środa, 1 maja 2013

GALERIA WSCHODNIA – POTRÓJNE WIDZENIE


Projekt i wystawa „Potrójne widzenie” kontynuuje wcześniejsze doświadczenia i stanowi próbę ukazania relacji człowiek-miejsce poprzez pryzmat pracowni, łączących w Polsce często przestrzeń mieszkalną i twórczą.
 

 
Od samego początku "Wschodnia", prowadzona przez Jerzego Grzegorskiego i Adama Klimczaka (artyści, absolwenci łódzkiej PWSSP), ma status galerii niezależnej, zachowującej czystość bez komercyjnych odniesień, utrzymywanej ze środków prywatnych. Jej specyfiką stały się intermedialne działania oparte na dialogu z konkretną przestrzenią. To wyzwanie dla twórców szukających "ludzkiego, mieszkalnego wymiaru" dla swoich realizacji i prac. Prowadzący są niezwykle czujni i otwarci na nowe zjawiska artystyczne, stąd Galeria jest miejscem ważnych prób i debiutów.

 
W przeciągu ostatnich 16 lat Galeria gościła i prezentowała dokonania kilkuset artystów polskich i zagranicznych (m.in. Zbigniew Warpechowski, Leszek Golec, Marek Chlanda, Marek Wasilewski oraz Sibylle Hofter, Ana Petry). W jej przestrzeni miały miejsce koncerty, pokazy sztuki wideo i performance, eksponowano malarstwo, instalacje, rzeźbę i fotografię.

 
Galeria jest też miejscem uroczystości związanych z doroczną nagrodą im. Katarzyny Kobro, której pomysłodawcą jest Józef Robakowski. Ma ona na celu "uhonorowanie postawy progresywnej i poszukującej Artysty otwartego na wymianę myśli bezinteresownego inicjatora zdarzeń kulturowych". Od 2001 roku laureatami zostali Zbigniew Dłubak, Jurgen Blüm - Kwiatkowski, Andrzej Dłużniewski, Krzysztof Bednarski, Teresa Murak, Krzysztof Wodiczko, Jerzy Lewczyński.
Opis wystawy: W ostatnich latach zajmuje mnie problem funkcjonowania prywatnych przestrzeni i pozornej stabilności ich istnienia. Istotą projektu jest dokumentowanie tych wnętrz poprzez medium fotografii, która później w postaci wydruku staje się tłem dla inscenizacji w mojej pracowni, bądź pracowni innych artystów. Kolejna fotografia tworzy płaszczyznę dla obecności artysty-mieszkańca lub mojego działania gościa-obserwatora. W końcowym efekcie ostateczne zdjęcie obrazuje inscenizacyjną, nierealność stworzonej rzeczywistości.
Ta fikcyjna realność świata o pozorach dokumentacyjnej prawdy wyznacza szczególny „horyzont zdarzeń”, a jego składowe elementy to iluzje otwarcia na społeczną rzeczywistość otaczającą artystów w ich aktualnych i byłych miejscach aktywności twórczej.
 
Wystawa czynna do 5 maja 2013.

Fot. Monika Czechowicz
źródło:
Arkadiusz Fochtman  (zobacz: PLASTER ŁÓDZKI )
Przeczytaj jeszcze: ULICA WSCHODNIA