poniedziałek, 16 marca 2015

D jak DWÓR i STYL DWORKOWY

Dwór ( staropolski: dworzec, dworzyszcze), w Polsce siedziba, niewielka rezydencja ziemiańska; nazwa stosowana także do niektórych, na ogół szlacheckich budowli mieszkalnych w obrębie miast (…). W XX wieku, zwłaszcza w okresie międzywojennym, dwór stał się źródłem inspiracji dla tak zwanego stylu dworkowego. Wznoszono wówczas różnego rodzaju budowle w stylu dworkowym. 
Motywy dworkowe znajdowały zastosowanie w budownictwie mieszkalnym, w gmachach rządowych i w budynkach szkolnych, czego znakomite przykłady mamy też w architekturze łódzkiej.

Bank Gospodarstwa Krajowego w Łodzi, al. Tadeusza Kościuszki 63

Założony w Warszawie w 1924 roku Bank Gospodarstwa Krajowego (powstały z przekształcenia wcześniejszego Banku dla Handlu i Przemysłu) należał do najważniejszych instytucji międzywojennej Polski. Jego zadaniem było wspieranie polskiego przemysłu i inwestycji miejskich związanych z tworzeniem infrastruktury oraz budownictwem mieszkaniowym.
W 1923 roku rozpoczęła się budowa jego łódzkiej siedziby, jeszcze jako banku dla handlu i Przemysłu, przy al. Kościuszki 63. Projekt zamówiono u ówczesnego seniora łódzkich architektów Dawida Landego, autora wielu obiektów z przełomu XIX i XX wieku.


W końcowej fazie prac w kilku szczegółach zmienił go architekt Wacław Kowalewski.
Ukończony w 1928 roku gmach łódzkiej filii Banku Gospodarstwa Krajowego usytuowany został w centrum miasta. Styl budynku był powrotem do polskiej tradycji architektonicznej, do motywów zarówno renesansowych jak i barokowych czy klasycznych, a miał podkreślać odrębność polskiej kultury i sztuki. 

Pałac Schweikertów z 1913 roku.

Zbudowany według projektu Romualda Millera, stanowi wyjątek wśród pałaców i kamienic znajdujących się wzdłuż ulicy Piotrkowskiej. Jest przykładem rezydencji fabrykanckiej o cechach wolno stojącej wiejskiej siedziby, architektonicznie nawiązującej do klasycyzmu. 


Obecnie gmach ten zajmuje Fundacja Studiów Europejskich. Przy zachowaniu kilku pomieszczeń reprezentacyjnych w stylach panującego wówczas w Łodzi historycyzmu, reszta pokoi przystosowana została do potrzeb współczesnego użytkownika.


Gmach szkolny przy ulicy Staszica 1/3 z domami dla nauczycieli - powstał podobnie jak inne nowoczesne szkoły w latach międzywojennych (1919 – 1928). Takie piękne, funkcjonalne budynki stawiano dla wyrównania szans głównie w obszarach najbiedniejszych, w celu szybkiego zrealizowania uchwały o powszechnym nauczaniu dzieci. 

Szkoła Powszechna, elewacja przednia, ulica Nowo-Marysińska (obecnie ul. Staszica 1/3). Rys. Wiesław Lisowski.


Budynki zostały zaprojektowane przez architekta Wiesława Lisowskiego. Widać wyraźne nawiązania do stylu dworkowego, podkreślającego motywy czerpane z polskiej architektury renesansowej, barokowej i klasycystycznej.

Gmach szkolny przy ulicy Sterlinga.

Nowy Gmach szkoły zaprojektowany przez Wiesława Lisowskiego stanął w latach 1923-1925. Wzniesiony został na narożnej działce przy skrzyżowaniu ulic Nowotargowej i Południowej (dzisiaj S. Sterlinga i Rewolucji 1905 roku), na terenie wówczas jeszcze rzadko zabudowanym.
Pozwoliło to na wzniesienie obszernego zespołu składającego się z trzech członów: dwóch budynków bocznych połączonych częścią środkową, którą tworzy sala gimnastyczna od frontu i wysunięty w stronę podwórka wysoki gmach. W tak skomponowanym  budynku pierwotnie mieściły się dwie szkoły powszechne: nr 1 i nr 21, użytkujące wspólnie salę gimnastyczną.



Gmach otrzymał ciekawe formy znamienne dla architektury polskiej lat dwudziestych. Był to okres wielkiej popularności tzw. "form swojskich", gdy starano się kształtować budowle w nawiązaniu do dawnej architektury polskiej. W momencie, gdy Polska po długiej niewoli odzyskała wolność, między innymi poprzez architekturę chciano wyrazić niezależność i oryginalność naszej kultury. 
Chętnie stosowano motywy czerpane z polskiego renesansu, baroku czy klasycyzmu. Dużą popularność zyskał w tych latach wspomniany styl dworkowy, nawiązujący do motywów polskiego dworu z epoki baroku i klasycyzmu. Wszystkie te charakterystyczne elementy odnaleźć możemy w architekturze szkoły nr 1.
Wysokie dachy z nadstawkami to element z pewnością barokowy, w sali gimnastycznej odnajdujemy klasyczny podział elewacji przy pomocy jońskich plilastrów, zaś powyżej ścianę wieńczy renesansowa attyka. Całość łączy się w harmonijną kompozycję wyrażającą ducha polskiej tradycji.


Budynek ten - obok wspomnianej wyżej szkoły zaprojektowanej przez Wiesława Lisowskiego przy dawnej ulicy Nowomarysińskiej - należy do najpiękniejszych w Łodzi przykładów nurtu swojskiego w architekturze lat międzywojennych.

źródło:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyny Kubalskiej-Sulkiewicz, Moniki Bielskiej-Łach, Anny Manteuffel-Szaroty. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Joanna Bojarska. Łódź.

Fot. Monika Czechowicz

Przeczytaj jeszcze:
WILLA OSKARA ZIEGLERA

sobota, 14 marca 2015

Narożny dom Reinholda Wyssa, ulica Gdańska 109/111.

2015

2025

Rozłożysty, stojący na narożnej działce dom, zbudowany w 1890 roku dla Reinholda Wyssa. Prawdopodobnie poza funkcjami mieszkalnymi budynek pełnił funkcje biurowe lub handlowe.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1909

Wyss był założycielem i właścicielem założonej w 1870 roku pierwszej w Polsce fabryki szpulek i wyrobów drzewnych. W końcu XIX wieku produkcja oscylowała wokół 350 tysięcy drewnianych szpulek do nici o wartości 180 tysięcy rubli. Po śmierci właściciela fabryką zarządzali spadkobiercy, ale firma nadal pozostawała w rękach rodziny Wyss.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1909.

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1910.


Lodzer Informations und Hause Kalender, 1920.

Po przekształceniu w spółkę o charakterze rodzinnym spadkobiercy ww. właściciela wdrożyli nowe technologie i znacznie rozszerzyli asortyment produkcji. Zakład w okresie międzywojennym posiadał własny tartak i zatrudniał 175 osób. Po drugiej wojnie światowej przekształcono go w Państwowe Zakłady Wyrobów Drzewnych Przemysłu Włókienniczego nr 1 przy ulicy Kopernika 15/17. Aktualnie teren wynajmują różne firmy handlowe.

Podręczny Rejestr Handlowy, rok 1926.

2015

2025
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1913.

2015

2025

Jubileuszowe wydanie "Lodzer Zeintung" 1863-1913.

Kalendarz informator m. Łodzi na rok 1924.

Po 1930 roku dom Wyssa przeszedł na własność Diecezji Łódzkiej, która umieściła w nim Instytut Akcji Katolickiej, redakcję tygodnika „Słowo Katolickie” oraz Kasę Pożyczek Bezprocentowych „Caritas”.

2015

2025

"Lodzer Zeitung", rok 1940.

Po II wojnie światowej budynek zabrano kościołowi. Był tu żłobek i przedszkole, a później przychodnia lekarska. Od 1995 roku znów jest tu siedziba Caritas Archidiecezji Łódzkiej, Dom Dziennego Pobytu i świetlica środowiskowa. Codziennie wydawane są tu posiłki, działa też biuro wolontariatu. 


Przeczytaj jeszcze:

źródła:
Ryszard Bonisławski, Joanna Podolska. Spacerownik łódzki.
Dariusz Kędzierski. Ulice Łodzi.

Fot. Monika Czechowicz (rok 2015 i 2025)
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi
i inn.

piątek, 13 marca 2015

Fabryka i pałac Wilhelma Lürkensa


Wilhelm Lürkens swoją działalność produkcyjną rozpoczął w  Łodzi w 1885 roku, wytwarzając dzianinę bawełnianą i wełnianą. Nie mając wówczas własnej fabryki, dzierżawił zaplecze przy ulicy Piotrkowskiej 70.
W 1898 roku po latach wynajmu przy ulicy Wólczańskiej 44/50 zaczął sukcesywnie wznosić swoją fabrykę. 

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1909.



Ponieważ jest ona na działce pomiędzy ulicą Wólczańską i al. Kościuszki (dawniej Spacerowa), Lürkens zadecydował, że wjazd do zakładu będzie od Wólczańskiej 50. Od al. Kościuszki, czyli dawnej Spacerowej, ulokował swój pałac i mały dom.


Pałac został wzniesiony w latach 1912-1913 dla Wilhelma Lürkensa  według projektu łotewskiego architekta Alwila Jankaua. 


Budynek jest wybudowany z cegły, murowany w stylu neobarokowym. W 1929 roku przeszedł on na własność Związku Przemysłu Włókienniczego. 


Od 1945 roku był siedzibą łódzkich środowisk twórczych oraz znanej w Łodzi restauracji "Spatif", która funkcjonuje do chwili obecnej.
 

Restauracja Spatif to kultowe miejsce powstałe w 1959 roku, które od lat 60. XX wieku stało się salonem literackim i miejscem spotkań ludzi filmu i teatru. 
Restauracja zagrała w filmie "Awantura o Basię". Główna bohaterka (grana przez Małgosię Piekarską) po wypadku kolejowym, w którym ginie jej matka, trafia przez przypadek do domu literata Stanisława Olszowskiego (Jerzy Duszyński). Filmowe mieszkanie mieści się właśnie w dzisiejszej restauracji Spatif. W kolejnych scenach filmu, kiedy literat wraca wieczorem z kawiarni lub rozmawia z dozorczynią, widać front budynku, a także klatkę schodową z charakterystyczną marmurową balustradą oraz fragmentem witraża. 

"Awantura o Basię", rok 1959.
źródło: YouTube

W scenach końcowych filmu ponownie można zobaczyć klatkę schodową kamienicy przy al. Kościuszki 35 i wejście do niej. Rozgrywa się tam scena narady mieszkańców w sprawie dalszych losów Basi...


Al. Kościuszki 35. Za nieistniejącym budynkiem frontowym stała i stoi do tej pory, w głębi działki, skromna willa: 


Być może była tu siedziba Konsulatu Honorowego Republiki Łotewskiej, bo pod takim adresem figuruje w necie. Obecnie, sądząc po pewnym zapuszczeniu budynku i jego otoczenia, raczej już nie.


Budynek jest dość zapuszczony, także jego otoczenie.


W 1898 roku po latach wynajmu przy ulicy Wólczańskiej 44/50 Wilhelm Lürkens zaczął wznosić swoją fabrykę. 

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1907.


Wzniesiono tu najpierw budynek magazynowy, następnie dziewiarnię, a po 1905 roku  - łącząc je – przędzalnię bawełny z budynkiem maszynowni i kominem. 

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1911.


Otrzymała ona skromny wystrój secesyjny, podkreślony kontrastem ceglanych i tynkowych detali oraz miękkimi łukami okien i podziałami pionowymi. Wilhelm Lürkens był miłośnikiem sztuki, posiadał pogatą kolekcję obrazów, przy czym był do tego stopnia pochłonięty swoją pasją, że zaniedbywał prowadzenie fabryki. Mogą o tym świadczyć między innymi drewniane stropy w fabryce położonej na tyłach rezydencji. Na początku XX wieku łódzcy fabrykanci stosowali już stropy murowane, ale Lürkens, budując stropy drewniane, chciał zaoszczędzić pieniądze, by móc je przeznaczyć na wydatki związane ze sztuką...

"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1912.



Nad całością dominuje wieża klatki schodowej ze zbiornikiem na wodę, w najwyższej kondygnacji.

Kalendarz - informactor, rok 1923.

Po zniszczeniach I wojny światowej i  niespodziewanej śmierci fabrykanta w 1920 roku  fabryka została wystawiona na licytację, nie znalazła jednak nabywców.

Podręczny Rejestr Handlowy, rok 1926.

"Ilustrowana Republika", rok 1928.

"Ilustrowana Republika", rok 1928.

W okresie II wojny światowej, jak w większości tego typu fabryk, produkcję zmieniono na asortyment typowo wojskowy - bieliznę i odzież wojskową.
Po 1945 roku utrzymano ten profil produkcji wzbogacony później o produkcję odzieży chłopięcej.


W 1974 roku była fabryka Lürkensa została jednym z oddziałów nieistniejących już Zakładów Odzieżowych im. A. Próchnika. Po rozwiązaniu łódzkiego zakładu, w starych halach produkcyjnych umieszczono magazyny z odzieżą. W 2006 roku budynki przemysłowe kupili hiszpańscy inwestorzy z myślą o budowie hotelu. Jest rok 2015 i jest tu coraz gorzej:
 
Zapomniane miejsce w centrum miasta, przy Promenadzie…

źródła:
Jacek Kusiński, Ryszard Bonisławski, Maciej Janik. Księga fabryk Łodzi.
FotoPolska.pl.
Przewodnik po filmowej Łodzi.
YouTube.pl

Fot. Monika Czechowicz
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi