Piotrków Trybunalski
(źródło fotografii: https://epiotrkow.pl/)
Pierwszą
grupą obcej narodowości jaka na trwałe osiedliła się w
Piotrkowie, była ludność
żydowska,
o której wspomina przywilej Zygmunta II Augusta wydany miastu w 1569
roku na sejmie w Lublinie. Z późniejszych źródeł wynika, że
gmina żydowska w Piotrkowie powstała na terenach położonych w
pobliżu królewskiego zespołu dworskiego pomiędzy murami
miejskimi, które jeszcze w początku XIX wieku otaczały miasta, a
Wielką Wsią. Dzisiaj na tym terenie stoi zamek królewski i
synagoga, obie budowle przeznaczone na siedziby instytucji kultury:
Muzeum i Archiwum Państwowego (wcześniej biblioteka).
Zamek Królewski - zbudowany w latach 1512-1515 przez mistrza Benedykta z Sandomierza na polecenie Zygmunta I Starego, dzisiaj siedziba Muzeum w Piotrkowie Trybunalskim.
Wielka Synagoga, dzisiaj siedziba Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim.
Już na
początku XVIII wieku ludność żydowska Piotrkowa skupiona na
obszarze położonym w rejonie zamku i synagogi liczyła około 1000
osób. Ten obszar aż do 1840 roku, tj. do ostatecznego włączenia
go do obszaru miasta, nosił nazwę Żydowskie Miasto Piotrków i tak
jest pokazywany na planach Piotrkowa pochodzących z XIX wieku.
Mapa pochodzi z 1878 roku /Archiwum Państwowe w Piotrkowie Trybunalskim.
Nie
ma pewnych danych, kiedy dokładnie Żydzi osiedlili się po raz
pierwszy w Piotrkowie. Wiadomo, że przywilej „de non tollerandis
Juda eis" (nietolerowania Żydów), który posiadały większe miasta Polski, zastosowany był również do Piotrkowa.
Będąc rezydencją królów polskich, posiadając od roku 1404
„prawa magdeburskie", i będąc miejscem obradowania sejmów
elekcyjnych i walnych (1438 - 1567), synodów kościelnych (1427
-1628), oraz Trybunału Koronnego (1578 „1793), był Piotrków
miastem, w którym nie wolno było mieszkać Żydom, ani też
zajmować się handlem.
We wszystkich prawie przywilejach
królewskich, nadanych Piotrkowowi, począwszy od czasów
Jagiellończyków (XV w.) aż do początku XIX wieku, zakazano Żydom
pobytu i zajmowania się handlem w Piotrkowie).
Według
przywileju nadanego w 1487 roku przez Kazimiera Jagiellończyka
cechowi kupieckiemu w Piotrkowie, tylko kupcy chrześcijańscy mieli
prawo zajmowania się handlem w mieście. Król Zygmunt August swoim
przywilejem nadanym dnia 20 kwietnia 1569 roku Piotrkowowi w sprawie
obierania burmistrzów i radców, pozwolił Żydom zajmować się
handlem w Piotrkowie wyjątkowo tylko na jarmarkach.
Żydzi
musieli jednak obejść prawo i poza miastem przy protekcji
właścicieli dóbr podmiejskich, osiedlili się na ich gruntach,
przybywając do miasta podczas jarmarków, posiedzeń sejmu lub
Trybunałów w sprawach handlowych; musieli jednak płacić po 30
czerwieńców (dukatów) za prawo prowadzenia handlu
chrześcijańskiemu cechowi kupieckiemu.
W
końcu XVI wieku Żydzi zostali wygnani ze swych siedzib z gruntów
sąsiadujących z miastem od strony południowo-wschodniej, bez prawa
powrotu. Powodem tego było oskarżenie Żydów o zabójstwo dziecka
chrześcijańskiego. Wygnani Żydzi, nie zważając na surowy zakaz,
powrócili do swoich siedzib i ponownie zbudowali domy, a co więcej
zdołali nawet osiedlić się w śródmieściu na mocy układów
zawartych z magistratem.
Według
lustracji m. Piotrkowa z 1629 roku, przecinały podówczas miasto
ulice: Kościelna, Rycerska, a także ulica Żydowska. Kanclerz
gnieźnieński, ksiądz Andrzej Łącki, odwiedzając Piotrków w
roku 1699, twierdził, że kościół Farny otoczony jest ulicą
Żydowską i Kościelną. Ulica Żydowska znajdowała się wówczas
obok tzw. bramy Wolborskiej (jednej z trzech bram, w murach jakie
otaczały miasto) znajdującej się po stronie wschodniej Fary.
Kościół Farny św. Jakuba Apostoła, Krakowskie Przedmieście.
Kościół Farny św. Jakuba Apostoła 1939-1945
(zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego)
Do
Piotrkowa przyjeżdżały podczas posiedzeń sejmowych i innych
Zjazdów deputacje żydowskie w sprawach społecznych, interweniując
o prawa dla Żydów.
Gdy
Zygmunt August znajdował się w Piotrkowie w 1548 roku, w celu
konfirmacji praw koronnych, po swoim ojcu Zygmucie I Starym,
przybyła delegacja żydowska do króla, składających się ze
„starszych”, z Wielkopolskich gmin żydowskich, z województw:
poznańskiego, kaliskiego, sieradzkiego, łęczyckiego,
władysławowskiego i powiatów do nich należących, prosząc króla
starym zwyczajem o potwierdzenie przywilejów kazimierzowskich,
nadanych Żydom w 1447 roku.
Król
przychylił się do prośby i potwierdził owe przywileje na walnym
Sejmie w Piotrkowie, na trzeci dzień po uroczystości „Niepokalanego
Poczęcia” (tj. 11 grudnia) 1548 roku „aby przywileje te moc
prawną zawsze miały”.
Jednak
liczne skargi posłów na sejmie egzekucyjnym w Piotrkowie, w 1565
roku, zmusiły króla Zygmunta Augusta do potwierdzenia znamiennego
„statutu” swojego ojca z roku 1538 „Volumen praeterea”,
bardzo ograniczającej prawa i swobody Żydów.
Zygmunt August (1520-1572)
- syn Zygmunta I Starego i Bony Sforzy, od 1529 wielki książę litewski, od 1530 roku król Polski , ostatni dziedziczny wielki książę litewski.
W
ogóle sejmy piotrkowskie niezmiernie wrogo odnosiły się do Żydów.
Różnymi statutami z lat 1496, 1532, 1538, 1562 itd., zabraniały
pożyczać chrześcijanom pieniędzy zabezpieczonych na hipotece,
nabywać grunty, dopuszczać Żydów do urzędów celnych, najmu
karczm oraz zajmować się handlem po miastach i wsiach bez
specjalnego zezwolenia od króla i magistratu, czyli tzw. „pacta et
conventionis”, a winni przekroczenia karani byli surowo przez
konfiskatę towarów, karami pieniężnymi czy aresztem. Statuty te
zakazywały również Żydom ubierać się „szlachecką manierą”;
w pasy i szable, nakazując jednocześnie noszenie przez Żydów
żółtych czapek, żółtych łat, albo biretów oraz odzieży
odmiennej od odzieży noszonej przez chrześcijan, z zagrożeniem
grzywną w wysokości jednego złotego.
Sejm
Piotrkowski nałożył też na Żydów specjalne podatki skarbowe,
tzw. „Mediam Sexaginta”, czyli 30 groszy, podatek na obronę
ojczyzny (w zamian za uwolnienie Żydów od obowiązku służby
wojskowej). Poza tymi podatkami statuty piotrkowskie w roku 1549,
1565, 1567 nałożyły na Żydów jeszcze inne podatki, między
innymi tzw. „pogłówny”, wynoszący od głowy blisko 10 złotych
polskich, obowiązujący bez różnicy płci i wieku, podatek od
towarów, wynoszący 6 groszy od grzywny.
Długie
i burzliwe są dzieje ludności mojżeszowej w Piotrkowie, my
przejdźmy już do czasów, gdy powstała w mieście gmina żydowska.
Stare Miasto w Piotrkowie.
Początek XX wieku, rynek Starego Miasta. Od zawsze stanowił centralny element układu urbanistycznego Piotrkowa i pełnił ważną funkcję.
Swoją historią sięga czasów średniowiecza/ Fot. Archiwum Muzeum w Piotrkowie.
Gmina
żydowska w Piotrkowie powstała według wszelkich danych po
uzyskaniu przywileju za Jana III w 1679 roku na założenie bożnicy
i cmentarza. Przedtem Żydzi piotrkowscy należeli do starej gminy
żydowskiej w Rozprzy, gdzie też z braku własnego cmentarza,
chowali zwłoki zmarłych.
Pierwsza bożnica w Piotrkowie została wzniesiona w 1689 roku na „Podzamczu", niedaleko cmentarza katolickiego przy klasztorze franciszkańskim. Przy tej bożnicy starym zwyczajem urządzony został cmentarz (Kirkut) żydowski przez Brachję Bejrucha, dzięki któremu również powstała instytucja „Bractwo Święte", tak zwana „Chewra Kadisza".
Istnieje wśród Żydów podanie, że miejsce na cmentarz wybrano dlatego że znaleziono tam grób pewnej niewiasty żydowskiej, która padła ofiarą rzezi wojsk Czarneckiego po wojnie szwedzkiej (w roku 1657).
Nowy cmentarz założono w 1792 roku (552 ery żydowskiej) na gruntach podmiejskich zwanych „Zagórkami", Na wschód poza murami tego cmentarza odbyła się egzekucja skazanych na szubienicę powstańców 1863 roku i tam pochowanych, których ekshumacja odbyła się uroczyście w roku 1928. Na północy zaś znajdował się cmentarz tatarsko-mahometański.
Dawna
Synagoga została zbudowana w 1689
roku przywilejem króla Jana III Sobieskiego nadanego w Jarosławiu w
1679 roku. Synagoga
została spalona w 1740
roku
przez uczniów szkół
jezuickich i pijarskich podczas zamieszek antyżydowskich. W latach
1791-1793 na jej miejscu wzniesiono nową, murowaną synagogę, zwaną
później Wielką.
Synagoga
została zbudowana w latach 1791-1793 na miejscu starej
synagogi,
z funduszy zamożnego
piotrkowskiego kupca Mojżesza
Kocyna,
który
nie poskąpił starań i funduszy, aby w możliwie najkrótszym
czasie otworzyć przed wiernymi drzwi Wielkiej Synagogi. Prace
budowlane zakończyły się w 1793 roku.
Wielka
Synagoga w Piotrkowie Trybunalskim – synagoga
znajdująca
się w Piotrkowie
Trybunalskim przy
ulicy Jerozolimskiej 29, we wschodniej części miasta zwanej dawniej
Wielką Wsią lub Żydowskim
Miastem
Piotrkowem.
Obecnie
jest jedną z najlepiej zachowanych synagog w Polsce,
cenną ze względu na swoją unikatową architekturę.
Za
twórcę i budowniczego piotrkowskiej świątyni uważany jest Dawid
Friedlander (Friedländer).
Ten ceniony żydowski architekt i snycerz zasłynął jako autor
warszawskiego grobowca rodziny Berka Szmulowicza Zbytkowera oraz
projektant wystroju wnętrz w synagogach Wyszogrodu, Działoszyna,
Grójca, Kępna i Łęczycy. Nie przetrwały wprawdzie dokumenty ani
inne materialne dowody pobytu Friedlandera w Piotrkowie, są jednak
świadczące o tym relacje. Jak z nich wynika, po prawej stronie
nieistniejącego już ołtarza widniała hebrajska inskrypcja: Dzieło
rąk moich ku chwale mej – sługa Dawid Friedlander (Maase
jodaj lhispoar – hakoton Dawid Friedlander)
i data: 1816. Z górą sto lat później Mojżesz Feinkind, pisarz i
publicysta dokumentujący dzieje piotrkowskich Żydów, opisał
interesujące spotkanie z sędziwym przybyszem z Ameryki. Ten rzekomy
syn mistrza Friedlandera zapewniał, że „ojciec był twórcą
synagogi w Piotrkowie i pod jego kierownictwem i podług jego
koncepcji wykonali Niemcy rzeźbę upiększającą ołtarz”. Według
tej relacji Dawid Friedlander przypłacił życiem swą pracę,
spadając z rusztowań przy budowie ołtarza łęczyckiej synagogi:
Syn
Dawida Friedlendera, starzec, amerykanin, bawiąc w 1917 r. w
Piotrkowie, twierdził, że ojciec był twórcą synagogi w
Piotrkowie i pod jego kierownictwem i podług jego kompozycji,
wykonali Niemcy rzeźbę, upiększającą ołtarz. Zaznaczył on, że
ojciec jego przy wykonywaniu roboty koło ołtarza w Łęczycy, spadł
z rusztowania i poniósł śmierć na miejscu.
W
1813 roku podczas wycofywania się wojsk napoleońskich synagogę
odwiedził francuski
marszałek Louis Nicolas Davout, zaś w 1821 roku car Aleksander I
Romanow.
Aleksander I Pawłowicz (1777-1825)
- cesarz Rosji od 1801 roku, wielki książę Finlanfii od 1809 roku, król Polski od 1815 (Królestwo Polskie).
W
1854 roku synagoga została poważnie zdewastowana przez Rosjan.
Po tym zdarzeniu budynek gruntownie odnowiono, nadając mu cechy
stylu
mauretańskiego (nadano jej formy orientalne z dwiema wieżyczkami
po bokach) oraz
dobudowując babińce
wzdłuż
elewacji północnej i południowej.
Pierwotnie jedyna sala dla
kobiet znajdowała się na piętrze, nad przedsionkiem.
Murowany
i orientowany
budynek
synagogi wzniesiono na planie prostokąta.
Orientalny
charakter fasadzie
głównej
oraz elewacjom bocznym nadają spłaszczone łuki,
ścianki attykowe przesłaniające spadek dachu, fryzy wieńczące
elewacje - machikułowy i arkadowy,wieżyczki
akcentujące
wszystkie narożniki oraz rombowa
siatka,
która jest nawiązaniem do wzorów arabskich.
Wewnątrz w zachodniej części znajduje się płytki przedsionek, z którego wchodzi się do głównej sali modlitewnej.
W
sali głównej na wschodniej ścianie pierwotnie znajdował się
bogato zdobiony, wykonany z drzewa gruszy
– Aron ha-kodesz (hebr.ארון
הקודש „święta
arka”) – w synagodze
szafa ołtarzowa w
postaci ozdobnej drewnianej skrzynki służąca do przechowywania
zwojów Tory,
czyli rodału.
Jeden z najważniejszych elementów wyposażenia głównej sali
modlitwy, stojący na osi ściany skierowanej w stronę Jerozolimy,
w Europie na
ścianie wschodniej).
Po
jego obu stronach znajdowały się rzeźbione
lwy
naturalnej wielkości, stojące na tylnych nogach i podtrzymujące
złotą
koronę na Torę,
a na szczycie orzeł
z
rozpostartymi skrzydłami. Aron ha-kodesz otaczały rzeźbione
postaci cherubinów,
gałęzie roślin, na których wisiały instrumenty
muzyczne,
wzorowane na używanych w Świątyni
Jerozolimskiej, inskrypcje hebrajskie oraz liczne motywy roślinne i
biblijne.
Na
ścianach znajdowały się bardzo okazałe polichromie,
przedstawiające m.in. na ścianie zachodniej znaki
zodiaku,
Groby Patriarchów oraz Ścianę
Płaczu. Ich
autorem był Dawid Goldstein z Grocholic
(obecnie
część
Bełchatowa).
Pozostałe malowidła znajdujące się na ścianach północnej,
południowej oraz wschodniej wykonał Dawid Friedlander, zapewne w
1816 roku.
Mojżesz Feinkind. Dzieje Żydów w Piotrkowie i okolicy: od najdawniejszych czasów do chwili obecnej (zbiory WBP)
Opis
wnętrza synagogi przez wspomnianego już Mojżesza Feinkinda („
Dzieje
Żydów w Piotrkowie i okolicy: od najdawniejszych czasów do chwili
obecnej” z
1930
roku:
Plan
synagogi jest nadzwyczaj prosty i cech oryginalnych w konstrukcji
niema. Jest b gmach czworokątny w stylu maurytańskim oparty na
mocnych murach o półtora metrowej grubości, o czterech oknach w
poprzek z wschodu i 6 oknach z południa północy, wchodzących w
części do bocznych przedziałów kobiecych i o 2-ch oknach z
frontu. Dach jest dwuspadowy, wzdłuż osi głównej bóźnicy, jak w
domu mieszkalnym.
W
latach 50-tych XIX w, ściana frontowa z zachodu została wysunięta
o 5 metrów ku ulicy i przebudowana w te formie, jak obecnie się
przedstawia, t. j. z wysokim attykiem i dwiema maleńkiemi wieżami
po lewej i prawej stronie. Wówczas również dobudowano liczne
przedziały od południa i północy dla kobiet. Od tego czasu
synagoga otrzymała na zewnątrz obecny swój wygląd. Trzy wejścia
prowadzą z frontu do sali· głównej t. j. modlitewnej, która jest
przedłużoną, z płaskiem sufitem. W niej po stronie zachodniej
wzniesione są na: czterobocznych filarach dwupiętrowe galerje dla
kobiet przeznaczone, które oświetlaią okna z frontu. Przy wejściu
do synagogi uderza widza ściana wschqd~ nia, która zasługuje na
specjalną uwagę. Ściana ta ozdobiona jest wspaniałą rzeźbą,
gdzie umie~ szczony jest ołtarz ze wnęką ma rodały (Oron
hakodesz). Jest to plastyczna ornamentacja z drzewa gruszkowego,
pozłocona w stylu wschodnim z epoki renesansu lub barokka,
zawierająca motywy i symbole biblijne w figurach, pokryte napisami
hebrajskiemi o treści biblijnej. Stojące na tylnych nogach lwy w
wysokości naturalnej przytrzymują przedniemi nogami potrójną
złotą koronę nad którą widnieje na samym szczycie wielki orzeł
polski za skierowanym dziobem na lewo i rozpiętemi skrzydłami,
jakby chronił niemi świątynię oraz modlących się. Cherubiny
otaczają swemi skrzvdłami wnękę z rodałami. Wokoło wnęki na
gałęziach wiszą najprzeróżniejsze instrumenty muzyczne, które
były użyte ku chwale Boga w świątyni jerozolimskiej. Wspaniała
ornamentacja na wschodniej ścianie ma być wykenana przez głośnego
mistrza Dawida Friedlendera, co można odczytać z hebrajskiego
napisu, znajdującego się po prawej stronie wschodniej ściany.
Brzmi on-: ,,Dzieło rąk moich ku chwale mej - sługa Dawid Frie„
dlender'' (Maase jodaj lhispoar - hakoton Dawid friedlender) Napis
zaś na lewo tej ściany po odcyfrowaniu liczebności liter t zw.
"prat" wykazuje datę roku 1816 (576 ery żyd.).
Naszem
zdaniem jest to data ukończenia dekoracji, a według zdań innych -
ukończenia budowy synagogi. Charakterystycznem jest, że w opisie
historycznym miasta Piotrkowa z 1820 r., w którem wyliczone są
wszystkie świątynie, znajdujące się w Piotrkowie, niema wzmianki
o synagodze. Nie jest więc wykluczone przypuszczenie, że budowa i
dekoracje synagogi w Piotrkowie są dziełem i kompozycją
utalentowanego i znanego architekta Dawida Friedlendera, jak również
synagogi w Wyszogrodzie, Działoszynie itd . Podanie miejscowe mówi,
że dziełem tegoż Friedlendera są trzy bóźnice, a mianowicie w
Działoszynie, Kempnie i Piotrkowie, powstałe w końcu XVIII w. lub
na początku XIX w. Imię jego widnieje również na ścianie
synagogi w Działoszynie. Wszystkie te synagogi zdradzają jedną
formę w konstrukcji i dekoracji. Wewnętrzne zaś malowidła datują
się od czasu przeprowadzenia remontu synagogi ; wykonał je artysta
malarz Dawid Goldstein, pochodzący z Grocholicy.
Otóż
malowany wspaniały dywan na płaskim suficie okolony dwunastoma
kalendarzowemi znakami na tle niebieskiem i obrazy polichroniczne
miejsc świętych w Palestynie, jakto „Sciana Płaczu", groby
patryjarchów i t.p., na ścianie zachodniej, są pendzla tegoż
artysty, którego imię również widnieje na wewnętrznej ścianie
wschodniej synagogi, po lewej stronie.
Pozatem
znajduje się w środku sali głównej żelazny almemor (bima), na
którym mieści się fotel do obrzezania noworodków, mosiężny
świecznik dziewięcioramienny, wagi około puda, jak również
oryginalna lampa- „Ner-Tomyd" (Znicz), wisząca poza głównem
wejściem do synagogi.
Przy głównem wejściu do synagogi t. zw. „ polusz"
·(przedsionek) w kącie przymocowana była do wewnętrznej ściany
„Kuna", t. j. obręcz żelazna, składająca się z dwóch
części, zakładana grzesznikom religijnym na szyję i zamykana na
kłódkę ). „Kuna" została usunięta podczas przeprowadzania
wspomnianej dobudowy synagogi. Jednocześnie został usunięty
pręgierz (t. zw. Szandsłup), który stał przed wejściem do
synagogi, a pod którym
stawiane były kobiety za przestępstwo.
Synagoga
została zburzona przez „kacapów" w r. 1854 przysłanych
do Piotrkowa w cywilnych ubraniach - na „ochronę" miasta, w
miejsce regularnego wojska, które brały wówczas udział w wojnie
t. zw. sewastopolskiej. Wojska te urządzały wtedy w dzielnicy
żydowskiej ekscesy, plondrując i rabując domy żydowskie ).
"Kronika Piotrkowska", rok 1912.
Obok
synagogi znajdował się „Bet Hamidrasz” (uczelnia) z fundacji
Hersza Piotrkowera, założona w 1765 roku (525 ery żydowskiej).
Piotrkowerowi
przypisywana jest legenda, że będąc ubogim kuśnierzem chodził po
wsiach szukać pracy i pewnego razu znalazł skarb składający się
z kosztownych pereł. Stając się człowiekiem bogatym wpierał
biednych i rozdawał swe bogactwa. Zmarł w 1774 roku (534 ery
żydowskiej).
Przy
uczelni tej znajdowała się „waga” do ogólnego użytku, z
opłat za korzystanie z wagi utrzymywano uczelnię.
Na
piętrze „Bet-Hamidraszu” znajdowało się pomieszczenie sądów
rabinackich, miał tu swoją siedzibę Zarząd Gminy.
"Kronika Piotrkowska", rok 1912.
Tragedia
Gminy Piotrkowskiej rozpoczęła się już w ostatnich dniach
września 1939 roku, kiedy niemieckie władze okupacyjne zdecydowały
o zamknięciu liczącej 12 tysięcy osób ludności żydowskiej w
pierwszym na terenie okupowanej Europy getcie położonym we
wschodniej części miasta. Według niemieckich źródeł
archiwalnych (dokumenty Getta
w
Archiwum Państwowym w Piotrkowie) latem 1942 roku przebywało tutaj
niemal 25 tysięcy ludzi. Zagłada przyszła w połowie października
1943 roku. Niemal cała ludność getta została wywieziona do obozu
zagłady w Treblince.
Plan getta żydowskiego 1939-1942 w Piotrkowie Trybunalskim
(źródło fotografii: https://pl.wikipedia.org/wiki/)
Podczas
II
wojny światowej hitlerowcy
zdewastowali synagogę, bezpowrotnie niszcząc jej cenne wyposażenie.
Po zakończeniu wojny o synagogę ubiegało się kilka instytucji, w
tym Kongregacja
Wyznania Mojżeszowego oraz
Międzykomunalny Związek Szpitalnictwa w Piotrkowie, który chciał
włączyć synagogę
w
skład pobliskiego szpitala
św. Trójcy.
W
1954 roku Prezydium Miejskiej Rady Narodowej przekazało synagogę
Klubowi Sportowemu „Unia”, który urządził w niej salę
sportową. W związku z protestami kongregacji żydowskiej,
klub w 1955 roku zrezygnował z użytkowania synagogi. W tym samym
roku budynek został przekazany Spółdzielni Pracy Ozdób
Choinkowych „Szkło”.
„Głos
Piotrkowski”, rok 1950.
Spółdzielnia Pracy "Szkło" w Piotrkowie Trybunalskim.
(ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego)
W
latach 1964-1967 synagoga została gruntownie wyremontowana oraz
odrestaurowana i przeznaczona na siedzibę Miejskiej
Biblioteki Publicznej im. Adama Próchnika.
W
2018 roku
biblioteka została przeniesiona do nowej siedziby, a synagoga
została wyremontowana i przeznaczona na siedzibę
Archiwum Państwowego.
Na
ścianie synagogi znajduje się tablica pamiątkowa z treścią w
językach polskim,
hebrajskim, jidysz oraz angielskim:
„W
tym budynku mieściła się kiedyś Wielka Synagoga. Ta tablica
poświęcona jest pamięci Żydów piotrkowskich zamordowanych przez
okupantów hitlerowskich w latach 1939-1945”.
Budynek
wpisany jest do rejestru
zabytków. Znajduje
się też w gminnej
ewidencji zabytków miasta
Piotrkowa Trybunalskiego.
Dziś
o prawie pięciu wiekach istnienia gminy żydowskiej w Piotrkowie
przypominają: Synagoga i cmentarz
przy
ulicy Spacerowej oraz tablice pamiątkowe na terenie dawnego getta
obejmującego stare centrum miasta.
Ludność żydowska w Piotrkowie
w XVIII i XIX wieku stanowiła od 30 do 40 % ogółu mieszkańców
miasta. W okresie międzywojennym stanowiła 23% tj. około 12
tysięcy osób.
Gmina była dobrze zorganizowana, posiadała własne
szkoły, w tym gimnazjum koedukacyjne, ochronki dla dzieci, szpitale,
stowarzyszenia społeczne i kulturalne, a członkowie gminy
prowadzili ożywioną działalność w różnych ugrupowaniach
politycznych i mieli swoich przedstawicieli we władzach miasta.
"Głos Trybunalski", rok 1927.
źródła:
Oskar
Flatt. Opis Piotrkowa Trybunalskiego.
Mojżesz
Feinkind. Dzieje Żydów w Piotrkowie i okolicy: od najdawniejszych
czasów do chwili obecnej.
Kazimierz
Urban. Cmentarze żydowskie, synagogi i domy modlitwy w Polsce w
latach 1944-1966.
Eleonora
Bergman. Nurt mauretański w architekturze synagog Europy
Środkowo-Wschodniej w XIX i na początku XX wieku.
Fot.
archiwalne pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej
w Łodzi, Narodowego Archiwum Państwowego
oraz
stron:
https://epiotrkow.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/
Przeczytaj w baedekerze:
Fot.
współczesne Monika Czechowicz