Warzenie i rozlewanie piwa. Ryciny z XV wieku.
W 1520 roku na 93 rodziny przypadało pięć
młynów i sześciu piwowarów. Wcześniej jednak – w 1459 roku – wspominano o
produkowaniu słodu, co wskazuje na wytwarzanie piwa. Biskupi popierali
młynarstwo, prawdopodobnie było to także związane z piwowarstwem.
Warzenie piwa. Rycina z XVI wieku.
W
XVI wieku spożycie piwa w mieście wynosiło 250 beczek rocznie, a dochody z
produkcji i wyszynku piwa przynosiły 75% zysku z całego miasta (stan ten
utrzymywał się aż do początku XVII wieku).
W
1620 roku wybudowano browar dworski w Starej Wsi (tak nazywano pierwotną osadę
Łódkę, gdy założono już miasto), który powoli stawał się coraz groźniejszą
konkurencją dla browarów miejskich, co związane było z rosnącymi przywilejami
szlachty.
Browary
folwarczne tego okresu warzyły zazwyczaj trzy podstawowe rodzaje piwa: mocne
dubeltowe dla szlachty, średniej mocy do obrotu handlowego w karczmach oraz
tzw. cienkusz (wodniste piwo z małą ilością ekstraktu i alkoholu), którym
zadawalali się najubożsi.
W
1623 roku w Łodzi było już 10 browarów i trzy karczmy, natomiast 20 lat później
ich liczba wzrosła do 14 browarów i 8 karczm.
Największy
rozwój rolniczej Łodzi przypadał właśnie na przełom XVI i XVII wieku.
Zamieszkiwało ją wówczas od 650 do 800 osób. Miasto zostało zniszczone przez
potop szwedzki, a w 1666 roku przez ogromny pożar, ubywało mieszkańców.
Druga
połowa XVII wieku i początek XVIII to powolny upadek Łodzi.
W
1728 roku, po III wojnie północnej miasteczko spłonęło. W latach 50. i 60.
XVIII wieku na terenie miasta pracowało 10 piwowarów oraz działał browar
dworski, który produkował czterokrotnie więcej niż browarnicy miejscy. Trzy
lokale, szynkujące piwo dworskie, znajdowały się w Wólce, Zarzewiu i Łodzi. W
1759 roku dzierżawcy folwarku w Starej Wsi zdecydowali się na budowę własnej
karczmy, która stanęła w północno-wschodniej części rynku, przy uczęszczanym
szlaku handlowym. Jednocześnie browar unowocześniono i przebudowano.
W
XVIII wieku nastąpił całkowity upadek miejskiego browarnictwa, które nie mogło
wytrzymać konkurencji z browarem starowiejskim, cieszącym się znacznymi
przywilejami. Nałożone na mieszczan wysokie podatki i uciążliwe przepisy (np.
obowiązek mielenia słodu w młynie dworskim) czyniły produkcję piwa zupełnie
nieopłacalną. Również karczma plebana, która stanęła prawdopodobnie na placu
Kościelnym w połowie XVIII wieku, nie stanowiła dla dworu konkurencji. Możliwa wydaje
się teza mówiąca o szynkowaniu w karczmie proboszczowskiej piwa wyprodukowanego
w browarze dworskim za opłaty ze słodu, które duchowny otrzymywał w ramach
podatku.
Piwo z własnego warzenia. Według rysunku Eduarda Grutznera.
Z piwowarstwem był związany pierwszy łódzki Żyd znany z nazwiska –
Joachim Zelkowicz. Dzierżawił on browar od 1775 roku.
Po
rozbiorach Łódź znalazła się pod
panowaniem Prus (miasto przeszło na rzecz państwa pruskiego w 1806 roku). W
folwarku Starej Wsi pozwolono pozostać dotychczasowemu dzierżawcy. W
dokumentach pruskich znajdują się informacje o braku perspektyw dla nowych
osadników i wpływach z podatków, których dominującą część stanowiło czopowe *. Mimo
wszystko władze pruskie dążyły do zasiedlenia zajętych terenów, czemu służyła szeroka
akcja osadnicza z przełomu wieków. Osadników niemieckich zwalniano z podatków i
służby wojskowej, a nawet płacono im za karczowanie lasów. Podczas pruskiego
panowania doszło do konfliktu, w pewnym sensie związanego z trunkami.
Mieszczanie łódzcy wytoczyli rządowi proces, gdyż w mieście powstała państwowa
karczma, szynkująca napoje alkoholowe z majątku Łaznów (prawdopodobnie z
browaru i gorzelni w Starej Wsi), co naruszało prawo propinacji** miasta. Na mocy
wyroku mieszczanie przejęli karczmę. Za panowania pruskiego zaczął się powrót
łódzkich mieszczan do rzemiosła piwowarskiego. W latach 20. istniał browar i
karczma w Brużycy Wielkiej (obecnie część Aleksandrowa Łódzkiego), należące do
dziedzica Aleksandrowa – Rafała Bratoszewskiego. Produkcja i sprzedaż alkoholu
była tak opłacalna, że wiele osób chciało na tym zarobić nielegalnie. Takie „dzikie”
karczmy powstały między innymi w Nakielnicy (wieś w pobliżu Łodzi) i przy
trakcie do Lutomierska.
Władze
Księstwa Warszawskiego również pragnęły ściągnąć do Łodzi rzemieślników i
fabrykantów za pomocą wielu ulg i przywilejów. Plany te zostały zrealizowane w
Królestwie Polskim.
Ale
jeszcze w 1820 roku jedynym czynnikiem rozwoju Łodzi były jarmarki… W
przeprowadzonej wówczas ankiecie nie został wymieniony żaden piwowar, natomiast
wspomina się o przysługującym prawie propinacji.
W
tym czasie browar w Starej Wsi niszczał już od wielu lat, zresztą jak cały
folwark.
Łódź
zawdzięcza wiele ówczesnemu Ministrowi Przychodów i Skarbu Ksaweremu
Druckiemu-Lubeckiemu oraz prezesowi Komisji Województwa Mazowieckiego Rajmundowi
Rembielińskiemu – ale … to już inna historia i inne browary…
PS…
czyli co to jest czopowe i propinacja?
*Czopowe – wprowadzony w Polsce w
drugiej połowie XV wieku podatek płacony przez mieszczan od
wyrobu, importu oraz sprzedaży piwa, wódki, miodu i,
począwszy od 1629,wina. Wysokość czopowego, stanowiącego pierwowzór akcyzy,
wyznaczono na 1/8 wywarzonej brzeczki dla browarów oraz na
1/18 sumy sprzedaży dla szynkarzy. W wyjątkowych sytuacjach wysokość czopowego
zwiększana była dwukrotnie (in dublo).
Dochody
z czopowego, stanowiące w szczytowym okresie ok. 1/3 dochodów państwa,
początkowo wpłacane były do skarbu państwa, począwszy od 1658 zasilały
skarby wojskowych, W roku 1717 Sejm Niemy przeznaczył litewskie dochody
z czopowego na potrzeby wojska. W latach 1773-1775 pełnił funkcję podatku
ogólnopaństwowego w wysokości 10%-20% od czystego dochodu z produkcji i
sprzedaży alkoholu. Rok 1775 przyniósł ostateczne zniesienie czopowego w Galicji,
na terenach Królestwa Polskiego oraz zaboru pruskiego utrzymało się
ono aż do początków XIX wieku.
**Propinacja (łac. propinatio), wyłączne prawo
właściciela dóbr ziemskich do produkcji i sprzedaży piwa, gorzałki i miodu w
obrębie jego dóbr oraz przywilej do sprowadzania tych wyrobów z innych miast i
czerpania z tego tytułu dochodów.
Prawo
propinacji znosiło tym samym obowiązek sprzedaży alkoholu z miast królewskich,
a dawało uprawnienia właścicielom ziemskim. W Polsce propinacja wprowadzona została
ustawą sejmową w 1496 roku, a rozpowszechniła w XVII wieku.
Zasadniczy
statut wolności propinacyjnej z roku 1496 brzmi:
Znosimy na zawsze nadużycie, tj.
zmuszanie poddanych, aby do domów i karczem przyjmowali piwo z miast
królewskich, stanowiąc, aby panowie wsi i ich poddani w tej wolności byli
zachowani, iż wolno każdemu piwa i inne trunki skądkolwiekbądź brać i we
wsiach ich warzyć i warzyć kazać i wolno użytkować bez wszelkiej obawy z
naszej strony, lub starostów naszych zakazu, aresztowania lub kary.
|
Przywilej
propinacji dzierżawiony był często przez Żydów, sołtysów lub
karczmarzy, a dochody właściciela dóbr z propinacji często przekraczały te z
innych form działalności. Niejednokrotnie pan feudalny zmuszał
chłopów do zakupu trunków w swoich karczmach lub nakładał opłaty na chłopów
produkujących napoje alkoholowe na własne potrzeby.
Propinacja
służyła miastom królewskim w ich granicach, z czego pochodził znakomity
rodzaj dorobku miejskiego. Nie wolno było do miast królewskich przywozić piwa z
dóbr szlachty lub z innych miast. (...) wolno było szlachcie w mieście królewskiem mieszkającej wyrabiać dla
siebie trunki mocne, bez opłaty żadnej; lecz nie wolno ich było sprzedawać.
Do
prawa tego rościli też pretensje Kozacy. Ugoda zborowska w punkcie 11
głosiła:
Gorzałki [Kozacy] szynkować
nie mają krom [oprócz] tego co na swoją potrzebę zrobią co hurtem
wolno im będzie sprzedać (...).
Propinację
zniesiono ostatecznie w zaborze pruskim w 1845, w Galicji w 1889,
a w zaborze rosyjskim w 1898.
"Rozwój", rok 1900.
źródła:
Marcin
Jakub Szymański. Browary Łodzi i regionu. Historia i współczesność.
O
propinacji i o tym kto rozpijał chłopów - tojuzbylo.pl
- Portal Historyczny
Słownik
Wyrazów Obcych
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
i inn.
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
i inn.
BAEDEKER
POLECA:
Marcin Jakub Szymański. Browary Łodzi i
regionu. Historia i współczesność.
