Już
pod koniec XIX wieku nad Łodzią pojawiły się obiekty latające. Na początku były
to balony.
"Rozwój", rok 1909.
Pierwszy lot miał miejsce w 1894 roku, drugi w 1898.
"Rozwój", rok 1910.
W 1912 roku z
torów wyścigowych znajdujących się w Rudzie Pabianickiej wystartował samolot
- BLERIOT 11 pilotowany przez Polaka włoskiego pochodzenia Scipio del Campo.
Michał Scipio del Campo (1887-1984) - polski lotnik, inżynier metalurg i termodynamik, nestor polskiego lotnictwa.
W
pewną lipcową niedzielę tramwaje linii pabianickiej odjeżdżały z Łodzi
wypełnione pasażerami do granic możliwości. Celem ich podróży był tor wyścigowy
w Rudzie Pabianickiej. Zazwyczaj mieszkańcy Łodzi podążali tam na wyścigi
konne, połączone z totalizatorem, jednakże tym razem powodem ich wyprawy do
Rudy były szeroko reklamowane w prasie miejscowej próbne loty słynnego
awiatora, hrabiego Scipio del Campo. Pogoda w tym dniu była wymarzona dla
lotnika, toteż na torze wyścigowym zebrały się tysięczne rzesze publiczności.
Lot trwał 18 minut i odbywał się na wysokości około 600 metrów. Mimo
sprzyjającej pogody lotnik przeżył sporo emocji, ponieważ aparat w skutek nieregularnej
atmosfery, nagrzanej dymem fabrycznym, ogromnie chwiał się w powietrzu. Hrabia
del Campo po wylądowaniu powiedział: „Żałuję,
że wzniosłem się tak nisko”. Obserwatorzy popisów lotnika byli odmiennego
zdania. Szybko obliczyli, że 600 m wysokości, to około 200 pieter. Taka
wysokość w zupełności im odpowiadała.
"Rozwój", rok 1912.
Łodzianie
po raz pierwszy obserwowali wtedy nad swoim miastem lot samolotu. Przeleciał
kilka razy nad ulicą Piotrkowską, nad kominami fabryk i robotniczymi osiedlami.
Drugi
samolot wystartował z pola cyklistów Helenowa, ten lot szybko się zakończył.
"Rozwój", rok 1911.
By sprostać wymaganiom rozwijającego się miasta i społeczeństwa, zapewnić szybką łączność z innymi ośrodkami przemysłowymi i handlowymi już w 1924 roku powstał projekt budowy lotniska w Łodzi.
"Republika", rok 1924.
"Republika", rok 1925.
"Republika", rok 1925.
Jak podawał dodatek niedzielny do „Kuriera Łódzkiego”, z dnia 20 września 1925 roku:
„
(…)…w niedzielę, dnia 13 bm. przy szosie Pabianickiej nastąpiło uroczyste
otwarcie lotniska. Poświęcenia dokonał J.F. Ks. Wincenty Tymieniecki i w
obecności przedstawiciela rządu, wiceministra Eberhardta, prezesa Centralnego
Zarządu Ligi Obrony Powietrznej Państwa, miejscowych władz państwowych,
wojskowych, samorządowych oraz tysięcznych rzesz publiczności (…).”
"Ilustrowana Republika", rok 1925.
13 września 1925 roku - uroczyste otwarcie lotniska LOPP na Lublinku.
("Łódź w ilustracji" 1925). Na zdjęciu ks. Wincenty Tymieniecki.
Koszt budowy lotniska z zabudową wyniósł w 1925 roku 270 tysięcy złotych i był pokryty w całości z funduszów społecznych, L.O.P.P.
Tuż
po otwarciu, lotnisko natychmiast oddano do użytku a Towarzystwo Lotnicze
„AERO” uruchomiło pierwsze połączenia Poznań-Łódź-Warszawa (linię obsługiwały
samoloty FARMAN F-70 i JUNKERS 13).
W
rok później Polska Linia Lotnicza AEROLOT S.A. połączyła bezpośrednio Łódź z
Warszawą, Gdańskiem, Krakowem oraz
Wiedniem (z przesiadką). Od początku istnienia portu funkcjonowały: budynek
portowy z mieszkaniami pilotów, stacja METEO, oraz drewniany hangar z częścią
warsztatową.
1927 - Budynek dla lotników - kolejny, poza hangarami, obiekt na Lublinku ("Łódź w ilustracji" 1927).
"Kurier Łódzki", rok 1927.
Samoloty
odbywały regularne loty i przy sprzyjających warunkach atmosferycznych,
odlatywały punktualnie. Ogólnie dostępne były rozkłady lotów.
Bilety
sprzedawano w Biurze „ORBIS” mieszczącym się przy ulicy Andrzeja 5.
W
1928 roku dotychczas prywatne przedsiębiorstwa lotnicze połączyły się i po
przejęciu przez państwo utworzyły Linie Lotnicze LOT. Nowa linia nie była
jednak zainteresowana obsługą lotów z Łodzi. Brak regularnych pasażerskich
połączeń trwał do końca II Rzeczypospolitej.
W tym samym roku miała miejsce
katastrofa lotnicza. Odbywający lot propagandowy samolot Ligi Obrony
Powietrznej i Przeciwgazowej marki Albatros spadł na dach fabryki przy ulicy
Żeromskiego.
Łodzianie
pokochali swoje lotnisko. Byli dumni, że je posiadają. W 1929 roku powstał
Łódzki Klub Lotniczy. W rok później pod kierownictwem Franciszka Żwirki,
powstało Centrum Przysposobienia Wojskowego Lotniczego.
Rok 1931. Poświęcenie budynku szkoły pilotów w ramach Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. Pierwszym komendantem PWL był por. pil. Franciszek Żwirko ("Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego, 1931).
Rok 1931. Poświęcenie budynku szkoły pilotów w ramach Przysposobienia Wojskowego Lotniczego. Pierwszym komendantem PWL był por. pil. Franciszek Żwirko ("Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego, 1931).
Franciszek
Żwirko, urodził się 16 września 1895 w Święcianach, 11
września 1932 zginął w katastrofie lotniczej pod Cierlickiem
Górnym) –porucznik oraz pilot Wojska Polskiego, pilot sportowy.
Wraz z inżynierem Stanisławem Wigurą zdobył w 1932 w zawodach
„Challenge” pierwsze miejsce i puchar międzynarodowy dla Polski. Ojciec
popularyzatora lotnictwa, Henryka Żwirki.
Pamiętano też o młodych
adeptach sztuki latania, z myślą o nich wybudowano budynek szkoły pilotów i
powiększono port o nowy, drugi hangar, wybudowany dla aeroklubu łódzkiego.
Lata 1925-1935. Na Lublinku - już dwa hangary...
"Republika" z dnia 22 września 1935 roku.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1933.
W
maju 1933 roku na lotnisku w Lublinku odsłonięto pomnik, który został
wzniesiony ku upamiętnieniu bohaterskich lotników, Franciszka Żwirki i
Stanisława Wigury, którzy poprzedniego roku ponieśli śmierć w katastrofie
lotniczej na terenie Czechosłowacji. Pomnik, dłuta łódzkiego rzeźbiarza A.
Urbanowicza, ufundowany był przez władze miasta. W uroczystości jego
odsłonięcia wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy łodzian. Uchwałą Rady Miejskiej
ulica Karola przemianowano na ulicę Żwirki, a ulicę Pustą – na ulicę Wigury.
Lata 1934-1939. Lotnisko Lublinek. Pomnik upamiętniający kpt. Franciszka Żwirkę i Stanisława Wigurę. Zniszczony przez Niemców w 1939 roku.
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1935.
"Głos Poranny", rok 1936.
"Łódź w ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok 1938.
Łodzi nie tylko dopięto skrzydła, dzięki którym udało się jej wznieść wysoko w górę i połączyć z innymi polskimi i europejskimi miastami, ale także, w 1936 roku została gospodarzem III Ogólnopolskiego Zlotu Gwiaździstego.
"Głos Poranny", rok 1936.
"Głos Kupiectwa", rok 1939.
Niemieckie samoloty na lotnisku Lublinek jesienią 1939 roku.
Źródło: Die Soldaten des Fuhrers im felde" wydane w styczniu 1940 roku.
Z
początkiem II wojny światowej Niemcy natychmiast zajęli lotnisko, następnie
przez cztery lata próbowali je przebudować w kierunku południowo-wschodnim, by
wreszcie w 1945 roku dokonać nieodwracalnych zniszczeń.
Lata 1940-1941. Brama wjazdowa na lotnisko Lublinek - wtedy Fliegerhorst Litzmannstadt - podczas okupacji.
1939. Adolf Hitler w Mercedesie G4 na podłódzkim lotnisku "Lublinek".
Wprowadzenie
po wojnie na teren zniszczonego lotniska Pierwszego Batalionu Inżynieryjno
Lotniczego (pierwszej polskiej jednostki wojskowej) dało początek jego odbudowy
i przebudowy. Pas startowy, drogi kołowania ze stojakami wybudowano na potrzeby
3 Pułku Lotnictwa Szturmowego, który w latach 1945-1947 stacjonował na
Lublinku.
Uruchomiono
regularne bezpośrednie połączenia z Warszawą, Gdańskiem i Wrocławiem.
W
1945 roku oblatywano na Lublinku pierwszy w powojennej Polsce samolot krajowej
produkcji LWD Szpak II.
Tygodnik "Pobudka", rok 1946 (ulica Zagajnikowa to dzisiejsza Kopcińskiego)
"Dziennik Łódzki", rok 1947.
"Dziennik Łódzki", rok 1947.
W
1945 roku powstały w Łodzi, w okolicy obecnej ulicy Wydawniczej, Lotnicze
Warsztaty Doświadczalne (LWD). W 1953 roku przeniesiono je do Warszawy, a
wkrótce potem zlikwidowano. Ich dorobek zaginął. W łódzkich LWD powstało
kilkanaście udanych prototypów samolotów.
Aż
do 1958 roku łódzkie lotnisko obsługiwało do 20% całego ruchu krajowego.
Później ruch pasażerski wstrzymano, gdyż ówczesne władze uznały, że Łódź jest miastem
robotników, którzy nie korzystają z luksusu w postaci podróży lotniczych.
Przez
długie lata jedynym gospodarzem na Lublinku był Aeroklub Łódzki.
Odrodził
się właściwie od podstaw, po II wojnie
światowej. Pierwszym prezesem w powojennej działalności klubu została Maria
Wardasówna będąca również komendantem portu lotniczego na Lublinku. Członków
aeroklubu można było spotkać między innymi w parku na Julianowwie, na
lądowiskach w Borowej Górze czy Dąbrówce, na lotnisku w Aleksandrowie Łódzkim.
W 1961 roku aeroklub przeniósł się na Lublinek, gdzie do 1989 roku prowadzono
regularne szkolenia we wszystkich sekcjach specjalnościowych.
"Dziennik Łódzki", rok 1970.
"Dziennik Łódzki", rok 1969.
Decyzje
o modernizacji lotniska zapadły w 1993 roku, czyli w okresie przeobrażeń
gospodarczych. Port lotniczy w Łodzi został reaktywowany, w 1994 roku powołano
spółkę „Lotnisko Łódź Lublinek”, podjęto działania zapewniające sprawne
funkcjonowanie lotniska. Decyzją prezydenta Grzegorza Palki utworzono
lotnisko dyspozycyjne, obsługujące mały ruch pasażerski (awionetki, taksówki
powietrzne). Lublinek przyjmował samoloty zabierające na pokład do 70 pasażerów
: ATR-42, ATR-72, Dornier 32B, Bae 146. Wybudowano terminal pasażerski przy ul.
gen. Maczka (wcześniej dworzec znajdował się przy ul. Dubois). W 1999 roku Łódź
po 40 latach nieobecności wróciła na mapy lotnictwa cywilnego, uruchomiono
pierwsze połączenia lotnicze Łódź-Warszawa-Łódź.
9 stycznia 2006 roku Gazeta Wyborcza poinformowała, że nazwa portu lotniczego Lublinek zostanie zmieniona na Łódzki Port lotniczy im. Władysława Reymonta lub Lotnisko im. Władysława Reymonta w Łodzi. Ostatecznie nową oficjalną nazwą zostało Port lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. 19 lutego 2007 roku ruszyły połączenia linii Centralwings do Paryża i Rzymu. 29 marca 2008 roku wylądował na Lublinku pierwszy raz Boeing 757-200 Izraelskich linii lotniczych El Al inaugurując tym samym połączenia z Łodzi do Tel Awiwu. W czerwcu 2012 roku odbyło się oficjalne otwarcie Terminala. Nowy terminal w liczbach:
9 stycznia 2006 roku Gazeta Wyborcza poinformowała, że nazwa portu lotniczego Lublinek zostanie zmieniona na Łódzki Port lotniczy im. Władysława Reymonta lub Lotnisko im. Władysława Reymonta w Łodzi. Ostatecznie nową oficjalną nazwą zostało Port lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. 19 lutego 2007 roku ruszyły połączenia linii Centralwings do Paryża i Rzymu. 29 marca 2008 roku wylądował na Lublinku pierwszy raz Boeing 757-200 Izraelskich linii lotniczych El Al inaugurując tym samym połączenia z Łodzi do Tel Awiwu. W czerwcu 2012 roku odbyło się oficjalne otwarcie Terminala. Nowy terminal w liczbach:
25.600
metrów kwadratowych
4
kondygnacje
15
stanowisk check in
1,5
- 2 mln pasażerów rocznie
1.300
pasażerów na godzinę
29
marca 2015 roku Adria Airways otworzyła swoją bazę lotniczą na łódzkim
lotnisku wraz z otwarciem nowego połączenia lotniczego do Amsterdamu,
które odbywa się 6 razy w tygodniu. Również od tego dnia połączenia do Monachium odbywają
się 2 razy dziennie.
Dzisiaj
Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta – to międzynarodowy port
lotniczy. Lotnisko posiada trzy terminale:
Terminal
I (w czasie budowy pod roboczą nazwą Terminal III) oficjalnie otwarty 1 czerwca
2012 roku po trzyletniej budowie. Całkowite przeniesienie ruchu nastąpiło 30
czerwca 2012 roku.
Terminal
General Aviation (dawniej Terminal I) zmodernizowany w roku 1997, obsługuje
obecnie lotnictwo ogólne (general aviation) i loty VIP-ów. Ulokowane
tu są m.in. lotnicze firmy usługowe, pomieszczenia wypoczynkowe dla pilotów,
Lotniskowe Biuro Meteorologiczne.
Terminal
Cargo otwarty 16 września 2009 roku przeznaczony jest do obsługi połączeń
samolotów towarowych.
Lotnisko
Lublinek dzisiaj (oficjalna strona): http://www.airport.lodz.pl/
Aeroklub
Łódzki im. kpt. pil. Franciszka Żwirki , dzisiaj (oficjalna strona):
"Odgłosy", rok 1991.
źródła:
Wacław
Pawlak. Na łódzkim bruku.
Wacław
Pawlak. W rytmie fabrycznych syren. Łódź między wojnami.
Michał
Koliński. Łódź między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939.
Ewa
Niedźwiecka. Łódź w PRL-u. Opowieść o życiu miasta 1945-1980.
pl.wikipedia.org
"Łódź w Ilustracji", dodatek niedzielny "Kuriera Łódzkiego", rok1935.
Fot.
archiwalne pochodzą ze stron:
Fotopolska
(lodz.fotopolska.eu)
pl.wikipedia.org
dlapilota.pl
oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
dlapilota.pl
oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
"Ilustrowana Republika", rok 1926.
"Głos Poranny", rok 1932.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Przeczytaj jeszcze:
Bracia Adamowiczowie – lot przez Atlantyk i… wizyta w Łodzi.
Dawny tor wyścigów konnych w Rudzie Pabianickiej..., było, minęło - mogłoby wrócić
Przeczytaj jeszcze:
Bracia Adamowiczowie – lot przez Atlantyk i… wizyta w Łodzi.
Dawny tor wyścigów konnych w Rudzie Pabianickiej..., było, minęło - mogłoby wrócić
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz