Kamienica przy Piotrkowskiej 87 została wzniesiona w 1892 roku dla właściciela łódzkiej
firmy projektowo-budowlanej Alojzego Balle.
Jest
ona przykładem typowej kamienicy wielkomiejskiej schyłku XIX
stulecia. Otrzymała neorenesansową fasadę spiętą ryzalitami o
boniowanych narożach. Parter i pierwsze piętro miało pierwotnie
charakter handlowy, wyższe kondygnacje typowo mieszkalny.
Plac
na Łódce pod Nº 136, od kilkunastu lat był
w posiadaniu zmarłego Franciszka Maschke, na którym założony od
dawnego czasu znajduje się fundament teraz znacznie uszkodzony,
sprowadzone w części na plac ten drzewo przez czas tak dawny
spróchniało i do budowy domu nie jest zdatne.
Pozostała
wdowa, a teraz zamężna Stefan, ani myślą o wzniesieniu domu,
który zaraz po objęciu placu tego może w rok lub dwa zadeklarowali
Maschkowie wystawić.
Ośmielam się najpokorniej upraszać Wielmożnego Prezydenta aby mi pomieniony plac łaskawie przeznaczyć raczył, a ja wraz z Gabrielem May wspólnie deklarujemy budowę domu natychmiast rozpocząć i takowy najdalej w ciągu roku zupełnie wykończyć.
Ośmielam się najpokorniej upraszać Wielmożnego Prezydenta aby mi pomieniony plac łaskawie przeznaczyć raczył, a ja wraz z Gabrielem May wspólnie deklarujemy budowę domu natychmiast rozpocząć i takowy najdalej w ciągu roku zupełnie wykończyć.
Podanie znalazło zrozumienie u Pana Prezydenta i już po miesiącu, w tym samym roku 1847, plac został na Rzecz Kasy Miejskiej odebrany i przekazany Fryderykowi Wertschitzkiemu.
W dokumencie z 1850 roku Wertschitzki zadeklarował:
Plac z ogrodem pod Nº 136 przy ulicy Piotrkowskiej i dom na tymże wystawiony, jest wspólną naszą własnością – czyli połowa jego granicząca z posesją 137 należy do mnie, zaś druga połowa od strony posesji 135 do Jana Gabriela May. Zastrzegam sobie wszakże, iż w połowie domu Maya obecnie należącej nie może nigdy szynk być pomieszczony.
Fryderyk
Wertschitzki zmarł w 1862 roku. Pod koniec lat 60. Gabriel May jest
wymieniony jako samodzielny właściciel całej nieruchomości.
Przynajmniej od początku lat 80. XIX stulecia posesja należała do Alojzego Balle.
Przynajmniej od początku lat 80. XIX stulecia posesja należała do Alojzego Balle.
Według projektu z 1882 roku Balle wystawił dwupiętrową oficynę, która była pierwszym murowanym obiektem posesji.
W pierwszej połowie lat 90. Balle wykupił grunt działki.
Trzypiętrowa kamienica frontowa została wzniesiona według projektu z 1893 roku, autorstwa Alwilla Jankau, który wraz z Alojzym Balle prowadził przez jakiś czas firmę budowlaną przy ulicy Gdańskiej (dawniej Długa).
Alwill (Alvill, Albin) Jankau (1859-1916) - architekt.
Przeczytaj w baedekerze:
Około
1910 roku spadkobiercy Alojzego Balle sprzedali nieruchomość przy
Piotrkowskiej 87 małżeństwu Zofii i Henrykowi Schwalbe.
Nieruchomość pozostawała własnością rodziny Schwalbe do wybuchu II wojny światowej.
Informator m. Łodzi z kalendarzem, rok 1920.
Jednodniówka "Ratujcie Dzieci" z 11 czerwca 1916 roku.
"Rozwój", rok 1919.
"Rozwój", rok 1919.
"Rozwój", rok 1919.
"Rozwój", rok 1920.
"Rozwój", rok 1921.
"Rozwój", rok 1922.
"Rozwój", rok 1920.
Przeczytaj w baedekerze:
Od 1910 roku mieścił się tutaj główny skład Warszawskich Zakładów Żyrardowskich (przeniesiony z Piotrkowskiej 6) Hiellego i Dittricha, oferujący towary płócienne, pościel, bieliznę, tekstylia, dywany i inn.
"Rozwój", rok 1910.
"Neue Lodzer Zeitung", 1910.
W latach 1883-1884 właściciele "Towarzystwa Akcyjnego Zakładów Żyrardowskich Hielle i Dittrich" wystawili kamienicę przy Piotrkowskiej 6, w której na parterze funkcjonował skład fabryczny i sklep.
Piotrkowska 6
Przeczytaj w baedekerze:
Skład Warszawskich Zakładów Żyrardowskich miał swoją siedzibę przy Piotrkowskiej 87 od 1910 roku.
"Rozwój", rok 1910.
"Rozwój", rok 1911.
"Rozwój", rok 1911.
"Rozwój", rok 1912.
"Rozwój", rok 1913.
"Rozwój", rok 1914.
"Nowy Kurier Łódzki", rok 1916.
"Głos Poranny", rok 1938.
"Kurier Łódzki", rok 1938.
Skład Żyrardowski funkcjonował również po wybuchu II wojny światowej (prowadzony przez Wilhelma Knappa od 1937 roku).
"Deutsche Lodzer Zeitung", 1939.
Mieścił się tu również jeden ze sklepów Karola Goeperta, oferujący łodzianom eleganckie nakrycia głowy. Można było tu nabyć kapelusze filcowe, pluszowe oraz cylindry i meloniki.
"Goniec Łódzki", rok 1903.
Fabryka kapeluszy Karola Goeperta i Daniela Grethlera założona została w 1884 roku przy ówczesnej ulicy Zawadzkiej 1 (dzisiaj ulica Próchnika), w 1888 roku przeniesiona na ulicę Podleśną 3 (dzsiaj ulica Skłodowskiej Curie). Niewielki początkowo zakład otrzymał tu napęd parowy, stopniowo rozwijał produkcję i zwiększał zatrudnienie z 61 w 1893 roku do 187 robotników w roku 1903. Wartość rocznej produkcji wynosiła 200 tysięcy rubli. Firma od 1902 roku miała tylko jednego właściciela - Karola Goeperta (Göpperta) i słynęła z doskonałych jakościowo kapeluszy filcowych, pluszowych cylindrów i meloników, które sprzedawano w firmowych sklepach przy ulicy Piotrkowskiej 11, 73 i 87.
Jubileuszowe wydanie "Lodzer Zeintung 1883-1913".
Sklep Karola Gorperta przy Piotrkowskiej 11.
Winieta reklamowa fabryki kapeluszy Karola Goeperta.
Więcej o Karolu Goepercie i jego firmie przeczytasz w baedekerze:
"Dziesięć Lat Odrodzonej Polski Niepodległej w Życiu Powiatu Łódzkiego", rok 1928.
W
latach 30. XX wieku mieściło się tutaj biuro sprzedaży
zakładów Adolfa Horaka,
jednego z największych przedsiębiorstw włókienniczych
przedwojennej Łodzi.
Przeczytaj w baedekerze:
"Głos Poranny", rok 1938.
Przeczytaj w baedekerze:
W latach 30. XX wieku właściciele przenieśli
swoje przedsiębiorstwo na ulicę Zagajnikową 20 (dzisiaj Kopcińskiego
20).
Przy
ulicy Piotrkowskiej 87 mieszkał Salo Opatowski, finansista,
filantrop i mecenas sztuki.
Księga adresowa m. Łodzi 1937-1939.
Opatowski urodził
się w 1879 roku w Kutnie. Nauki początkowe pobierał w
beit-hamidraszu, a następnie był uczniem reb Jehoszuele Kutnera.
Ukończył seminarium nauczycielskie w Lipnie, potem kształcił się
w seminarium rabinackim dra Hildesheimera w Berlinie, utrzymując się
z korepetycji. Wyjechał do Ameryki, gdzie został inspektorem w
towarzystwie ubezpieczeniowym. Wziął udział w konkursie
organizowanym przez to towarzystwo, zdobył pierwszą nagrodę, która
pozwoliła mu na niezależność finansową.
Wprowadzony do grona autorów dramatycznych i ludzi teatru: Jakuba Gordina, Mojżesza Hurwitza, Jakuba Adlera i Mogulesko, zżył się z tą grupą i popierał jej inicjatywy teatralne. Po przybyciu do Łodzi, około 1900 roku, został oddanym przyjacielem i doradcą dyrektora miejscowego teatru żydowskiego, Icchaka Zandberga.
Wprowadzony do grona autorów dramatycznych i ludzi teatru: Jakuba Gordina, Mojżesza Hurwitza, Jakuba Adlera i Mogulesko, zżył się z tą grupą i popierał jej inicjatywy teatralne. Po przybyciu do Łodzi, około 1900 roku, został oddanym przyjacielem i doradcą dyrektora miejscowego teatru żydowskiego, Icchaka Zandberga.
Icchak Zandberg stworzył stałą scenę żydowską, która według określenia Zalmana Zilbercwajga, autora fundamentalnego „Leksikon fun jidiszn teater”, dała „najmocniejsze podwaliny sceny żydowskiej w Europie Wschodniej”.
Zandberg dawał nieprzerwanie przedstawienia aż do wybuchu I wojny. Powodzenie zdobył dzięki bogatemu repertuarowi; systematycznie też sprowadzał na gościnne występy znanych aktorów: Borysa Tomaszewskiego, Davida Kesslera, Klarę Jong, E.R. Kamińską oraz przybyłego z Londynu Morisa Wachsmana, który po śmierci Zandberga objął dyrekcję Teatru Wielkiego.
Zespół Icchaka Zandberga.
W latach 1905-1914 Teatr Wielki Fryderyka Sellina przy dawnej ulicy Konstantynowskiej (dzisiaj ul. Legionów) nieprzerwanie był stałą sceną dla żydowskiego zespołu.
Przeczytaj w baedekerze:
Salo Opatowski znany był z szerokiego
gestu i pańskiej rozrzutności, na przykład pokrywał niekiedy
koszty całego spektaklu, polecając artystom grać dla nielicznej
widowni, nie dla rozgłosu, lecz po to, by nie odwołano
przedstawienia z powodu braku publiczności.
Był
jednym z nielicznych, którzy dostrzegli rozwijający się talent
młodego Juliana Tuwima, i to on sfinansował debiutancki tom wierszy
poety „Czyhanie na Boga” (1918) oraz pierwowzór książkowy jego
„Rewolucji w Niemczech” (1919) z ilustracjami Artura Szyka.
Opatowski
odwiedzał pracownię Szyka, kupował jego obrazy i rysunki, wciąż
zamawiając nowe i płacąc za nie sowicie by w ten sposób młodemu
wówczas artyście ułatwić warunki do dalszej pracy.
"Panorama", ilustrowany dodatek tygodniowy "Republiki", rok 1925
Przeczytaj w baedekerze:
Około 1913 roku Opatowski otworzył w Łodzi przedstawicielstwo firmy „Salamandra” przy ulicy Benedykta 3 (dzisiaj ul. 6 Sierpnia).
Od 1925 roku był dyrektorem łódzkiego
towarzystwa ubezpieczeniowego „Przyszłość” i współwłaścicielem
kantoru wymiany J. Lewicki Spółka Komandytowa przy ulicy
Piotrkowskiej 100.
W
1932 roku Opatowski obchodził jubileusz trzydziestolecia działalności w
zakresie ubezpieczeń i z tej okazji złożył szczodry dar pieniężny
na cele filantropijne.
Chcę
jeszcze wspomnieć o jednej mieszkance kamienicy przy Piotrkowskiej
87. Przed wybuchem II wojny światowej mieszkała tu Tatiana (Tauba,
Tania) Fuks (Fuchs), dziennikarka, tłumaczka i nauczycielka.
Lazar Fuks
Przeczytaj w baedekerze:
Po powrocie do Łodzi Tatiana kontynuowała pracę w zawodzie, współpracując równocześnie z miejscową prasą żydowską: Łodzier Fołksbłat i Najer Fołksbłat oraz Arbeter Cajtung, Frajnd, Literarisze Bleter. Publikowała przekłady z literatury rosyjskiej.
Po śmierci męża całkowicie poświęciła się pracy dziennikarskiej.
(źródło fotografii: Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Łódzkiego)
Po wyzwoleniu obozu przez Armię Radziecką wróciła do Łodzi i podjęła pracę w Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej. Publikowała w łódzkiej gazecie żydowskiej Dos Naje Łebn. Po kilku miesiącach wyjechała do Niemiec i przez pewien czas mieszkała w obozie dla uchodźców w amerykańskiej strefie okupacyjnej.
Publikowała w monachijskiej Fołksbłat i paryskiej Jidysze Bilder. W 1947 roku wyemigrowała do Argentyny, gdzie wydała swoje wspomnienia A wanderung Iber okupirte gebitn. Tłumaczyła z polskiego na hiszpański zbiór Dokumenty zbrodni i męczeństwa, wydany w Argentynie i Hiszpanii.
Zmarła 2 grudnia 1950 roku w Buenos Aires.
Cmentarz Żydowski przy ulicy Brackiej w Łodzi. Grób
rodziny Fuksów odnalazł i wykonał zdjęcia dla baedekera łódzkiego
Paweł Kulig, pomysłodawca i organizator projektu "Strażnicy
Pamięci". Bardzo dziękuję autorowi.
Spoczywa tutaj Lazar Fuks, w tym samym miejscu spoczywają także Mojżesz Fuchs (zmarł w roku
1933) i Sara Fuchs z domu Zynger, zmarła w roku 1935.
Wróćmy do kamienicy Alojzego Balle:
Pod koniec lat 20. i w latach 30. ubiegłego stulecia posiadała tu swój sklep znana firma obuwnicza "Bata". Firma szeroko reklamowała się w łódzkiej prasie:
"Echo", rok 1930.
"Echo", rok 1930.
"Echo", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1936.
"Głos Poranny", rok 1936.
W 1931 roku Warszawska Fabryka Dywanów "Dywan" otworzyła przy Piotrkowskiej 87 swój skład firmowy.
"Głos Poranny", rok 1931.
"Głos Poranny", rok 1931.
"Głos Poranny", rok 1931.
"Głos Poranny", rok 1932.
"Głos Poranny", rok 1932.
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
W
grudniu 1967 roku przy ul. Piotrkowskiej 87 otwarto luksusowy sklep
konfekcyjno-dziewiarski (projekt wnętrza – inżynier
Chrobaczewski; szkło, nikiel, lekkie podświetlone schody, ogromne
kolorowe mozaiki na ścianach, najnowsze urządzenia do ekspozycji
towarów, nowoczesne oświetlenia sufitowe).
Dzisiaj mieści się tutaj Łódzkie Centrum Wydarzeń i Biuro Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Łodzi.
Ma
tu swoją siedzibę „Galeria 87” Urzędu Miasta Łodzi, której
przeznaczeniem jest prezentacja dzieł łódzkich artystów, jak
również twórców pochodzących z miast partnerskich Łodzi. Przeczytaj w baedekerze:
Metrowej wysokości miś jest cały wykonany z brązu i waży 60 kilogramów. Został zaprojektowany przez łódzkich artystów: Magdalenę Walczak i Marcina Mielczarka zgodnie z wizerunkiem wymyślonym przez pisarza Czesława Janczarskiego oraz ilustratora Zbigniewa Rychlickiego.
"Miś Uszatek", cz.1
(źródło: YouTube.pl)
Scenariusz serialu animowanego "Miś Uszatek" powstał na podstawie książki Czesława Janczarskiego i Zbigniewa Rychlickiego z 1957 roku.
(źródło fotografii: Janczarski Czesław, Zbigniew Rychlicki - Miś Uszatek (smakliter.pl)
Później Miś Uszatek gościł ze swoimi przygodami na łamach pisma dla dzieci "Miś".
Czasopismo "Miś", pismo dla dzieci w wieku przedszkolnym, założone w 1957 roku. Było to pierwsze po wojnie czasopismo dla dzieci. Pierwszy numer ukazał się 15 lutego 1957 roku.
Przez wiele lat redaktorem naczelnym była Barbara Lewandowska, autorka książek dla dzieci.
Ostatni numer "Misia" ukazał się w czerwcu 2010 roku.
(źródło fotografii: Czasopismo "Miś" - Misie.com.pl)
W 1975 roku Studio małych Form Filmowych Se-Ma-For na zlecenie Telewizji Polskiej stworzyło serial dla dzieci. Produkcja "Misia Uszatka" trwała do 1987 roku, w tym czasie powstały 104 odcinki. W 1979 roku Telewizja Polska zakończyła finansowanie dobranocki, a studio przygotowało kolejne odcinki na seanse poranne, które nie kończyły się już słyną piosenką na dobranoc...
Dziś scenografie i lalki z serialu pokazywane są w Muzeum Bajki, a w Muzeum Kinematografii i Centrum Informacji Turystycznej można nabyć maskotkę misia.
Inne
firmy, składy i sklepy mieszczące się niegdyś przy ulicy
Piotrkowskiej 87 od frontu i w oficynach:
"Goniec Łódzki", rok 1904.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1905.
"Rozwój", rok 1905.
"Rozwój", rok 1907.
"Rozwój", rok 1908.
"Rozwój", rok 1911.
"Lodzer Informations und Hause kalender", 1911.
"Rozwój", rok 1910.
"Rozwój", rok 1913.
"Rozwój", rok 1912.
"Rozwój", rok 1913.
Informator m. Łodzi, rok 1920.
"Rozwój", rok 1920.
"Rozwój", rok 1920.
"Rozwój", rok 1920.
"Rozwój", rok 1920.
"Rozwój", rok 1920.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1926.
"Ilustrowana Republika", rok 1927.
"Ilustrowana Republika", rok 1927.
"Ilustrowana Republika", rok 1927.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1930.
"Głos Poranny", rok 1933.
"Głos Poranny", rok 1935.
"Głos Kupiectwa", rok 1935.
"Głos Poranny", rok 1938.
"Głos Kupiectwa", rok 1935.
"Głos Poranny", rok 1936.
"Głos Poranny", rok 1937.
"Głos Rudy Pabianickiej", rok 1939.
"Dziennik Łódzki", rok 1946.
"Dziennik Łódzki", rok 1946.
"Dziennik Łódzki", rok 1946.
"Dziennik Łódzki", rok 1947
"Dziennik Łódzki", rok 1949.
"Dziennik Łódzki", rok 1959.
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
"Dziennik Łódzki", rok 1967.
Kamienica ma wielkomiejski charakter, znajdowały się tutaj eleganckie mieszkania (na piętrze, od frontu), i mieli swoje gabinety lekarze:
"Rozwój", rok 1898.
"Rozwój", rok 1898.
"Rozwój", rok 1905.
"Rozwój", rok 1908.
"Rozwój", rok 1909.
"Rozwój", rok 1906.
"Głos Poranny", rok 1936.
Na zakończenie sensacyjnie:
źródła:
Marek Szukalak. Słownik biograficzny Żydów łódzkich i z Łodzią związanych.
Piotr Machlański. Szlak ulicy Piotrkowskiej.
Ulica Piotrkowska w Łodzi. Historia Łodzi przemysłowej lat 1824-1939. (piotrkowska-nr.pl)
Joanna Podolska. Jakub Wiewiórski. Spacerownik. Łódź filmowa.
Sławomir Krajewski, Jacek Kusiński. Ulica Piotrkowska. Spacer pierwszy.
Grażyna Kobojek. Łódź – Kalendarium XX wieku.
"Rozwój", rok 1911.
Fot. współczesne Monika Czechowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz