Ulica Radwańska.
fot. Monika Czechowicz
Etykiety
ABC czyli ARCHIWUM
ABC czyli ARCHIWUM TEMATYCZNE
ACH ŚPIJ KOCHANIE...
BAEDEKER od A do Z
BLISKO CORAZ BLIŻEJ
CURRICULUM VITAE
DOMY UMIERAJĄ STOJĄC
DRZWI DO ŁODZI
FOTONOCOWANIE
FOTOSTREET
IN MEMORIAM
JAK TO Z ŁODZIĄ BYŁO...
KOLEKCJE ŁÓDZKIE
LODZBOOK
LUSTRA ŁÓDZKIE
ŁÓDŹ FESTIWALOWA
ŁÓDŹ FILMOWA
ŁÓDŹ KRZEPI
ŁÓDŹ OPISANA
ŁÓDŹ SIĘ BAWI
ŁÓDŹ SPORTOWA
M-ŁODZIAKI
MALOWANA ŁÓDŹ
MEA ORDINARIA CIVES LODZ
MIEJSCA POWRÓCONE
MISTERIUM ŁÓDZKIE
MOJA ŁÓDŹ
PAŁACE WILLE KAMIENICE
PIOTRKOWSKA STREET
POP i ART
POZNAŃSCY
PÓJDŹ DZIECIĘ JA CIĘ UCZYĆ KAŻĘ
PRO PUBLICO BONO
PRZEGLĄD PRASY
REGION ŁÓDZKI
REJS ŁODZIĄ
ROZBICIE DZIELNICOWE
SCHEIBLEROWIE
SEN O WIELKIEJ ŁODZI
SŁOWNICZEK ŁÓDZKI
SZLAK FABRYCZNY
ŚPIEWOGRA ŁÓDZKA
WOLNOSTOJE ŁÓDZKIE
WYSOKO CORAZ WYŻEJ
Z BRAM OTWARTYMI USTAMI
ZDROWEŚ DRZEWO ŁASKIŚ PEŁNE
ZIELONA ŁÓDŹ
ŻYĆ I UMRZEĆ W ŁODZI
ВОТ ОККУПАНТЫ
מיין שיפל
niedziela, 5 stycznia 2014
piątek, 3 stycznia 2014
Krawcy, garbarze i rękawicznicy...
Aleksander Gierymski. Święto żydowskie.
Abraham Behrman. Nosiwoda.
Na przełomie lat trzydziestych i czterdziestych liczba starozakonnych w stosunku do pozostałych mieszkańców była najniższa i spadła poniżej 10%. Jednak dynamika rozwoju miasta była magnesem dla ludności polskiej i żydowskiej, dlatego w ciągu kolejnych 20 lat - nawet mimo ograniczeń administracyjnych - liczba Żydów wzrosła czterokrotnie.
Jerzy Pstrak. Żydzi.
Piotr Michałowski. Żydzi polscy.
W roku 1859 na 27 jatek rzeźniczych w Łodzi, do Żydów należało 12. Znaczna była w Łodzi liczba mydlarzy żydowskich trudniących się głównie wyrobem świec, zwłaszcza tak zwanych świeczek szabasowych. Do starozakonnych należała także fabryka tytoniu i tabaki, jedyna w Łodzi.
Maks Haneman. Żydowski
krawiec.
Jednak jednym z najstarszych rzemiosł żydowskich w Łodzi było krawiectwo, należące zresztą w ogóle do najbardziej tradycyjnych rzemiosł żydowskich po wsze czasy i we wszystkich krajach diaspory. Krawcy żydowscy strzegli swego monopolu, nie dopuszczając obcych krawców do wykonywania tego rzemiosła, ani też przyjmowania obstalunków w Łodzi i najbliższej okolicy. Drugim było garbarstwo. Zawodem zmonopolizowanym przez ludność żydowską było też kuśnierstwo i czapnictwo, a także rękawicznictwo.
*Czytaj:
Rewir żydowski w Łodzi
Abraham Stein. Nad książką.
Joanna Podolska. Spacerownik. Łódź żydowska.
Filip Friedman. Dzieje Żydów w Łodzi.
Andrzej M. Kobos. Malarstwo polskich Żydów [w; Zwoje (The Scrolls) : http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje26/text12.htm.
Jewish Artists Who Perished in the Holocaust. Memorial Exhibition, Tel Aviv Museum, April 1968. The Catalogue. Pola Eichenbaum, ed.
Joanna Pollakówna, Anna M. Rudzinska: Malarstwo Polskie. Miedzy Wojnami 1918-1939. Auriga, Warszawa 1982.
Eugeniusz Duda, Marek Sosenko: Dawna pocztówka żydowska. Old Jewish Postcards. Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 1997.
Juliusz Starzynski: Aleksander Gierymski. Auriga, Warszawa 1971.
Katalog wystawy "Żydzi Polscy" (opr. zbiorowe), grudzien 1989 - luty 1990, Kraków, Warszawa. Muzeum Narodowe w Krakowie i CBWA "Zachęta", Warszawa.
Szymon Buchbinder. Modlący się rabin.
czwartek, 2 stycznia 2014
Łódź. Cmentarz Rzymsko-katolicki pw. św. Wincentego à Paulo
W tej chwili cmentarz podzielony jest na następujące części:
Cmentarz Rzymskokatolicki pw. św.
Wincentego à Paulo,
Cmentarz Komunalny,
Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego,
Cmentarz Prawosławny pw. św. Aleksandra Newskiego,
Cmentarz Kościoła Chrześcijan Baptystów,
Cmentarz Kościoła Zielonoświątkowego,
Cmentarz Kościoła Starokatolickiego Mariawitów.
Cmentarz Komunalny,
Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego,
Cmentarz Prawosławny pw. św. Aleksandra Newskiego,
Cmentarz Kościoła Chrześcijan Baptystów,
Cmentarz Kościoła Zielonoświątkowego,
Cmentarz Kościoła Starokatolickiego Mariawitów.
"Rozwój", rok 1913.
Na pewno żaden łodzianin nie przejdzie
obojętnie obok sporego grobowca zakonu jezuitów. Chrystus i liczne anioły
wykonane z kolorowych kawałeczków porcelany tworzą dość zaskakujący kontrast z
szarością nekropolii. We wspólnym grobie spoczywają tu między innymi ojciec
Tomasz Roztworowski, pierwszy akademicki duszpasterz Łodzi i kapelan powstania
warszawskiego, zmarły w 1974 roku, a także ojciec Józef Kozłowski (zmarły w
2003 roku), ale przede wszystkim ojciec Stefan Miecznikowski – Sumienie Łodzi –
jak informują napisy na szarfach ułożonych przy jego nazwisku.
Ojciec Stefan Miecznikowski (1921- 2004) ![]() Zobacz: Kościół pw. Najświętszego Imienia Jezus, czyli świątynia łódzkiej "Solidarności" |
Grób rodziny Zieleniewskich. Ciekawy choćby przez to, że zarówno Konstanty - majster murarski, jak i jego żona Maria kazali sobie napisać na pomniku: "Obywatel (i obywatelka) miasta Łodzi".
Kilka kroków dalej można zobaczyć grób Stanisława Owczarka, przy którym stoi ławeczka z przerzuconym płaszczem…
Na kaplicy pogrzebowej po drugiej stronie ulicy Smutnej jest pamiątkowa tablica dedykowana pamięci Polaków wywiezionych na przymusowe roboty do Rzeszy. Tym, którzy „stracili życie i spoczywają daleko od swej ojczyzny – Polski”.
Zawiszacy przypomnieli natomiast, że w
latach 1942-1943 w tej kaplicy harcerze 20 ŁDH im. Zawiszy Czarnego z Szarych
Szeregów drukowali konspiracyjną gazetkę „Na zachodnim szańcu”.
W części katolickiej cmentarza na Dołach, pochowany jest również Marek Budziarek, historyk i miłośnik Łodzi.
TFX
(42) 6786204
6786204
6786204
Źródło:
Ryszard Bonisławski, Joanna Podolska.
Cmentarz na Dołach [w: Spacerownik]
Fot. Monika Czechowicz
Subskrybuj:
Posty (Atom)