Muzeum Włókiennictwa w Łodzi istnieje od 1960 roku.W roku 1975 przekształciło się w Centralne Muzeum Włókiennictwa.
Ulokowane
w okazałym kompleksie klasycystycznych budynków Białej Fabryki Ludwika Geyera,
jest obecnie największym muzeum włókiennictwa w Europie. Stosunkowo młoda
kolekcja obejmuje różne eksponaty związane z włókienniczym procesem
produkcyjnym, narzędzia, maszyny i dokumenty dawnych zakładów produkcyjnych,
papiery wartościowe spółek włókienniczych, projekty tekstyliów, tkaniny
artystyczne, przemysłowe i ludowe, odzież i akcesoria strojów.
W świecie sztuki
współczesnej muzeum słynie jako organizator Międzynarodowego Triennale Tkaniny,
obecnie najstarszej, największej i najbardziej uznanej w swoim rodzaju na
świecie wystawy promującej „sztukę włókna”.
Fabryka
to rozległy, 4-skrzydłowy kompleks budynków architektury przemysłowej.
Proces odnawiania i przystosowania zabytku do celów muzealnych został
rozpoczęty w 1955 roku, kiedy zapadła decyzja o przeznaczeniu obiektu na
siedzibę mającego powstać Muzeum Historii Włókiennictwa.
W
2013 roku przestrzeń wystawiennicza muzeum powiększyła się o zrewitalizowany
budynek „Starej kotłowni”, w którym otwarte zostało muzeum interaktywne,
wykorzystujące nowoczesne techniki multimedialne.
Zwiedzanie
wnętrz i eksponatów w Białej Fabryce zostawimy sobie na chłodniejszą porę,
dzisiaj korzystając z pięknego majowego słońca, spacerujemy po terenie Skansenu
Łódzkiej Architektury Drewnianej, który od 2009 roku stanowi integralną część
muzeum. Znajdują się tu obiekty typowe dla zabudowy Łodzi i okolicy z
przełomu XIX/XX wieku.
Pomysł
utworzenia Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej narodził się na
przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Jego pomysłodawcą była Krystyna Kondratiuk,
ówczesny dyrektor muzeum. Na realizację skansen czekał długo, blisko pół wieku.
Dopiero bowiem na początku XXI wieku, kiedy otworzyły się możliwości
pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej podjęte zostały realne
starania zmierzające do jego utworzenia. Na miejsce wybrano park im. Władysława
Reymonta położony na tyłach Centralnego Muzeum Włókiennictwa. Rozstrzygnięty w
2002 roku konkurs na projekt wygrały architektki z Wrocławia – Anita Luniak i
Teresa Mromlińska. Prace budowlane trwały od września 2006 do końca maja 2008 roku.
Skansen
Łódzkiej Architektury Drewnianej oddano do użytku 30 września 2008 roku, jednak
samo zebranie i organizacja projektu zajęły 6 lat.
W
skansenie znajduje się osiem obiektów typowych dla zabudowy Łodzi z przełomu
XIX/XX wieku i początków XX wieku. Obiekty dobrane zostały tak, aby jak
najlepiej i najpełniej reprezentowały dawną architekturę miasta.
W
skład tej niezwykłej kolekcji wchodzą: domy (zwane rzemieślniczymi)
przeniesione z ul. Wólczańskiej 68 (własność przemysłowca Karola Bennicha
(1842-1891)), ul. Żeromskiego 68, ul. Mazowieckiej 61, ul. Kopernika 42, ul.
Mazowieckiej 47, a także Kościół Ewangelicko-Augsburski (1811 r.) z ul. Rynek
Nowosolna 13 (po II Wojnie Światowej znany pod nazwą kościół pod wezwaniem Św.
Andrzeja Boboli). Oprócz tego niewielki budynek dawnej poczekalni przystanku
tramwajowego z Rynku Nowego Miasta w Zgierzu (rok 1913). Ostatnim obiektem
znajdującym się w zbiorze jest willa letniskowa, przeniesiona z Rudy
Pabianickiej (ul. Scaleniowa 18).
Budynki
rozmieszczone zostały wzdłuż dwóch brukowanych „kocimi łbami” uliczek,
zbiegających się przy kościele. Zadbano również o stylizowane elementy małej
architektury – lampy, studnię, drogowskazy z nazwami ulic.
Od
strony kompleksu budynków fabrycznych (obecnie muzeum) skansen jest oddzielony
ceglanym murem z bramą.
Mijając bramę skansenu, po
lewej stronie zobaczymy dom przeniesiony z ulicy Wólczańskiej 68. W drugiej
połowie XIX wieku stanowił własność łódzkiego przemysłowca Karola Bennicha
(1842-1891). Domek ten został wybudowany prawdopodobnie w latach 60. XIX wieku
na posesji do niego należącej. Jest to typowy dom zamożnej wielopokoleniowej
rodziny protestanckiej. Z zewnątrz budynek jest bardzo podobny do domów tkaczy,
jednak w przeszłości żadne z jego pomieszczeń nie pełniło funkcji izby
warsztatowej. Usytuowany przy fabryce, od początku pełnił funkcje wyłącznie
mieszkalne, podzielony wewnątrz na cztery jednakowe mieszkania dwuizbowe i
czteroizbowe poddasze. Być może na początku zajmował go właściciel, a później
lokatorami byli pracownicy jego firmy. Budynek nie był skanalizowany, posiadał
jedynie instalację elektryczną.
W skansenie budynek został przeznaczony na cele ekspozycyjne muzeum – rekonstrukcję typowych wnętrz domu rzemieślniczego oraz warsztatu tkacza.
IZBA
WARSZTATOWA W DOMKU TKACZA:
Krosno rękodzielnicze z urządzeniem przerzutowym Key'a. Profesjonalne, najwydatniejsze krosno rzemieślnicze do tkanin bawełnianych i lnianych o splocie płóciennym.
Snowadło pionowe. Urządzenie do równego napięcia oraz równoległego ułożenia nici osnowy żądanej długości.
REKONSTRUKCJE
WNĘTRZ MIESZKAŃ ROBOTNICZYCH Z LAT 20. i 30. XX WIEKU:
Wystawa jest próbą odtworzenia warunków mieszkalnych środowiska robotniczego Łodzi okresu międzywojennego.
Mieszkanie
biedniejsze (robotnika niewykwalifikowanego) - jednoizbowe - z podziałem
funkcjonalnym na część kuchenną i pokojową, o skromnym wyposażeniu, z mniejszą
ilością przedmiotów ozdobnych.
Mieszkanie
zamożniejsze (majstra, robotnika wykwalifikowanego) - dwuizbowe - składające
się z kuchni i pokoju, z meblami i sprzętami o wyższej klasie.
Znalazło się w
nim tremo (lustro w drewnianej ramie umocowane na szafce), kredens, zegar
szafkowy, komoda, etażerka oraz większa ilość przedmiotów ozdobnych – pluszowe
nakrycia stołu i łóżka, serwetki, wazony, porcelanowe figurki.
W
obu mieszkaniach są obrazy o treści religijnej i domowy ołtarzyk.
Wystawa
została przygotowana w oparciu o przedmioty gromadzone przez muzeum, specjalnie
na jej potrzeby (zakupy, liczne dary) oraz eksponaty wypożyczone z Muzeum
Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.
Najnowsza
ekspozycja, to multimedialna wystawa o żydowskiej dzielnicy w przedwojennej Łodzi:
„W kuchni Pani Goldbergowej” -
Na ścianie dostrzegam fotografię Zisele Świerc:
Przeczytaj Tutaj:
DZIECI BAŁUT. MURALE PAMIĘCI.
DZIECI BAŁUT. MURALE PAMIĘCI/ kolejne wizerunki
Wizerunek
małej Zisele został uwieczniony na muralu przy ulicy Gęsiej 1, na łódzkich Bałutach.
W
ramach przedsięwzięcia zatytułowanego „Dzieci Bałut – murale pamięci”, na
murach łódzkich-bałuckich kamienic powstały niezwykłe prace.
To
opowieść o dzieciach, które więziono w Litzmannstadt Getto. Postaci zostały
odwzorowane na podstawie archiwalnych fotografii, od 2012 roku powstawały
portrety przedstawiające dzieci żydowskie, małoletnich więźniów obozu dla
dzieci polskich oraz te z obozu dla Romów.
Kuzynka
Zisele Świerc, prof. Halina Goldberg z Bloomington w USA wspomina: „Niewiele
wiem o mojej kuzynce Zisele Świerc. Jej mama, Hela (Chaja) Piwnik urodziła się
w Łodzi. Matka Heli, Nechuma Abbe pochodziła z rodziny tkaczy (była ciotką Samuela
Abbe, do którego należała fabryka na Radogoszczu, dzisiaj oddział
martyrologiczny Muzeum Tradycji Niepodległościowych). Ojciec Heli, Jeruchem,
jak wielu mężczyzn w jego rodzinie, był furmanem. Mieszkali na Bałutach, przy
ulicy Dolnej 12 i tam też Hela się wychowywała wśród piątki młodszego
rodzeństwa. Moja mama była jedną z jej sióstr. Nie wiem jak Hela poznała swego
męża, ojca Zisele, którego znam tylko nazwisko – Świerc, był szewcem. Zisele
(czasem też nazywana Zosią) miała około 5 lat gdy rozpoczęła się wojna…"
DZIECI BAŁUT. MURALE PAMIĘCI.
DZIECI BAŁUT. MURALE PAMIĘCI/ kolejne wizerunki
Położony
naprzeciw budynek pierwotnie znajdował się na ul. Żeromskiego 68. Interesującym
elementem są drzwi wejściowe zdobione kutą kratą o motywach roślinnych.
Tu
ulokowana jest pracownia-warsztat papieru ręcznie czerpanego, surowca, który
nie tracąc walorów podstawowego materiału piśmiennego i drukarskiego znajduje
coraz więcej zaskakujących zastosowań. Od kilkudziesięciu lat dzieła plastyczne
z niego wykonywane są przedmiotem licznych międzynarodowych konkursów,
plenerów, wystaw tradycyjnie wiązanych z tkaniną artystyczną.
Położony
za nim dom z ulicy Mazowieckiej 61 jest przykładem piętrowego budynku
czynszowego z przedmieść miasta.
Naprzeciwko znajduje się budynek przeniesiony
z ul. Kopernika 42. Wyróżnia się ciekawym detalem architektonicznym w postaci
profilowanych gzymsów międzykondygnacyjnych, profilowanych opasek wokół otworów
okiennych i drzwiowych (trójkątne naczółki, parapety) oraz płycinowych
okiennic.
Ostatni
z reprezentantów dawnych domów rzemieślniczych został przeniesiony z ulicy
Mazowieckiej 47.
Budynki
wzniesione zostały na konstrukcji szkieletowej, na rzucie prostokąta, kryte są
dachami dwuspadowymi. Z wyjątkiem jednego, wszystkie są parterowe, z
użytkowym poddaszem. Układ wnętrz jest symetryczny, dwutraktowy, z przechodnią,
lub poprzeczną sienią.
Podczas prac konserwatorskich we wszystkich budynkach
wykonano odkrywki, pozwalające na jak najwierniejsze odtworzenie ich pierwotnej
kolorystyki. We wnętrzach domów pozostawiono na pierwszej kondygnacji ściany
nietynkowane, jedynie pobielone, odsłaniające konstrukcję budynku (pierwotnie
ściany i sufity kryte były trzciną i tynkowane). W domach mieszczą się
pracownie rzemieślnicze.
Zbieg
ulic od ulicy Milionowej i od muzeum zamyka translokowany z Nowosolnej (ul.
Rynek Nowosolna 13) kościół.
Drewniany
kościół pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli został przeniesiony na teren skansenu
z Nowosolnej, włączonej w 1988 roku w granice administracyjne Łodzi. Wcześniej
Nowosolna była wsią, którą w latach 1801-1803 zbudowali koloniści niemieccy,
przybyli w większości z miejscowości Sulzfeld w Badenii-Wirtenbergii. Stąd
nazwa: Neu-Sulzfeld, czyli Nowosolna. Założono ją według bardzo oryginalnego
pomysłu przestrzennego – na planie ośmioramiennej gwiazdy. Układ ośmiu
zbiegających się w jednym punkcie ulic zachował się do tej pory (chociaż…
ostatnio słychać głosy o propozycji zamiany zbiegu owych ulic na rondo).
Osadnicy
byli wyznania luterańskiego (w znacznej części Bracia Morawscy) i niemal od
początku dążyli do utworzenia własnej parafii. Udało się to dopiero w roku
1838.
Wiele
lat wcześniej, w roku 1811 – powstał sygnowany przez Architekta Sylwestra
Szpilowskiego projekt drewnianego kościoła parafialnego. Budowę, po wielu
perypetiach, zrealizowano w latach 1846-1848 i to z dużymi zmianami w stosunku
do projektu .
Powstała
jednonawowa budowla na planie prostokąta, z wydzielonym przedsionkiem i
galeriami wspartymi na drewnianych podporach. Podstawowym materiałem,
wykorzystanym przy budowie (poza podmurówką i murowaną fasadą), było drewno
modrzewiowe.
Do
końca II wojny światowej świątynia służyła jako kościół parafialny
ewangelickiej społeczności Nowosolnej, której członkowie w przeważającej części
utożsamiali się z narodowością niemiecką. Z czasów parafii luterańskiej możemy
zobaczyć we wnętrzu świątyni część ołtarza (ciemną skrzynię ołtarzową ze
złoceniami), prospekt organowy, żyrandol, blaszane epitafium.
Po
1945 roku dotychczasowi mieszkańcy Nowosolnej opuścili Polskę. Budynek kościoła
przejęła w 1947 roku parafia katolicka i na użytek swojej liturgii poczyniła w
nim zmiany.
Na
ściance oddzielającej nawę od zakrystii postały w 1968 roku malowidła autorstwa
Mieczysława Saara i Józefa Wasiołka.
Obaj malarze wykonali także na fasadzie
polichromię, przedstawiającą św. Andrzeja Bobolę, patrona kościoła.
Na
teren Skansenu Łódzkiej Architektury Drewnianej budynek został translokowany w
latach 2006-2008 z zachowaniem 90% oryginalnej substancji zabytkowej.
Obecnie
w kościele odbywają się uroczystości ślubne, a jego doskonała akustyka
wykorzystywana jest podczas koncertów muzycznych.
(opracowała
Agnieszka Szygendowska)
Przy
uliczce od strony ulicy Milionowej, wśród drzew położona jest willa
letniskowa, przeniesiona z Rudy Pabianickiej, z ulicy Scaleniowej 18. Jest
najciekawszym architektonicznie i ciesielsko obiektem w skansenie i chyba
ostatnim zachowanym tego typu budynkiem w mieście (bliźniaczy obiekt został
rozebrany na wiosnę 2004 roku). Właścicielem budynku był Szaja Światłowski,
który wybudował willę dla swojej żony, ponoć chorej na suchoty, stąd położenie
willi z dala od fabrycznych kominów i zgiełku miasta.
Malownicza,
na nieregularnym planie willa jest podpiwniczona, piętrowa, z nieużytkowym
poddaszem. Graniaste wieże, bryły werand oraz prostopadłościenny korpus są
niemal całkowicie przeszklone. Willa zachowała bogaty detal architektoniczny.
Profilowane gzymsy kordonowe i podokienne dzielą elewację zdobioną płycinami z
krzyżowym detalem. Stolarka okienna i drzwiowa o drobnym podziale szprosów, urozmaicona
jest barwionym szkłem ornamentowym. W części dachowej wyeksponowane zostały
rzeźbione elementy ciesiołki – podparcie konstrukcji hełmów wież, lukarn i
widoczne detale więźby dachów dwuspadowych.
Wcześniej
dom spełniał normalną funkcję mieszkalną. Znajdował się na posesji otoczonej
sadem jabłkowym, szklarniami i ogrodami zimowymi, a także budynkami
gospodarczymi, których wykończenia utrzymane były w tym samym stylu. Wszystkie
zabudowania rozmieszone były symetrycznie względem siebie.
Obecne
ustawienie budynku w skansenie jest odwrotne do pierwotnego (środkowe, podwójne
drzwi prowadziły bowiem do sadu jabłkowego, od frontu znajdowały się dwie
symetryczne klatki schodowe pełniące rolę głównego wejścia, okrągłe betonowe
schody prowadzące do piwnicy i kuchenne drzwi dla służby).
W 2006 roku wyeksmitowano ostatnich lokatorów budynku
ze względu na zagrożenie zawaleniem.
Dom niszczał przez kilka miesięcy, zanim jednak trafił do skansenu – wykorzystano jego wnętrza i zewnętrza jako plan filmowy przy realizacji filmu grozy pod tytułem „The House”. Tytułowy dom wybrali sami autorzy książki "Dom" - Ted Dekker i Frank Peretti, podczas pobytu w Łodzi.
Dom niszczał przez kilka miesięcy, zanim jednak trafił do skansenu – wykorzystano jego wnętrza i zewnętrza jako plan filmowy przy realizacji filmu grozy pod tytułem „The House”. Tytułowy dom wybrali sami autorzy książki "Dom" - Ted Dekker i Frank Peretti, podczas pobytu w Łodzi.
W 2008
roku willa została przeniesiona do skansenu.
Vis
à vis willi znajduje się niewielki budynek (z okresu 1901-1913) dawnej
poczekalni przystanku tramwajowego z Rynku Nowego Miasta w Zgierzu. Mieści się
w nim posterunek strażników dozorujących skansen.
Na
terenie skansenu i na dziedzińcu znajdują się również eksponaty związane z włókienniczym procesem
produkcyjnym:
Pompa parowa - urządzenie do tłoczenia wody. Wykorzystywane do zabezpieczenia przeciwpożarowego hal fabrycznych. Firma: Mather & Platt; Manchester, Anglia, ok. 1920 rok.
Tokarka kłowa - urządzenie pomocnicze w oddziale przygotowawczym drukarni do wykonywania metalowych wałków.
Firma nieznana; Niemcy, 1893 rok.
Maszyna reliwierska - urządzenie do przeniesienia wzoru wykonanego na wałku metalowym na wałek gładki. Firma: Ateliers Ci-Devant Ducommun, Mullhousen (Miluza Alzacja), 1894 rok.
Powiększalnik - urządzenie pomocnicze przygotowujące wzór do naniesienia na wał drukarski pantografem. Firma: John Sumner, Manchester, Anglia, rok 1930.
Maszyna moleterska - urządzenie do wprasowania wzoru na wał drukarski. Firma: Atelier Ci-Devant Ducommun, Mullhousen (Miluza Alzacja), 1894 rok.
25
listopada 2012 roku, w Światowym Dniu Pluszowego Misia, na terenie skansenu
uroczyście odsłonięto pomnik „Trzy Misie”, szóstą rzeźbę stworzoną w
ramach projektu „Łódź Bajkowa”, będącego zestawem niewielkich rzeźb upamiętniających
najpopularniejszych bohaterów filmów wyprodukowanych przez Se-ma-for.
Kuba,
Misia i Bartek to bohaterowie polsko-austriackiego serialu animowanego.
Autorzy: Tadeusz Wilkosz (projekt postaci), Marcin Mielczarek (rzeźba)
Na terenie skansenu w domku nr 3 znajduje się pracownia twórców "Łodzi Bajkowej", w której na żywo można obserwować proces powstawania rzeźb.
Więcej informacji na:
http://turystyczna.lodz.pl
Autorzy: Tadeusz Wilkosz (projekt postaci), Marcin Mielczarek (rzeźba)
Na terenie skansenu w domku nr 3 znajduje się pracownia twórców "Łodzi Bajkowej", w której na żywo można obserwować proces powstawania rzeźb.
Więcej informacji na:
http://turystyczna.lodz.pl
...i na zakończenie spaceru - restauracja
ŁAŹNIA:
Restauracja
działająca w dawnej łaźni Geyera na dziedzińcu żeliwnym muzeum obok Skansenu Łódzkiej
Architektury Drewnianej.
Restauracja
czynna jest codziennie od 8.00 do 18.00 (lub dłużej - do ostatniego gościa).
Wejście - także od strony Parku Reymonta.
Wejście - także od strony Parku Reymonta.
W
2015 Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej został uznany pomnikiem
historii.
Centralne
Muzeum Włókiennictwa W Łodzi,
ul.
Piotrkowska 282
Godziny
otwarcia:
Wystawy w Białej fabryce
wtorek,
środa, piątek: 9.00-17.00
czwartek:
11.00-19.00
sobota,
niedziela: 11.00-16.00 (w poniedziałek nieczynne)
Rekonstrukcja tkalni z przełomu XIX/XX
wieku
Prezentacja maszyn w ruchu
wtorek,
środa, piątek: 9.00-15.00
czwartek:
11.00-15.00
w
wybrane soboty miesiąca: 11.00-16.00 (poniedziałek, niedziela nieczynne)
Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej
Otwarty
w godzinach otwarcia wystaw w Białej Fabryce
SEKRETARIAT:
42 684 33 55
KASA:
42 683 26 84 w. 132
DZIAŁ
EDUKACJI: 42 684 61 15
źródła:
Fot.
Monika Czechowicz
Przeczytaj w baedekerze notatkę z 2021 roku:
Dzisiaj wracałem Milionową i stwierdziłem że nadal nie byliśmy w Białej Fabryce, aż wstyd i się wstydzę... tym bardziej nabrałem apapetytu po przeczytaniu i obejrzeniu świetnych zdjęć
OdpowiedzUsuń