Warto obejrzeć:
Etykiety
ABC czyli ARCHIWUM
ABC czyli ARCHIWUM TEMATYCZNE
ACH ŚPIJ KOCHANIE...
BAEDEKER od A do Z
BLISKO CORAZ BLIŻEJ
CURRICULUM VITAE
DOMY UMIERAJĄ STOJĄC
DRZWI DO ŁODZI
FOTONOCOWANIE
FOTOSTREET
IN MEMORIAM
JAK TO Z ŁODZIĄ BYŁO...
KOLEKCJE ŁÓDZKIE
LODZBOOK
LUSTRA ŁÓDZKIE
ŁÓDŹ FESTIWALOWA
ŁÓDŹ FILMOWA
ŁÓDŹ KRZEPI
ŁÓDŹ OPISANA
ŁÓDŹ SIĘ BAWI
ŁÓDŹ SPORTOWA
M-ŁODZIAKI
MALOWANA ŁÓDŹ
MEA ORDINARIA CIVES LODZ
MIEJSCA POWRÓCONE
MISTERIUM ŁÓDZKIE
MOJA ŁÓDŹ
PAŁACE WILLE KAMIENICE
PIOTRKOWSKA STREET
POP i ART
POZNAŃSCY
PÓJDŹ DZIECIĘ JA CIĘ UCZYĆ KAŻĘ
PRO PUBLICO BONO
PRZEGLĄD PRASY
REGION ŁÓDZKI
REJS ŁODZIĄ
ROZBICIE DZIELNICOWE
SCHEIBLEROWIE
SEN O WIELKIEJ ŁODZI
SŁOWNICZEK ŁÓDZKI
SZLAK FABRYCZNY
ŚPIEWOGRA ŁÓDZKA
WOLNOSTOJE ŁÓDZKIE
WYSOKO CORAZ WYŻEJ
Z BRAM OTWARTYMI USTAMI
ZDROWEŚ DRZEWO ŁASKIŚ PEŁNE
ZIELONA ŁÓDŹ
ŻYĆ I UMRZEĆ W ŁODZI
ВОТ ОККУПАНТЫ
מיין שיפל

poniedziałek, 2 lipca 2012
Roman Polański odwiedzi Łódź
W już w najbliższy piątek (6 czerwca) rozpocznie się Targowa Street Film&Music Festival. Otworzy go koncert Emmanuelle Seigner.
Występ znanej aktorki, która zagrała w filmach: „Frantic", „Dziewiąte wrota", „Motyl i skafander", „Plac Vendome", „Gorzkie gody" i „Essential Killing", rozpocznie się na dziedzińcu łódzkiej Filmówki o godz. 21.00. Żona Romana Polańskiego jako wokalistka zadebiutowała w roku 2006 wraz z rockowym zespołem Ultra Orange. W 2010 wydała solową płytę „Dingue".
W tramach Targowa Street Film&Music
Festival małżeństwo poprowadzi dwa otwarte spotkania z cyklu „Lekcje Kina z
Mistrzami". Dla Romana Polańskiego będzie to również czas wspomnień,
właśnie na schodach Filmówki rozpoczął swoją przygodę z kinem. Kto by pomyślał,
że autor studenckiej etiudy "Dwaj
ludzie z szafą" zajdzie tak wysoko.
Dwaj ludzie z szafą. Reż. Roman Polański.
Stąd nazwa nagrody łódzkiego festiwalu,
o "Złotą Szafę" będzie w tym roku walczyło 12 etiud, ich twórcy
pochodzą m.in. z Rosji, Meksyku, Niemiec, Macedonii i Estonii. Szefem
międzynarodowego jury będzie Richard Brick – współproducent trzech filmów
Woodyego Allena, pierwszy komisarz filmowy Nowego Jorku, wykładowca Yale.
Filmowy człowiek-orkiestra poprowadzi
gałąź Festiwalu poświęconą produkcji i producentom filmowym. W niedzielę
"Lekcję Kina z Mistrzami" poprowadzi europejska caryca castingu –
Beatrice Kruger, która wybierała ekipę „Casino
Royale", „Ocean's Twelve", „Pachnidło", „Anioły i Demony",
„Listy do Julii", „Nine: Dziewięć" i „Pokój z widokiem". Beatrice Kruger zasiądzie w jury obok
Richarda Bricka, Jędrzeja „Kodyma" Kodymowskiego – założyciela Apteki,
kultowego łódzkiego tekściarza i wokalisty Jacka Bieleńskiego oraz dziennikarza
Roberta Leszczyńskiego.
Podczas Festiwalu swoją polską premierę
będą miały cztery pełnometrażowe produkcje kina europejskiego, zwieńczone
spotkaniami z ich twórcami. Zobaczymy „Mozarella
Stories" w reżyserii Edoardo De Angelisa, "Balkan Star" Andreya Grigoryeva, "Punk's not dead" Vladimira Blazewskiego i „Crebinsky" Enrique Otero.
Wszystkie
projekcje odbędą się w Muzeum Kinematografii, które tuż przed Festiwalem
poświęci kilka dni na przypomnienie m.in. studenckiej twórczości Romana
Polańskiego.
Filmowi towarzyszyć będzie dobra muzyka,
na łódzkiej scenie pojawią się miedzy innymi Asian Dub Foundation, Apollo 440,
Che Sudaka, Dubioza Kolektiv, Hblockx, Apteka i Łąki Łan. Wydarzeniom muzycznym
towarzyszyć będzie barwna scenografia autorstwa artysty totalnego – Jarosława
Koziary, znanego m.in. z oprawy wizualnej stworzonej dla Voo Voo.
Więcej informacji na:
Źródło: rzeczpospolita.pl
ŁÓDŹ. POMNIK TADEUSZA KOŚCIUSZKI
Jednym z najbardziej znanych symboli naszego miasta jest odsłonięty w 1930 roku pomnik Naczelnika Sił Zbrojnych podczas powstania w 1794 roku i uczestnika wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, Tadeusza Kościuszki. Geneza tego pomnika jest dosyć zaskakująca. Trwała jeszcze pierwsza wojna światowa, a w Łodzi rządzili niemieccy okupanci, kiedy to 17 października 1917 roku Rada Miejska na swoim posiedzeniu podjęła decyzję o budowie pomnika. W skład rady wchodziło: 27 Polaków, 25 Żydów i 8 Niemców. Mimo tak wielonarodowościowego składu rada podjęła decyzję o uhonorowaniu polskiego bohatera narodowego. Powołano komitet, który na miejsce przyszłego pomnika wybrał Rynek Nowego Miasta (obecnie plac Wolności). W 1922 roku rozpisano konkurs, na który wpłynęły trzy prace, jednak żadna nie uzyskała uznania jury. Do kolejnego konkursu, w 1926 roku, zaproszono dziesięciu znanych artystów. Ostatecznie wybrano projekt Mieczysława Lubelskiego przedstawiający sylwetkę naczelnika stojącego na wysokim cokole. U wykonanej z granitu podstawy miały znajdować się płaskorzeźby wykonane z brązu, podobnie jak postać Kościuszki.
Kamień węgielny został położony w maju 1927 roku, od początku jednak pojawiły się problemy. Żaden polski kamieniołom nie był w stanie dostarczyć odpowiednio dużych bloków granitowych. Również wykonawcy odlewów w Gdańsku i Warszawie wycofali się z wykonania zamówienia. W końcu granit zastąpiono betonem z okładziną. Na wykonanie odlewów zdecydowała się Szkoła Rzemiosł w Pabianicach. Ostateczne odsłonięcie pomnika miało miejsce 24 grudnia 1930 roku, ale nie na Nowym Rynku lecz już na placu Wolności. Nowa nazwa została nadana na pamiątkę zakończenia I wojny światowej.
11 listopada 1939 roku Niemcy zniszczyli pomnik.
Niemieccy żołnierze przy zburzonym pomniku Tadeusza Kościuszki. Listopad 1939 roku.
Kilka lat
po wojnie postanowiono go odbudować. O pomoc ponownie poproszono Mieczysława
Lubelskiego, który specjalnie na tę okoliczność przyjechał z Londynu, gdyż tam
na stale się osiedlił. Rzeźbiarz nie miał w naszym mieście własnej pracowni,
więc o wsparcie porosił łódzkich artystów Elwirę i Jerzego Mazurczyków oraz
Antoniego Biłasa. I znów pojawiły się problemy, tym razem z pozyskaniem
odpowiedniego kamienia jak i odpowiedniej ilości brązu. Wreszcie, 22 lipca 1960
roku nastąpiło odsłonięcie pomnika. Tadeusz Kościuszko stoi na szczycie ponad ośmiometrowego
cokołu. Jego prawa ręka spoczywa na niewielkim drzewku dębu, symbolu wolności,
natomiast w lewej trzyma rulon Uniwersału Połanieckiego (aktu prawnego,
umożliwiającego chłopom walkę zbrojną w ramach armii powstańczej, którego był
autorem). Do boku naczelnik ma przypiętą szablę, a u jego nóg leży zbroja.
U
samej podstawy cokołu znajdują się cztery płaskorzeźby. Na jednej z nich Jerzy
Waszyngton dziękuje Kościuszce za udzieloną pomoc.
Fot. Monika
Czechowicz
źródło:
Dariusz Kędzierski. Ulice Łodzi.
źródło:
Bronisław Wilkoszewski - łódzki Canaletto
Niedoścignionym rejestratorem tego wszystkiego co wydarzyło się w Łodzi w końcu XIX wieku i na przełomie dwóch stuleci był Bronisław Wilkoszewski (1847-1901). Był mistrzem fotografii ilustracyjnej, pionierem zdjęć przedstawiających zabudowę miasta z końca XIX stulecia, nie bez przesady zresztą zwany "łódzkim Canaletto".
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wilkoszewski zatrzymał w kadrze fotografii w sposób niemalże perfekcyjny, niepowtarzalny urok miasta wielkiego przemysłu. Utrawalił w swych "obrazach" łódzką architekturę - przede wszystkim pałace, wille, fabryki, budynki użyteczności publicznej, obiekty sakralne i oczywiście ulicę Piotrkowską.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wydany w 1896 roku album jego autorstwa z widokami Łodzi stał się najpopularniejszym źródłem ikonografii miasta z końca XIX wieku, podobnie zresztą jak wykonane przez niego widoki Parku Helenowskiego, czy też zbiór fotografii zrobionych podczas trwania Pierwszej Wystawy Przemysłowej w Łodzi w 1895 roku. Jest to niezwykle cenna dokumentacja i materiał źródłowy dotyczący życia społeczno-kulturalnego i gospodarczego naszego miasta sprzed ponad 100 lat.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Drukowane albumy, pocztówki, czy fotografie, które wykonał artysta wykorzystywane były w różnortodny sposób. Często jako materiał ilustracyjny do kalendarzy, prasy, ale głównie skierowany był do zagranicznych gości i miejscowej inteligencji. Materiał zdjęciowy jego autorstwa miał pełnić funkcję promocyjną i reklamową dla Łodzi, pokazać wielką metropolię przemysłową w całej swej urodzie i poetyce.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Fotograf swoją sztuka rozpropagował widoki naszego miasta we wszystkich krajach z których przybywali kupcy po towary włókiennicze.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Dorobek Wilkoszewskiego do dziś jest najczęściej wykorzystywany przez badaczy historii i kultury Łodzi.
"Rozwój", rok 1899.
źródło:
Beata Kamińska (Muzeum Historii Miasta Łodzi). Łódź daleka i bliska.
Fotografie ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wilkoszewski zatrzymał w kadrze fotografii w sposób niemalże perfekcyjny, niepowtarzalny urok miasta wielkiego przemysłu. Utrawalił w swych "obrazach" łódzką architekturę - przede wszystkim pałace, wille, fabryki, budynki użyteczności publicznej, obiekty sakralne i oczywiście ulicę Piotrkowską.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Wydany w 1896 roku album jego autorstwa z widokami Łodzi stał się najpopularniejszym źródłem ikonografii miasta z końca XIX wieku, podobnie zresztą jak wykonane przez niego widoki Parku Helenowskiego, czy też zbiór fotografii zrobionych podczas trwania Pierwszej Wystawy Przemysłowej w Łodzi w 1895 roku. Jest to niezwykle cenna dokumentacja i materiał źródłowy dotyczący życia społeczno-kulturalnego i gospodarczego naszego miasta sprzed ponad 100 lat.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Drukowane albumy, pocztówki, czy fotografie, które wykonał artysta wykorzystywane były w różnortodny sposób. Często jako materiał ilustracyjny do kalendarzy, prasy, ale głównie skierowany był do zagranicznych gości i miejscowej inteligencji. Materiał zdjęciowy jego autorstwa miał pełnić funkcję promocyjną i reklamową dla Łodzi, pokazać wielką metropolię przemysłową w całej swej urodzie i poetyce.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
Fotograf swoją sztuka rozpropagował widoki naszego miasta we wszystkich krajach z których przybywali kupcy po towary włókiennicze.
Fot. Bronisław Wilkoszewski.
"Rozwój", rok 1898.
"Rozwój", rok 1899.
"Dziennik Łódzki", rok 1891.
Beata Kamińska (Muzeum Historii Miasta Łodzi). Łódź daleka i bliska.
Fotografie ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
NOWY MURAL ŁÓDZKI: ULICA WOJSKA POLSKIEGO 82
Nowy mural przy ulicy Wojska Polskiego 82.
Fot. Monika Czechowicz
Zobacz jeszcze:
ŁÓDZKIE MURALE
Na ścianie kamienicy
przy ulicy Wojska Polskiego 82 w Łodzi powstał nowy mural. Jego twórcą jest
polsko-australijski malarz graffiti o pseudonimie Shida, artysta z Australii o polskich korzeniach. Do Łodzi przyjechał na zaproszenie
Urban Forms.
Fot. Monika Czechowicz
Zobacz jeszcze:
ŁÓDZKIE MURALE
Subskrybuj:
Posty (Atom)