Ulica
Przejazd, obecna ulica Tuwima. W pobliżu budynku Poczty Głównej, pod numerem
17, znajduje się dom Otto Gehliga. Dom odzyskał dawny blask. Fotografie współczesne: październik 2015 i ... październik 2016.
Fotografia
Włodzimierza Pfeiffera z 1938 roku (Łódzkie Archiwum Państwowe,
Archiwum W. Pfeiffera, sygn. 760).
Archiwum W. Pfeiffera, sygn. 760).
"Lodzer Informations und Haus Kalender", 1918.
Gehling
zajmował się także projektowaniem. Jednak ze względu na brak odpowiedniego
wykształcenia, a także z powodu, że do roku 1893 nie był obywatelem rosyjskim,
nie mógł formalnie podpisywać planów, które musiały być podawane jako dzieła
innych twórców (w tym Hilarego Majewskiego i Franciszka Chełmińskiego).
Uniemożliwia to właściwą ocenę jego dorobku twórczego jako projektanta.
Kalendarz Informacyjno-Adresowy, rok 1897.
Swoje
prace prezentował w 1885 roku na Wystawie Rolniczo-Przemysłowej w Warszawie,
spotykając się z dużym uznaniem i otrzymując brązowy medal. Przy tej okazji podkreślono
jego rolę w budownictwie Łodzi, pisząc, że:
„…wiele z planów większych
fabryczno-mieszkalnych pałaców naszego Manchesteru zostało[przez niego] wykonanych” oraz że widać w nich dążenie
do „zachowania czystości stylu i
wdzięcznej harmonii”.
Gehling
prezentował swoje projekty także na Wystawie Rzemieślniczo-Przemysłowej w Parku
Helenowskim w 1895.
Kronika Wystawy Rzemieślniczo-Przemysłowej z 1912 roku.
źródło: YouTube.pl
Od
początku lat 90. XIX wieku Otto Gehling zatrudniał w swojej firmie architekta Piotra
Brukalskiego, który posiadając odpowiednie uprawnienia, mógł podpisywać
wychodzące z ich biura projekty. W 1898 roku odnieśli sukces, zdobywając I
nagrodę w konkursie na gmach Towarzystwa Ubezpieczeniowego „Rosja” w Warszawie.
Projekt zrealizowano w latach 1898-1900 przez Władysława Marconiego, który
dokonał w nim zmian. Obiekt, wzniesiony przy ulicy Marszałkowskiej,
prezentujący dekoracyjne formy o charakterze renesansowo-barokowym, należał do
najbardziej okazałych gmachów dawnej Warszawy (spalony w 1944 roku, po wojnie
został znacznie przekształcony w latach 1948-1950 według projektu Bohdana
Pniewskiego, ponownie przebudowany w połowie lat 90. XX wieku). Ta sama spółka
zdobyła II nagrodę w konkursie na kamienicę przy placu Trzech Krzyży, róg Al.
Ujazdowskich w Warszawie (rok 1899).
"Czas", kalendarz na rok 1900.
W
nocy z 17 na 18 sierpnia 1904 roku zabudowania przedsiębiorstwa Otto Gehlinga
zniszczył wielki pożar, w czasie gaszenia którego zginęło dwunastu strażaków.
Po katastrofie firma już się nie podniosła, a ok. 1910 roku zaprzestała
działalności. Gehling był także założycielem fabryki mebli giętkich koło
Kamieńska (odkupionego później przez Towarzystwo „Wojciechów”), właścicielem
majątku Gospodarz koło Rzgowa oraz folwarku Marysin.
Ważniejsze
prace Gehlinga w Łodzi:
Dom
dla robotników zakładów Heinzla przy ul. Przejazd, obecnie ulica J. Tuwima
23/25 (1879–1880).
Pałac
Juliusza Heinzla przy ul. Piotrkowskiej 104 (ok. 1880). Obecnie siedziba Urzędu Miasta i Urzędu Wojewódzkiego - neorenesansowy pałac miejski wzorowany na pracach Gottfrieda Sempera, pierwsza tego typu rezydencja w Łodzi.
Budynek
teatru „Thalia”, po pożarze w 1921 roku przekształcony w kino – później również kino
„Bałtyk”. Budynek już nie istnieje (1882).
1885–1890:
pałac Juliusza Heinzla na Julianowie (nie istnieje – uszkodzony we wrześniu 1939 roku, następnie rozebrany).
Sala
Koncertowa Ignacego Vogla, tzw. Konzerthaus, późniejsza filharmonia, nie istnieje - zburzona w 1999 roku (1886). Budynek o neorenesansowej fasadzie z motywem okna termalnego.
Grobowiec
małżonków Moenke na Starym Cmentarzu Ewangelicko-Augsburskim przy ul.
Ogrodowej, mający kształt miniatury greckiej świątyni w porządku doryckim (1886). Grobowiec wzniesiony przez zakład Antoniego Urbanowskiego.
Dziennik Łódzki, rok 1884.
Gruntowna
przebudowa kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. św. Trójcy przy Nowym Rynku, obecnie kościół
katolicki Zesłania Ducha Św. przy pl. Wolności (1889–1891). Projekt sygnowany przez architekta gubernialnego Mikołaja Prokoffiewa, w stylu neorenesansowym o układzie centralnym z kopułą, wzorowany na projektach berlińskiej katedry protestanckiej.
Willa
Juliusz Kunitzera przy ulicy Spacerowej 8, obecnie al. T. Kościuszki,
róg św. Benedykta, obecnie 6 Sierpnia (1891). Budynek rozebrany w 1910 roku. Neorenesansowy obiekt uchodzący za jedną z najbardziej eleganckich rezydencji łódzkich, na jej miejscu stanął gmach Banku Handlowego.
Grobowiec-mauzoleum
Heinzlów na Starym Cmentarzu Rzymsko-Katolickim przy ulicy Ogrodowej według
projektu Franza Schwechtena (1899–1904). Otto Gehling przeprowadzał tu prace w początkowej fazie budowy.
Dom
własny przy ul. Przejazd, obecnie J. Tuwima 17 (1883).
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1912.
Otto
Gehling mieszkał w niedużym, parterowym,
manierystycznym budynku przy ulicy
Przejazd (dzisiaj ulica J. Tuwima). Zmarł 27 maja 1917 roku w Łodzi, pochowany został na cmentarzu ewangelickim przy ulicy Ogrodowej.
Począwszy od początku lat 90. XX wieku budynek Otto Gehliga zaczął popadać w coraz większą ruinę,
jakkolwiek został objęty ścisłą ochroną konserwatorską. Ostatecznie, na mocy umowy ze wspólnotą mieszkaniową, do której
częściowo należał, został przejęty w połowie 2014 roku przez miasto z
przeznaczeniem do gruntownej rewitalizacji.
Grobowiec rodzinny Otto Gehliga.
Otto Gehling, projekt przebudowy domu własnego przy ul. Przejazd, 1884. Kopia ze zbiorów APŁ.
Dom, który Gehling przebudował według własnego projektu jest rzadkim przykładem w Łodzi wystroju o formach niemieckiego renesansu i niderlandzkiego manieryzmu. Budynek został wpisany do Rejestru Zabytków w 2006 roku.
Dom, który Gehling przebudował według własnego projektu jest rzadkim przykładem w Łodzi wystroju o formach niemieckiego renesansu i niderlandzkiego manieryzmu. Budynek został wpisany do Rejestru Zabytków w 2006 roku.
Dzięki Pracowni Architektonicznej RWSL (strona pracowni TUTAJ) możemy sobie wyobrazić jak dom Otto Gehlinga będzie wkrótce wyglądał.
źródła:
Krzysztof
Stefański. Mały leksykon architektów i budowniczych.
Krzysztof
Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych
miasta.
YouTube.pl
Fot. współczesne Monika Czechowicz
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi
i inn.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1901.
Przeczytaj jeszcze: