Wędrując
ulicami Łodzi trudno dziś sobie wyobrazić, iż niegdyś to miasto
pełne było stale pracujących fabryk. Pejzaż miasta wypełniały
przemysłowe zabudowania poprzecinane gdzieniegdzie okazałymi
kamienicami i willami, zaś do zasnutego parą i spalinami nieba
pięły się setki kominów. Powietrze ciężkie od fabrycznych
oparów przeszywał świst fabrycznych syren, zaś ulice wypełniały
szare masy robotników spieszących do pracy na kolejną zmianę. A
samych fabryk i ich właścicieli było tak wielu, że dzisiaj pamięć
o nich powoli odchodzi w zapomnienie. Bo któż dziś słyszał na
przykład o Robercie Guse? Łódzki wątek historii rodziny Guse
rozpoczyna się od pojawienia się tutaj Marcina (Martina) Guse.
Urodzony w zaborze austriackim w 1817 roku do Łodzi przybył, by się
ożenić. W 1839 roku poślubił Annę Rozynę Beutler. Prawdopodobnie
owdowiał, gdyż w 1853 roku ożenił się powtórnie z Karoliną
Dorotą Erhardt. Miał dwoje dzieci, z pierwszego małżeństwa córkę
Krystynę Paulinę, zaś z drugiego syna Roberta. Przemysłowa
kariera familii Guse ma typowy dla łódzkich rodów fabrykantów
przebieg. Rozpoczyna się od uruchomienia niewielkiej produkcji w
małym tkackim domku, potem pracy nakładczej i gromadzeniu przez
lata kapitału, który dopiero kolejnemu pokoleniu pozwolił na
budowę fabryki z prawdziwego zdarzenia. Marcin Guse prowadził
działalność w drewnianym domku przy ul. Piotrkowskiej 67, posiadał
też okazałą działkę przy ul. Wólczańskiej 27/28.
Kalendarz łódzki na rok przestępny, 1888.
(oznaczona działka przy ul. Wólczańskiej; nr hipoteczny 789, 784, numeracja ulicy zmieniała się)
Sam nie
doczekał jednak własnego kompleksu fabrycznego. Zmarł w 1884 roku. W
1890 roku teren przy Wólczańskiej podzielono na dwie części. Część
północna została sprzedana i później swoje przedsiębiorstwo
prowadził tu jeden z przedstawicieli rodziny Poznańskich, a potem
Hertz. Część południowa natomiast została przekazana w ręce
Karoliny Guse.
"Łodzianin", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1889 (tutaj: Guze Karolina)
Karolina Guse 1894 roku uruchomiła tutaj niewielką fabrykę
pluszu. Kompleks fabryczny obejmował m.in. piętrową tkalnię
zaprojektowaną przez Piotra Brukalskiego oraz piętrową oficynę
mieszczącą skład towarów, zaprojektowaną przez Ignacego
Stebelskiego. Produkcja koncentrowała się na obróbce angielskiej
wełny angorskiej oraz łódzkiej przędzy bawełnianej. Opuszczające
przedsiębiorstwo towary miały licznych odbiorców, a eksportowane
były m.in. do Petersburga. Prowadzone przez rodzinę Guse interesy
najwyraźniej przynosiły zadowalające zyski, gdyż na początku XX
wieku Robert Guse (syn Marcina i Karoliny) poczynił wraz z żoną
Emmą kolejną inwestycję. Na zakupionej działce przy ulicy Długiej
91 (dziś ul. Gdańska) stanęła nowa fabryka.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1902.
Budowa kompleksu
obejmowała m.in. reprezentacyjny, piętrowy budynek mieszkalny
wzniesiony według projektu Kazimierza Sokołowskiego oraz trzypiętrową
tkalnię pluszu.
Kamienica przy ulicy Gdańskiej 91.
Fot. Zbigniew Januszek
Zarząd nad przedsięwzięciem objął Robert Guse. W
fabryce zatrudnienie znalazło 100 robotników, a z czasem wzrosło
do 200 ludzi. Blisko połowę z nich stanowili pracownicy nieletni. W
1905 roku w fabryce Guse wybuchł strajk, do którego przystąpiło 45
robotników.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1907.
Dwa lata później ruszyła stąd kolejna fala
niepokoju. Protesty wywołały mocną reakcję fabrykantów.
Zamieszki gaszono przy udziale carskiego wojska. Przy ulicy Długiej do
gaszenia strajku wezwane zostały znane z brutalności oddziały
kozackie. Próby przywrócenia sprawności działania fabryki nie
przyniosły oczekiwanych rezultatów. Pojawił się pomysł sprzedaży
przedsiębiorstwa i wyjazdu z Łodzi, jednak w obliczu uporu Emmy,
żony Roberta pomysł zarzucono.
Mimo prób ratowania firmy fabrykę
zamknięto w 1908 roku. Zabudowania fabryczne nadal jednak pozostawały
w rękach rodziny Guse, a ich wynajmowanie pozwoliło przetrwać
najtrudniejszy okres. Swoje nowe siedziby znalazły tu m.in. Fabryka
Wstążek Edwarda Babickiego, Walcownia Drutu i Wytwórnia
Przyborów Tkackich Cerbel i Prenclau.
Księga adresowa m. Łodzi 1937-1939.
Rodzinna kamienica nadal
zajmowana była przez Roberta i Emmę, a także ich pięcioro dzieci.
Kamienica przy ulicy Gdańskiej 91.
Fot. Zbigniew Januszek
Jeszcze przed wybuchem wojny trzecie już łódzkie pokolenie
rozjechało się po Polsce i świecie, a ci przedstawiciele rodziny
Guse, którzy pozostali w Łodzi, opuścili ją ostatecznie w 1945 roku.
Należący do rodziny kompleks fabryczny został przejęty przez
skarb państwa i przez kolejnych 50 lat mieścił się tutaj Instytut
Włókiennictwa. Przeniesiono go w 1989 roku na ulicę Brzezińską. A
dzisiaj należące niegdyś do rodziny Guse zabudowania stanowią
siedzibę kolejnego pokolenia przedsiębiorców.
Odnowione budynki pofabryczne przy ulicy Gdańskiej 91.
Fot. Zbigniew Januszek
Autorka tekstu: Emilia Twardowska
Materiały i zdjęcia: Zbigniew Januszek, udostępniono za zgodą autora.
Wycinki prasowe wyszukał baedeker łódzki ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Wycinki prasowe wyszukał baedeker łódzki ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Materiały
wyjściowe do artykułu:
1. Robert Guse - zapomniany fabrykant, "Kronika miasta Łodzi" 2017, nr 1,s. 135-139
2. https://piotrkowska-nr.pl/ulica-piotrkowska-67
3. http://www.polskaniezwykla.pl
4. Kusiński J., Bonisławski R., Janik M., Księga fabryk Łodzi , Łódź 2010.
5. Archiwum Państwowe w Łodzi: Projekty Budowlane Guberni Piotrkowskiej
1. Robert Guse - zapomniany fabrykant, "Kronika miasta Łodzi" 2017, nr 1,s. 135-139
2. https://piotrkowska-nr.pl/ulica-piotrkowska-67
3. http://www.polskaniezwykla.pl
4. Kusiński J., Bonisławski R., Janik M., Księga fabryk Łodzi , Łódź 2010.
5. Archiwum Państwowe w Łodzi: Projekty Budowlane Guberni Piotrkowskiej
***
Zbigniew Januszek
Urodzony w 1962 roku, we Wrocławiu. Absolwent Politechniki Wrocławskiej. Pasjonat się fotografii kolorowej i eksperymentalnej. W 1989 r. przeprowadził się do Łodzi, gdzie mieszka, pracuje i tworzy.
Były członek Wrocławskiego Towarzystwa Fotograficznego,
Członek Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego od 2002 r.
Jego zdjęcia zostały opublikowane w wydawnictwach „Na Piotrkowskiej w Europie”, „Zachowaj Łódź w swoim sercu”, „Tablice pamiątkowe w Politechnice Łódzkiej” oraz w autorskich albumach
„Detal w architekturze Politechniki Łódzkiej”. Publikował także fotoreportaż z uroczystości 50-lecia Łódzkiej Szkoły Filmowej w miesięczniku „ Film” i „Kino”
Przez 24 lat współpracował z miesięcznikiem „PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY. Prowadził stałą rubrykę pt. „Łódź odchodząca" - poświęconą historii i obecnemu stanowi łódzkich fabryk włókienniczych.
W 2004 r. otrzymał I, a 2007 r. III nagrodę w konkursie fotograficznym im. Bogusława Miszteli „Poezja Bałuckich Podwórek”. W 2011 r. współpracował z Instytutem Europejskim w Łodzi.
W 2011 i 2012 r. wraz z Ośrodkiem Kultury GÓRNA zorganizował I i II Łódzkie Manewry Fotograficzne. W 2021 r. I 2022 r. otrzymał Złotą Łódzkę na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Młodych FOLKOWE INSPIRACJE w Łodzi, kategoria foto – open.
W 2022 r. otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym “Portret 2022”.
W 2019 r. z okazji 70-lecia Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego otrzymał Srebrną Honorową Odznakę ŁTF za twórczość artystyczną.
Wystawy indywidualne:
- „Kalejdoskop”, ŁTF, 2022 r.
- „Łódź do ... potęgi”, ŁTF, Program Kultugranty - Łódzkie Centrum Wydarzeń, 2017 r.
- „Pół żartem, pół serio czyli wrocławskie krasnale odwiedzaj Łódź", ŁTF, 2013 r.
- „Linia graniczna", Muzeum Tradycji Niepodległościowch i Stacji Radegast - Łódź,
66-lecie likwidacji Litzmannstadt Getto, 2010 r.
- „Kuczki - namioty w niebie”, Galeria Biura Promocji UMŁ, 2007 r.
- „Ziemia Obiecana - Łódź między przeszłością a przyszłością”
Nordwestdeutsches Museum für Industrie Kultur, Niemcy 2006 r.
- „Lodzermensch śladami łódzkich Niemców”, ŁTF, Rok Polsko-Niemiecki w Łodzi, 2006 r.
- „NIE-ZAPOMNIENIE”. ŁTF, 60-lecie likwidacji Litzmannstadt Getto, 2004 r.
- „Gdyby 6 była 9”, ŁTF, I Festiwal Dialogu Czterech Kultur, 2002 r.
- Wystawę promującą Łódź w partnerskim mieście Chemnitz, 1998 r.
oraz wystawy zbiorowe: Polska, Belgia, Japonia, Węgry i Rumunia.
Brał udział w obradach jury wielu konkursów fotograficznych np.: „ZŁOTA ŁÓDKA 2019” - Międzynarodowy Festiwal Twórczości Młodych FOLKOWE INSPIRACJE, Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny im. Jana Bułhaka “Pejzaże wokół mojego miasta”
W 2019 r. ukończył kurs zawodowy w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego, oraz zdał egzamin państwowy potwierdzający kwalifikacje: rejestracja i obróbka obrazu w zawodach fotograf i fototechnik. W 2021 r. ukończył kurs zawodowy: Realizacja projektów graficznych i multimedialnych w zawodzie technik fotografii
i multimediów, oraz zdał egzamin państwowy potwierdzający kwalifikacje: rejestracja i obróbka obrazu w zawodach technik fotografii i multimediów.
Zbigniew Januszek
Urodzony w 1962 roku, we Wrocławiu. Absolwent Politechniki Wrocławskiej. Pasjonat się fotografii kolorowej i eksperymentalnej. W 1989 r. przeprowadził się do Łodzi, gdzie mieszka, pracuje i tworzy.
Były członek Wrocławskiego Towarzystwa Fotograficznego,
Członek Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego od 2002 r.
Jego zdjęcia zostały opublikowane w wydawnictwach „Na Piotrkowskiej w Europie”, „Zachowaj Łódź w swoim sercu”, „Tablice pamiątkowe w Politechnice Łódzkiej” oraz w autorskich albumach
„Detal w architekturze Politechniki Łódzkiej”. Publikował także fotoreportaż z uroczystości 50-lecia Łódzkiej Szkoły Filmowej w miesięczniku „ Film” i „Kino”
Przez 24 lat współpracował z miesięcznikiem „PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY. Prowadził stałą rubrykę pt. „Łódź odchodząca" - poświęconą historii i obecnemu stanowi łódzkich fabryk włókienniczych.
W 2004 r. otrzymał I, a 2007 r. III nagrodę w konkursie fotograficznym im. Bogusława Miszteli „Poezja Bałuckich Podwórek”. W 2011 r. współpracował z Instytutem Europejskim w Łodzi.
W 2011 i 2012 r. wraz z Ośrodkiem Kultury GÓRNA zorganizował I i II Łódzkie Manewry Fotograficzne. W 2021 r. I 2022 r. otrzymał Złotą Łódzkę na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Młodych FOLKOWE INSPIRACJE w Łodzi, kategoria foto – open.
W 2022 r. otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym “Portret 2022”.
W 2019 r. z okazji 70-lecia Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego otrzymał Srebrną Honorową Odznakę ŁTF za twórczość artystyczną.
Wystawy indywidualne:
- „Kalejdoskop”, ŁTF, 2022 r.
- „Łódź do ... potęgi”, ŁTF, Program Kultugranty - Łódzkie Centrum Wydarzeń, 2017 r.
- „Pół żartem, pół serio czyli wrocławskie krasnale odwiedzaj Łódź", ŁTF, 2013 r.
- „Linia graniczna", Muzeum Tradycji Niepodległościowch i Stacji Radegast - Łódź,
66-lecie likwidacji Litzmannstadt Getto, 2010 r.
- „Kuczki - namioty w niebie”, Galeria Biura Promocji UMŁ, 2007 r.
- „Ziemia Obiecana - Łódź między przeszłością a przyszłością”
Nordwestdeutsches Museum für Industrie Kultur, Niemcy 2006 r.
- „Lodzermensch śladami łódzkich Niemców”, ŁTF, Rok Polsko-Niemiecki w Łodzi, 2006 r.
- „NIE-ZAPOMNIENIE”. ŁTF, 60-lecie likwidacji Litzmannstadt Getto, 2004 r.
- „Gdyby 6 była 9”, ŁTF, I Festiwal Dialogu Czterech Kultur, 2002 r.
- Wystawę promującą Łódź w partnerskim mieście Chemnitz, 1998 r.
oraz wystawy zbiorowe: Polska, Belgia, Japonia, Węgry i Rumunia.
Brał udział w obradach jury wielu konkursów fotograficznych np.: „ZŁOTA ŁÓDKA 2019” - Międzynarodowy Festiwal Twórczości Młodych FOLKOWE INSPIRACJE, Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny im. Jana Bułhaka “Pejzaże wokół mojego miasta”
W 2019 r. ukończył kurs zawodowy w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego, oraz zdał egzamin państwowy potwierdzający kwalifikacje: rejestracja i obróbka obrazu w zawodach fotograf i fototechnik. W 2021 r. ukończył kurs zawodowy: Realizacja projektów graficznych i multimedialnych w zawodzie technik fotografii
i multimediów, oraz zdał egzamin państwowy potwierdzający kwalifikacje: rejestracja i obróbka obrazu w zawodach technik fotografii i multimediów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz