Zimno,
zimno, szaro. Wielu łodzian już zatęskniło pewno za wiosną i cieplejszą aurą. Baedeker
oczywiście też. Gdzie można w Łodzi odpocząć zimą wśród zieleni? Oczywiście w
Łódzkiej Palmiarni.
Powstanie
pierwszych ogrodów botanicznych o profilu naukowo-dydaktycznym przypada na wiek
XVI i jest ściśle związane z wielkimi odkryciami geograficznymi. Zaczęto wtedy
masowo sprowadzać do Europy nieznane tu dotychczas rośliny egzotyczne.
Początkowo rośliny te trafiały na stary kontynent przypadkowo, często jako
materiał zabezpieczający przed uszkodzeniem inne wartościowe przedmioty.
Jednak
z biegiem czasu, import roślin egzotycznych stał się bardzo intratnym biznesem
zatrudniającym całe rzesze podróżników-botaników, którzy profesjonalnie
zajmowali się sprowadzaniem roślin. Byli to tzw. łowcy roślin („the plant
hunters”), którzy często narażając własne życie docierali do dziewiczych
rejonów lasów tropikalnych w poszukiwaniu nowych gatunków roślin. Ludzi tych
zatrudniały różne instytucje państwowe lub społeczne, tj. ogrody botaniczne i
towarzystwa ogrodnicze, zajmujące się kolekcjonowaniem roślin w celach
naukowo-dydaktycznych lub komercyjnych, jak również prywatni kolekcjonerzy,
którymi najczęściej byli członkowie rodzin królewskich lub bogatej
arystokracji.
Sprowadzanie
do Europy roślin egzotycznych wymuszało zapewnienie im odpowiednich warunków
wegetacyjnych, a co za tym idzie budowanie oranżerii, kompleksów szklarniowych
oraz palmiarni, gdzie rośliny te były uprawiane i eksponowane. Największy
kompleks szklarniowy ówczesnej Europy powstał w 1848 roku na terenie
Królewskiego Ogrodu Botanicznego w Kew.
W
XIX wieku w Polsce również powstawały oranżerie, a nawet palmiarnie, chociaż
Polacy ze względu na warunki geograficzno-histotyczne mieli znacznie mniejszy
udział w eksploatowaniu odległych kontynentów.
Oranżeria w Łańcucie. Początek XX wieku.
Istotny
wkład w rozwój kolekcji roślin egzotycznych w Polsce mieli również prywatni
kolekcjonerzy, którymi byli zazwyczaj zamożni arystokraci, przedsiębiorcy lub
urzędnicy państwowi. Dużą kolekcją tych roślin szczyciła się na przykład
rodzina Potockich, z inicjatywy których w latach 1893-1904 powstała w Łańcucie,
na terenie ich posiadłości, jedna z pierwszych palmiarni w Polsce.
W
Łodzi rośliny egzotyczne pojawiły się wraz z rozwojem przemysłu włókienniczego.
Szybko wzbogacający się fabrykanci mogli pozwolić sobie na budowę coraz
większych rezydencji, a nawet pałaców, w których nie mogło zabraknąć niezwykle
modnych w owym czasie oranżerii. I właśnie rośliny z tychże oranżerii dały
początek kolekcji roślin tropikalnych Palmiarni Ogrodu Botanicznego w Łodzi.
Historia
kolekcji egzotycznych Palmiarni Ogrodu Botanicznego w Łodzi jest znacznie
starsza od historii samego obiektu. Najstarsze rośliny znajdujące się w
kolekcji, trafiły do Łodzi najprawdopodobniej już w drugiej połowie XIX wieku.
Były one ozdobą oranżerii carskich urzędników oraz łódzkich fabrykantów, którzy
zgodnie z ówczesną modą prześcigali się w ich kolekcjonowaniu.
Widok na oranżerię w pałacu Karola Poznańskiego w Łodzi przy ulicy Gdańskiej 32 (dziś siedziba Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów).
O
bogactwie inwentarza tych oranżerii świadczyć może fotografia Karola Łuby z 1892
roku, wykonana podczas Ogólnopolskiej Wystawy Ogrodniczej zorganizowanej w
Łodzi w Parku Źródliska I. Przedstawia ona wnętrze pawilonu Anny Scheiblerowej
i Edwarda Herbsta, w którym gospodarze prezentowali najciekawsze okazy a
własnych kolekcji roślin egzotycznych. Edward Herbst zaprezentował między
innymi wspaniałą kolekcję storczyków, Anna Scheiblerowa zaś rośliny tropikalne
i ogromny zbiór ich owoców, za który otrzymała złoty medal, nieprzewidziany
wcześniej w puli nagród.
Miasto
pierwsze rośliny egzotyczne przejęło w momencie wybuchu I wojny światowej. W
1914 roku carscy urzędnicy uciekając przed armią niemiecką oddawali na
przechowanie do szklarni miejskich swoje najcenniejsze okazy, licząc na rychły
powrót do Łodzi. Wśród nich znalazły się między innymi okazałe palmy, które po
zakończeniu wojny, nieodebrane przez byłych właścicieli, przejął Zarząd Miasta
Łodzi. Rośliny te początkowo przechowywane były w szklarniach znajdujących się
w Parku im. Stanisława Staszica. Mieściły się tam bez trudu, gdyż miały one
wówczas około 2 metrów wysokości, a ich wiek szacowano na 30-50 lat.
W
1925 roku Wydział Plantacji Miejskich przeniósł stale powiększającą się
kolekcję roślin do budynku byłej stołówki dla bezrobotnych, który wybudowano w
1914 roku w Parku Źródliska I w celach wojskowych. W kolejnych latach, ze
względu na dotkliwy kryzys gospodarczy, zubożali łódzcy fabrykanci likwidowali
własne oranżerie i przekazywali swoje zbiory botaniczne do szklarni miejskich.
Skutkiem tego kolekcja roślin tropikalnych Zarządu Miasta stale się
powiększała. Pomimo trudnych warunków jakie panowały w nieprzystosowanym do
uprawy roślin budynku w Parku Źródliska I, kolekcja roślin egzotycznych
przetrwała tam okres II wojny światowej i dzięki uporowi i poświęceniu łódzkich
ogrodników nie została zlikwidowana przez okupanta.
W
latach powojennych rośliny osiągnęły taką wysokość, że chcąc uratować kolekcję
konieczne było podjęcie decyzji o podwyższeniu budynku byłej stołówki dla
bezrobotnych. Inicjatorami przebudowy byli pracownicy zieleni miejskiej – inż.
Zofia Kotnowska i inż. Feliks Góźdź. Dzięki nim w 1955 roku władze miejskie
podjęły decyzję o dostosowaniu budynku do wymagań wegetatywnych roślin oraz
potrzeb ekspozycyjnych całej kolekcji. Po zakończeniu prac budowlanych i
zagłębieniu w grunt donic z najwyższymi roślinami, 1 września 1956 roku po raz
pierwszy kolekcja udostępniona została zwiedzającym. Wzbudziła ona ogromne
zainteresowanie wśród łodzian i stała się jedną z największych atrakcji miasta.
"Dziennik Łódzki", rok 1958.
Łódzka Palmiarnia w latach 60. ubiegłego stulecia (fot. ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi).
W ówczesnym czasie palmiarnia składała się z dwóch przeszklonych budynków, w których prezentowano około 300 gatunków roślin wilgotnych tropików i suchych obszarów subtropikalnych. Jej powierzchnia wystawowa wynosiła 500 m², zaplecze socjalne zaś wraz z kwarantanną i szklarniami uprawowymi zajmowało 217 m². W 1959 roku Palmiarnię włączono do Ogrodu Botanicznego, co zapewniało lepszą opiekę merytoryczną nad kolekcją i możliwość jej dalszego rozwoju.
W ówczesnym czasie palmiarnia składała się z dwóch przeszklonych budynków, w których prezentowano około 300 gatunków roślin wilgotnych tropików i suchych obszarów subtropikalnych. Jej powierzchnia wystawowa wynosiła 500 m², zaplecze socjalne zaś wraz z kwarantanną i szklarniami uprawowymi zajmowało 217 m². W 1959 roku Palmiarnię włączono do Ogrodu Botanicznego, co zapewniało lepszą opiekę merytoryczną nad kolekcją i możliwość jej dalszego rozwoju.
Kolejna
przebudowa Palmiarni miała miejsce w 1970 roku, kiedy to ponownie podwyższono
budynki oraz oszklono ich górną kondygnację.
Z
uwagi na brak miejsca niezbędnego do dalszej rozbudowy Palmiarni na terenie
zabytkowego Parku Źródliska I, docelowo cała kolekcja miała zostać przeniesiona
na teren Ogrodu.
W 1975 roku powstał nawet projekt nowoczesnej Palmiarni w
kształcie szklanych kul, która miała być zlokalizowana na jego terenie (prace
koncepcyjne nad projektem trwały już od pierwszej połowy lat sześćdziesiątych).
Niestety, ze względu na brak środków finansowych, projekt ten nie został
zrealizowany.
W
latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia katastrofalny stan techniczny budynku
Palmiarni oraz nie mieszczące się już w nim palmy, wymusiły na władzach miasta
podjęcie kolejnej decyzji dotyczącej dalszych losów kolekcji. Początkowo
zastanawiano się nad budową nowej Palmiarni na terenie Ogrodu Botanicznego
według zmodyfikowanego projektu z lat siedemdziesiątych. Jednak w trosce o
palmy będące żywymi świadkami historii naszego miasta, których korzenie na
stałe wrosły w podłoże, 14 czerwca 1995 roku Rada Miejska Łodzi podjęła decyzję
o modernizacji Palmiarni. Pozostawiono ją w Parku Źródliska I, gdyż
przesadzenie wiekowych palm na nowe miejsce nie dawało gwarancji na ich
przeżycie.
Prace
związane z przebudową Palmiarni rozpoczęto w sierpniu 1999 roku. Była to bardzo
skomplikowana technologicznie i kosztowna inwestycja, gdyż ze względu na palmy
wrośnięte w podłoże stary budynek przed jego rozbiórką musiał być najpierw
obudowany nową fasadą Palmiarni. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, iż wszelkie
prace budowlane prowadzono na terenie zabytkowego parku, między kilkusetletnimi
dębami – pomnikami przyrody, które nie mogły zostać uszkodzone.
Modernizację
Palmiarni zakończono w 2003 roku i udostępniono ją zwiedzającym. W chwili
obecnej powierzchnia ekspozycyjna Palmiarni wynosi 1100 m² i składa się z trzech pawilonów wystawowych,
przeznaczonych dla roślin o odmiennych wymaganiach klimatycznych.
W
zmodernizowanej Palmiarni zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań
technologicznych, zapewniających odpowiednie warunki klimatyczne dla roślin
oraz podnoszących estetykę obiektu. Najciekawszym rozwiązaniem jest sposób
ogrzewania palmiarni, w której próżno szukać grzejników lub nawiewów ciepłego
powietrza. Ich rolę spełnia tzw. zintegrowana fasada grzewcza, czyli elewacja
Palmiarni składająca się z tafli zespolonych szyb połączonych ze sobą
aluminiowymi szprosami, w których znajduje się instalacja grzewcza. Tak więc to
ściany emitują ciepło podgrzewając powietrze we wnętrzu Palmiarni do określonej
temperatury.
Oprócz
oryginalnego ogrzewania, zastosowano również system automatycznego sterowania
klimatem we wszystkich pawilonach Palmiarni – zgodnie z wymogami roślin w nich
uprawianych.
System
ten na bieżąco monitoruje parametry klimatyczne pawilonów ekspozycyjnych i według
potrzeb automatycznie załącza odpowiednie systemy – zacieniając pawilony,
wietrząc je lub podnosząc wilgotność powietrza za pomocą zamgławiania:
Obecnie
kolekcja roślin egzotycznych Ogrodu Botanicznego liczy około 9000 okazów,
należących do blisko 2000 taksonów ze 120 rodzin botanicznych. Najliczniej
prezentowanymi rodzinami są storczykowate (ponad 390 taksonów) i kaktusowate
(ponad 230 taksonów).
Najstarszymi
roślinami w kolekcji są Araucaria
bidwillii oraz palmy liczące około 140 lat i osiągające około 18 m
wysokości, do których należą Areca
baueri, Howea forsterana, Phoenix dactylifera, Phoenix canariensis i Trachycarpus fortunei.
PAWILON ROŚLINNOŚCI TWARDOLISTNEJ
Pawilon
roślinności twardolistnej to największe pomieszczenie w Palmiarni.
Zajmuje
powierzchnię 588 m², a jego wysokość w szczycie osiąga 16 m. Rosną tu rośliny
ze strefy podzwrotnikowej obejmującej dwa pasy położone między 30 (35 °) a 40
(45°) szerokości geograficznej północnej i południowej. Deszcze w tej strefie
padają zimą, lato natomiast jest suche i gorące. Średnia temperatura
najcieplejszego miesiąca wynosi 20-25°C. Zimą średnie miesięczne temperatury
powietrza nie przekraczają 10° i zdarzają się nawet dni z mrozami. Wykształciła
się tam roślinność twardolistna, zwana czasami śródziemnomorską. Dominują w
niej rośliny krzewiaste lub małe drzewa o liściach niewielkich, zimozielonych,
skórzastych i sztywnych. Pędy i liście licznych gatunków pokryte są włoskami
zmniejszającymi parowanie i ograniczającymi nagrzewanie. Wiele roślin tej
strefy charakteryzuje się kolczastą formą oraz obfitą produkcją olejków
eterycznych.
PAWILON ROŚLINNOŚCI STREFY RÓWNIKOWEJ I
PODRÓWNIKOWEJ
Najwyższy
pawilon Palmiarni o powierzchni 422 m², wysokości 22 metrów,
gromadzi rośliny charakterystyczne dla zawsze zielonych, wilgotnych lasów
równikowych. Rosną one wzdłuż równika, między równoleżnikami o wartości 10 (20°)
szerokości geograficznej północnej i południowej. Opady i temperatura powietrza
osiągają tam wartości optymalne dla rozwoju roślin. Roczna suma opadów wynosi
2000-4000 mm, a średnie miesięczne temperatury powietrza wynoszą 25-27°C. W
ciągu dnia temperatura nie przekracza 30°C, zaś w nocy nie spada poniżej 20°C.
W niektórych regionach deszcz pada każdego dnia po południu (tzw. deszcz
zenitalny), a pogoda taka panuje niezmiennie przez cały rok.
W
pawilonie tym dobre warunki życia znajdują także rośliny ze strefy
podrównikowej, gdzie rozróżnia się porę deszczową i suchą.
PAWILON ROŚLINNOŚCI PUSTYŃ I PÓŁPUSTYŃ
Najmniejszy
z pawilonów Palmiarni, o powierzchni 100 m², przeznaczony jest do uprawy roślin
ze strefy zwrotnikowej.
Średnie roczne temperatury powietrza wynoszą w tej
strefie 20-26°C. Dobowe wahania temperatury powietrza są bardzo znaczne – w
dzień może ona przekroczyć 50°C, a nocą spaść poniżej 0°C. Opady bardzo
skąpe i nieregularne. Wilgotność powietrza jest bardzo niska, nasłonecznienie
zaś bardzo wysokie.
Pawilon
roślinności pustyń i półpustyń potocznie nazywany jest „kaktusiarnią”, choć
kaktusy stanowią tylko część eksponowanych tu roślin, zaliczanych do dużej
grupy sukulentów.
GATUNKI CITES
Wobec
narastającego zagrożenia wyginięciem licznych gatunków dziko rosnących roślin i
zwierząt, podejmowane są różnorodne działania ochronne. Najczęściej polegają
one na obejmowaniu ochroną prawną gatunku w kraju jego występowania. Takie
postępowanie nie zawsze jednak jest wystarczające, szczególnie w przypadkach,
gdy rzadkie taksony podlegają presji kolekcjonerskiej i są obiektem handlu na
rynkach lokalnych i międzynarodowych.
Aby
przeciwdziałać temu procederowi, w 1973 roku podpisano w Waszyngtonie konwencję
o międzynarodowym obrocie zagrożonymi gatunkami dziko żyjących roślin i
zwierząt (Convention on International
Trade in Endagered Species of Wild Fauna and Flora) – w skrócie CITES. Obecnie
stronami konwencji CITES jest 169 państw (Polska od 1989 roku) a jej przepisom
podlega około 34000 gatunków zwierząt i roślin (…) Przewożenie przez granicę
roślin i zwierząt z list CITES oraz ich części (w tym produktów z nich
wytworzonych), bez stosownych dokumentów i pozwoleń jest nielegalne i wiąże się
z rozlicznymi sankcjami.
W
kolekcji roślin szklarniowych Ogrodu Botanicznego zgromadzono ponad 560
gatunków roślin objętych konwencją CITES. Najwięcej wśród nich jest kaktusów
(około 240 gatunków) i storczyków.
ZWIERZĘTA W PALMIARNI
Palmiarnia
stworzona została z myślą o gromadzeniu roślin egzotycznych, ale znalazły tu
swoje miejsce również zwierzęta. Stanowią one wielką atrakcję dla
zwiedzających, głównie dla dzieci.
Wielkie
zainteresowanie wśród najmłodszych gości Palmiarni wzbudzają żółwie czerwonolice
Chrysemys
scripts elegant. Są to zwierzęta mięsożerne pochodzące z południowej i
środkowej części Ameryki Północnej. W Palmiarni zasiedlają jeden z otwartych
zbiorników w pawilonie podzwrotnikowym, a latem korzystają z dużej niecki
fontanny w Ogródku Dydaktycznym. Lubią wygrzewać się w słońcu na kamieniach i
pniach drzew.
Dogodne
miejsce do życia w palmiarni znalazły także ryby. Zamieszkują zbiorniki z
otwartą tonią oraz trzy duże akwaria wbudowane w ścianę.
Najliczniejszą
grupę stanowią karasie złociste Carassius
auratus auratus, zwane „złotymi rybkami”. Gatunek ten pochodzi z centralnej
Azji.
W
zbiorniku z karpiami pływają również jazie Liposarcus
idus Złota orfa, zbrojnik żaglopłetwy Liposarcus
multiradiatus oraz zbrojnik lamparci Glyptoperichthys
gibbiceps. Przy dnie można dostrzec plamiste klariasy Clarias batrachus.
W
oczku wodnym z przerzuconym nad nim mostkiem uważny obserwator dostrzeże także
ciemne grzbiety sumów rekinich Pangasius
hypophthalmus (znanych pod nazwą handlową „panga”).
Na
wschodniej ścianie pawilonu z roślinnością strefy okołorównikowej zlokalizowane
są trzy akwaria.
W pierwszym z nich żyje para gurami olbrzymiego Osphronemus goramy. Razem z gurami
akwarium zasiedlają tzw. „kosiarki” Crossochelius
siamensis. Swoją zwyczajową nazwę zawdzięczają specyficznemu sposobowi
zjadania glonów porastających dno akwarium.
W
środkowym zbiorniku żyje największa z ryb eksponowanych w Palmiarni. Jest nią
sum czerwonoogonowy Phractocephalus
hemioliopterus żyjący dziko w wodach Amazonki i Orinoko.
Ostatnie
z akwariów zasiedlane jest przez kilka gatunków ryb o podobnych wymaganiach
środowiskowych i pokarmowych. Większość z nich występuje w naturze w słodkich
wodach Azji Południowo-Wschodniej.
Dużym
zainteresowaniem zwiedzających cieszą się wystawy tematyczne, które na stałe
wpisały się w kalendarium imprez w Palmiarni. Są to m.inn. wystawy storczyków,
bonsai, roślin mięsożernych. Każdej z nich towarzyszą kiermasze i prelekcje.
W
egzotycznych wnętrzach pawilonów ekspozycyjnych odbywają się także spotkania
poetycko-muzyczne, koncerty, wystawy plastyczne i fotograficzne.
Można było na przykład podziwiać wystawę "Magia w maskach". Prezentowane prace wykonane zostały przez Zbigniewa Błońskiego - pasjonata sztuki i kolekcjonera sztuki afrykańskiej, rzeźbiarza.
Opuszczam
ciepłą Palmiarnię, bo chcę zajrzeć jeszcze do Ogródka Dydaktycznego, którego teren
jest historycznie najstarszą częścią Ogrodu Botanicznego.
Po
wielu latach użytkowania przez Uniwersytet Łódzki, teren ten wrócił pod zarząd
Miasta i stał się integralną częścią współczesnego Ogrodu. Dzisiaj jest tu
jeszcze szaro i przedwiosennie – postanawiam, że wrócę tu w okresie wiosenno-letnim
wraz z historią Ogródka, bo ogród ulega ciągłym przeobrażeniom i to nie tylko tym
związanym z kolejnymi porami roku.
Szkolny Ogród Botaniczny tuż po założeniu, rok 1930.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1930.
"Rozwój", rok 1928.
INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH
Zbiory
Palmiarni są udostępniane zwiedzającym przez cały rok, z krótkimi przerwami w
ostatnim tygodniu marca i lipca, przeznaczonymi na intensywną pielęgnację
roślin i porządkowanie obiektu.
Grupy
zorganizowane mogą umówić się na zwiedzanie obiektu z przewodnikiem. Do dzieci
i młodzieży skierowana jest szeroka oferta edukacyjna, która uwzględnia
tematykę różnorodności przyrodniczej świata oraz metody i problemy związane z
jej ochroną.
Palmiarnia
czynna jest przez cały rok codziennie, oprócz poniedziałków, pierwszego dnia
Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, 1 stycznia i 1 listopada.
Obiekt
udostępniony jest zwiedzającym od kwietnia do września w godzinach 10.00-18.00
(kasa czynna do 17.00), a od października do marca w godzinach 9.00-16.00 (kasa
czynna do 15.00). Wstęp płatny.
Adres
Palmiarni:
Łódź,
Al. Piłsudskiego 61 (Park Źródliska I)
Tel. 042 674 96 65, fax 042 674 50 70
Przed
wejściem do Łódzkiej Palmiarni odwiedzających wita, (a mnie żegna…) Wróbelek
Ćwirek, bohater serialu animowanego „Przygód kilka wróbla Ćwirka” stworzonego w
łódzkim Se-ma-forze w latach 1983-1989.
Autorzy:
Marek Nejman, Ireneusz Czesny, Jerzy Stępień (projekt postaci), Marcin
Mielczarek (rzeźba).
Wróbelek
Ćwirek jest jedną z kilku rzeźb
powstałych w Łodzi w ramach projektu Łódź Bajkowa. W Łodzi spotkać możesz jeszcze:
Misia
Uszatka przy Piotrkowskiej 87,
Pingwina
Pik-Poka przy al. Unii Lubelskiej 4,
Kota
Filemona i Bonifacego przy pl. Zwycięstwa 1,
Piotrusia
i jego zaczarowany ołówek przy Traugutta 18,
Plastusia
w parku im. H.Sienkiewicza,
Trzy
misie w Skansenie Łódzkiej Architektury Drewnianej przy Piotrkowskiej 282,
Maurycego
i Hawranka przed łódzkim ZOO (Konstantynowska 8/10),
Ferdynanda
Wspaniałego przed Galerią Łódzką (u
zbiegu al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza).
Misia Coralgola przy ulicy Sienkiewicza 21.
Post
Scriptum:
Józef Warszewicz (ur. 8
września 1812 w Wilnie, zm. 29
grudnia 1866 w Krakowie) – polski podróżnik, botanik i
ogrodnik.
Pod
koniec lat 20. studiował na Uniwersytecie Wileńskim. Studia porzucił na
wieść o wybuchu Powstania listopadowego i wstąpił do polskiej armii.
Po upadku powstania emigrował, początkowo osiadł w Prusach, a następnie
studiował w Berlinie i Poczdamie. Z polecenia Aleksandra
Humboldta brał udział w ekspedycji naukowej do Ameryki
Środkowej w latach 1845-1850 oraz do Ameryki Południowej w
1850-1853. Wzbogacił wiele kolekcji muzealnych (m.in. UJ) o zbiory florystyczne, ornitologiczne, herpetologiczne i
malakologiczne.
Po
spektakularnych osiągnięciach naukowych wrócił do kraju i osiadł w Krakowie. Od
1854 roku był pracownikiem Ogrodu Botanicznego w Krakowie, powiększając
jego zbiory o około 10 tysięcy gatunków roślin. Specjalizował się w
roślinach storczykowatych.
Od
roku 1865 był członkiem czynnym miejscowym Towarzystwa Naukowego
Krakowskiego. Pochowany na Cmentarzu Rakowickim. Jego nazwiskiem nazwano
ponad 40 gatunków i 3 rodzaje roślin, m.in. Warszewiczia, Warscewiczella, Warscaea, Canna
warszewiczii i Stanhopea
warszewicziana.
Wincenty
Pol napisał wiersz poświęcony Józefowi Warszewiczowi i jego działalności.
Wkrótce
po śmierci wystawiono Józefowi Warszewiczowi pomnik, który usytuowany jest na
terenie krakowskiego Ogrodu Botanicznego w pobliżu budynku Obserwatorium
Astronomicznego. Autorem rzeźby był Franciszek Wyspiański. Do postumentu
została przymocowana tablica z wyrytymi słowami wiersza Wincentego Pola:
O
Litwo, święta Matko Warszewicza.
Jakże
ci błogo w cieniu tych wawrzynów,
Którego
blasku Ojczyźnie użycza
Poczciwa
chwała Twych wybranych Synów!
Uczniu
Jundziłła! obiegłeś dwa światy,
Aby
z zdobyczą wrócić do swych progów
I
jak syn wierny czarownymi kwiaty
Osypać
ołtarz Twych domowych Bogów.
Kwiat
- to niewiele, ale kto da więcej -
I
czy dla Ciebie to, Matko, nie jedno?
Byle
Cię tylko kochać najgoręcej,
To
Ty nie wzgardzisz i ofiarą biedną.
To
nasza wiara, że nic nie przepada,
Co
jak ofiara na ołtarz się składa.
Niech
więc kwiatami pamięć syna słynie,
Który
port stały znalazł w tej dziedzinie.
Pomnik
Józefa Warszewicza był pierwszym monumentem ustawionym na terenie publicznych
ogrodów w Krakowie.
Friedrich Wilhelm Heinrich Alexander von
Humboldt (ur. 14
września 1769 w Berlinie, zm. 6 maja 1859 tamże)
– niemiecki przyrodnik i podróżnik, jeden z twórców nowoczesnej geografii.
Studiował
we Frankfurcie nad Odrą, Hamburgu, Freibergu, Getyndze i Jenie.
W 1790 zwiedził Belgię, Holandię, Anglię i Francję wraz
z Jerzym Forsterem. W latach 1792-1797 pracował w urzędach górniczych. Od 1797 roku
poświęcił się całkowicie studiom przyrodniczym. Udał się do Francji, Hiszpanii,
gdzie przebywał z botanikiem Bonplandem, a w roku 1799 wyjechał z nim do Ameryki
Łacińskiej – badał dorzecze Orinoko i Kubę, w roku 1801
udał się do Cartageny, a w 1802 na płytę Bogoty. W 1802 roku wspiął
się do wysokości 5810 m na wygasły wulkan Chimborazo. W 1803 przebywał
w Meksyku, skąd wyprawił się do Hawany i Stanów
Zjednoczonych. W latach 1807-1827 przebywał w Paryżu, gdzie poznał
m.in. Carla Gustava Junga, później wykładał geografię na uniwersytecie
berlińskim, a w 1829 roku wyprawił się wraz z Ch. Ehrenbergiem i G.
Rosem w góry Uralu i Ałtaju, do chińskiej Dżungarii i
w rejon Morza Kaspijskiego.
W
końcu stworzył wraz z C. Gaussem międzynarodową organizację do badań
nad zjawiskami magnetycznymi, a dzięki jego inicjatywie powstał również pruski
instytut meteorologiczny.
Wielkość
Alexandra von Humboldta opiera się na tym, że wbrew duchowi czasu poszedł w
swych dociekaniach drogą badań doświadczalnych, dzięki czemu na kilku polach (geologia, astronomia, zoologia, botanika i mineralogia)
zdobył znakomite wyniki. Poza tym jest on twórcą nauki o krajobrazie, klimatologii, oceanografii i
geografii roślin. Interesował się również i zajmował naukami takimi jak etnografia i językoznawstwo.
Jest uznawany za ostatniego człowieka, który ogarniał umysłem cały stan
ówczesnej wiedzy przyrodniczej. Od imienia badacza pochodzi nazwa jednej
z planetoid – (54) Alexandra.
Świadectwem
wszechstronności Humboldta był jego Kosmos (1845–1858,
4 tomy), dzieło, w którym zebrana była w sposób niedościgniony cała przyrodnicza
wiedza owych czasów. Humboldt zapłodnił też naukę wieloma ideami, których
realizacja przyczyniła się walnie do jej rozwoju. Jego autorytet stał się tak
wielki, że w pewnych wypadkach (np. geologii) długo przeszkadzał rozwojowi
nowoczesnych kierunków.
W
czasie pobytu w Paryżu opracował dzieło o swej amerykańskiej podróży w 30
tomach z 2000 tablicami, pt. Voyage aux régions équinoxiales du Nouveau Continent,
fait de 1799 à 1804 (wydawane w latach
1805–1829). Z innych jego dzieł, trzeba wymienić:Ansichten der Natur (1808, 2 t.), Des lignes isothermes et de la distribution de la chaleur sur le
globe (1817), Fragments de
geologie et de climatologie asiatiques (1832, 2 t.), Asie centrale. Recherches sur les chaînes de
montagne et la climatologie comparée (1843, 3 t.) i Reise nach dem Ural, dem Altai und dem
Kaspischen Meer (1837–1842, 2 t.). Zbiorowe, dwunastotomowe wydanie dzieł
Humboldta, Gesammelte Werke, ukazało
się w 1889 roku.
Zajmował
się mniejszymi jednostkami fizycznogeograficznymi Ziemi. Opisał szczegółowo stepy,
pustynie i lasy równikowe. Zdaniem Humboldta celem fizycznogeograficznego
opisu Ziemi powinno być poznanie jedności w mnogości, badanie ogólnych praw i
wewnętrznego ich związku między zjawiskami tellurystycznymi. Wprowadził pojęcia
strefowości i piętrowości klimatycznej. Jako jeden z pierwszych postulował
ochronę przyrody, jest twórcą określenia: „pomnik przyrody”.
źródła:
Piotr
Köhler. Botanika w Towarzystwie Naukowym Krakowskim, Akademii Umiejętności i
Polskiej Akademii Umiejętności (1815-1952).
Palmiarnia
Ogrodu Botanicznego w Łodzi. Przwodnik. Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza
Kurzaca [fr.wstępu i historii Palmiarni autorstwa Doroty Mańkowskiej, fr. opisu
roślinności Palmiarni autorstwa Justyny Wylazłowskiej, informacje dla
zwiedzających Marek Jakubowski].
Źródła
fotografii archiwalnych:
Archiwum Państwowe w Łodzi
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Fascynujące są informacje historyczne... mieć zielono i na złość klimatowi było zawsze ambicją wielkich tego świata. Zachęcam czytaczy do przeczytania, obejrzenia i wybranie się z rodziną, dziewczyną czy babcią... później można pospacerować po Parku Źródliska - mam filmik ze zdjęciami z podkładem muzycznym na YT - jak Baedeker pozwoli to będzie lepsze niż mój komentarz... https://www.youtube.com/watch?v=v7NMGPMy4z4
OdpowiedzUsuń