator pierwszych polskich filmów na taśmie "Eastmancolor " i systemem "Cinemascope". Od 1963 roku wykładowca w PWSFTVIT w Łodzi.
"Nie lubię poniedziałku", reżyseria Tadeusz Chmielewski, zdjęcia Mieczysław Jahoda. Rok 1971.
źródło: YouTube.pl
WOJCIECH
HAS
Reżyser
filmowy. Przerwaną wybuchem wojny naukę kontynuował w latach wojennych, z
początku w krakowskiej Szkole Handlowej, a po jej ukończeniu w krakowskiej
Szkole Przemysłu Artystycznego na Wydziale Grafiki. Gdy szkoła została
rozwiązana podjął pracę w kopalni. W 1943, przez krótki czas pracował w dziale
graficznym wydawnictwa książkowego. W 1945 wstąpił na ASP w Krakowie studiując
do 1947 w pracowni prof. Eibischa. W tym samym czasie był słuchaczem
krakowskiego Kursu Przysposobienia Filmowego, który ukończył w 1946 i rozpoczął
pracę w Wytwórni Filmów Dokumentalnych. W latach 1951-1956 pracował w Wytwórni
Filmów Oświatowych w Łodzi realizując filmy dokumentalne, oświatowe i
instruktażowe. Od 1955 pracował w Zespole Autorów Filmowych "Syrena",
następnie w "Iluzjonie" i od 1958 w Zespole "Kamera". W
latach 1981-87 był kierownikiem artystycznym Zespołu "Rondo". W latach
1987-89 członek Komitetu Kinematografii. Był pracownikiem naukowym PWSFTviT w
Łodzi, gdzie pracował na Wydziale Reżyserii od 1974 (dziekan wydziału w latach
1989-90), w latach 1990-96 pełnił funkcję rektora tej uczelni. Był dyrektorem i
opiekunem artystycznym Studia "Indeks" działającego przy PWSFTviT.
"Rękopis znaleziony w Saragossie", reżyseria Wojciech Has. Rok 1964.
źródło: YouTube.pl
JERZY
KAWALEROWICZ
Reżyser
filmowy. W latach 1946-49 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w
trakcie studiów odbył Kurs Przygotowania Filmowego (1946). Przez kilka lat był
asystentem reżysera; jako reżyser zadebiutował w roku 1951. Od roku 1955 pełnił
funkcję kierownika artystycznego zespołu filmowego "Kadr".
Współzałożyciel i pierwszy prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich (1966-78),
w roku 1981 wybrany na honorowego prezesa Stowarzyszenia. Od 1954 do
rozwiązania partii należał do PZPR. W 1983 roku został członkiem Rady Krajowej
Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego. W latach 1985-89 był posłem na Sejm
PRL. W latach 1983-86 przewodniczył Zespołowi do spraw Kinematografii Narodowej
Rady Kultury. W latach 1987-88 wiceprzewodniczący Komitetu Kinematografii. W
latach 80-tych był wykładowcą w PWSFTviT w Łodzi.
"Matka Joanna od aniołów" (fragment), scenariusz i reżyseria Jerzy Kawalerowicz. Rok 1960.
źródło: YouTube.pl
KAZIMIERZ
KONRAD
Operator
i reżyser filmowy. W latach II wojny pracował jako fotograf. W 1945 podjął
studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Był słuchaczem Kursu
Przygotowania Filmowego w Krakowie (1946), ukończył Wydział Operatorski FAMU w
Pradze. Początkowo asystent operatora i operator filmów dokumentalnych w
Polskiej Kronice Filmowej i Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, w 1958 roku
zadebiutował jako operator filmów fabularnych. Także realizator filmów
dokumentalnych i muzycznych. Pracownik naukowy w łódzkiej szkole filmowej (od
1951 roku). W latach 1972-81 dziekan Wydziału Operatorskiego. Autor książki
"Światło w filmie".
"Kierunek Berlin", reżyseria Jerzy Passendorfer, zdjęcia Kazimierz Konrad. Rok 1968.
źródło: YouTube.pl
JERZY
PASSENDORFER
Reżyser
filmowy. W latach 1943-1945 występował w konspiracyjnym teatrze w Krakowie,
następnie rozpoczął naukę aktorstwa w Studium Dramatycznym Starego Teatru.
Założyciel Polskiego Teatru Akademickiego w Krakowie. Ukończył Kurs Przygotowania
Filmowego (1946) i rozpoczął pracę jako operator w krakowskiej ekipie Polskiej
Kroniki Filmowej. Studiował reżyserię w łódzkiej szkole filmowej, następnie
kontynuował studia w praskiej FAMU. W CSRS zrealizował kilka filmów
oświatowych. Od 1953 roku asystent reżysera filmów fabularnych, od 1957 roku
samodzielny reżyser. W latach 1971-72 kierownik artystyczny zespołu filmowego
"Tor", a w latach 1972-75 zespołu "Panorama". W latach
1974-79 dyrektor Instytutu Polskiego w Wiedniu. W latach 1980-83 dyrektor Biura
Współpracy z Zagranicą TVP. W latach 80-tych pełnił również funkcję prodziekana
do spraw artystycznych na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w
Katowicach. Współzałożyciel i dwukrotnie wiceprezes SFP. W latach 1996-1997
poseł na Sejm RP z ramienia SLD.
"Janosik", reżyseria Jerzy Passendorfer. Rok 1974.
źródło: YouTube.pl
ADOLF
FORBERT
Operator
filmów fabularnych i dokumentalnych, reżyser filmów dokumentalnych. Brat
operatora Władysława Forberta. Jego ojciec, Leon Forbert, był jednym z głośnych
fotografów warszawskich, zajmował sie również projektowaniem dekoracji
filmowych, przez pewien czas był właścicielem małej wytwórni filmowej. Adolf
Forbert w latach 1929-1931 pracował w Australii jako asystent operatora kroniki
filmowej, po powrocie do Polski był asystentem operatora filmów krótkometrażowych.
W 1931 r. założył w Warszawie laboratorium filmowe "Sektor", którego
był kierownikiem do 1939 roku. Od 1934 roku realizował zdjęcia do filmów
fabularnych. W latach 1939-1941 był operatorem radzieckiej kroniki filmowej.
Dostał się do niemieckiej niewoli, z której udało mu się zbiec. W roku 1943
trafił - wraz z bratem Władysławem - do Czołówki Filmowej armii Berlinga. Z
kamerą w ręku uczestniczył w wyzwalaniu Krakowa. Nie porzucał zainteresowań
fotograficznych: na wystawie fotografiki w Lublinie, w grudniu 1944 roku, wraz
z bratem otrzymał pierwsza nagrodę. Był współzałożycielem łódzkiej szkoły
filmowej, profesorem na Wydziale Operatorskim (1948-83), w latach 1951-52 jego
dziekanem. W 1980 roku prowadził serię wykładów na Wydziale Filmowym
uniwersytetu w Bagdadzie.
"Strachy", zdjęcia Stanisław Wohl, Adolf Forbert. Rok 1938.
źródło: YouTube.pl
JERZY
BOSSAK
Reżyser
filmów dokumentalnych. Ukończył studia prawnicze i filozoficzne na UW. W 1930
debiutował jako dziennikarz i krytyk filmowy, sympatyzował ze Stowarzyszeniem
Miłośników Filmu Artystycznego "Start". Lata wojny spędził w ZSRR, gdzie
był jednym ze współtwórców Wytwórni Filmowej WP. W latach 1944-49 był
redaktorem naczelnym Polskiej Kroniki Filmowej i dyrektorem programowym
"Filmu Polskiego". Pierwszy redaktor naczelny tygodnika
"Film". W latach 1956-68 był kierownikiem artystycznym Wytwórni
Filmów Dokumentalnych w Warszawie oraz Zespołu Filmowego
"Kamera" (1957-68). Profesor (1948-68) i dziekan (1956-68, 1987-89)
Wydziału Reżyserii PWSTiF w Łodzi. Pełnił ważne funkcje w SFP i Międzynarodowym
Stowarzyszeniu Filmu Dokumentalnego.
"Requiem dla 500 tysięcy", reżyseria Jerzy Bossak. Rok 1963.
źródło: YouTube.pl
JANUSZ
NASFETER
Reżyser.
Podczas studiów publikował na łamach czasopism swoje rysunki, po studiach
pracował w Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi (1950-1956) realizując
kilkanaście filmów instruktażowych. W 1956 podjął zaoczne studia operatorskie w
PWSF, jednakże po roku zrezygnował z nich. Jednocześnie od 1956 roku był
wykładowcą w szkole. W swoim dorobku miał też nowele i scenariusze filmowe,
słuchowiska radiowe, krótkie utwory prozatorskie i publikowane w czasopismach
literackich oraz powieść "Łowcy kangurów".
"Zbrodniarz i panna", reżyseria Janusz Nasfeter. Rok 1963.
źródło: YouTube.pl
KURT
WEBER
Operator filmowy. Pracę w kinematografii rozpoczął jako kinooperator (ukończył kurs w Leninabadzie, 1945), pracował w obsłudze kina ruchomego UNRRA w amerykańskiej strefie okupacyjnej Niemiec (1946-47). Po powrocie do Polski i ukończeniu studiów w szkole filmowej w Łodzi, operator filmów fabularnych. Pracownik naukowy, potem docent PWSTiF (1953-69), w latach 1968-69 dziekan Wydziału Operatorskiego. W 1969 wyemigrował do RFN.
"Baza ludzi umarłych", reżyseria Czesław Petelski, zdjęcia Kurt Weber. Rok 1958.
źródło: YouTube.pl
ZOFIA
DWORNIK
Montażystka.
Maturę zdała w tajnym nauczaniu. Podczas wojny łączniczka ZWZ i AK. Po
ukończeniu Kursu Przeszkolenia Filmowego w Krakowie (1946) podjęła pracę w
"Filmie Polskim" w Łodzi, a następnie (1948) studia na wydziale
reżyserii PWSF w Łodzi. Aresztowana na skutek donosu kolegów, po sprowokowanej
rozmowie na temat Katynia (jej ojciec zginął w Katyniu), po roku więzienia
zdała egzamin absolutoryjny, lecz bez możliwości uzyskania dyplomu. Po wielu
trudnościach uzyskała zgodę na pracę w charakterze montażysty filmowego.
JAN
RYBKOWSKI
Reżyser, scenograf, pedagog. W 1930 roku ukończył wydział architektury wnętrz w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu. Początkowo był scenografem i dekoratorem teatralnym, także w kinematografii debiutował jako scenograf i projektant kostiumów. W latach 1955-68 był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego "Rytm". W latach 1974-77 pełnił funkcję dziekana Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi.
"Spóźnieni przechodnie", reżyseria Jan Rybkowski. Rok 1962.
źródło: YouTube.pl
CZESŁAW
PETELSKI
Reżyser. Początkowo studiował na wydziale aktorskim PIST, prowadził teatr amatorski i zajmował się działalnością krytyczną. W latach 1963-80 oraz 1982-87 był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego "Iluzjon". W latach 1987-89 członek Komitetu Kinematografii. W latach 1983-86 należał do Narodowej Rady Kultury. Był członkiem PPR i PZPR (od 1948 do rozwiązania partii). Od 1990 należał do Światowego Związku Żołnierzy AK. Laureat wielu nagród filmowych i państwowych.
"Don Gabriel", reżyseria Czesław Petelski. Rok 1966.
źródło: YouTube.pl
EWA
PETELSKA
W
1955 roku ukończyła studia na Wydziale Reżyserii PWSF w Łodzi.
"Bołdyn", scenariusz i reżyseria Ewa Petelska. Rok 1981.
źródło: YouTube.pl
ANDRZEJ
WAJDA
Reżyser
filmowy i teatralny, także scenarzysta i scenograf.
Dzieciństwo i wczesną młodość spędził w Suwałkach, a następnie w Radomiu, dokąd został przeniesiony jego ojciec, zawodowy oficer Wojska Polskiego. Lata wojny spędził w Radomiu, gdzie uczęszczał na tajne komplety i krótko uczył się w prywatnej szkole malarskiej, pracując jednocześnie na kolei jako magazynier, tragarz, bednarz, ślusarz i kreślarz w biurze kolejowym. Studiował malarstwo na ASP w Krakowie (1946-50), następnie reżyserię w PWSF w Łodzi.
W 1972-83 kierownik Zespołu Filmowego "X", 1978-83 prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, później jego honorowy przewodniczący. W latach 1978-81 przewodniczący Polskiej Federacji DKF, zaś od roku 1981 jej honorowy przewodniczący. Od 1977 honorowy członek Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Od 1989 roku członek Komitetu Kinematografii. Założyciel działającej od 2002 w Warszawie Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
W marcu 1982 otrzymał nominację na honorowego członka Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizji (BAFTA). Także członek Europejskiej Akademii Filmowej.
Jako reżyser teatralny szczególnie mocno związany był z krakowskim Starym Teatrem. W latach 1989-90 kierował warszawskim Teatrem Powszechnym.
Był inicjatorem powstania i fundatorem (za otrzymaną w 1987 nagrodę Kyoto) Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie otwartego w 1994.
W 1988 został członkiem Komitetu Obywatelskiego przy Lechu Wałęsie, gdzie przewodniczył komisji do spraw kultury i środków przekazu. W latach 1989-91senator RP.
Dzieciństwo i wczesną młodość spędził w Suwałkach, a następnie w Radomiu, dokąd został przeniesiony jego ojciec, zawodowy oficer Wojska Polskiego. Lata wojny spędził w Radomiu, gdzie uczęszczał na tajne komplety i krótko uczył się w prywatnej szkole malarskiej, pracując jednocześnie na kolei jako magazynier, tragarz, bednarz, ślusarz i kreślarz w biurze kolejowym. Studiował malarstwo na ASP w Krakowie (1946-50), następnie reżyserię w PWSF w Łodzi.
W 1972-83 kierownik Zespołu Filmowego "X", 1978-83 prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich, później jego honorowy przewodniczący. W latach 1978-81 przewodniczący Polskiej Federacji DKF, zaś od roku 1981 jej honorowy przewodniczący. Od 1977 honorowy członek Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Od 1989 roku członek Komitetu Kinematografii. Założyciel działającej od 2002 w Warszawie Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.
W marcu 1982 otrzymał nominację na honorowego członka Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizji (BAFTA). Także członek Europejskiej Akademii Filmowej.
Jako reżyser teatralny szczególnie mocno związany był z krakowskim Starym Teatrem. W latach 1989-90 kierował warszawskim Teatrem Powszechnym.
Był inicjatorem powstania i fundatorem (za otrzymaną w 1987 nagrodę Kyoto) Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie otwartego w 1994.
W 1988 został członkiem Komitetu Obywatelskiego przy Lechu Wałęsie, gdzie przewodniczył komisji do spraw kultury i środków przekazu. W latach 1989-91senator RP.
"Ziemia Obiecana" (fragment), reżyseria Andrzej Wajda. Rok 1974.
źródło: YouTube.pl
ANDRZEJ
MUNK
Reżyser
filmowy. W czerwcu 1939 ukończył gimnazjum w Krakowie. W czasie okupacji
przeniósł się do Warszawy. Musiał ukrywać się z racji swego żydowskiego
pochodzenia. W stolicy pracował w firmie budowlanej jako technik. Brał udział w
Powstaniu Warszawskim. Potem jako robotnik pracował w Monopolu Tytoniowym w
Mogile pod Krakowem i przy kolejce linowej na Kasprowy Wierch (był dozorcą
kolejki i mieszkał w schronisku). Po wyzwoleniu powrócił do Warszawy. Podjął
studia na Politechnice Warszawskiej na wydziale architektury (przerwane na
skutek choroby), następnie studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim,
wreszcie wstąpił do szkoły filmowej w Łodzi. W 1946 wstąpił do PPS i ZNMS. W
czasie studiów był działaczem na uczelni , a potem w latach 1948-52 członkiem
PZPR. W 1952 został usunięty z organizacji za zachowanie "niegodne członka
partii". W latach 1950-55 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych,
początkowo jako operator Polskiej Kroniki Filmowej, potem jako reżyser filmów
dokumentalnych. W 1957-61 wykładowca w łódzkiej szkole filmowej.
Od 1965 łódzka PWSFTviT przyznaje nagrodę jego imienia dla najlepszego debiutanta roku.
Od 1965 łódzka PWSFTviT przyznaje nagrodę jego imienia dla najlepszego debiutanta roku.
"Eroica", reżyseria Andrzej Munk. Rok 1957.
źródło: YouTube.pl
KONRAD
SWINARSKI
Reżyser teatralny, zajmował się także scenografią. W 1948 przyjęty został na Wydział Reżyserii PWSF w Łodzi, jednakże studiów nie podjął. Studiował sztuki piękne i reżyserię w warszawskiej PWST, po czym przez dwa lata przebywał w "Berliner Ensemble" prowadzonym przez Bertolda Brechta. Po powrocie do kraju pracował na scenach Gdańska i Warszawy. Od 1964 był reżyserem Starego Teatru w Krakowie, gdzie odniósł wielki sukces cyklem inscenizacji polskiego dramatu romantycznego.
"Dziady", reżyseria Konrad Swinarski. Rok 1983.
źródło: YouTube.pl
KONRAD
NAŁĘCKI
W 1946
roku zdał egzamin i rozpoczął studia na ASP w Krakowie w pracowni
prof. Hanny Rudzkiej-Cybisowej. Na akademii należał do „zespołu
samokształceniowego” Związku Akademickiej Młodzieży Polskiej, przy kole
naukowym ASP, któremu przewodniczył Andrzej Wróblewski. Należeli do
niego Andrzej Strumiłło, Andrzej Wajda, Jan Tarasin.
W
1949 zmienił kierunek studiów.
Po
zdaniu egzaminów do Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej im. L. Schillera w
Łodzi, został przyjęty na 2 rok studiów. „Filmówkę” skończył w 1953 roku obroną
pracy na temat „Środków plastycznego wyrazu w filmie współczesnym”. W 1953 roku
rozpoczął pracę jako asystent reżysera w Wytwórni Filmów Fabularnych w
Łodzi.
Od
lat 60. realizował filmy w Przedsiębiorstwie Realizacji Filmów „Zespoły
Filmowe”.
Filmowe”.
"Czterej pancerni i pies", reżyseria Konrad Nałęcki. 1966/70.
źródło: YouTube.pl
JANUSZ
RZESZEWSKI
Reżyser.
Ukończył historię sztuki na Wydziale Historyczno-Filozoficznym Uniwersytetu
Łódzkiego (1952). Od 1958 związany z telewizją, w latach 1966-69 naczelny
reżyser Ośrodka TVP w Łodzi, następnie zastępca naczelnego reżysera TVP
(1969-71). Naczelny redaktor Redakcji Rozrywkowej TVP (1971-73), współtwórca i
kierownik artystyczny (1975-80) Music-Hallu TVP w Chorzowie. Realizator
licznych programów telewizyjnych, także reżyser festiwali piosenki w Opolu i
Zielonej Górze.
"Lata dwudzieste, lata trzydzieste", reżyseria Janusz Rzeszewski. Rok 1983.
źródło: YouTube.pl
ANTONI
BOHDZIEWICZ
Reżyser
filmowy, wybitny pedagog. Ukończył studia techniczne na Politechnice
Warszawskiej (1928). Był spikerem radiowym, recenzentem filmowym, następnie
jako stypendysta Funduszu Kultury Narodowej studiował w Ecole Technique de la
Photographie et Cinematographie w Paryżu (lata 1931-1935). We Francji
zrealizował pierwsze krótkometrażowe filmy dokumentalne. Po powrocie do Polski
współpracownik kroniki filmowej PAT, recenzent tygodnika "Pion".
Dalsze krótkometrażowe filmy dokumentalne realizował w Spółdzielni Autorów
Filmowych SAF. W 1939 roku rozpoczął pracę nad pierwszym filmem fabularnym "Zazdrość i medycyna", nieukończonym
z powodu wybuchu wojny. Żołnierz Polski Podziemnej, kierował referatem
foto-filmowym Wydz. Propagandy Mobilizacyjnej AK. ("Rój"). Od 1943
roku z Mieczysławem Chojnowskim prowadził laboratorium fotograficzne
"Tres" w Warszawie, będące zakamuflowaną placówką konspiracyjną.
Podczas Powstania Warszawskiego dowodził zespołem operatorów kronik
powstańczych. Od 1945 roku pracował w PKF; w marcu 1945 inicjator i wykładowca
Warsztatu Filmowego Młodych w Krakowie, następnie wykładowca Kursu
Przygotowania Filmowego w Krakowie (grudzień 1945-lipiec 1946). Od 1948 do 1966
kierownik Katedry Reżyserii PWSF w Łodzi. Był opiekunem artystycznym
studenckich debiutów fab.; reżyserem słuchowisk radiowych i spektakli Teatru
TVP; kierownikiem artystycznym Zespołów Filmowych "Droga" (pierwotna
nazwa "Po prostu") (1956-62) i "Tor" (1968-70), krytykiem
filmowym i publicystą, działaczem klubów filmowych. W latach 1966-69 był wykładowcą
w Institut National Superieur des Arts du Spectacle w Brukseli.
"za wami pójdą inni", reżyseria Antoni Bohdziewicz. Rok 1949.
źródło: YouTube.pl
źródła:
Krzysztof
Krubski, Marek Miller, Zofia Turowska, Waldemar Wiśniewski. Filmówka. Opowieść
o Łódzkiej Szkole Filmowej.
Filmpolski.pl
Wilkipedia.pl
Fot.
archiwalne Narodowe Archiwum Cyfrowe, Film Polski, Fototeka Filmoteki Narodowej, www.art.intv.pl.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
BAEDEKER
POLECA:
Krzysztof
Krubski, Marek Miller, Zofia Turowska, Waldemar Wiśniewski. Filmówka. Opowieść
o łódzkiej szkole filmowej.
"Filmówka" jest
opowieścią o czasach powstania szkoły i o niej samej, zrealizowaną w konwencji
rozmowy najwybitniejszych wychowanków i wykładowców. Dzięki przytaczanym
wypowiedziom, wywiadom i wspomnieniom poznajemy nie tylko oficjalną historię
słynnej na całym świecie "Filmówki", ale i jej niepowtarzalną
atmosferę, te bardziej intymne dzieje PWSFTViT, decydujące o atmosferze miejsca
i kształtujące najwybitniejsze osobowości polskiego filmu.
Przeczytaj
jeszcze:
ŁÓDZKA FILMÓWKA
ŁÓDZKA FABRYKA SNÓW
NOWE ŻYCIE FABRYKI SNÓW
WILLA OSKARA KONA, ULICA TARGOWA 61
ŁÓDZKA FILMÓWKA
ŁÓDZKA FABRYKA SNÓW
NOWE ŻYCIE FABRYKI SNÓW
WILLA OSKARA KONA, ULICA TARGOWA 61
Właśnie dziś, na zakończenie rowerowej wycieczki, zwiedziłem łódzką "Filmówkę". Odpalam kompa, a tu... Pozdrowienia :)
OdpowiedzUsuńMoże wreszcie kiedyś skrzyżują nam się trasy Skociku. Pozdrawiam :))
UsuńAutor posługuje się informacjami, które są - delikatnie mówiąc nieprecyzyjne. Z powstaniem szkolnictwa filmowego w Krakowie p. Wohl nie miał nic wspólnego. Był dowódcą wojskowym tej placówki bardzo krótko. Pierwsza wyższa szkoła filmowa powstała w Krakowie pod nazwą Kurs Przygotowania Filmowego 1 listopada 1945 r. Program uczelni przygotował Bohdziewicz, a szefem szkoły z ramienia MKiS był Fulmanik. Szkoła ta z dniem 1 grudnia 1945 weszła w skład Instytutu Filmowego. Marian Wimmer był jej zwierzchnikiem. Od 1 września 1946 r. to Wydział Filmowy PWSSP w Łodzi. Dziekanem jest Marian Wimmer. 19 października 1948 roku (oficjalne otwarcie z udziałem miń. Sokorskiego) WSF. Trzeci rok studiów 1948 r. to słuchacze Wydziału Filmowego PWSSP. To z tego wydziały powstaje WSF. Kursy filmowe prowadzone (zamknięty - dla pracowników i słuchaczy kursu Krakowskiego, drugi poprzedzony egzaminami - otwarty) to słuchacze II roku. Pierwszy to po egzaminach poprzedzających otwarcie szkoły. pierwszym "dr" szkoły jest Marian Wimmer, składa rezygnację w listopadzie 1948 r. 1.01.1949 na jego miejsce zostaje mianowany J. Toeplitz - człowiek Sokorskiego, którego zadaniem jest wprowadzenie do szkoły socrealizmu. Nie posiada kwalifikacji filmowych - wykłada historię filmu. Ma wykształcenie prawnicze, tytuł dr otrzymuje w 1958 r. Upolitycznia szkołę. itd. itd....
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń